Karin Naphaug

er også sterkt imot skrike-kurer.:(
det hjelper jo,men det er forbi babyen resignerer å innser at det ikke noen så bryr seg likevel ,kan skade barnet mye ift tilknytning senere i livet!
har du sjekket ut sovlillebaby nettsida?

Personlige tips og erfaringer:

Min yngstegutt var vanskelig å legge ...eg brukte hysj,hysj metoden.
Satt inne hos han holdt en hånd stramt over magen hans til ha slutta å kava, han gråt seg i søvn men eg gikk ALDRI ifra han, Av og til tok det en time ,noen ganger bare 5 minutt
Sa ingenting(han ble oppgiret av stemmen min), hadde det mørkt og hadde faste stelle rutiner.
Krevde mye arbeid som foreldre, men det er jobben vår.

Min slet også med mye låsninger,hadde mye smerterog fikk hjelp av manuell terapeut.
Både som 3mnd gammel og 8 mnder.

Når det gjelder nattevåk ,å våkne hver andre time om natta gjorde min også det ,vi sov på tur inne hos han.
Sliten og uopplagt gutt, til slutt svelgte eg en stor kamel da han va 13 mnd gikk til fastlegen og fikk resept på vallagran.
Dette er et mildt og ufarlig innsovningsmiddel. Endelig sov han dypt hele natta og våkna blid om morgenen.

Han bruker dette fremdeles innimellom, når han har dårlige soveperioder-han er straks 3 år.
(Er visst bare å innse eg har fått en gutt som har arva mine soveproblemer)

Sier ikke alle skal gjøre som meg, men ville undersøkt alle mulige metoder før barnet gråter seg i søvn. :)
Beklager ble veldig mange innlegg fra meg på rappen her... Blar meg nedover uten å sjekke om jeg har fått flere svar. Det var litt teit.

Men så bra du fant fram!

Jeg har veldig god erfaring med veiledningen så det er bare å sende pm hvis det er noe. Vi var veldig nøye på å lage en plan og følge den til punkt og prikke. Loggførte i en mnd iallfall, om ikke lengre. Fikk en unge som er mye mer tilfreds :) nå peker hun på senga for å vise at hun vil sove! 15 mnd allerede har hun blitt :) innførte gode soverutiner ved 6 mnd. Aldri noe problem siden, ikke ved sykdom engang.

Er alene med han så kan dessverre ikke sove på tur. Men etter tips fra spirelitens skal jeg sette i gang en metode på mandag. Først og fremst skal han avventes melk på natta. Skjønner at det er derfor han våkner ofte. Han trenger ikke melken for næring, han er godt over 12 kg. Jeg skal la han fortsette å sove i sin egen seng, ikke ta han opp ( som jeg har gjort frem til nå ). Jeg skal ha en madrass på rommet hans de første nettene og legge meg der så jeg kan berolige han og trøste uten å ta han opp. Tilby vann fra flaske . Av erfaring vet jeg at han blir fly forbanna når jeg tar på han uten å ta han opp så det skal jeg unngå. Skal ikke gå fra han. Men sitte inne. Vi har har hyyysj som "søvn ord" siden han var 5 mnd. Så det er det jeg sier på kvelde. Når han legger seg også. Brukte den metoden sammen med opp og ned metode for å lære han å sovne selv når han var 6 mnd.

Når han våkner på natta skal jeg avvente i 5 minutter . Se om han sovnet selv, gjør han ikle det skal jeg berolige han med hyyyysj og eventuelt tilby vann om han ikke roer seg. Har bestemt at morgen er klokka 6. Da skal jeg skru på lyset/ ta for gardiner for å signalisere at det er morgen. Enda usikker på om jeg skal amme da eller om vi skal vente til frokost. Tror det blir amming . For vi spiser frokost 7. Vi har allerede godt innarbeidet rutiner for dagen.

Står opp 6.30
Frokost 7:00
Dupp 1 8:45 ( varer ca 1-2 timer)
Lunsj 11:00
Dupp 2 13:00 ( varer 30 min )
Middag 15:00
Bad og pysj 17
Fantorangen og grøt 17:30
Vaske truten, pusse tenner , sang og så i seng.
Sovner mellom 17.45-18.15.

Skal fra nå av være kjempe streng på at han skal legges våken i senga si etter amming ( siste dagene har han nok vært veeeeeeldig døsig). Jeg sitter fortsatt inne hos han til han sovner. Men skal flytte stolen hver 3 dag. Så jeg til slutt kan gå ut av rommet etter nattasuss. Dette er for ( i følge Dana) å unngå at man gjør seg selv til noe som MÅ være tilstede for at babyen skal kunne sovne).

Jeg håper og har troen på at dette skal være gjennomførbart...jeg liker heller ikke at babyen min gråter. Men så lenge jeg er der inne hos han så tror jeg ikke han tar noe skade av det. Jeg gjør dette fordi jeg mener at vi BEGGE har godt av søvn med kvalitet. :)
Om noen har noe input ift rutinene våre eller lignende er det bare p rope ut.... Ble litt langt dette :p

Ser ut som du har en god plan!!! Masse lykke til :-) :-)

Ser ut som du har en god plan!!! Masse lykke til :) :)
Hjertelig :D Skal etterhvert gjøre det samme på natta, altså flytte meg nærmere og nærmere døra. Forhåpentligvis kan jeg til slutt stå i døra og bare si hyyysj og til slutt kanskje han sover hele natta! :D Er så fjernt for meg så føles unaturlig å si det til og med. Haha.

Hjertelig :D Skal etterhvert gjøre det samme på natta, altså flytte meg nærmere og nærmere døra. Forhåpentligvis kan jeg til slutt stå i døra og bare si hyyysj og til slutt kanskje han sover hele natta! :D Er så fjernt for meg så føles unaturlig å si det til og med. Haha.
Det blir nok godt for begge å få sove bedre :-)

Vel jeg forstår det iallfall veldig godt fordi jeg selv har vært i den situasjonen. De som ikke har vært der selv skjønner det naturligvis ikke og kommer med dumme kommentarer som at "man får ikke barn for å sove". Nei jeg syns du skal gå etter hva du føler er riktig i forhold til din situasjon, uten å få dårlig samvittighet fordi noen mener noe annet. Vil alltid være noen som er uenig.
Nå er det vel ganske mange som har hatt barn med søvnproblemer, så selv om man gir andre råd enn du gjør betyr ikke det at de er dumme av den grunn

Ser ut som du har en god plan!!! Masse lykke til :) :)
Ps. Hvis dette fungerer så er det jo veldig mye rimeligere enn Karin Naphaug da. Betalte 19 dollar for boken og guide ( skrev du ut den notat-delen?). Hjemmekonsultasjon koster 2500 kroner hos Naphaug, og 1 time tlf koster nærmere 900 :o

Er alene med han så kan dessverre ikke sove på tur. Men etter tips fra spirelitens skal jeg sette i gang en metode på mandag. Først og fremst skal han avventes melk på natta. Skjønner at det er derfor han våkner ofte. Han trenger ikke melken for næring, han er godt over 12 kg. Jeg skal la han fortsette å sove i sin egen seng, ikke ta han opp ( som jeg har gjort frem til nå ). Jeg skal ha en madrass på rommet hans de første nettene og legge meg der så jeg kan berolige han og trøste uten å ta han opp. Tilby vann fra flaske . Av erfaring vet jeg at han blir fly forbanna når jeg tar på han uten å ta han opp så det skal jeg unngå. Skal ikke gå fra han. Men sitte inne. Vi har har hyyysj som "søvn ord" siden han var 5 mnd. Så det er det jeg sier på kvelde. Når han legger seg også. Brukte den metoden sammen med opp og ned metode for å lære han å sovne selv når han var 6 mnd.

Når han våkner på natta skal jeg avvente i 5 minutter . Se om han sovnet selv, gjør han ikle det skal jeg berolige han med hyyyysj og eventuelt tilby vann om han ikke roer seg. Har bestemt at morgen er klokka 6. Da skal jeg skru på lyset/ ta for gardiner for å signalisere at det er morgen. Enda usikker på om jeg skal amme da eller om vi skal vente til frokost. Tror det blir amming . For vi spiser frokost 7. Vi har allerede godt innarbeidet rutiner for dagen.

Står opp 6.30
Frokost 7:00
Dupp 1 8:45 ( varer ca 1-2 timer)
Lunsj 11:00
Dupp 2 13:00 ( varer 30 min )
Middag 15:00
Bad og pysj 17
Fantorangen og grøt 17:30
Vaske truten, pusse tenner , sang og så i seng.
Sovner mellom 17.45-18.15.

Skal fra nå av være kjempe streng på at han skal legges våken i senga si etter amming ( siste dagene har han nok vært veeeeeeldig døsig). Jeg sitter fortsatt inne hos han til han sovner. Men skal flytte stolen hver 3 dag. Så jeg til slutt kan gå ut av rommet etter nattasuss. Dette er for ( i følge Dana) å unngå at man gjør seg selv til noe som MÅ være tilstede for at babyen skal kunne sovne).

Jeg håper og har troen på at dette skal være gjennomførbart...jeg liker heller ikke at babyen min gråter. Men så lenge jeg er der inne hos han så tror jeg ikke han tar noe skade av det. Jeg gjør dette fordi jeg mener at vi BEGGE har godt av søvn med kvalitet. :)
Om noen har noe input ift rutinene våre eller lignende er det bare p rope ut.... Ble litt langt dette :p
Det høres ut som en god plan synes jeg, lykke til:)

Nå er det vel ganske mange som har hatt barn med søvnproblemer, så selv om man gir andre råd enn du gjør betyr ikke det at de er dumme av den grunn
Har jeg sagt at noen var dumme?

Ps. Hvis dette fungerer så er det jo veldig mye rimeligere enn Karin Naphaug da. Betalte 19 dollar for boken og guide ( skrev du ut den notat-delen?). Hjemmekonsultasjon koster 2500 kroner hos Naphaug, og 1 time tlf koster nærmere 900 :o
Ja mye rimeligere ja... Men veldig god veiledning da. Jeg skrev ut notatdelen ja :-) den loggføringsdelen og planen :-)
Hun har egen Facebook og YouTube kanal! Der tar hun opp mange av de problemene folk møter på :-) masse god info!

Ja mye rimeligere ja... Men veldig god veiledning da. Jeg skrev ut notatdelen ja :) den loggføringsdelen og planen :)
Hun har egen Facebook og YouTube kanal! Der tar hun opp mange av de problemene folk møter på :) masse god info!
Da skal jeg få skrevet det ut. Prøvde å finne ut om det gikk an å notere på PDF -filen. Men jeg er totalt blond på den nye iPhonen min :p Ja, veldig lettlest synes jeg. Og straight to the point. Ah. Da ska jeg søke hu opp :)

Tror du misforsod henne litt. Hun mente at det var noen som slang dumme kommentarer av typen:" du fikk vel ikke barn for å sove". Tror ikke den var rettet mot deg :)

Man lar bare ikke barn ligge og gråte for seg selv, uansett. At de gråter er i seg selv ikke farlig, men man skal ikke la dem ligge alene! Jeg har selv gått med hørselsvern for å holde ut skrikingen, og jeg har stått utenfor døren og pratet med lillemor. Men hun skal vite at jeg er der! Jeg har sittet utenfor døren hennes i perioder, selv om hun ikke gråt, for hun trengte å vite at jeg var der. Da snakket jeg lavt til henne og roet henne om hun begynte å gråte. Jeg har også gått inn og ut av rommet og lagt henne tilbake i sengen, og jeg har sittet inne på rommet hennes fordi hun ikke ville sove uten at noen var der. Forskjellige perioder, noe som virket i en periode trengte ikke å virke i den neste perioden. Det er viktig å være konsekvent, men samtidig må man også forstå når noe ikke funker eller har motsatt effekt.
Jada, skrikekurer funker de, for foreldrene. Det er ikke bra for barna. Det finnes så mange ting man kan prøve, man trenger ikke å sitte inne hos barnet hele tiden. Men gode vaner må man jobbe for, ingenting som er verdt å ha kommer lett sies det. Jenta mi er snart 3 år, hun har fremdeles et behov for nærhet, det er bare naturlig. Av og til synes hun noe er skummelt, da snakker vi om det slik at hun ikke er redd lenger.

Da skal jeg få skrevet det ut. Prøvde å finne ut om det gikk an å notere på PDF -filen. Men jeg er totalt blond på den nye iPhonen min :p Ja, veldig lettlest synes jeg. Og straight to the point. Ah. Da ska jeg søke hu opp :)
Veldig greit å skrive for hånd syns jeg da :-) litt gammeldags kanskje :P

Kan noen fortelle meg hva Karin Nephaug har med skrikekurer å gjøre? Og hva dere mener er en skrikekur?

Er veldig enig. :p Har dessverre ikke printer, så har sitti og skrevet på post-it lapper i dag :p litt tungvint kan man si, så skal få skrevet ut på mandag :p
Ha ha! Ble noen post it lapper vil jeg tro :D

Jeg ville prøvd å lagt han senere på kvelden. Kan være han tror det er en hvil han tar kl 17.45. Prøv å drøy det til 18.30-19.00. Kan være det hjelper:)

Back
Topp