Karin Naphaug

Ja. 2 timer er max her også. Merker det på hodet. Konsentrasjonsevnen er heller dårlig, glemmer ting, ekstra hissig og følsom :eek: ect. Får heldigvis ikke vondt i ryggen da . Så fungerer jo greit sånn sett. Men han er ofte urolig. Altså , han roer seg ikke bare med litt pupp og sovner. Han vrir og vrikker på seg. Tar puppen slipper og tar igjen. Så litt umulig å bare sove videre av og til. Skjønner du ble deprimert . Søvn er viktig for å fungere !

Jeg måtte hele tiden bytte pupp også når jeg sov med henne... og hun måtte ligge med puppen konstant i munnen i den perioden vi innførte grøt (da fikk hun kumelk direkte og ikke gjennom morsmelka). Kunne ikke røre på en muskel i kroppen, for da våknet hun. Du kan tro jeg sov godt... jeg møtte opp hos fastlegen min og var ganske pissed off fordi jeg allerede i flere mnd mente at datteren min ikke tålte melk, men helsesøster trodde ikke på meg. jeg prøvde mange mange ganger å gå turer med henne i vogna for å få henne til å sove... men hver gang skrek hun like mye og jeg ga opp det prosjektet og holdt meg heller inne. Helsesøster mente at hun ikke ville sove i vogna fordi jeg hadde en negativ innstilling (jadda... utrolig hva de lirer av seg).

Søvn er kjempeviktig for både store og små! :)

Du får google deg frem til det og linke til den vitenskapelige artikkelen :)

Foreldrenes opplevelse legges til grunn ja og det er jo de som kjenner sitt barn best. Jeg siterer:

"Først Fra 6 måneders alder bruker vi begrepet søvnvansker eller søvnproblemer og det er gjerne foreldrenes egen opplevelse som legges til grunn. Spedbarn som sovner med betydelig hjelp fra foreldrene (mates, koses eller bysses), har høyere antall oppmerksomhetskre- vende nattlige oppvåkninger sammen- lignet med spedbarn som sovner av seg selv eller med minimal hjelp fra forel- drene (12). Alvorlige søvnproblemer innebærer mer enn tre oppvåkninger per natt, våkentid på mer enn én time per natt og total søvnlengde på under 9 timer (3).

Jeg kan ikke helt se at foreldrene kan ta feil, i og med at de kjenner barnet sitt best og kan avgjøre hvorvidt barnet har problemer med å sovne og sove på egenhånd. Min egen erfaring var at hun gjerne våknet hver halvtime/time (ved 4/5 mnd alder) for så å måtte ammes i søvn. Hun nektet å sove noe annet sted enn på meg/ved siden av meg. problemet ble større da hun nektet å bli ammet i søvn, men måtte bysses. Da ble hun tyngre og vanskeligere å holde. Hun ville heller ikke sove i vogn eller bæresele. Hun sov aldri mer enn en halvtime på dagtid. Hun hadde aldri den sammenhengende kvalitetssøvnen hun trengte. Selv sov jeg ikke mer enn kanskje to timer sammenhengende på et halvt år. Jeg hadde veldig vondt i ryggen. Problemer med migrene. Jeg var deprimert. Snuppa var overtrøtt og sutrete på dagtid. Det var tydelig at hun ikke fikk god nok søvn. Så det var jo et problem for stor og liten.

Dersom foreldrene ikke opplever noe som et problem, så er det jo nettopp ikke et problem. Hvis foreldrene mener det hadde vært uproblematisk for dem å ha det slik som jeg hadde det, så dem om det. Jeg mener at når barnet ikke får den sammenhengende kvalitetssøvnen de trenger for å utvikle seg mentalt og fysisk, så er det et problem. Men det er dog min personlige mening.

Den artikkelen inneholder ellers henvisninger til masse artikler om barn og søvn. Du henviser til google. Vet ikke helt hva jeg syns er mest merkelig.
Merkelig å henvise til Google? For å Google fram en artikkel? Den forstod jeg ikke helt. Det er da kun en søkemotor. Jeg har ingen interesse av å finne fram en artikkel og linke den her, men er noen intresserte i å finne ut om det er noe hold i det så er det bare å gjøre det, derfor nevnte jeg det.

Ja mange kan ha faktiske søvnproblem, men jeg synes det blir for snevert å legge foreldrenes oppfatning av det hele som eneste kriterie. Derfor nevnte jeg min egen situasjon. For meg var det et problem, men det er jo vanlig at barns søvnmønster endrer seg etter som tiden går, og spesielt i utviklingssprang. Så jeg kunne ikke betegne det som et søvnproblem. Og om man ikke er så informert om hvordan ting kan være i forskjellige aldre så kan man se på ting som problemer mens de i virkeligheten er helt normale. Altså, jeg mener at man må se på hele bildet, ikke kun en del av det. Mitt behov for rutiner kan f.eks. Ikke være eneste faktor for å bestemme om noe jenta mi gjør er et problem eller ikke. Men jeg vil tro at de fleste som gir råd og hjelp med søvn tar med barnets behov, helse og oppførsel når de skal definere om dette er et problem eller ikke.

Til trådstarter: Har du prøvd denne?

Vis vedlegget 116708

Vi hadde den i armkroken til vår yngste ,da han gikk fra å venne seg fra pupp/vår seng og over til sin seng .
DEt gjorde sovingen enklere da han forbant lyset og melodien fra sjøhesten med søvn.

(kan være ditt barn er for stort å ha denne men kan være verdt et forsøk )

IkKe prøvd den. Men har en sånn spilledås sak. Den har melodi også kommer det lys på veggen. Han blir bare gira av det :p prøver ( prøvd siden han var liten) å innføre koseklut/ kosedyr da. Ingen hell ennå dessverre :(

To mammaer , to barn. Begge barna våkner ca 10 ganger per natt. Begge samsover med barnet sitt . Mor 1 registrerer knapt at babyen hekter seg på og begge sover videre. Mor 2 våkner hver eneste gang babyen våkner. Bruker tid for å sovne igjen. Mor 1 mener ikke det er et problem. Mor 2 ser på det som et problem.
Ja så da har det ene barnet et søvproblem og det andre ikke?

Det er jo forskjellen mellom å ignorere barnet og å si "jeg ser og hører deg, men du får ikke viljen din". Det er jo noe med å vise barna hvordan du vil ha det uten å ignorere protester. Å være positiv til ønsket atferd istedenfor negativ til uønsket atferd. Det er jo ikke alltid barnet ønsker å bli tatt opp men bare ikke være alene. Øyekontakt og prat kan virke stimulerende. Å bli tatt opp også. Som jeg skrev over her så har jeg erfaring med et barn som ble best roet ved å bli tatt opp, andre roer seg best ved å få bli liggende men få annen type bekreftelse.
Der sa du det!

Ja. Jeg er veldig glad i rutinene selv. Utpreget rutinemenneske. Og vet det er viktig. Men skulle bare ønske det var det som skulle til for at min plugg kunne sove 4 timer om gangen :)
Ja det må være slitsomt .. Håper han snart sover lengre om gangen.. Gjør hva som føler riktig for deg:)God klem til deg:)

Merkelig å henvise til Google? For å Google fram en artikkel? Den forstod jeg ikke helt. Det er da kun en søkemotor. Jeg har ingen interesse av å finne fram en artikkel og linke den her, men er noen intresserte i å finne ut om det er noe hold i det så er det bare å gjøre det, derfor nevnte jeg det.

Ja mange kan ha faktiske søvnproblem, men jeg synes det blir for snevert å legge foreldrenes oppfatning av det hele som eneste kriterie. Derfor nevnte jeg min egen situasjon. For meg var det et problem, men det er jo vanlig at barns søvnmønster endrer seg etter som tiden går, og spesielt i utviklingssprang. Så jeg kunne ikke betegne det som et søvnproblem. Og om man ikke er så informert om hvordan ting kan være i forskjellige aldre så kan man se på ting som problemer mens de i virkeligheten er helt normale. Altså, jeg mener at man må se på hele bildet, ikke kun en del av det. Mitt behov for rutiner kan f.eks. Ikke være eneste faktor for å bestemme om noe jenta mi gjør er et problem eller ikke. Men jeg vil tro at de fleste som gir råd og hjelp med søvn tar med barnets behov, helse og oppførsel når de skal definere om dette er et problem eller ikke.

Ok. Tar ikke din henvisning til den artikkelen så veldig seriøst da, i og med at du ikke vet hvor du har det ifra. Ikke min oppgave om å google meg frem til artikler du henviser til, det er vel strengt tatt din oppgave hvis det skal være noen hold i påstandene dine.

Det står "det er gjerne foreldrenes egen opplevelse som legges til grunn" - legg merke til ordene " det er gjerne". Jeg tolker det slik at det ikke utelukkende går på foreldrenes oppfatning :) om noen for eks oppfatter det som et problem at barnet våkner, ammes på fem minutter, legges ned og sovner tvert, en-to ganger om natta - da tenker jeg at de ikke vet hva søvnproblemer er. Så der er jeg enig med deg.

Ja så da har det ene barnet et søvproblem og det andre ikke?
Jepp. Ser ikle foreldrene på det som et problem så er det jo ikke et problem ( da regner jeg også med at barnet ikke viser noe negativ atferd på dagtid , men fungerer bra). For at noe skal være et problem så må jo noen se på det som problematisk.

Jeg måtte hele tiden bytte pupp også når jeg sov med henne... og hun måtte ligge med puppen konstant i munnen i den perioden vi innførte grøt (da fikk hun kumelk direkte og ikke gjennom morsmelka). Kunne ikke røre på en muskel i kroppen, for da våknet hun. Du kan tro jeg sov godt... jeg møtte opp hos fastlegen min og var ganske pissed off fordi jeg allerede i flere mnd mente at datteren min ikke tålte melk, men helsesøster trodde ikke på meg. jeg prøvde mange mange ganger å gå turer med henne i vogna for å få henne til å sove... men hver gang skrek hun like mye og jeg ga opp det prosjektet og holdt meg heller inne. Helsesøster mente at hun ikke ville sove i vogna fordi jeg hadde en negativ innstilling (jadda... utrolig hva de lirer av seg).

Søvn er kjempeviktig for både store og små! :)
:o for en helsesøster ! Fikk du byttet?

Ok. Tar ikke din henvisning til den artikkelen så veldig seriøst da, i og med at du ikke vet hvor du har det ifra. Ikke min oppgave om å google meg frem til artikler du henviser til, det er vel strengt tatt din oppgave hvis det skal være noen hold i påstandene dine.

Det står "det er gjerne foreldrenes egen opplevelse som legges til grunn" - legg merke til ordene " det er gjerne". Jeg tolker det slik at det ikke utelukkende går på foreldrenes oppfatning :) om noen for eks oppfatter det som et problem at barnet våkner, ammes på fem minutter, legges ned og sovner tvert, en-to ganger om natta - da tenker jeg at de ikke vet hva søvnproblemer er. Så der er jeg enig med deg.
Du får ta det som du vil. Jeg sa også at jeg tolket det på en måte, men at det kunne være feil tolkning.

Ja. 2 timer er max her også. Merker det på hodet. Konsentrasjonsevnen er heller dårlig, glemmer ting, ekstra hissig og følsom :o ect. Får heldigvis ikke vondt i ryggen da . Så fungerer jo greit sånn sett. Men han er ofte urolig. Altså , han roer seg ikke bare med litt pupp og sovner. Han vrir og vrikker på seg. Tar puppen slipper og tar igjen. Så litt umulig å bare sove videre av og til. Skjønner du ble deprimert . Søvn er viktig for å fungere !
Jeg tror jeg ville sjekket ekstra om det er noe som plager han. Dumt å jobbe iherdig for å avvenne "uvaner" som viser seg å være faktiske behov.

Jeg tror jeg ville sjekket ekstra om det er noe som plager han. Dumt å jobbe iherdig for å avvenne "uvaner" som viser seg å være faktiske behov.

Hvor lenge var du og han helt melkefrie?

Men skjønner ikke hva annet jeg kan sjekke? 2 uker. Men det var når han var mindre da. Merket ikke noe forskjell. Synes du vi skal prøve igjen? Virker ikke Om han har noe ubehag når han våkner på kvelden da. Bare roper på meg liksom. Men han gulper ennå da. Ikke så mye som før, men.

Jepp. Ser ikle foreldrene på det som et problem så er det jo ikke et problem ( da regner jeg også med at barnet ikke viser noe negativ atferd på dagtid , men fungerer bra). For at noe skal være et problem så må jo noen se på det som problematisk.
Jeg synes det er helt feil at to barn med samme atferd skal defineres forskjellig. Som sylvanas har skrevet, hvis man ikke vet hva som er normalt så kan man ta feil.
Det betyr ikke at jeg ikke vet at det er et problem for foreldrene, men å definere at barne "har et søvproblem" synes jeg blir feil.

Men skjønner ikke hva annet jeg kan sjekke? 2 uker. Men det var når han var mindre da. Merket ikke noe forskjell. Synes du vi skal prøve igjen? Virker ikke Om han har noe ubehag når han våkner på kvelden da. Bare roper på meg liksom. Men han gulper ennå da. Ikke så mye som før, men.
dere har vel begynt med fast føde i mellomtiden også. Og det er forskjell på kumelkbssert mat og kumelk via deg. Spesialisten sa helt uten spor av kumelk i 2-3 uker.

Hvis det er mageproblemer så ville du merket det blant annet på antall avføringer hver dag, trykking/pressing men ingenting som kommer ut, mye fising osv.

Har han gulvet mye før da, men likevel lagt på seg godt? Har det vært snakk om refluks?

Enig med lutz om å klarlegge helsetilstand. Det er veldig viktig, som jeg og nevnte i starten av tråden.

Jeg synes det er helt feil at to barn med samme atferd skal defineres forskjellig. Som sylvanas har skrevet, hvis man ikke vet hva som er normalt så kan man ta feil.
Det betyr ikke at jeg ikke vet at det er et problem for foreldrene, men å definere at barne "har et søvproblem" synes jeg blir feil.
Da får vi være uenige om det :) Jeg mener at om en mor som står opp eller våkner 10 ganger per natt definerer barnets oppvåkning som problematisk så er det et problem- søvnproblem. Selvom en annen ikke definerer sitt eget barns atferd problematisk fordi det ikke er et problem for den familien betyr ikke det at det for andre familier .

dere har vel begynt med fast føde i mellomtiden også. Og det er forskjell på kumelkbssert mat og kumelk via deg. Spesialisten sa helt uten spor av kumelk i 2-3 uker.
Neida. Var etter fast føde. Så skulle vel merket det. Men kan såklart prøve igjen. Bare for å se.

Hvis det er mageproblemer så ville du merket det blant annet på antall avføringer hver dag, trykking/pressing men ingenting som kommer ut, mye fising osv.

Har han gulvet mye før da, men likevel lagt på seg godt? Har det vært snakk om refluks?

Enig med lutz om å klarlegge helsetilstand. Det er veldig viktig, som jeg og nevnte i starten av tråden.

Aldri hatt avføringsproblemer. Han bæsjet endel før, men aldri vært plaget av hard mage. Nå har han avføring 1 gang per dag. Gulpet veldig mye. Ja. Alltid lagt på seg mye og godt ( i følge noen, for mye). Har tatt refluks opp med helsesøster , men de mente ikke det var det. Bør jeg få legen til å sjekke det?

Back
Topp