Kan skolen tvinge barn til å ha på innesko?

Brannøvelsen varer som oftest ikke så lenge, men ved brann kan det bli veldig kaldt ute på vinteren uten sko...

ja, men så brenner det ike hvert år på skolen her ;) så vi tar sjangsen.har som regel ullsokker, så hadde nok gått fint. og de hadde nok blitt evakuert om det hadde nlitt brann =)

Selv når jeg gikk på skole måtte vi bruke innesko ;)

Vanlig her også. Alle må ha tøffer eller crocs. Her går de mellom bygg innimellom, så blir for at det skal bli mindre tid på å bytte/av/på.

I tillegg er det jo ofte vått i gangene på Sfo og skolen når det er dårlig vær, så da slipper de å bli våte.

Blir jo ikke så mye gåing. De sitter jo mye i ro og arbeider, og på Sfo er de mye ute i skikkelige sko.

På min gamle skule var det obligatorisk å ha tøfler/innesko.
Men på bonusjenta sin er det ikkje obligatorisk, men veldig ønskelig.

Skjønner ikke problemet. Som barn hadde vi i klassen/skolen min på oss uteskoene. Som fotterapeut ser jeg ikke problemet med å gå med riktige sandaler eller andre sko som er mindre tette enn utesko. Dog er det viktig at foreldrene følger med slik at skoene til enhver tid passer barnet!

Hehe, i barnehagen vår har de samme argumentasjon. Jeg tror ikke noen dør av å bli litt kald på bena hvis det brenner, lurer på om de som tenker slik sover med sko på også? :p Blir litt vel nevrotisk for min del. Gutten min vil absolutt ikke ha innesko på. Jeg har bare sagt fra både i barnehage, og nå på skole, at han derfor ikke har med sko. De får mene akkurat hva de vil, jeg kunne ikke brydd meg mindre.

På skolen har de litt mer fornuftige argument som at det kan bli ganske vått på gulvet der innimellom, men min gutt bare bytter sokker om han blir våt.

Hehe, i barnehagen vår har de samme argumentasjon. Jeg tror ikke noen dør av å bli litt kald på bena hvis det brenner, lurer på om de som tenker slik sover med sko på også? :p Blir litt vel nevrotisk for min del. Gutten min vil absolutt ikke ha innesko på. Jeg har bare sagt fra både i barnehage, og nå på skole, at han derfor ikke har med sko. De får mene akkurat hva de vil, jeg kunne ikke brydd meg mindre.

På skolen har de litt mer fornuftige argument som at det kan bli ganske vått på gulvet der innimellom, men min gutt bare bytter sokker om han blir våt.
Når brannalarmen har gått ved uhell (bollebaking el) så har jeg faktisk flere ganger opplevd barn som nekter å gå ut fordi det gjør vondt på bena. Den ene gangen snudde 3 barn og løp inn igjen. Kjempefarlig! Blir litt irritert over foreldre (ikke bare deg) både her inne og irl som bare avfeier barnehagens regler med at de ikke er nødvendige. Samme hvor ufornuftige man synes begrunnelsene er hender det man ikke alltid vet best selv og så må man godta at man selv ikke kan bestemme alt hele tiden, og kanskje lære barnet at det ikke alltid kan la være å gjøre ting det ikke vil.

Min 1.klassing bruker ordentlige sandaler inne. Her må de ha på noe på beina inne, og da stod jeg mellom sandaler eller inne-joggesko :) Ville ALDRI satt på crocs eller lignende.. Det er ikke anbefalt av fysioterapeuter - med god grunn.

Vi gikk alltid meg sko på skolen som jeg husker

Det gjorde vi også. Tror det er pga bedre innemiljø at de ikke skal gå inn i klasserommet med sko.
Den ser jeg:) men kan det virkelig være så skadelig for normale, friske barn å gå med sko på skolen?

Den ser jeg:) men kan det virkelig være så skadelig for normale, friske barn å gå med sko på skolen?
Tror ikke det. Men det er jo vanlig med flere med astma i hver klasse nå. Kan ikke huske det fra jeg var lita.

Når brannalarmen har gått ved uhell (bollebaking el) så har jeg faktisk flere ganger opplevd barn som nekter å gå ut fordi det gjør vondt på bena. Den ene gangen snudde 3 barn og løp inn igjen. Kjempefarlig! Blir litt irritert over foreldre (ikke bare deg) både her inne og irl som bare avfeier barnehagens regler med at de ikke er nødvendige. Samme hvor ufornuftige man synes begrunnelsene er hender det man ikke alltid vet best selv og så må man godta at man selv ikke kan bestemme alt hele tiden, og kanskje lære barnet at det ikke alltid kan la være å gjøre ting det ikke vil.

Sign!

Er vel vanlig. Men det er fåtall på eldstes skole som går med det. Mi går uten hu også.

Gutten min bruker ordentlige sandaler (akkurat nå fra Geox) og har hatt det som innesko i alle år, både i bhg og på skolen. På hans skole VAR det faktisk brann for to år siden på vinterstid, så uten innesko på bena hadde det blitt en enda verre opplevelse for ham og alle de andre. Overhodet ikke skadelig med skikkelige innesko på føttene. Min gutt har oppfølging av ortoped og ortopeditekniker grunnet feilstilling i ankelledd og begge faggrupper sier det samme; innesko er bra for føttene så lenge det er kvalitetssko. Sandaler gir føttene luft, hans har god støtte både i hælkappe og tåbeskyttelse samt god såle. Han bruker tross alt ikke samme sko hele dagen da de jo er ute noen ganger i løpet av dagen. I gangene er det mye søle etter at barna kommer inn med snø på klær og støvletter. Dermed veldig greit med innesko av flere grunner slik at de ikke må skifte sokker x antall ganger på én dag.

Back
Topp