28+0 - 3. trimester!
For en herlig følelse - tenk at jeg skulle være så heldig å få oppleve dette?! Det hadde jeg aldri trodd!
Den siste uken har jeg tenkt mye på hvor nærme vi begynner å komme en fødsel, og til jentene faktisk kommer til verden. Jeg blir litt stressa av det, siden vi ikke er klare med å få klart barnerommet og alt det andre som skal opp og ryddes og ordnes. Jeg sa at dette skulle være klart til uke 25 - vel, det skjedde da altså ikke...
En annen ting jeg har kjent på mer nå siden det nærmer seg, er jo at jeg så klart gleder meg mye. Men tankene og følelsene har også tatt litt overhånd på om jeg skal klare dette - klarer jeg å ta vare på to barn? Det blir en enorm omveltning i hverdagen. Hverdagen vi har nå, får vi aldri tilbake. Jeg regner med at disse tankene forsvinner så snart jeg får se gullene mine da
Formen er sånn noenlunde. Tungt, vondter i rygg og bekken (men stabilisert seg mer siden jeg nå tar det mye med ro), fortsatt litt ekkel i blodtrykket på formiddagene (men mye bedre enn før!), nesetettheten og pusten er blitt dårligere, og halsbrannen blir verre. I går natt våknet jeg av at jeg fikk mye syre i munnen. Mulig jeg må få legen til å skrive ut noe medisin til meg for dette. Litt mer trett igjen, og kynnere som også er veldig svingende dag for dag.
Alt i alt går det egentlig veldig greit, og jeg trives fortsatt som gravid. Tror jeg blir å savne det faktisk!
Jentene i magen har vært aktive som bare det. De har seg en rolig dag innimellom, som gjør mammaen litt nervøs, men er heldigvis ikke så ofte. Jeg kjenner stadig mer og mer til de små urolighetene deres, siden de nå blir større og har mindre plass blir det så klart lettere for meg å kjenne mer detaljer i bevegelsene.
Endelig har jeg fått sendt inn søknad til nav, så håper jeg de nye reglene som er sagt skal komme, kommer.
6.juni skal det opp som sak i Stortinget. Dette gjelder for barn som blir født etter 1.juli. Den ene nye regelen handler om at mødrekvoten og fedrekvoten skal gå fra å bli 15 uker hver (10 uker nå). Dermed reduseres fellesperioden man kan bruke til fordeling mellom mor og far fra 26 uker til 16 uker. Synes personlig ikke noe om denne regelen. Men i tillegg skal tvillingforeldre få økt permisjonstid. Nå får tvillingforeldre 5 ekstra uker til fordeling slik man ønsker. Disse skal utvides til 17 uker.
Om 2 dager skal vi på vekstkontroll på sykehuset igjen. Det blir den 3., og jeg er kjempespent på om de vokser som de skal, og om de fortsatt er ganske like i vekt. Magen vokser vertfall fint!
Vis vedlegget 259352