Jeg innser at jeg er "litt" storforlangende.
Jeg vil ha plass i bilen, og jeg vil ha med mye.
Teltet angitt til å ha en pakkstørrelse på ca 75*35. Ei 75 CL lang pølse med 35 cm diameter.
Under dette i bilen ligger et teppe som vi har i oppholdsdelen og fort print. Disse tar ikke så mye plass. Felix'en som jeg slett ikke vet hvorfor kalles det, et sammenleggbart skap jeg fikk arve av mine foreldre som ikke bruker det bygger heller ikke så mange cm i høyden, det ligger nok nederst.
De to stolene med høy rygg som kan justeres står opp ned innerst i bagasjerommet og det går fordi vi har en smax med justerbar posisjon på andre seterad, når den settes frem dukker det opp et lite rom der i bagasjerommet som de er stukket nedi, så stapper jeg tynne barnesoveposer eller annet smått nedi der for å holde dem på plass mens jeg stabler inn der som fyller.
Teltet er altså 75 cm. Eller 74 var der kanskje, i man har rullet helt rett
det har posen sin som et mål i livet så med unntak av første gang vi rullet det, så har vi fått det oppi den.
Jeg målte bagasjerommet en dag, var det 105 cm tro? Det overlater bare 30 til liggeunderlaget vårt som står ved siden av teltet, men jeg skviser det ned. Det vil nok helst ha en diameter på nærmere en halvmeter, men er fleksibelt, det er åpning i midten når det er rullet så det lar seg presse litt. Det går nedi der. Også litt lakenposer, campingputer, fleece pledd eller annet jeg ikke puttet ned der med stolene, oppi midten på den.
Liggeunderlag til ungene har vi hatt på taket, men nå sist hadde vi et baki. Det skyldes vel at alle tre ungene hadde egen bag på taket i år, i fjor pinse var minste pakket med meg, og i fjor sommer tror jeg ungene hadde bagen sin under beina i baksetet. Takboksen vår er ikke så høy, særlig i fronten, så der går der hverken sovepose, liggeunderlag eller bag. 2-3 ulltepper brettet så de fyller plassen går. Ungenes liggeunderlag er 65-66 cm lange og har en diameter på 15-20 cm, takboksen er bred nok til at de går på tvers. Alle har med seg en ca 30 liters bag og altså hver sin sovepose. Ikke helt landet sammensetningen av disse for sommeren, og jeg har kjøpt et par kompresjonstrekk for å se om jeg kan få de største til å ta mindre plass. Vi klarer jo så skvise dem mindre, men når vi slipper for å lukke lokket så spretter de opp igjen. Kan kanskje gjøre at vi får alle opp der.
Tilbake i bagasjerommet, som heldigvis er stort, så har jeg en sånn plastboks med div utstyr, fat og kopper og bestikk, litermål, skjærefjøl, oppvaskbalje (sammenleggbar) og div slikt. Får ikke plass til alt, ideelt hadde jeg hatt to
Men vi har med den største kjøleboksen på strøm vi fant. Og grill. Og et bord med krakker inni. Og altså poser med det jeg ikke fikk i boksen. Vannkoker og viftrovn. Ledninger og ladere. Noe tørrvarer. Jakker, for det har alle glemt å pakke. Rulleskøyter til jentrne, og beskyttelse. I fjor en pose med hjelmer, i år krevde jeg at de pakket den i bagen sin med klær inni og rundt så de ikke tok så stor plass.
Mannen har med pc-veska si med jobb.
Vi har selvsagt en pose med kjøregodt ved beina til den som ikke kjører.
Det går sånn ca nesten inn i bilen. Det går når vi drar hjemmefra og er enda fullere når vi skal hjem, og har litt ekstra mat og diverse og ikke helt like god tid til å pakke
Men da er grillen av en sånn sort som er ment å erstatte en engangsgrill. Og det gjør den. Den tar ikke så mye plass i bilen (mer enn en engangsgrill rett nok) men det er mildt sagt ikke sånn at den er helt egnet til å grille middag til en familie på 5 heller da. Om vi skal ha noe annet enn pølser i brød, altså.
Idelet skulle vi hatt en større grill. Det er ikke en ledig flekk i bilen.
Egentlig ikke om jeg setter igjen det liggeunderlaget vårt heller. For jeg fantaserer om å bytte alle i sånne små i exped - størrelse som glatt går på taket alle 5 sammen med soveposene (og ideelt sett alle bagene...) men likevel er det da den der 30 cm plassen ved siden av teltet som ikke rommer sånn knakande mye. Forran teltet, under eller oppå den svarte plsdtboksen er det heller ikke så rommelig. Teltet og det stæsjet der tar virkelig en stor del. Og kjøleboksen er ganske låst i størrelse.
Reelt kunne vi trengt en tilhenger, men... Ja.
Jeg må muligens skru ned forventningene om hva man kan få inn i en bil. Eller godta enten pølser hver dag eller en mann som lager i overkant irriterte lyder av hva jeg planlegger til middag, spise på omgang og belage oss på en del bruk av felleskjøkken utenom pinse når vi camper med mine foreldre med campingvogn....