Karin Naphaug

Fra samme artikkel som jeg tidligere refererte til men som de fleste hoppet galant over (norsk vitenskapelig tidsskrift fra 2013), jeg siterer;

"Ut fra erfaringer og vitenskapelige studier, er det ingen ting som tyder på at barn tar skade av å lære seg å sovne på egen hånd, selv om det innebærer en del gråting (1). Snarere viser forskning at spedbarna blir mer trygge, mer forut- sigbare og mindre irritable og gråter mindre etter søvnintervensjonen og det er ofte betydelig bedring i atferd på dagtid (1, 13). Også mødrene får det bedre – eksempelvis viste en studie med rapporterte søvnvansker da barnet var 7 måneder, bedret søvn hos barnet og bedret psykisk helse hos mor 3 og 5 måneder etter intervensjon (14)."

Videre:

"American Academy of Sleep Medicine’s retningslinjer anbefaler atferdsmodifise- rende behandling som er effektiv, svært godt dokumentert og har ingen skadelige bivirkninger (15). Det er verdt å nevne at det finnes enkelte fagfolk som utfordrer denne praksisen (16). I en oppfølgings- studie 5 år etter intervensjon ved 4–24 måneders alder, fant man dog at atferds- behandling verken ga langvarige skader eller fordeler i resultater hos barn og mødres mentale og globale helse, eller i foreldre–barn-forholdet (17)."

Sjekk de vitenskapelige referansene i artikkelen. Det er forskning fra henholdsvis 2010, 2011 og 2012 blant annet.

Så dere (mammapolitiet) som bare synser om hvor mye det blør i hjerterota kan jo egentlig bare holde den subjektive synsingen for dere selv :-)
Håpløst å diskutere igrunn. Uansett, jeg forlater denne diskusjonen. Jeg synes den begynner å bli ufin. Mammapoliti er et skjellsord her inne, det burde være unødvendig å rakke ned på andre når vi er voksne mennesker. Spesielt når vi ønsker å oppdra våre barn til å være motstandere av mobbing.

Håpløst å diskutere igrunn. Uansett, jeg forlater denne diskusjonen. Jeg synes den begynner å bli ufin. Mammapoliti er et skjellsord her inne, det burde være unødvendig å rakke ned på andre når vi er voksne mennesker. Spesielt når vi ønsker å oppdra våre barn til å være motstandere av mobbing.
Nei det er håpløst å diskutere når folk kommer kommentarer som ikke er basert på noe annet enn synsing.

Ja jeg syns også det er unødvendig av mammapolitiet å rakke ned på andre og si at vi mishandler barna etter barnelovens paragraf 30 bare fordi vi ønsker bedre søvnkvalitet for barna og oss selv.

Ekspertene mener at det ikke finnes forskning som viser dette. Er bare å lese artikkelen jeg linket til. Er ingen uten videre logikk i det. Det må jo finnes god nok forskning for å kunne påstå at det er sant. Og det fins tydeligvis ikke. Jeg vil såklart se en god nok forskningsrapport som viser dette, ikke link til personer som igjen påstår at dette er sant. Det er jo ikke sant før det er godt nok bevist og man har målbare resultatet fra en stor nok og variert gruppe. Veldig merkelig at norske leger og høyt fagutdannede folk sier det rake motsatte da. De som er farget av at det er skadelig finner ho det de vil finne, men forskningen er tydeligvis ikke god nok. Derfor kan de heller ikke påstå at det er en sannhet!!

Edit - følte jeg måtte komme med en liten presisering da dette innlegget kunne mistolkes. Det jeg prøvde å si var at det er ingen forskning som viser at søvntrening med baby/barn er skadelig :-) at babyer og barn kan forandre seg og sin atferd på grunn av forsømmelse fra foreldrene tviler jeg igrunn ikke på. Men både det og barnelovens paragraf 30 tredje ledd har ingenting med søvntrening å gjøre!! Snakk snakk om grov mistolkning av loven til egen fordel. På tide å lese seg opp på juss.
Hah nei det finnes ikke noe forskning på det bare fordi folk ikke gidder å bruke lørdagskvelden sin på å finne fram lesestoff til deg som du allerede har bestemt deg for å ikke tro på. Vet du hva. Jeg skriver ikke en eksamensoppgave her med krav til kildehenvisning. Hvem er du til å definere hva som er sant og ikke? Du sier norske leger og fagfolk sier det motsatte. Mange leger og fagfolk sier nettopp dette. Vær litt forsiktig med hvem du kaller eksperter. De har forskjellig utdannelse og baserer sine teorier på forskjellige forskninger. Man bør ta i betraktning at en som har studert søvn, og kun dette, har ikke kunnskap om alle andre aspekter. Derfor bør man OGSÅ lese forskningsrapporter fra andre miljøer. Det er det tverrfaglige som vil gi et best mulig helhetsbilde.

Det er ikke nevnt noen metode her det gjalt kun at barnet gråter til det resignerer. Går fint an å lære barn til bedre søvn på mange forskjellige måter.

Hah nei det finnes ikke noe forskning på det bare fordi folk ikke gidder å bruke lørdagskvelden sin på å finne fram lesestoff til deg som du allerede har bestemt deg for å ikke tro på. Vet du hva. Jeg skriver ikke en eksamensoppgave her med krav til kildehenvisning. Hvem er du til å definere hva som er sant og ikke? Du sier norske leger og fagfolk sier det motsatte. Mange leger og fagfolk sier nettopp dette. Vær litt forsiktig med hvem du kaller eksperter. De har forskjellig utdannelse og baserer sine teorier på forskjellige forskninger. Man bør ta i betraktning at en som har studert søvn, og kun dette, har ikke kunnskap om alle andre aspekter. Derfor bør man OGSÅ lese forskningsrapporter fra andre miljøer. Det er det tverrfaglige som vil gi et best mulig helhetsbilde.

Det er ikke nevnt noen metode her det gjalt kun at barnet gråter til det resignerer. Går fint an å lære barn til bedre søvn på mange forskjellige måter.
Jeg har faktisk googlet som dere sa. Og den dama dere henviste til henviste igjen til forskning fra 70-tallet og frem mot slutten av 90-tallet. Artikkelen jeg henviser til er norske høyt utdannede fagfolk som er eksperter på søvnfeltet, med uttalelser som har referanse i vitenskapelige kilder fra de siste årene. Så jeg vet ikke helt hva jeg tror mest på jeg altså... Tror det er sistnevnte , om dere ikke har noen andre gode kilder fra nyere tid.

Jeg har faktisk googlet som dere sa. Og den dama dere henviste til henviste igjen til forskning fra 70-tallet og frem mot slutten av 90-tallet. Artikkelen jeg henviser til er norske høyt utdannede fagfolk som er eksperter på søvnfeltet, med uttalelser som har referanse i vitenskapelige kilder fra de siste årene. Så jeg vet ikke helt hva jeg tror mest på jeg altså... Tror det er sistnevnte , om dere ikke har noen andre gode kilder fra nyere tid.
Eksperter på andre fagfelt enn søvn! For gråt handler ikke om søvn.

Jeg definere forresten ikke hva som er sant eller ikke, jeg er ingen forsker. Jeg bare sier hva jeg har mest tro på. Og jeg stoler på norske høyt utdannelse mennesker som jobber på søvnsenteret og som refererer til omfattende nyere forskning som sier at det ikke er skadelig.

Om noen andre mener noe annet eller tror noe annet så er det jo opptil dem. Men å kalle oss barnemishandlere etter barneloven er tross alt å tråkke langt over streken

Motsier du ikke deg selv nå ? Du som først snakket om tverrfaglighet.
Nei :). Andre fagfelt i tillegg til søvn. Jeg mener at man må ta med forskning som omhandler bla psykologi når det kommer til gråt. Fordi gråt har jo ikke med søvn å gjøre egentlig sånn helt direkte, kun i forbindelse metoder for å få barnet til å sove. Skjønner? :)

Jeg definere forresten ikke hva som er sant eller ikke, jeg er ingen forsker. Jeg bare sier hva jeg har mest tro på. Og jeg stoler på norske høyt utdannelse mennesker som jobber på søvnsenteret og som refererer til omfattende nyere forskning som sier at det ikke er skadelig.

Om noen andre mener noe annet eller tror noe annet så er det jo opptil dem. Men å kalle oss barnemishandlere etter barneloven er tross alt å tråkke langt over streken
Hvem i all verden har gjort det?

Nei :). Andre fagfelt i tillegg til søvn. Jeg mener at man må ta med forskning som omhandler bla psykologi når det kommer til gråt. Fordi gråt har jo ikke med søvn å gjøre egentlig sånn helt direkte, kun i forbindelse metoder for å få barnet til å sove. Skjønner? :)
Misforsod deg. Uansett. Tror du ikke de Som har forsket på dette har gått metodisk til verks? Tror de ikke ensidig har sett på et enkelt aspekt ved det. Og forskningsprosjekter tar gjerne annet til grunn for å underbygge påstander også.

Hvem i all verden har gjort det?
Det var tidligere i denne tråden en referanse til lykkelig barndom som mente det er brudd på barneloven paragraf 30.

Grunnen til at jeg spør deg og flere om referanser er jo fordi dere snakker om denne forskningen som viser at det er skadelig med søvntrening på babyer og barn. Og jeg vil jo gjerne lese mer om denne forskningen da og gjøre meg opp en mening.

Men så langt ikke noe annet enn den dama dere nevnte men utifra det jeg fant så hadde jeg dessverre liten tiltro til henne.

Det var tidligere i denne tråden en referanse til lykkelig barndom som mente det er brudd på barneloven paragraf 30.

Grunnen til at jeg spør deg og flere om referanser er jo fordi dere snakker om denne forskningen som viser at det er skadelig med søvntrening på babyer og barn. Og jeg vil jo gjerne lese mer om denne forskningen da og gjøre meg opp en mening.

Men så langt ikke noe annet enn den dama dere nevnte men utifra det jeg fant så hadde jeg dessverre liten tiltro til henne.
Den dama er den de fleste av nåtidens artikkelforfattere refererer til. Les studien hennes. Logger av nå for jeg skal avgårde, se hva keg har tid til senere.

Edit: har aldri sagt søvntrening er skadelig, gråt uten respons. Stor forskjell. Hva andre har sagt får de selv stå for.

Last edited:
Det er gjerne fordi det ikke foreligger noen grunnleggende forståelse/oppfatning av forskjellige begreper som kastes ut. For eks "skrikekur". Hva betyr egentlig det?

Og det faktum at omtrent det meste er synsing fra mammapolitiet. Istedenfor en saklig konstruktiv debatt med vitenskapelige kilder (en kronikk i aftenposten er ikke en vitenskapelig kilde).

Det vil alltid finnes to motpoler når det gjelder dette spm. Og på begge sider er det fagfolk og høyt utdannede personer med lang erfaring som kommer med sine råd og søvn og soverutiner.

Til syvende og sist er det foreldrene som kjenner barnet best og som må avgjøre hva som er til beste for dem i den gitte situasjon. Jeg opprettet en gang i tida en egen tråd om min erfaring på området og hvorfor jeg valgte den metoden jeg valgte: http://forum.babyverden.no/threads/et-oppgjør-med-søvnløse-netter.1714893/
Nå var det vel henvist til forskning i den kronikken. Fullstendig klar over at en kronikk ikke er en kilde :D

Det er jeg såååå glad for jeg og :-) så får barnet mitt den sammenhengende kvalitetssøvnen hun trenger for å utvikle seg psykisk og fysisk. Og mor har det bra :-) ikke gråter hun seg i søvn heller :-) men det måtte noen få kvelder med gråting for å få en mer opplagt og tilfreds unge som beskrives som solstråla :-) skadet? Absolutt ikke :D

Mine barn får også kvalitetssøvn! Helt uten å måtte gråte x antall kvelder først. :)

Mine barn får også kvalitetssøvn! Helt uten å måtte gråte x antall kvelder først. :)
Da har du ikke et barn som mitt :) Har ikke utført noe skrikekur, skal heller ikke. Men han hylskreik i starten når jeg lærte han å sove. Han gråter ennå om han våkner 2 ganger eller mer før 23. Første gangen hN blir tilbudt vann er det ok. Gang to må han protestere i noen minutter.

Så flott for deg! :-) :-) men ikke sammenlign dine barn med mitt som du ikke kjenner :-) det er vel tross alt mor som vet best, ikke mammapolitiet ;-)

Da har du ikke et barn som mitt :) Har ikke utført noe skrikekur, skal heller ikke. Men han hylskreik i starten når jeg lærte han å sove. Han gråter ennå om han våkner 2 ganger eller mer før 23. Første gangen hN blir tilbudt vann er det ok. Gang to må han protestere i noen minutter.
Det er ikke uvanlig at de sutrer eller protesterer når de legges :-) ingenting å måtte forklare seg om syns jeg.

Det er ikke uvanlig at de sutrer eller protesterer når de legges :) ingenting å måtte forklare seg om syns jeg.
Neida. Ville bare forklare enkelte at alle barn ikke er like. Selvom deres barn aldri gråter i legge situasjonen og allikevel sover kjempe godt og lenge så er det ikke faktum for veldig mange andre. Fakta er vel at for de aller fleste så innebærer det litt gråt når rutiner og praksis skal endres!

Back
Topp