Karin Naphaug

Jeg tenker at man må sjekke fysisk helse hos barnet først og fremst. Smerter i rygg/nakke el? Fordøyelsesproblemer? Matallergi? Annen type allergi? Tetthet i hals/nese?

Så må man se på hva som fungerer for å få barnet til å sove best mulig - ligger alt til dette for det eller blir barnet forstyrret?

Hvem er det et problem for? Barnet eller den voksne?
Har sjekket alt:( hadde litt stiv nakke som han ble friskmeldt for som liten. Har forsøkt melkefridiett. Lege finner ikke noe. Har til og med vært hos fontsone terapi. Hos oss er det et problem for BEGGE. For det er et problem for meg at jeg er utslitt pga lite søvn i snart 1 år. Dette igjen går utover mitt barn som har en mor som ikke er 100%. Og han er sutrete og har kort lunte ofte .

Har sjekket alt:( hadde litt stiv nakke som han ble friskmeldt for som liten. Har forsøkt melkefridiett. Lege finner ikke noe. Har til og med vært hos fontsone terapi. Hos oss er det et problem for BEGGE. For det er et problem for meg at jeg er utslitt pga lite søvn i snart 1 år. Dette igjen går utover mitt barn som har en mor som ikke er 100%. Og han er sutrete og har kort lunte ofte .
Har u sjekket nakken igjen ? Det kan komme tilbake etter en stund .

Flott for deg at det ikke er et problem :) men du trenger vel strengt tatt ikke å bagatellisere andres opplevelse av det som et problem.

Selv hadde jeg ei som sov sammen med meg. Hun våknet hver halvtime/time for mat gjennom natta. Jeg hadde kjempevondt i ryggen. Skulle begynne på jobb igjen og trengte søvn for å fungere. Når hun ble mer mobil så var det også et problem å ha henne i senga sammen med meg. Det å ikke få sove er et problem for både mor og barn. Vi er alle avhengig av kvalitetssøvn. Barnet mitt var sutrete og overtrøtt hele dagen før vi fikk henne til å sove natta gjennom. Nå er hun den solstråla :) får høre det fra alle jeg kjenner, fra andre foreldre i bhg og bhg at hun alltid er så blid og glad. Så jeg tror vel strengt tatt ikke jeg har skadet barnet mitt på noen måte ;-)
Så godt at du klarte det. Skal undersøke hu Dana. Har selv forsøkt en dansk side og en Amerikansk. Vanskelig for folk å forstå hvor tærende det er. Og hvordan det er med en baby som våkner opp og er sutrete på grunn av dårlig søvn .

Jeg hadde heller kjøpt denne boken her, Naphaug har jeg ikke mye til overs for.!
8241907168.jpg

Jeg brukte metodene til en amerikansk dame. Fikk kjøpt bok og veiledning for en latterlig rimelig penge på nettet. Første natta sov hun åtte timer. Neste natt sov hun natta gjennom og gjort dette siden...

Dana Obleman heter hun :)
Husker du hvilken av de pakkene hennes du kjøpte ? :)

Kanskje jeg skal låne boka hennes igjen da , før jeg booker time. Godt med noen gode historier. :) Var det Avenning dere kjørte da?
Vi nattavvennet på samme tid, uten at det stod noe i Naphaug sin bok om det. Blandet en søvnoppskrift fra boka med tips fra hs. Gikk veldig fint. Etterpå fikk hun eget rom også, og det gikk smertefritt. :-)

Flott for deg at det ikke er et problem :) men du trenger vel strengt tatt ikke å bagatellisere andres opplevelse av det som et problem.

Selv hadde jeg ei som sov sammen med meg. Hun våknet hver halvtime/time for mat gjennom natta. Jeg hadde kjempevondt i ryggen. Skulle begynne på jobb igjen og trengte søvn for å fungere. Når hun ble mer mobil så var det også et problem å ha henne i senga sammen med meg. Det å ikke få sove er et problem for både mor og barn. Vi er alle avhengig av kvalitetssøvn. Barnet mitt var sutrete og overtrøtt hele dagen før vi fikk henne til å sove natta gjennom. Nå er hun den solstråla :-) får høre det fra alle jeg kjenner, fra andre foreldre i bhg og bhg at hun alltid er så blid og glad. Så jeg tror vel strengt tatt ikke jeg har skadet barnet mitt på noen måte ;-)
Jeg prøver ikke å bagatellisere det, men normalisere det.
Og jeg forstår at hun er sliten, men jeg vil fortsatt ikke anbefale å få hjelp av Naphaug.

Jeg har skjønt det sånn at dette er ganske vanlig når de kommer til den alderen. Noen begynner å sove natten igjennom og slutter med nattamming av seg selv, andre våkner oftere og oftere og finner ikke roen. Da trenger de hjelp med det. Jenta mi var av de siste, og med nattavvenning og trøst gikk det kjapt å lære og sove. Ble helt overrasket over hvor lett det var når vi først hadde bestemt oss for å gjøre noe med det. Jenta mi var mye mer fornøyd på dagtid etterpå, når hun var uthvilt.

Jeg tror man kjenner sitt eget barn og vet om noe er galt eller om det bare er på tide å endre et par ting. Les litt mer, be hs om tips, eller ring Naphaug om du vil det. Gjør det som føles bra! :-)

Jeg har skjønt det sånn at dette er ganske vanlig når de kommer til den alderen. Noen begynner å sove natten igjennom og slutter med nattamming av seg selv, andre våkner oftere og oftere og finner ikke roen. Da trenger de hjelp med det. Jenta mi var av de siste, og med nattavvenning og trøst gikk det kjapt å lære og sove. Ble helt overrasket over hvor lett det var når vi først hadde bestemt oss for å gjøre noe med det. Jenta mi var mye mer fornøyd på dagtid etterpå, når hun var uthvilt.

Jeg tror man kjenner sitt eget barn og vet om noe er galt eller om det bare er på tide å endre et par ting. Les litt mer, be hs om tips, eller ring Naphaug om du vil det. Gjør det som føles bra! :)
Ja. Min også er den siste. Bare at han har våknet ofte siden han var rundt 2-3 mnd :p Jeg må nok bare bite tennene sammen og ta avenningen ja. Hadde han sovet en lang strekk på kvelden skulle jeg overlevd natt oppvåkninger. Men han våkner gjerne hver 1-2 time på kvelden, og det er så slitsomt :p

Du har et veldig godt poeng tror jeg. Gjelder å bestemme seg. Og det har eg gjort . Takk :)

Jeg brukte metodene til en amerikansk dame. Fikk kjøpt bok og veiledning for en latterlig rimelig penge på nettet. Første natta sov hun åtte timer. Neste natt sov hun natta gjennom og gjort dette siden...

Dana Obleman heter hun :)
Da har jeg kjøpt boken og en guide . Lest boken nå. Og har bestemt meg for å sette i gang på mandag. Så spent. Likte veldig godt måten hun skriver på og alt virket veldig fornuftig og logisk. Veldig mye av samme teorier som sove uten gråt boken da, men litt mer praktiske metoder. Takk for tipset !! 3:)

Så godt at du klarte det. Skal undersøke hu Dana. Har selv forsøkt en dansk side og en Amerikansk. Vanskelig for folk å forstå hvor tærende det er. Og hvordan det er med en baby som våkner opp og er sutrete på grunn av dårlig søvn .

Vel jeg forstår det iallfall veldig godt fordi jeg selv har vært i den situasjonen. De som ikke har vært der selv skjønner det naturligvis ikke og kommer med dumme kommentarer som at "man får ikke barn for å sove". Nei jeg syns du skal gå etter hva du føler er riktig i forhold til din situasjon, uten å få dårlig samvittighet fordi noen mener noe annet. Vil alltid være noen som er uenig.

Jeg prøver ikke å bagatellisere det, men normalisere det.
Og jeg forstår at hun er sliten, men jeg vil fortsatt ikke anbefale å få hjelp av Naphaug.
Du bagatelliserer det jo når du bruker deg selv som et eksempel og sier at for deg er det ikke et problem, hvorfor skulle det være det for henne. Det er iallfall slik jeg tolker det.

Da har jeg kjøpt boken og en guide . Lest boken nå. Og har bestemt meg for å sette i gang på mandag. Så spent. Likte veldig godt måten hun skriver på og alt virket veldig fornuftig og logisk. Veldig mye av samme teorier som sove uten gråt boken da, men litt mer praktiske metoder. Takk for tipset !! 3:)
Beklager ble veldig mange innlegg fra meg på rappen her... Blar meg nedover uten å sjekke om jeg har fått flere svar. Det var litt teit.

Men så bra du fant fram!

Jeg har veldig god erfaring med veiledningen så det er bare å sende pm hvis det er noe. Vi var veldig nøye på å lage en plan og følge den til punkt og prikke. Loggførte i en mnd iallfall, om ikke lengre. Fikk en unge som er mye mer tilfreds :-) nå peker hun på senga for å vise at hun vil sove! 15 mnd allerede har hun blitt :-) innførte gode soverutiner ved 6 mnd. Aldri noe problem siden, ikke ved sykdom engang.

Du bagatelliserer det jo når du bruker deg selv som et eksempel og sier at for deg er det ikke et problem, hvorfor skulle det være det for henne. Det er iallfall slik jeg tolker det.
Det jeg mener er at det er ganske normalt at dmå barn våkner mye, men at Naphaug betegner det som et problem. Derfor liker jeg ikke Naphaug. Bare fordi barn trenger hjelp til innsovning eller våkner ofte betyr ikke det at de har et søvnproblem. Enkeltpersoner kan oppleve det som slitsomt, men med er ikke et søvnproblem. Det er normalt.

Det jeg mener er at det er ganske normalt at dmå barn våkner mye, men at Naphaug betegner det som et problem. Derfor liker jeg ikke Naphaug. Bare fordi barn trenger hjelp til innsovning eller våkner ofte betyr ikke det at de har et søvnproblem. Enkeltpersoner kan oppleve det som slitsomt, men med er ikke et søvnproblem. Det er normalt.
Når de er nyfødt er det normalt at de våkner hver halvtime pga overlevelsesinstinkt ja. Noen babyer klarer fra starten av å sovne igjen på egenhånd. Andre gjør ikke det og trenger hjelp. Det er greit nok det.

Hvorvidt man skal definere noe som et søvnproblem er jo helt avhengig av den konkrete situasjonen. Her forteller trådstarter at hun ser på det som et problem da, så det er jo et utgangspunkt. Hun forteller at babyen er ti mnd gammel. At han våkner 7 ganger om natta og gjerne er våken i to timer. Hun forteller at han er sur og grinete på dagtid. Jeg tillater meg å tro at det er pga dårlig søvn på natta, uten at jeg kan si det bastant.

Så er det et faktum av kvalitetssøvn er viktig. Ikke antall timer man sover til sammen, men det å sove godt og sammenhengende. For små barn er det viktig i forhold til utvikling, naturligvis. For voksne er også søvn viktig for å fungere i hverdagen, etter hvert på jobb og i parforholdet.

Mitt motto er at søvn er viktig for liten og stor.

er også sterkt imot skrike-kurer.:(
det hjelper jo,men det er forbi babyen resignerer å innser at det ikke noen så bryr seg likevel ,kan skade barnet mye ift tilknytning senere i livet!
har du sjekket ut sovlillebaby nettsida?

Personlige tips og erfaringer:

Min yngstegutt var vanskelig å legge ...eg brukte hysj,hysj metoden.
Satt inne hos han holdt en hånd stramt over magen hans til ha slutta å kava, han gråt seg i søvn men eg gikk ALDRI ifra han, Av og til tok det en time ,noen ganger bare 5 minutt
Sa ingenting(han ble oppgiret av stemmen min), hadde det mørkt og hadde faste stelle rutiner.
Krevde mye arbeid som foreldre, men det er jobben vår.

Min slet også med mye låsninger,hadde mye smerterog fikk hjelp av manuell terapeut.
Både som 3mnd gammel og 8 mnder.

Når det gjelder nattevåk ,å våkne hver andre time om natta gjorde min også det ,vi sov på tur inne hos han.
Sliten og uopplagt gutt, til slutt svelgte eg en stor kamel da han va 13 mnd gikk til fastlegen og fikk resept på vallagran.
Dette er et mildt og ufarlig innsovningsmiddel. Endelig sov han dypt hele natta og våkna blid om morgenen.

Han bruker dette fremdeles innimellom, når han har dårlige soveperioder-han er straks 3 år.
(Er visst bare å innse eg har fått en gutt som har arva mine soveproblemer)

Sier ikke alle skal gjøre som meg, men ville undersøkt alle mulige metoder før barnet gråter seg i søvn. :)

er også sterkt imot skrike-kurer.:(
det hjelper jo,men det er forbi babyen resignerer å innser at det ikke noen så bryr seg likevel ,kan skade barnet mye ift tilknytning senere i livet!
har du sjekket ut sovlillebaby nettsida?

Personlige tips og erfaringer:

Min yngstegutt var vanskelig å legge ...eg brukte hysj,hysj metoden.
Satt inne hos han holdt en hånd stramt over magen hans til ha slutta å kava, han gråt seg i søvn men eg gikk ALDRI ifra han, Av og til tok det en time ,noen ganger bare 5 minutt
Sa ingenting(han ble oppgiret av stemmen min), hadde det mørkt og hadde faste stelle rutiner.
Krevde mye arbeid som foreldre, men det er jobben vår.

Min slet også med mye låsninger,hadde mye smerterog fikk hjelp av manuell terapeut.
Både som 3mnd gammel og 8 mnder.

Når det gjelder nattevåk ,å våkne hver andre time om natta gjorde min også det ,vi sov på tur inne hos han.
Sliten og uopplagt gutt, til slutt svelgte eg en stor kamel da han va 13 mnd gikk til fastlegen og fikk resept på vallagran.
Dette er et mildt og ufarlig innsovningsmiddel. Endelig sov han dypt hele natta og våkna blid om morgenen.

Han bruker dette fremdeles innimellom, når han har dårlige soveperioder-han er straks 3 år.
(Er visst bare å innse eg har fått en gutt som har arva mine soveproblemer)

Sier ikke alle skal gjøre som meg, men ville undersøkt alle mulige metoder før barnet gråter seg i søvn. :)
Hva er din definisjon på skrikekur?

Og du syns altså det er bedre å medisinerne barnet ditt enn å få inn gode soverutiner? Jøss. Det syns jeg faktisk er ganske drøyt. Jeg hadde venta i det lengste med å prakke på små barn medisiner for å få dem til å sove!!

Jeg satt inne hos henne de ti første kveldene. Det var dog den første som var verst da.

Jeg har god tilknytning til min datter :-)

Poenget er å forstå hvorfor babyen gråter. Har de det vondt eller protesterer de på forandringer? Det er en forskjell og mor vet best.

Back
Topp