Kan eller ikke kan som gravid?

Hvis man tenker litt etter, så tåler den gravide kroppen fint en periode med feber. Badstu eller boblebad oppholder man seg sjeldent veldig lenge i. Skulle man kjenne at varmen blir for mye, er det jo bare å ta en pause. Må høy temperatur over tid for at det skal kunne være skadelig.
Men vet det også florerer feks at massasje ikke er bra for gravide, det stemmer heller ikke. Den lille er veldig godt beskyttet inni der, heldigvis :happy: Jeg har tatt både badstu og boblebad i mine graviditeter og det er null stress, man kjenner jo på kroppen hvis man føler seg overophetet.
Når det er sagt, så må man det jo selvsagt være opp til hver enkelt hva man tenker og gjør. Er man redd, så unngå det hvis det bare blir en bekymringsgreie.

Jeg brukte badekar under forrige fødsel. Hjertelyden viste på et tidspunkt at babyen ble stresset av det varme vannet og jeg måtte opp. Fikk komme ned igjen senere når babyen var rolig. Men det har nok fått meg til å tenke at jeg skal være litt forsiktig med varmt vann. Nå var det mange timer i badekar da, så en tur i svømmehall osv går nok helt fint. Men badstue og boblebad hadde jeg ikke turt. Men det er meg og med min erfaring. :shy: Råd fra ekspertene sprinkler jo veldig på dette område.

Smelteost og smøreost disse to. Du kan trygt spise dem. Ingen av de er laget med upasteurisert melk, og det er ikke muggost. :Heartred
Tusen takk :D savner ost og kjeks noe sinnsykt og disse er en av de vi bruker. Får heller vente med de andre ostene :)

Jeg holdt meg unna sopp forrige svangerskap pga jorden som er på de, men kan man egentlig spise sopp? Har lyst å lage biff stroganoff. Drepes bakteriene av varmebehandling?

Jeg holdt meg unna sopp forrige svangerskap pga jorden som er på de, men kan man egentlig spise sopp? Har lyst å lage biff stroganoff. Drepes bakteriene av varmebehandling?
Hvis du renser og varmebehandler soppen, er ikke jordbakteriene noe problem. Vi spiser jo gulerøtter og andre rotgrønnsaker..
Men noen områder i Norge har fortsatt en del radioaktivt avfall etter Tsjernobyl-ulykken, så man kan være obs hvis man spiser mye sopp, viltkjøtt og ferskvannsfisk fra disse områdene.
Personlig spiser jeg sopp, også sjølplukka.
Hvis du vil lese mer om det kan du se på matportalen.no

Jeg leste ang ferskvannsfisk at man ikke skulle spise ørret over 1 kilo, og et annet punkt hvor man skulle unngå all ferskvannsfisk fra selvfangst. Vil det da si at ALL ørret over 1 kilo utgår? Isåfall er det bare å glemme å spise ørret. Man får jo ikke kjøpt mini -ørret på butikken akkurat. :smiley-ashamed005 Har allerede spist ørret flere ganger i svangerskapet uten å tenke over det med kiloene. Har bare tenkt at ørret og laks fra oppdrett har vært ok, men det virker som jeg har misforstått det da. :facepalm:

Her står det villfanget ørret over 1 kilo. https://www.leroyseafood.com/no/smakfull-sjomat/helse/trygg-sjomat-for-deg-som-er-gravid/

Mens her står det ingen villfangst, og ikke ørret over 1 kilo. https://www.helsenorge.no/gravid/mat-og-drikke-som-gravide-ikke-bor-spise/

Jeg leste ang ferskvannsfisk at man ikke skulle spise ørret over 1 kilo, og et annet punkt hvor man skulle unngå all ferskvannsfisk fra selvfangst. Vil det da si at ALL ørret over 1 kilo utgår? Isåfall er det bare å glemme å spise ørret. Man får jo ikke kjøpt mini -ørret på butikken akkurat. :smiley-ashamed005 Har allerede spist ørret flere ganger i svangerskapet uten å tenke over det med kiloene. Har bare tenkt at ørret og laks fra oppdrett har vært ok, men det virker som jeg har misforstått det da. :facepalm:

Her står det villfanget ørret over 1 kilo. https://www.leroyseafood.com/no/smakfull-sjomat/helse/trygg-sjomat-for-deg-som-er-gravid/

Mens her står det ingen villfangst, og ikke ørret over 1 kilo. https://www.helsenorge.no/gravid/mat-og-drikke-som-gravide-ikke-bor-spise/
Miljøgifter i ferskvannsfisk kommer fra andre organismer som lever i vannet. Oppdrettsfisk spiser pellets, og er derfor ikke fôret på organismer som kan inneholde miljøgifter i samme grad. Noen miljøgifter vil det alltids være. Men det er det i all mat, og kan ikke helt unngås. Jeg spiser oppdrettsfisk. Ca all laks og ørret i butikken er oppdrettet.
Holder meg unna kveite og fersk tunfisk på sushien.
Ser at helsenorge og matportalen anbefaler at man avstår helt fra ferskvannsfisk fra selvfangst. Det tror jeg er nytt fra forrige gang jeg var gravid. Men man kommer nok langt med å holde seg unna lever, og så er vi ikke så ofte på fisketur at jeg tror det gjør det store utslaget likevel..

Noen som visste at det er koffein i kakao? :shy: Jeg har egentlig tenkt til å avstå fra all koffein, men kakao er den ene tingen jeg unner meg. Fikk litt sjokk når jeg så at det faktisk er like mye koffein i kakao som i te!? Vet man kan drikke noen kopper om dagen da, og fremdeles være innenfor så det er egentlig litt godt å vite. Hadde blitt en utrolig trist jul og vinter uten kakao. :sorry:

Noen som visste at det er koffein i kakao? :shy: Jeg har egentlig tenkt til å avstå fra all koffein, men kakao er den ene tingen jeg unner meg. Fikk litt sjokk når jeg så at det faktisk er like mye koffein i kakao som i te!? Vet man kan drikke noen kopper om dagen da, og fremdeles være innenfor så det er egentlig litt godt å vite. Hadde blitt en utrolig trist jul og vinter uten kakao. :sorry:

Ja. Og da også i sjokolade, sjokoladekake etc.

Tror det blir vanskelig å avstå helt fra koffein, finnes i utrolig mye :wideyed:

Kan man spise pizza med fire sorter? Den er jo stekt, så skulle vel tro det?

Så nå er sjokolade også skadelig :hilarious: Jeg bruker refleks ute, sånn beskytter jeg meg og mitt ufødte barn:Heartblue Føler det gjør opp for kaffe, kakao og sjokolade for min samvittighet. Jeg ønsker å leve mens jeg er gravid…

Så nå er sjokolade også skadelig :hilarious: Jeg bruker refleks ute, sånn beskytter jeg meg og mitt ufødte barn:Heartblue Føler det gjør opp for kaffe, kakao og sjokolade for min samvittighet. Jeg ønsker å leve mens jeg er gravid…
Ingen som sa det var skadelig, jeg bare spurte. :joyful: Du må selvsagt gjøre akkurat som du ønsker.

Last edited:
Back
Topp