Kan vi snakke litt om barnevogner?

Ser at barnas hus har tilbud på Emmaljunga nå til 8499,-. Det er jo en veldig bra pris..
 
Her går vi for trehjuling fordi: vi vil ha svingbart hjul foran for enklere manøvrering i butikk o.l.
Og synes samtlige firehjulinger med svingbare hjul hat for små hjul foran. Det hadde vi til forrige barn, og syntes det var håpløst å trille på snø.
Bor rett utenfor Oslo, så det er ikke som om det er en hel masse snødager her, men de dagene man måtte ut med vognen på ubrøytede fortau eller småveier skape nok irritasjon til at vi byttet til trehjuling.
Vi hadde Bugaboo buffalo. Fikk et høstbarn, og likte derfor ikke bagen. Den ble fort trang og smal med vinterpose og sportsdelen var det for tidlig å bruke. Syntes bagen var for langt nede selv om jeg ikke er over snittet høy syntes jeg man måtte bøye seg for langt ned til baby i Bugabooen.
Sønnen min passet ikke i den ergonomiske sportsdelen da han ville opp å sitte, for han satt tidlig og hadde da for korte bein til sportsdelen. Trivdes heller ikke med å sove i den ergonomiske delen. Men sånt vet man jo ikke før man har testet.
Vi gikk over fra Bugaboo til Babyjogger city elite. Var egentlig fornøyd med alt ved den bortsett fra at sittedel ikke er vendbar. Ellers er den en sv de enkleste vognene jeg har vært borti å slå sammen, blir liten og kompakt, stor og god kalesje, nydelig å trille.
Egentlig skulle vi nå gå for TFK Mono Kombi pga den nå har fått ny bagdel, som kan konverteres til sittedel og ha bakovervendt, men så kom jeg over en mountain buggy med carrycot plus bag, som fyller opp samme funksjon og da gikk vi for den brukt på Finn. Jeg kan virkelig anbefale å kjøpe vogn brukt. (Og for øvrig også annet babyutstyr) Mange selger vognene veldig pent brukt, så det er jo ikke som om man må kjøpe en utbrukt og slitt «kjerre» bare fordi man kjøper brukt. Skulle man finne ut at vognen ikke passer for sitt bruk har man ikke brukt tusenvis av kroner på ny vogn som man ikke trives med, og man kan enkelt bytte ut mot en annen brukt vogn. Og pluss for gjenbruk, som også er både mer fornuftig og bærekraftig enn nytt. :)
Så er man i tvil på vogn er det bare å kaste seg over Finn.no, så trenger man ikke være så bekymret for om man tok det rette valget når tusenlappene flyr på ny vogn.
 
jeg skal kjøpe Britax smile 3. lest masse om den. Og den har fått gode omtaler utifra hva jeg har funnet. Også syns jeg den ser veldig fin ut.
Vi kjøpte den. Har ingen erfaring og ergo en jungel å finne frem i, så gikk etter best i test på nett. Har foreløpig kun testet den uten baby, men er imponert over hvor lett håndterlig den er, og med mange praktiske løsninger slik vi ser det. Syns også den er pen å se på og tar liten plass sammenslått i bil.
Fant den brukt på Finn, ser helt ubrukt ut!
 
Hva synes dere om hjul med luft? Er det fare for punktering når man bruker den mye på grusveier? Har også vurdert Britax, men det med hjulene har jeg ikke helt funnet ut av.
Akkurat dette synes jeg også er vanskelig. Lufthjul demper jo bedre, men litt kjipt at de kan punktere. Ellers så høres det jo nå ut som de fleste punkteringsfrie vogner har god demping ellers, slik at det kanskje ikke utgjør heeelt den store forskjellen lenger? Men dette vet jeg litt for lite om enda
 
Vi kjøpte den. Har ingen erfaring og ergo en jungel å finne frem i, så gikk etter best i test på nett. Har foreløpig kun testet den uten baby, men er imponert over hvor lett håndterlig den er, og med mange praktiske løsninger slik vi ser det. Syns også den er pen å se på og tar liten plass sammenslått i bil.
Fant den brukt på Finn, ser helt ubrukt ut!
Åh, herlig!! Kan sportsdel snus mot deg forresten?
 
Men Britax Smile 3 er egentlig ganske lik? Den ser nesten finere ut nemlig..

Har du testet noen vogner i butikk? :) Jeg følte nemlig denne var veldig «skranglete» å trille - den føles liksom ikke like stabil som mange andre vogner vi testet. Jeg likte den også utseendemessig, men likte ikke helt følelsen av å trille den…

Vi har ikke landet helt på vogn her, men foreløpig leder Emmaljunga nxt90 outdoor. Vi har behov for en stabil vogn som tåler en støyt, da vi kommer til å bruke den hovedsakelig på grusveier og i skogen i allslags vær.

Hadde vi skulle brukt vognen mest i nabolaget/byen osv., ville nok valget falt på bugaboo fox eller uppababy vista Jeg likte veldig godt hvor lette disse var å trille og legge sammen.
 
Kom også på et tips: dersom man har hund og skal gå med den er visst emmaljunga nxt90 kjent for å være veldig stabil og god i tilfelle man får små rykk og utfall dersom hunden reagerer på noe. Ikke aktuelt for oss, men kan jo være det for noen her!
 
Har du testet noen vogner i butikk? :) Jeg følte nemlig denne var veldig «skranglete» å trille - den føles liksom ikke like stabil som mange andre vogner vi testet. Jeg likte den også utseendemessig, men likte ikke helt følelsen av å trille den…

Vi har ikke landet helt på vogn her, men foreløpig leder Emmaljunga nxt90 outdoor. Vi har behov for en stabil vogn som tåler en støyt, da vi kommer til å bruke den hovedsakelig på grusveier og i skogen i allslags vær.

Hadde vi skulle brukt vognen mest i nabolaget/byen osv., ville nok valget falt på bugaboo fox eller uppababy vista Jeg likte veldig godt hvor lette disse var å trille og legge sammen.
Kan jeg spørre hva som gjør at dere vurderer emmaljunga som bedre på grus og lett terreng enn fox? Vi kommer også til å gå mye på litt grov grusvei, men fikk høre i butikk at de to egentlig var veldig like på den type terreng. Eneste var visst at hjulmønsteret på emmaljunga gir den litt bedre sidelengs grep på glatta.
 
Har du testet noen vogner i butikk? :) Jeg følte nemlig denne var veldig «skranglete» å trille - den føles liksom ikke like stabil som mange andre vogner vi testet. Jeg likte den også utseendemessig, men likte ikke helt følelsen av å trille den…

Vi har ikke landet helt på vogn her, men foreløpig leder Emmaljunga nxt90 outdoor. Vi har behov for en stabil vogn som tåler en støyt, da vi kommer til å bruke den hovedsakelig på grusveier og i skogen i allslags vær.

Hadde vi skulle brukt vognen mest i nabolaget/byen osv., ville nok valget falt på bugaboo fox eller uppababy vista Jeg likte veldig godt hvor lette disse var å trille og legge sammen.

Følte for å legge til at jeg har lest mye positivt om Britax også altså, så det skal absolutt være et godt valg! :) Jeg hadde lest at noen mente den føltes litt «ustabil» på forhånd, så det gjorde nok at jeg hang meg litt opp i akkurat dette da vi testet vognene. Hun som hjalp oss i butikken nevnte dog også at den kunne bli mer «løs» etter en del bruk.

Jeg synes valg av vogn er ekstremt vanskelig. Skulle nesten ønske det var færre alternativer å velge mellom!:dead:
 
Kom også på et tips: dersom man har hund og skal gå med den er visst emmaljunga nxt90 kjent for å være veldig stabil og god i tilfelle man får små rykk og utfall dersom hunden reagerer på noe. Ikke aktuelt for oss, men kan jo være det for noen her!

Så bra tips :) Dette er også en av grunnene til at nxt90 leder hos oss: Vi har stor hund som etter planen skal være med på trilleturene.
 
Kan jeg spørre hva som gjør at dere vurderer emmaljunga som bedre på grus og lett terreng enn fox? Vi kommer også til å gå mye på litt grov grusvei, men fikk høre i butikk at de to egentlig var veldig like på den type terreng. Eneste var visst at hjulmønsteret på emmaljunga gir den litt bedre sidelengs grep på glatta.

Sniker
Min erfaring er at fox og nxt90 er helt like på terreng. De er begge ganske stive vogner som likevel kjører godt på grusstier :) Men nxt90 er flere kilo tyngre og derfor kanskje mer stødig ifht stor hund på tur, men igjen da også tyngre å trille opp bakker. Opplever likevel ikke at bugaboo er noe ustabil vogn heller.
Skulle jeg nevne noen vogner som hovedsakelig er skikkelig gode i terreng blir det Tfk Mono, Britax GoBig2, Babyjogger City Elite, Mountain Buggy. Men alle disse vognene kan mangle ting som kanskje fox og nxt90 har :p

Greit å tenke på når man tar vogna i bruk med nyfødt, er at mange vogner vil riste litt mer med liten lett baby oppi. Med tjukk vognpose oppi merker man kanskje ikke like mye til det som på sommeren. Men det går seg hvertfall til når det er mer vekt på ungen.
 
Kan jeg spørre hva som gjør at dere vurderer emmaljunga som bedre på grus og lett terreng enn fox? Vi kommer også til å gå mye på litt grov grusvei, men fikk høre i butikk at de to egentlig var veldig like på den type terreng. Eneste var visst at hjulmønsteret på emmaljunga gir den litt bedre sidelengs grep på glatta.

Det er sånn som gjør at jeg blir forvirret, for jeg har lest begge deler om foxen - noen som skriver at den er helt fantastisk på grus, slaps og ustabilt underlag, mens jeg har lest om andre igjen som har byttet den ut fordi den har vært dårlig å kjøre på grus/slaps/ujevnt underlag. Så jeg aner virkelig ikke, men om de faktisk stiller helt likt så blir det å se på de andre fordelene/ulempene. Ikke lett altså! Hva heller dere mest mot? :)

I butikken fikk vi høre at nxt90 har mer demping enn foxen (som også hadde veldig bra med demping), så hun jeg snakket med virket å mene at denne var litt bedre for vårt bruk (men det kan helt sikkert være individuelt ut fra hvem man snakker med). At den er produsert i Sverige med aluminium fra Norge - altså at den er produsert mer «lokalt», intillegg til at den er tilpasset skandinaviske forhold veier også positivt for vår del.
 
Det er sånn som gjør at jeg blir forvirret, for jeg har lest begge deler om foxen - noen som skriver at den er helt fantastisk på grus, slaps og ustabilt underlag, mens jeg har lest om andre igjen som har byttet den ut fordi den har vært dårlig å kjøre på grus/slaps/ujevnt underlag. Så jeg aner virkelig ikke, men om de faktisk stiller helt likt så blir det å se på de andre fordelene/ulempene. Ikke lett altså! Hva heller dere mest mot? :)

I butikken fikk vi høre at nxt90 har mer demping enn foxen (som også hadde veldig bra med demping), så hun jeg snakket med virket å mene at denne var litt bedre for vårt bruk (men det kan helt sikkert være individuelt ut fra hvem man snakker med). At den er produsert i Sverige med aluminium fra Norge - altså at den er produsert mer «lokalt», intillegg til at den er tilpasset skandinaviske forhold veier også positivt for vår del.
Vi heller mot fox foreløpig, mest fordi den er er litt lettere, og har håndtak nede på baggen. Tenker den er en bedre match for oss siden vi må dra den opp masse trapper hver dag.
 
Kan jeg spørre hva som gjør at dere vurderer emmaljunga som bedre på grus og lett terreng enn fox? Vi kommer også til å gå mye på litt grov grusvei, men fikk høre i butikk at de to egentlig var veldig like på den type terreng. Eneste var visst at hjulmønsteret på emmaljunga gir den litt bedre sidelengs grep på glatta.

Etter en helg med butikkbesøk og youtube for å finne fram i barnevogndjungelen fant jeg ut at nxt90 har bedre demping enn fox, og er mer robust pga fox bruker mye plastikkdeler som kan være en fare for at de blir ødelagt. også har nxt90 et mer robust understell, alt som fører til at den skal være bedre på grus, men veier også mer altså. men på lett terreng skulle det ikke være noen forskjell tror jeg. mitt første barnevogn, så det er kun det jeg har funnet ut av. kan heller ikke bestemme meg :wacky:
 
Kan jeg spørre hva som gjør at dere vurderer emmaljunga som bedre på grus og lett terreng enn fox? Vi kommer også til å gå mye på litt grov grusvei, men fikk høre i butikk at de to egentlig var veldig like på den type terreng. Eneste var visst at hjulmønsteret på emmaljunga gir den litt bedre sidelengs grep på glatta.
Fox er fæl på grus! Vi hadde det til førstemann, men solgte den da han var 7 mnd fordi den hadde så dårlig demping og ga så dårlig trillekomfort på grus/ulendt terreng. Den er fantastisk som byvogn, superlett og liten sammenlagt, men den er en byvogn og egner seg ikke, etter min erfaring, på grus.
Gutten vår sov også veldig lett, så med dårlig demping i vognen, våknet han hver eneste gang underlaget endret seg litt. Utrolig frustrerende… :wacky:
 
Vi heller mot fox foreløpig, mest fordi den er er litt lettere, og har håndtak nede på baggen. Tenker den er en bedre match for oss siden vi må dra den opp masse trapper hver dag.
Jeg datt inn i denne tråden,så litt random, men jeg må bare si at håndtaket på babyjoggee City elite også er greit å bære i, kalesjen er såpass stor. Stokke trailz (fås bare brukt) har håndtak, det fungerer også godt. Men bagdelen til fox ser liten og snerten ut, husk bare at du kommer til å bruke sportsdelen mye lengre :)
 
Jeg datt inn i denne tråden,så litt random, men jeg må bare si at håndtaket på babyjoggee City elite også er greit å bære i, kalesjen er såpass stor. Stokke trailz (fås bare brukt) har håndtak, det fungerer også godt. Men bagdelen til fox ser liten og snerten ut, husk bare at du kommer til å bruke sportsdelen mye lengre :)
Poenget er mer at jeg ser det praktiske i å kunne henge bagen på albuekroken?, fremfor å måtte holde den i hånden og løfte den opp med muskelstyrke for å komme opp trappene. Fikk teste city elite hos noen kjente i dag da, de var veldig fornøyd, men så poenget i at håndtak oppe på kalesjen ikke er det aller beste til mye trappegåing.

Vi har en butikk til vi skal innom her i Bergen for å se, før vi setter oss ned og oppsummerer, så håper de har flere av de merkene vi ikke har sett på enda!
 
Vi heller mot fox foreløpig, mest fordi den er er litt lettere, og har håndtak nede på baggen. Tenker den er en bedre match for oss siden vi må dra den opp masse trapper hver dag.

Da forstår jeg godt at det er en fordel å ha en vogn som er lett ja, og at dere heller mest mot Fox :)
 
Back
Topp