Karin Naphaug

Aldri hatt avføringsproblemer. Han bæsjet endel før, men aldri vært plaget av hard mage. Nå har han avføring 1 gang per dag. Gulpet veldig mye. Ja. Alltid lagt på seg mye og godt ( i følge noen, for mye). Har tatt refluks opp med helsesøster , men de mente ikke det var det. Bør jeg få legen til å sjekke det?
Ja skjekk det! Jeg har reflux. Er oppe 3-5 ganger per natt. Gråter selv til tider på grunn av smerter på natt

Aldri hatt avføringsproblemer. Han bæsjet endel før, men aldri vært plaget av hard mage. Nå har han avføring 1 gang per dag. Gulpet veldig mye. Ja. Alltid lagt på seg mye og godt ( i følge noen, for mye). Har tatt refluks opp med helsesøster , men de mente ikke det var det. Bør jeg få legen til å sjekke det?
Jeg tenker det er bedre å være på den sikre siden. Jeg har ikke allverdens kunnskap om refluks og er heller ikke en lege, men jeg tror at så lenge babyen legger på seg og utvikler seg normalt så er det ikke ansett som problematisk. Men tar som sagt forbehold om at jeg ikke er noen lege altså!!

Ja skjekk det! Jeg har reflux. Er oppe 3-5 ganger per natt. Gråter selv til tider på grunn av smerter på natt
Okei . Da skal jeg få bestilt legitime i morgen. Han gråter aldri om natten når han ligger sammen med eng da, men kan såklart være smerter allikevel!

Okei . Da skal jeg få bestilt legitime i morgen. Han gråter aldri om natten når han ligger sammen med eng da, men kan såklart være smerter allikevel!
Kanskje bare ubehag fordi det eventuelt er syre som ligger i spiserører:/

Jeg tenker det er bedre å være på den sikre siden. Jeg har ikke allverdens kunnskap om refluks og er heller ikke en lege, men jeg tror at så lenge babyen legger på seg og utvikler seg normalt så er det ikke ansett som problematisk. Men tar som sagt forbehold om at jeg ikke er noen lege altså!!
Har lest litt om det. Han har ingen andre symptomer enn sa oppvåkninger på natt :p men jeg skal sjekke det. Som du sier, for å være på den sikre siden. Har tidligere forsøkt ting som skal lette det da. Høyne hode, ikke gi grøt ( men brød), gi vann rett før leggetid ect . Men ikke hjulpet .

Men forskning sier også at skrikekurer gir forandringer i hjernen.
Finnes jo utallige forskningsrapporter som viser dette, ikke bare en. Det meste er jo faglitteratur som ikke ligger ute på nett. Er man interessert gidder man å google, men hele forskningen ligger jo sjelden ute. Men det er jo ikke så vanskelig å skjønne at ting som barn med hjerner i utvikling opplever og lærer endrer de permanent - ganske logisk. Og det gjelder jo ikke bare skrikekurer men all erfaring er med på å forme hjernen.

Her er en kortverson av hva som skjer: sterk økning av stresshormoner hos de minste når de forlates gråtende. Verdiene er høye også etter at babyen omsider har sluttet å gråte (dvs at om barnet sluttet å gråte raskt så er det allikevel ikke uten stress). Opioder som gir velvære minskes tilsvarende. Smertebanene i hjernen aktiveres slik som når barnet skades fysisk og at gjentatt stress kan ødelegge og til og med krympe en viktig del av hjernen. Kilde her er Margot Sunderland, professor i psykologi ved Center of Child Mental Health i Londonz

Håper ikke det er det da. Vet du hva som kan hjelpe i såfall . For er der ikke sånn at hyppig melk på natten gjør vondt verre da?
Jo man sover best på tom mage, hvertfall for min del:) kan jo alltids prøve flytende gaviscon:) er reseptfritt og gis til barn med reflux:)

Barn lar seg som oftest trøste. Dette er det som roer han. Og uroen kan komme av smerte/ubehag.

Ville prøvd graviscon for å se:)

Ok. Tar ikke din henvisning til den artikkelen så veldig seriøst da, i og med at du ikke vet hvor du har det ifra. Ikke min oppgave om å google meg frem til artikler du henviser til, det er vel strengt tatt din oppgave hvis det skal være noen hold i påstandene dine.

Det står "det er gjerne foreldrenes egen opplevelse som legges til grunn" - legg merke til ordene " det er gjerne". Jeg tolker det slik at det ikke utelukkende går på foreldrenes oppfatning :) om noen for eks oppfatter det som et problem at barnet våkner, ammes på fem minutter, legges ned og sovner tvert, en-to ganger om natta - da tenker jeg at de ikke vet hva søvnproblemer er. Så der er jeg enig med deg.
Ble litt engasjert, så jeg googlet det selv. Margot sunderland mener at forandring i hjernen kan oppstå om man lar barn ligge og gråte for seg selv uten å få respons. Jeg aner ikke hvordan jeg linker med mobilen, ellers hadde jeg gjort det. Uansett, hun er terapeut og har scannet hjernene for å komme til denne konklusjonen. Hun selger bøker, og har fått priser for dem. Jeg har litt problemer med å forklare helt her, artikkelen jeg fant var på engelsk. Godt mulig at det finnes mer dyptgående informasjon der ute, men jeg hater å lese på engelsk :-P

Finnes jo utallige forskningsrapporter som viser dette, ikke bare en. Det meste er jo faglitteratur som ikke ligger ute på nett. Er man interessert gidder man å google, men hele forskningen ligger jo sjelden ute. Men det er jo ikke så vanskelig å skjønne at ting som barn med hjerner i utvikling opplever og lærer endrer de permanent - ganske logisk. Og det gjelder jo ikke bare skrikekurer men all erfaring er med på å forme hjernen.

Her er en kortverson av hva som skjer: sterk økning av stresshormoner hos de minste når de forlates gråtende. Verdiene er høye også etter at babyen omsider har sluttet å gråte (dvs at om barnet sluttet å gråte raskt så er det allikevel ikke uten stress). Opioder som gir velvære minskes tilsvarende. Smertebanene i hjernen aktiveres slik som når barnet skades fysisk og at gjentatt stress kan ødelegge og til og med krympe en viktig del av hjernen. Kilde her er Margot Sunderland, professor i psykologi ved Center of Child Mental Health i Londonz
Du forklarte det mye bedre enn det jeg klarte, flott :-D

Ekspertene mener at det ikke finnes forskning som viser dette. Er bare å lese artikkelen jeg linket til. Er ingen uten videre logikk i det. Det må jo finnes god nok forskning for å kunne påstå at det er sant. Og det fins tydeligvis ikke. Jeg vil såklart se en god nok forskningsrapport som viser dette, ikke link til personer som igjen påstår at dette er sant. Det er jo ikke sant før det er godt nok bevist og man har målbare resultatet fra en stor nok og variert gruppe. Veldig merkelig at norske leger og høyt fagutdannede folk sier det rake motsatte da. De som er farget av at det er skadelig finner ho det de vil finne, men forskningen er tydeligvis ikke god nok. Derfor kan de heller ikke påstå at det er en sannhet!!

Edit - følte jeg måtte komme med en liten presisering da dette innlegget kunne mistolkes. Det jeg prøvde å si var at det er ingen forskning som viser at søvntrening med baby/barn er skadelig :-) at babyer og barn kan forandre seg og sin atferd på grunn av forsømmelse fra foreldrene tviler jeg igrunn ikke på. Men både det og barnelovens paragraf 30 tredje ledd har ingenting med søvntrening å gjøre!! Snakk snakk om grov mistolkning av loven til egen fordel. På tide å lese seg opp på juss.

Last edited:
Ble litt engasjert, så jeg googlet det selv. Margot sunderland mener at forandring i hjernen kan oppstå om man lar barn ligge og gråte for seg selv uten å få respons. Jeg aner ikke hvordan jeg linker med mobilen, ellers hadde jeg gjort det. Uansett, hun er terapeut og har scannet hjernene for å komme til denne konklusjonen. Hun selger bøker, og har fått priser for dem. Jeg har litt problemer med å forklare helt her, artikkelen jeg fant var på engelsk. Godt mulig at det finnes mer dyptgående informasjon der ute, men jeg hater å lese på engelsk :-P
Jeg syns det er veldig veldig merkelig at høyt utdannede norske fagfolk - eksperter i sitt felt ikke anerkjenner disse såkalte forskningsrapportene som formentlig viser at det er skadelig. Du må jo innrømme at det er merkelig?

Og da tenker jeg at det er en grunn til det. At forskningen ikke er god nok til å kunne påstå å være sann. Dermed fins det ingen vitenskapelige kilder og forskningsrapporter som viser at det er skadelig.

Fra samme artikkel som jeg tidligere refererte til men som de fleste hoppet galant over (norsk vitenskapelig tidsskrift fra 2013), jeg siterer;

"Ut fra erfaringer og vitenskapelige studier, er det ingen ting som tyder på at barn tar skade av å lære seg å sovne på egen hånd, selv om det innebærer en del gråting (1). Snarere viser forskning at spedbarna blir mer trygge, mer forut- sigbare og mindre irritable og gråter mindre etter søvnintervensjonen og det er ofte betydelig bedring i atferd på dagtid (1, 13). Også mødrene får det bedre – eksempelvis viste en studie med rapporterte søvnvansker da barnet var 7 måneder, bedret søvn hos barnet og bedret psykisk helse hos mor 3 og 5 måneder etter intervensjon (14)."

Videre:

"American Academy of Sleep Medicine’s retningslinjer anbefaler atferdsmodifise- rende behandling som er effektiv, svært godt dokumentert og har ingen skadelige bivirkninger (15). Det er verdt å nevne at det finnes enkelte fagfolk som utfordrer denne praksisen (16). I en oppfølgings- studie 5 år etter intervensjon ved 4–24 måneders alder, fant man dog at atferds- behandling verken ga langvarige skader eller fordeler i resultater hos barn og mødres mentale og globale helse, eller i foreldre–barn-forholdet (17)."

Sjekk de vitenskapelige referansene i artikkelen. Det er forskning fra henholdsvis 2010, 2011 og 2012 blant annet.

Så dere (mammapolitiet) som bare synser om hvor mye det blør i hjerterota kan jo egentlig bare holde den subjektive synsingen for dere selv :-)

Jeg er sååååå glad for at vi mødre kan ta sånne avgjørelser for våre egne barn, så slipper ihvertfall mine barn å ligge å gråte seg i søvn!

Jeg er sååååå glad for at vi mødre kan ta sånne avgjørelser for våre egne barn, så slipper ihvertfall mine barn å ligge å gråte seg i søvn!
Det er jeg såååå glad for jeg og :-) så får barnet mitt den sammenhengende kvalitetssøvnen hun trenger for å utvikle seg psykisk og fysisk. Og mor har det bra :-) ikke gråter hun seg i søvn heller :-) men det måtte noen få kvelder med gråting for å få en mer opplagt og tilfreds unge som beskrives som solstråla :-) skadet? Absolutt ikke :D

Back
Topp