Januar 2024 - godt nyttår!

Medfører en innehelg for oss. Mellomste skadet ryggen i akebakken i går mens yngste altså har feber. Eldste skal på tur med speideren.

Vi har flott snøvær nå (sett bort fra at jeg burde måke hele plassen og veien ned til der brøytebilen tar....) Og på søndag kommer regnet, så kjipt å måtte være inne
 
Vært ute og måket snø over par timer sammen med naboen. Sliten i hele kroppen
 
Ja jeg vil tro det
Datra mi har jo ikke cøliaki, men har et mye bedre liv på glutenfritt. Siden det ikke er cøliaki kan hun spise litt av og til. Finne sine grenser. Hun har ibs, så det er ikke gluten hun reagerer på, men noe annet som er i glutenholdig mel, så i praksis er det lettere å si glutenfritt.

(Men jeg slo til og kjøpte en glutenfri kjekssjokolade en dag tydeligvis, til jul eller noe. Fant den i boksen med godteri i går. For all del. Glutenfri melkesjokolade. Jenta reagerer sterkere på laktose enn det med melet....)
 
Datra mi har jo ikke cøliaki, men har et mye bedre liv på glutenfritt. Siden det ikke er cøliaki kan hun spise litt av og til. Finne sine grenser. Hun har ibs, så det er ikke gluten hun reagerer på, men noe annet som er i glutenholdig mel, så i praksis er det lettere å si glutenfritt.

(Men jeg slo til og kjøpte en glutenfri kjekssjokolade en dag tydeligvis, til jul eller noe. Fant den i boksen med godteri i går. For all del. Glutenfri melkesjokolade. Jenta reagerer sterkere på laktose enn det med melet....)
Er ikke sikkert det er cøliaki heller, det får vi se på.
 
Er ikke sikkert det er cøliaki heller, det får vi se på.

Lykke til i alle fall. Et tips vi fikk på sykehuset for å skille mellom cøliaki og ibs er spelt. Inneholder gluten, men minimalt med fruktaner som er det ibs reagerer på.
 
Trøtt utsliten og våkner flere ganger om natten. Roen er ikke der og jeg er så vondt overalt null energi.
 
Jeg liker ikke morgener.

Jeg er trøtt.

Nå er klokka straks ti, det er blitt et brukbart dagslys ute ettersom det var soloppgang for en halvtime siden og trangen min til å legge meg ned har begynt å gi seg. Om det er klokka, lyset, ginseng pillene jeg tok for en time siden, jeg vet ikke? Fortsatt føler jeg meg sånnsett ikke akkurat sprettende opplagt, hodet er ikke sånn helt med, men i alle fall ikke en like stor trang til å legge meg ned.

Sånn er hver morgen.

Men det er godt jeg har arbeidslister, så trenge ejg ikke HUSKE hva jeg skal gjøre, for da surrer jeg meg bort

Det er mandag, jeg har en arbeidsliste, det er bare å jobbe seg videre gjennom den. Men fy søren, jeg gleder meg til.... påskeferien? Da er jeg trolig ferdig med overtiden, det er flere dager i strekk med fri, og det er lysere.
 
Trøtt utsliten og våkner flere ganger om natten. Roen er ikke der og jeg er så vondt overalt null energi.
Høtes ikke godt ut

Jeg har sovet hele natten i strekk, jeg bare er ikke uthvilt i hodet, det er liksom litt tungt og treigt i omløpet
 
Min manns farmor ligger for døden. Hu har levd ett langt og godt liv, men kroppen har sluttet å funke. Alzheimers er noe dritt.
Tungt når det kommer til det punktet
 
Rimelig lei av sykt barn.
Nå har yngste klagd over kvalme i mange dager. Mannen fikk trolig et flashback til mellomste for noen år siden, og foreslo at vi setter henne på "gluten og laktosefritt" som han sier. Lav fodmap egentlig.

Vi gjør det nå noen dager så ser vi. Tester vanlig mat når hun har vært frisk en stund. Blir hun da kvalm igjen får vi ta en prat med legen og trolig sette henne på den dietten. Har jo hatt mellomste på lav fodmap i snart et år nå, så det føles ikke like overveldende stort og voldsomt å sette seg inn i som det gjorde da.
 
Back
Topp