Jakten på trekløveret ☘️

4+2, 18 dpo:

Dagene snegler seg avgårde i første trimester. De siste dagene har jeg fått det som føles som luktesansen til en blodhund. Jeg satt på bussen hjem i går, rett bak et par tenåringsgutter. Og fytti rakkern, det stinket svette og parfyme :hungover: Det var en skikkelig sånn søt parfymelukt som bare brukes av de under typ 20 år… det var helt grusomt. Begynte flere ganger å brekke meg.

Selv om kvalmen ikke har meldt sin ankomst enda , kjenner jeg at uggenheten har tatt seg opp. Til tross for det har jeg faktisk vært mer sulten og dermed klart å spise mer de siste dagene.

I går tror jeg at jeg fant brudekjolen min :excited001
Hadde egentlig tenkt å bare finne en eller annen hvit, lang kjole på nett som jeg liker siden jeg ikke har råd til å bruke kr 10 000+ på det… men jeg fant liksom ingen som falt helt i smak. Så jeg kikket innom Finn i område det hvor jeg bor og begrenset søket til min størrelse. Gjorde avtale på å komme og prøve en av de jeg kunne tenke meg … og jeg forelsket meg hodestups i kjolen :love7
Kjolen satt som støpt på meg rundt midja, men er litt vid rundt brystet. Dette er egentlig et godt utgangspunkt hvis graviditetsforløpet blir likt som de to forrige. Jeg gikk da ned 5 kg fra uke 5+x (grunnet kvalme) til uke 11+x. I tillegg vokste selvfølgelig brystene. Magen var i realiteten ikke kommet på dette tidspunktet, men det kan jo godt hende ddn gjør det denne gangen siden dette er nr. 3.
Så er spørsmålet om jeg skal prøve å høre med en skredder om det er mulig å ta den litt ut i midja og eventuelt litt inn rundt brystet. Selger av kjolen var veldig snill og sa jeg kunne ta med kjolen hjem, prøve den med rett bh (hadde på meg en svart bh uten avtagbare stropper) og også eventuelt høre med skredder om det var mulig å gjøre forannevnte tilpasninger før jeg eventuelt kjøpte kjolen. De skulle dra på ferie i midten av mai og ville ikke være tilbake før 1. juni, så jeg trengte ikke stresse med å levere den tilbake før den tid dersom jeg fant ut at den ikke var den rette. Selger sa jeg også kunne prøve den om en stund for å se hvordan graviditeten påvirker kroppen (vektnedgang/-oppgang, størrelse rundt bysten, osv). Så det var utrolig snillt.
Håper så inderlig kjolen vil passe for har veldig lyst til å bruke den.
Her er kjolen (illustrasjonsbilde, kjolen er i virkeligheten stroppeløs):
IMG_0916.jpeg

IMG_0917.jpeg

Ryggen vil altså i stor grad være bar.
Fant faktisk et langt slør på nett også som jeg tenker å kjøpe. Har veldig lyst på det, for når ellers skal jeg liksom få mulighet til å gå med det :happy:?
Har snakket med mamma og får låne et enkelt diamantsmykke av henne å bruke på selveste dagen. I tillegg tenker jeg å bruke noen helt enkle diamant øredobber som jeg arvet etter mormor.
Så neste på lista er å få ordnet sko.
Kjenner jeg gleder meg til selveste dagen, og ikke minst å få dele vår lille hemmelighet etter sermonien (under middagen) :binkybaby

Edit:
Såååååååååå nært ved å få dye stealer;
IMG_0919.jpeg

Eller, klarer liksom ikke helt avgjøre hvilken strek som er sterkest, men de er bra like. Hadde urinen vært skikkelig konsentrert hadde jeg muligens fått det.
Regner egentlig med at den siste digitale ryker i morgen eller lørdag i jakten på 3+. Prøver å argumentere med med selv for å ta den allerede i morgen for da har jeg mulighet til å kjøpe ny på lørdag dersom jeg skulle få 2-3 igjen… men økonomisk sett er det jo smartere å vente til hvertfall søndag/mandag med å teste.

Vi får se hva det blir til ;)
 
Last edited:
4+5 (21 dpo):

Da tror jeg at jeg konkluderer med at jeg har fått en dye stealer:
IMG_0931.jpeg

Så prøver jeg meg på ny digital i morgen i håp om å få 3+. Det vil da være 8 dager siden jeg fikk 2-3 så teoretisk burde jeg få resultatet jeg ønsker meg … men hørt om mange som aldri får det selv om alt er bra med lille.

Ellers har dagen i dag vært ganske tung. Kjenner godt at ungene har vært hjemme i 4 dager nå, for de har virkelig sutret og hatt alt for mye energi. Skulle ikke vært mulig å få så mye energi presset inn i en så liten kropp. Blir nok godt for både små og store å komme seg litt bort fra hjemmebanen og få litt annet å gjøre :shy:
De siste dagene har symptomene vært egentlig ganske milde, men kjenner definitivt at lunta er mye kortere. I dag irriterte så og si alt samboer gjorde meg :bored:
I tillegg trenger jeg mer søvn enn vanlig.
Sov rundt 9 timer i natt, men etter å ha vært våken i rundt 3-4 timer måtte jeg sove lur på 1,5 time. Spent på hvordan kommende uke blir i forhold til jobb/behov for søvn og hvile. Blodsukkeret har også vært skikkelig vanskelig å kontrollere. Fortsetter det slik må jeg nok ta en telefon til diabetessykepleier for kan ikke fortsette sånn.

Spent på hvor lang tid det går før jeg deler nyheten med nærmeste kollega. Vi er to som har samme stilling. Vet at hvis/når kvalmen kommer blir jeg hvertfall å fortelle ettersom jeg da sannsynligvis kommer til å be legen om gradert sykemelding for å klare å fungere noen lunde hjemme med ungene på ettermiddagen/kvelden.
Får vel bare se hvordan det blir.
 
Last edited:
4+6 (22 dpo):

Endelig :smiley-bounce016
IMG_0935.jpeg


Da fikk jeg endelig 3+ på digital :happy:
Får se om jeg bruker de siste strimmeltestene jeg har igjen eller om jeg bare stopper helt med testing nå.

Klokka er i skrivende stund 20:09 og jeg har gått og lagt meg.
Er skikkelig sliten etter ei dårlig natt natt til i dag.
Var på jobb i dag og fikk gjort i løpet av en hel arbeidsdag det jeg vanligvis bruker kun 1,5-2 timer på.
Var som om jeg hadde bomull i hodet.
Blodsukkeret i natt var ok, men etter jeg stod opp begynte det å oppføre seg merkelig igjen til tross for at jeg ikke hadde spist.
Tok derfor kontakt med legekontoret og fikk meg 50 % sykemelding de neste to ukene. Skal bli godt å roe litt ned og ha litt kortere dager. Ble enig med legen om å se etter de to ukene om jeg trengte mer/om vi må opp- eller nedjustere graden.
Vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det, men ettersom jeg kun har 4 dagers uke nå (pga. fri 17. mai og 2. pinsedag), tror jeg det blir 3 litt kortere jobbdager hver uke.
Har hjemmekontor i morgen da jeg skal ta med 3-åringen til tannlege, men blir nok å dele det med min nærmeste kollega nå. Ønsker å vente litt til før jeg deler det med «alle» kollegene mine, men får bare se det litt ann.

Ellers har jeg følt på følgende symptomer i løpet av det siste døgnet:
  • Trøtt
  • Konsentrasjonsvansker på jobb
  • Små kramper rundt livmor
  • Vondt i korsryggen
  • Nedsatt appetitt
  • Blir veldig fort mett
  • Blir utrolig fort andpusten/får forhøyet puls
  • Forsterket luktesans
  • Startene kvalme (kommer oftere, men forsvinner vanligvis etter få min)
Begynt å dagdrømme litt om akkurat hvordan vi skal dele nyheten :smiley-angelic002
Planen er fortsatt å si det under middagen etter bryllupet vårt i slutten av juni.
Vil tro de fleste vil bli ganske overrasket… men skal innrømme jeg er litt «engstelig» for hva noen av gjestene kan komme til å si (sannsynligvis ikke på selveste dagen vår, men i etterlant).
Skulle ønske jeg klarte å bry meg mindre om potensielle «negative» reaksjoner, men vanskelig å legge det fra seg. Vil jo bare at alle skal bli kjempe glade og støtte oss :shy:
 
5+5:

Herlighet, var visst gått lenger tid enn jeg trodde siden jeg skrev noe her.
Sa meg ferdig med testinga etter dye stealer og 3+ på digital, men så fant jeg en ensom og forlatt digital test liggende :sorry:
Syns så synd på den så da tok jeg likeså både den og en strimmeltest på torsdagen :hilarious::
IMG_0954.jpeg

Ikke noe å klage på i allefall :happy:

De siste dagene har jeg blitt mye mer trøtt. Kan sove opp mot 9-10 timer på natta, men må likevel sove lur på 2-3 timer på dagtid.
Nå som vi har fri har jeg stort sett sovet til jeg selv våkner. Står opp og starter dagen, men etter ca. 2 timer blir jeg kjempe trøtt. Sjeldent jeg kan gå rett og legge meg da siden vi har to små. Etter å ha stått opp fra lur tar det ofte max 1 time før jeg er kjempe trøtt igjen. Spent på hvordan det vil gå på jobb denne uken dersom jeg fortsatt er så trøtt.
Ettersom det bare er 4 jobbdager denne kommende uken pga. 2. pinsedag mandag, valgte jeg å jobbe kortere dager 3 dager. Så da blir det jobb tirsdag, onsdag og torsdag.
På onsdag skal jeg på ny kontroll hos diabetessykepleier på sykehuset.
Spent på om jeg får noen bemerkninger på (for lavt) blodsukker :bag: Særlig på natt.

I dag har jeg vært mer kvalm. Tidligere har kvalmen forsvunnet fort igjen, men i dag varte det nesten hele dagen. Det var først i 18/19-tiden den ga seg.

Ellers hadde vi ei kjempe koselig 17. mai feiring på fredagen. Det var strålende vær. Vi dro bort til skolen og kjøpte oss pølser og brus før vi gikk i barnetoget. Etterpå var det is på menyen, til 3-åringens store fornøyelse. Så var det bare for ungene å løpe rundt i godværet og få utløp for noe av energien.
Etterhvert vendte vi nesa hjemover. 3 av 4 sov lur etter hjemkomst… vi var helt utslitt. Så ble det grilling på ettermiddag/kveld.
Det var altså sååååååå utrolig koselig :happy:
Er så glad for at vi fikk god vær og 19 grader den dagen for i går og i dag har det vært grått og trist. Nå snør/sludder det faktisk også :wideyed:

Selv om det har vært utrolig koselig å tilbringe ekstra tid med ungene, kjenner jeg at det skal bli godt å få sendt de i barnehagen igjen på tirsdag. Vil tro de også vil syns det er godt å være lamme venne sine igjen og vært med på alt det spennende de ansatte ordner til.
 
6+1:

Dagen i dag har vært litt tøff.
Har først og fremst vært bekymret pga. mildere symptomer og at kvalmen ikke har kommet ordentlig (kan komme, men forsvinner fort igjen). Burde egentlig prise meg lykkelig for at jeg ikke er dårlig, men så blir man bekymret når det er de symptomene man er vant til å få fra tidligere svangerskap :shy:
Siden jeg var så bekymret ba samboer meg å ta en test. Tok en test og den var heldigvis veldig lik den jeg tok lørdag.
Lørdag:
IMG_0975.jpeg

I dag:
IMG_0979.jpeg


Klarer tydeligvis ikke ha tester liggende i hus for det ble enda en test nå på kvelden:
IMG_0981.jpeg


Nå har vi fortalt det til så og si alle av de aller nærmeste. Må innrømme at jeg syns det er litt sårt at samtlige av mine familiemedlemmer som har fått vite har første realsjonen ikke vært direkte positiv. Det er ikke det at de reagerer nødvendigvis direkte negativt, men skulle virkelig ønske at første reaksjonen kunne være glede over et nytt familiemedlem og ikke kommentarer som «ja, ja, dere er voksne og bestemmer jo selv» :rolleyes:
Må si at jeg kjenner litt på at jeg akkurat nå har lyst å felle noen tårer (og ja, hormonene gjør nok at det går inn på meg enda mer). Er liksom litt merkelig at nærmeste leder og seksjonsleder på jobb er de som har vært mest positiv og sagt ting som «men det er jo kjempe koselig» når jeg har delt litt på bekymringen om hvordan det blir med tre små.
Beste venninna mi har da også vært kjempe positiv og syns det var så koselig da jeg delte nyheten med henne.
Får vel bare innfinne meg med at det er sånn reaksjonene ble.

Gleder meg til å bare jobbe litt i morgen og få litt tid alene etter arbeid mens samboer og kidsa fortsatt er på jobb og i barnehage. Tror det blir Bridgerton på Netflix da … såfremst ikke jeg er så trøtt at jeg må sove. Fredagen har jeg fri så da skal jeg bare slappe av. Det gleder jeg meg til :D
 
6+3:

I dag har jeg hatt fri fra jobb ettersom jeg er sykemeldt 50 %, men har jobbet litt over halve dager hver dag slik at jeg kunne ha en dag helt fri og bare slappe av og kose meg mens ungene var i barnehage og samboer på jobb. Det var skikkelig godt. Sykemeldinga varer bare til og med i dag, men jeg kommer til å be om forlengelse.

I dag har jeg hatt følgende symptomer:
  • Lett kvalme
  • Trøøøøøøøøøtt :dead:
  • Reagerer på visse lukter
  • Mer irritabel og emosjonell
  • Føler en sånn stølhet i magen (kan innimellom gå over til å føles som det er ei lita bowlingkule som tynger magen ned)
  • Nedsatt matlyst
I dag er det 14 dager til vi skal på privat TUL. Jeg grugleder meg :nailbiting: Selv om det er ingenting som tilsier det er jeg så redd for at vi får beskjed om at hjertet ikke slår :sad010
Skulle gjerne tatt den allerede i dag, men greit å vente litt så man får se litt mer :shy:
Hadde egentlig vært greit å bare vente til OTUL for å spare de pengene, men tror ikke jeg klarer å vente hele 6-ish uker til før jeg får bekreftelse på liv.

Ellers har det skjedd litt når det kommer til forberedelser til bryllupet vårt 29.06.2024.
I går var jeg hos skredder for å høre om det var mulig å ta kjolen litt ut i livet og ta den inn rundt bysten. Skredderen sa det var det, men ettersom jeg måtte ta den ganske mye inn rundt bysten var hun usikker på om resultatet ville bli pent.
Før jeg prøvde kjolen på sa hun at hun hadde en brudekjole etter dattra si som jeg gjerne kunne få prøve dersom jeg ønsket det. Tenkte det ikke kunne skade. Den satt som støpt og hadde attpåtil snøring i livet. Det er jo veldig praktisk i og med at jeg kan stramme eller slakke det alt ettersom om magen er kommet til bryllupet eller om jeg har gått litt ned i vekt til den tid.
IMG_0986.jpeg

IMG_0985.jpeg

Hun hadde opprinnelig tenkt å be om kr. 6 000 for den (betalte kr. 12 000 for den ny), men tror at da hun så sjangsen sin til å få den «solgt på flekken» ba hun om kr. 4 500. Skulle hun gjort de tilpasningene jeg hadde behov for på den andre kjolen ville den nok uansett kommet på minst like mye (hun tok timebetaling på kr. 600/timen) da hun også måtte ha fjernet noen spiler på forsiden. Blir egentlig bare mer og mer fornøyd med at jeg gikk for denne kjolen. Likte veldig godt at det var litt mer volum nede på skjørtet på denne (hadde tenkt å bestille underskjørt til den andre på nett).
I dag kom også gifteringene våre i posten og jeg er kjempefornøyd :happy:
IMG_0987.jpeg

Vi bestilte de i roségull. Kunne godt tenkt meg de i hvitt gull/sølv, men det ville ikke samboer… så da gikk for rosé for jeg ville ikke ha gult gull.

Det er egentlig veldig godt å kunne fokusere på noe annet enn bare graviditeten… selv om den tar opp mye av tiden.
Blir spennende fremover både med tanke på graviditet og bryllup… og jeg gleder meg så utrolig mye til alt sammen :smiley-angelic003

Update:
Var inne på helsenorge og oppdaget at diabetessykepleier ser ut til å ha sendt henvisning til OTUL i dag :dance011
De har frist på 10 dager til å svare på henvisning så er nok enda litt tid før jeg får tildelt time, men er bare så godt å liksom være igang :happy:
 
Last edited:
7+0:

Da var vi bikket midnatt og med det kommet til ny uke :smiley-bounce012
Formen er litt opp og ned. Foreløpig har jeg i løpet av de siste dagene hatt følgende symptomer:
  • Større behov for søvn
  • Ofte problemer med nattesøvn
  • Nedsatt appetitt
  • Jeg fryser!!!
  • Kvalme
  • Metallsmak i munnen :depressed:
  • Mye luft i magen (oppblåst)
  • Mer emosjonell
  • Er like tålmodig som en stein (les: jeg har ingen tålmodighet)
  • Vondt i korsryggen
  • Blir veldig fort andpusten
  • Svimmelhetsanfall (må reise meg kjempe sakte for at det ikke skal begynne å svartne for meg - har vært et par ganger der jeg faktisk trodde jeg kom til å svime av)
Dette med nattesøvn er altså så merkelig. Natt til i dag følte jeg at jeg sov ok. Måtte selvfølgelig ha meg en lur i løpet av dagen da. Det virker nesten som jeg hver 3. natt får kjempe problemer med å sove. Natt til lørdag fikk jeg kun 3 timers søvn (inkl. oppvåkninger) da ungene bestemte seg for at det var morgen kl. 04:35 o_O
Det gikk faktisk veldig greit å stå opp, men etterhvert var jeg helt ødelagt. Jeg og samboer byttet på det så jeg fikk gått og lagr meg, men sov til tross for dette kun 1,5 timers lur.
Virker som det kommer til å bli en ny natt med lite søvn … er liksom trøtt, men ikke «sove trøtt» (hvis det gir noen mening :rolleyes:).
Blir spennende å se hvordan jeg klarer meg på jobb i morgen (i dag).

Jeg sendte melding til legen i dag og ba om fortsettelse på 50 % sykemelding i to uker. Eller, jeg ba faktisk om 100 % for i dag og så 50 % fra i morgen tom fredag 7. juni. Dette fordi jeg har klart å bli skikkelig forkjølet. Når du legger til pollenallergi oppi mixen hadde jeg fint lite å gjøre på jobb i dag. Har sånn skikkelig irriterende kløe i halsen og hoster en del innimellom. Kjenner det innimellom i bihulene og nyser stadig vekk. Er egentlig litt vanskelig å vite hvilke symptomer som kommer av hva (graviditet, forkjølelse eller pollenallergi). Ba også legen om resept på gravidvennlog medisin mot allergien. Håper han svarer snart så jeg kan få hentet det ut for føler jeg er ekstra trøtt og sliten som følge av dette.

Var nettopp innom Helsenorge og nå står det at henvisning (det jeg antar er) OTUL er vurdert… så blir sikkert å sjekke innom jevnlig nå fremover for å se om jeg får tildelt time :happy:

Er utrolig spent på privat UL fredag neste uke… grugleder meg. Er redd vi ikke vil få se hjertet slå. Er jo 8+3 ifølge menstermin da så hvis alt står bra til med lille burde vi jo absolutt få sett det.
Er enda uvirkelig at jeg er gravid :shy:

Nei, jeg får vel prøve å legge mobilen fra meg så jeg forhåpentligvis får meg litt søvn. Kommer foreløpig ikke på noe annet som hadde vært greit å dele.

Vi høres :goodnight
 
Last edited:
(fremdeles 7+0):

Da var dato for OTUL, OUL og UL uke 24 mottatt :happy093
Siden jeg er tupe 1 diabetiker får jeg ekstravUL ca. hver 4. uke fra uke 24… så noen fordeler er det også ved det å være gravid og diabetiker.
Har fått innlalling følgende datoer (menstermin):
  • OTUL: onsdag 10.07.2024 (13+1)
  • OUL: fredag 16.08.2024 (18+3)
  • UL: onsdag 25.09.2024 (24+1)
Har i tillegg fått tildelt oppfølgingstime hos diabetessykepleier og -lege for hele juni og juli (går annenhver gang til hver av de). Neste time er 07.06.2024 (diabeteslege).
Det blir time hos en av de ca. hver 2-3. uke.
Blir en del avtaler når man skal til diabetessykepleier/-lege, UL hos kvinne- og fødepoliklinikken, jordmor, kanskje noe hos fastlegen og så er det hvertfall én avtale hos øyelege (også pga. diabetesen). Veldig greit å bli fulgt opp så nøye da det gir en ekstra trygghet, men kan også føles litt slitsomt.

Vurderer å ringe til legen i morgen/torsdag detsom jeg ikke hører fra han først i forbindelse med bl.a. sykemelding. I meldinga skulle jeg også spurt om å få time for blodprøver og annet man eventuelt gjør på første kontroll hos fastlegen i forbindelse med svangerskap (selv om det bare er knappe 2 år siden jeg fikk positiv test med yngste glemmer man fort sånne «detaljer».
Har også lyst til å få booket time hos jordmor, men ifølge hjemmesidene vil de at man skal vente til man er ferdig med første kontroll hos legen (uke 7-12 ?!).

Er så spent på tiden fremover :love017
 
7+5:

Da er vi passert midnatt så jeg kan si jeg er enda en dag nærmere målstreken :binkybaby
Nå er det bare 5 dager igjen til privat ultralyd og jeg kjenner at jeg er nervøs.
Selv om ingenting tilsier at vi får se lille bamsemumsen med et bankende hjerte på fredag, hva om …?

Natt til i dag sov jeg faktisk 12,5 time (inkl. våketid på ca. 1,5-2 timer i løpet av natta). Det var bare helt fantastisk :happy:
Likevel måtte jeg sove lur på ca. 1 time + litt slumring i bilen på vei til svigers.
Var kjempetrøtt, men så fort vi fikk ungene til å sovne (tok en halv evighet) kviknet jeg selvfølgelig til igjen.
Symptomer (som jeg kommer på) som jeg har kjent i det siste er:
  • Nedsatt appettitt
  • Trøtt
  • Problemer med nattesøvn
  • Stølhet i magen (livmor området)
  • Smerter i korsryggen
  • Blir fort andpusten
  • Metallsmak i munnen
  • Emosjonell
  • Eier ikke tålmodighet
  • Oppblåst
  • Både treg og løs mage
På jobb i går (fredag) fikk jeg sånn skikkelig ulvehunger. Måtte gå på butikken og kjøpe meg noe å spise da knekkebrødene jeg hadde stående på kontoret fristet fint lite. Endte opp med å kjøpe dette «fest måltidet»:
IMG_1005.jpeg

Føltes som jeg kunne spist en hel flodhest jeg var så sulten. Tenkte at «ja, ja, kommer sikkert til å spise ca. 1/2 brødmåltidet før jeg er stappmett». Men, neida! Alt gikk ned på høykant.

De siste dagene har jeg fått skikkelig følelse av at vi får ei lita jente :dummy1:
Dersom dette skulle stemme har vi navnet klart. Skulle det derimot vise seg å være gutt kommer vi nok til å bruke litt tid på å finne et navn vi liker.
Er så utrolig spent på kjønn :angelic:
Ikke for at det betyr noe om det blir gutt eller jente.
Jeg har gjettet riktig på kjønn begge gangene så langt… så spent på om jeg vil gjette riktig igjen.
De to forrige gangene har også kinesisk fødselskart stemt. Skulle det stemme igjen blir det gutt denne gangen :dummy:
Vet jo at det er veldig tilfeldig om det stemmer eller ikke, men er uansett artig å spekulere litt.
Er spent på om jeg klarer å tyde noe hvis lille er samarbeidsvillig når jeg skal på OTUL. Da vil jeg være 13+1 ifølge menstermin.

Fikk videreført 50 % sykemelding for denne og neste uke (100 % sykemelding for mandag 27. mai da pga. sykdom). Vet ikke hvordan jeg skulle klart meg gjennom uka uten den… for ikke snakke om blodsukkeret som ville vært på en vedvarende berg-og-dalbane tur.
I morgen (mandag) skal jeg ikke på jobb. Da har jeg prøvetime for håroppsett og sminke til bryllupet.
Jeg må innrømme at jeg gleder meg utrolig mye.
Det som gjenstår nå er å få ordnet med brudebukett og få kjøpt inn noen øredobber. Tenker å kun bruke noen enkle øredobber i tillegg til gifteringen (etter vi har utvekslet ringer vel og merke).
Fikk skoene og sløret jeg hadde bestilt i posten her om dagen.
Sløret bestilte jeg faktisk fra Temu til 130 kr :hilarious:
Ser ut til å funke kjempe greit det. Var litt bekymret for at det skulle kjennes veldig stivt eller sånn skikkelig dårlig kvalitet, men er skikkelig fornøyd :happy: Tenkte det var verdt et forsøk å bestille hvertfall til den prisen.

Dagene går stort sett til å ta vare på våre små, jobb, tenke på lille spiren og bryllupsplanlegging. Veldig greit å ha litt annet å fokusere på enn kun graviditeten :shy:
Har fått booket første svangerskapskontroll hos fastlegen mandag den 10. juni når jeg er 8+6. Så snart jeg er ferdig med den kommer jeg til å ringe og ordne time hos jordmor (her jeg bor vil de vi skal vente til vi har vært hos legen). Håper virkelig jeg får samme jordmor som sist svangerskap. Kommer til å spørre om det er mulighet for det.

Nei, jeg får vel forsøke å få meg litt søvn for nå kjenner jeg at Ole Lukkøye er klar for kveldens «date» med meg :sleep002
God natt!
 
Last edited:
8+1:

Herlighet, under to døgn (41,5 timer for å være eksagt) til privat UL :nailbiting:
Jeg er altså så spent!
Frykter selvfølgelig fortsatt at vi ikke skal få se hjertet slå :sad010
Takknemlig for at jeg har litt å sysle med disse to neste dagene frem til timen.
I morgen skal jeg først noen timer på jobb. Så blir det sikkert en liten lur før henting av unger i barnehage. Kl. 17 har jeg prøvetime hos frisør for håroppsett og sminke til bryllupsdagen. Skulle opprinnelig ha time på mandag, men av diverse grunner ble den utsatt til torsdag.
På fredag har jeg fri fra jobb. For å få logistikken til å gå opp fant jeg og samboer at jeg kjører han på jobb sånn at jeg kan ha bilen. Dette gjør at jeg kan hente ungene tidlig hjem fra barnehage og få i de litt mat før vi henter samboer på jobb. Derfra drar vi rett inn til sentrum for UL timen. Blir midt i rush trafikken så må nok beregne litt ekstra tid (timen er kl. 16:30).
Egentlig ganske greit å ha bilen for jeg har også time hos disbeteslege på fredag.

Er litt overrasket over hvor bra formen er til tross for travel hverdag med to små. Hadde det ikke vært for 50 % sykemelding hadde det nok vært noe helt annet. Kan innimellom bli kvalm, men går som oftest relativt for over. Veldig ulikt svangerskap 1 og 2 der jeg var konstant kvalm (men spydde vel og merke aldri) fra uke 5+x til uke 11+x :depressed:
Jeg er fortsatt mer trøtt enn utenom graviditet så det blir en lur i løpet av dagen. Det som er likt er hvertfall problemer med søvn og nedsattvmatlyst. Har gått ned rundt 3 kg nå. Selv om matlysta er nedsatt har jeg mer matlyst enn hva jeg hadde på dette stadiet i tidligere svangerskap. Føles som jeg er mer plaget med hodepine denne gangen da.

Ellers er det ikke så mye nytt å fortelle. Skal på besøk til bestevennina mi (som også skal være forlover i bryllupet) på søndags kveld for å prøve brudekjole, sko og slør ilag :happy: Gleder meg til det og også bare til å få litt «girl time» :knegg::profileleft

Vil trolig ikke bli postet noe nytt før etter privat UL på fredag.
Kjenner nervene har gjort til entre :nailbiting:
 
8+3 (?):

Var på privat UL i dag, men de fant ingen hjertelyd :sad010
Ble målt til rundt 6 uker. De prøvde først utvendig, men gikk så over til innvendig UL da de ikke klarte å se noe utenpå.
Hun sa det kunne se ut som plommesekken var litt forstørret.
Må på sykehuset på mandag for å bekrefte at det ikke er liv før jeg får en pille for å sette igang aborten.
Akkurat nå føler jeg meg bare tom.

Vi er enige om å prøve igjen, men blir jeg gravid igjen er det ingen som får vite noe. Meget mulig jeg ikke blir å henge her inne så mye de neste dagene… må bare se hva jeg føler for.
 
Last edited:
8+3 (?):

Var på privat UL i dag, men de fant ingen hjertelyd :sad010
Ble målt til rundt 6 uker. De prøvde først utvendig, men gikk så over til innvendig UL da de ikke klarte å se noe utenpå.
Hun sa det kunne se ut som plommesekken var litt forstørret.
Må på sykehuset på mandag for å bekrefte at det ikke er liv før jeg får en pille for å sette igang aborten.
Akkurat nå føler jeg meg bare tom.

Vi er enige om å prøve igjen, men blir jeg gravid igjen er det ingen som får vite noe. Meget mulig jeg ikke blir å henge her inne så mye de neste dagene… må bare se hva jeg føler for.
Dette var trist å lese, det er lite ord som kan hjelpe på situasjonen dere er i men sender varme tanker :Heartred
 
8+3 (?):

Var på privat UL i dag, men de fant ingen hjertelyd :sad010
Ble målt til rundt 6 uker. De prøvde først utvendig, men gikk så over til innvendig UL da de ikke klarte å se noe utenpå.
Hun sa det kunne se ut som plommesekken var litt forstørret.
Må på sykehuset på mandag for å bekrefte at det ikke er liv før jeg får en pille for å sette igang aborten.
Akkurat nå føler jeg meg bare tom.

Vi er enige om å prøve igjen, men blir jeg gravid igjen er det ingen som får vite noe. Meget mulig jeg ikke blir å henge her inne så mye de neste dagene… må bare se hva jeg føler for.
Så trist å lese. Ta vare på deg selv :Heartred
 
Da fikk vi bekreftet MA på sykehuset i dag.
Lille spiren stoppet å utvikle seg allerede i uke 5+x :sad010
Trolig har utviklingen stoppet rett rundt tiden da hjertet skulle begynt å slå.

På sykehuset i dag fikk jeg første tablett.
Ettersom jeg ikke har noen som kan være hjemme ilag med meg på onsdag når neste fase settes igang.
Jeg må møte opp på sykehuset kl. 06:00 og vil da få totalt 4 tabletter, 1 hver 3. time.
Hvor lang tid det tar før jeg er ferdig er vanskelig å si… det kan ta 4 timer eller 24 timer. Jeg må uansett bli værende der til jeg er ferdig.

Det går egentlig veldig opp og ned. Hodet er selvfølgelig ikke helt på plass og er derfor glad for 100 % sykemelding ut uka (sykehuset ordnet dette).
Skal ikke legge skjul på at jeg gruer meg til onsdag :(
Må vel bare ta 1 dag av gangen og prøve vårt beste på å bearbeide det hele så godt vi kan.

Håper vi får vår lille terminspire snart så familien og trekløveret vårt kan bli komplett :dummy::dummy1::binkybaby
 
Last edited:
TW:

(beskrivelse av deler av min opplevelse med MA)

-
-
-
-
-
-
-
-

Som beskrevet i forrige innlegg fikk jeg første tablett på mandag. Jeg fikk beskjed om at denne skulle gjøre livmora klar for sammentrekninger som skulle fremprovoseres av tablettene jeg ville få to dager senere (i dag) for å få ut alt.
Sykepleieren jeg snakket med sa at det i veldig sjeldne tilfeller ville denne første tabletten sette i gang aborten. Vel, viser seg at jeg var en av de sjeldne tilfellene.
Det tok kun 3 timer fra jeg svelget pillen til det startet.
Måtte skynde meg på do da det kjentes som det «fosset ut» nedenfra. Der ble jeg sittende i ca. 2 timer.
Tok ca. 3-4 timer før jeg var over det verste. I etterkant har jeg hatt smerter litt av og på. Ved to anledninger måtte jeg ta smertestillende (1 g Paracet), men bortsett fra det var det håndterbart.
Var i dag på sykehuset for å se om alt hadde kommet ut eller om jeg måtte fortsette med tabletter.
Det var litt igjen, men det var veldig lite.
Sykepleier var ganske sikker på at dette ville kroppen klare å ordne opp i selv (særlig med tanke på at kroppen kunne hadde trengt kun bitte litt drahjelp for å starte hele prosessen).
Jeg er lettet for at jeg slapp å ta de neste tablettene og ligge på sykehuset og ha vondt. Samtidig bekymrer jeg meg for at kroppen ikke vil klare å fullføre det selv og at vi dermed bare forlenger hele prosessen :(
Jeg vil bare at vi skal bli ferdig med hele peosessen så vi kan sørge over «det som skulle vært» og kan starte å prøve igjen så fort som mulig.
Jeg og samboer har snakket sammen og blitt enige om at etter neste menstrasjon skal jeg ta meg en tur til gynekolog bare for å sjekke at alt ser greit ut og at kroppen er klar for ny graviditet.
Vil jo så gjerne bare bli gravid igjen med det som forhåpentligvis er en terminspire.

Det går litt bedre nå, men det skjer stadig vekk at jeg bare begynner å gråte helt ut av det blå :sad010
Er veldig «spent» på hvordan det blir å gå når jeg skal tilbake på jobb på mandag igjen (100 % sykemeldt tom fredag).
Er jo fortsatt 5 dager til…
Er skikkelig sliten. Ikke nødvendigvis sove trøtt (selv om det gjerne blir en 2-3 timers lur i løpet av dagen), men kjenner meg bare tappet for energi.
Sliter også skikkelig med svimmelhetsanfall og kan ikke reise meg uten at det svartner for øynene :blackeye:
Spiser også veldig lite da matlysten (fortsatt) er på bånn.

Må vel bare ta tiden til hjelp og håpe på at vi vil få vår siste lille skatt om ikke så alt for, alt for lenge :binkybaby
Har fått beskjed om å ta en g-test hjemme etter 5 uker. Er den positiv må jeg ta kontakt med sykehuset.
Blir nok å ta g-test før den tid for å se at den blir svakere og svakere.
Tar sikte på å ta den første mandag neste uke og så 1 gang ca. hver 7. dag.
 
Last edited:
I dag har det vært en litt tung dag.
Kjenner meg fortsatt veldig sliten og trenger mye søvn… men ikke bestandig like lett med en 3- og en 1-åring i hus.
Hadde noen sammenbrudd i løpet av dagen i dag. Kjenner jeg gruer meg litt til jobb i morgen selv om det nok også blir godt å komme tilbake til «hverdagen».
Er så usikker på om jeg «har grunnlag» nok til å be om gradert sykemelding eller ikke.
Ble ikke lettere av at jeg spurt direkte på telefon i dag av et nært familiemedlem om jeg skulle dra på jobb i morgen eller ikke.
Flr helga føltes det liksom ikke uoverkommelig å skulle gå tilbake på jobb og jobbe fullt i 5 dager før jeg tar 4 ukers ferie fra fredags ettermiddag… nå derimot føles det så og si umulig ut og jeg kjenner jeg gruer meg. Jeg gruer meg til å bryte sammen forran kolleger, til å føle at jeg ikke klarer å prestere på jobb, til å ikke ha overskudd etter jobb og til å føle meg som en elendig mamma som følge av dette :sad010
Og så er jeg også redd for at fastlegen skal si at hen ser ingen grunn til at jeg fortsatt trenger (gradert) sykemelding.
Har egentlig ingenting som tilsier at jeg ikke skulle få sykdmelding ved etterspørsel, men det er nå (bl.a.) de tankene som kverner oppi hodet akkurat.

Bestemte meg for å ta en g-test i dag.
Må innrømme at jeg ble skuffet over hvor sterk den fortsatt er. Vet jo innerst inne at jeg må ha tålmodighet ettersom det kun er 6 dager siden aborten ble gjennomført, men har jo bare lyst til å komme igang med prøvinga igjen og bli gravid så fort som mulig.
Dagens test (16.06.2024):
IMG_1124.jpeg

Den ser vel svakere ut enn den siste jeg tok for 10 dager siden (06.06.2024):
IMG_1022.jpeg


Tenker prøve ta en ny en om 1 uke for å se at styrken på test streken går ned.
Gikk opp for meg i dag da jeg tok testen at det er første gang jeg faktisk ønsker ingen/svak test strek :sorry:

Har egentlig lyst til å melde meg inn i ny ikm gruppe … mest bare for å høre til et sted. Men er nok enda lenge til jeg vet hvordan ikm gruppe jeg hører til (og til den rette ikm gruppa blir opprettet).
Må vel, nok en gang, bare prøve å smøre meg med tålmodighet.

Skal gjøre et forsøk på å få sovet litt nå.
God natt :goodnight
 
I dag er det 14 dager siden jeg gjennomførte medisinsk abort etter MA. Det går mye bedre, men innimellom er det noe som gjør at jeg tenker på det som skulle ha vært og jeg kan bli veldig lei meg :sad010
I går tenkte jeg på at jeg i morgen (tirsdag) skulle vært 11 uker på vei ifølge menstermin. Det gjorde at det kom noen tårer. Likevel er det nå litt lettere å prøve og se fremover mot å kunne starte prøvingen på nytt.
Jeg tok ny g-test i går og virker som den har blitt svakere enn den jeg tok for 1 uke siden.
23 juni:
IMG_1141.jpeg

16. juni:
IMG_1124.jpeg

Leste gjennom noen poster her inne av andre som har gjennomgått MA. Noen av de kom relativt fort inn i syklus igjen så hvis de betegnet aborten som første dag i menstrasjon kom den på nytt spm om de var i normal syklus. Håper dette også er tilfelle for meg :smiley-angelic001

Ellers har jeg nå tatt ferie. Det var skikkelig godt å slippe morgen stresset med å komme seg opp og stresse med levering i barnehagen før man må komme seg på jobb. Vi kan ta oss god tid og bare kose oss og ta livet med ro.

Nå nærmer også tid for bryllup seg med stormskritt :love7 Gleder meg skikkelig. Bare 5 dager igjen nå. På lørdag hadde vi samtale med presten der vi gikk kort igjennom hva som skal se under vielsen og om hva vi ønsker. Vi håper bl.a. det er mulig for organisten å spille Pachelbel’s «Canon in D» når jeg kommer inn i kirka og går frem til alteret.
Nå tror jeg alt er klart til bryllupet. Det har vært bra for både samboer og meg å ha noe annet å fokusere på og se frem til oppi MA’en.
Enn så lenge er det meldt knall bra vær med sol og litt over 20 grader her på selveste dagen. For meg passer det ypperlig ettersom jeg har stroppeløs kjole uten noe å ha over skuldrene, men samboer ville nok foretrukket 15 grader og overskyer da han veldig lett blir varm og dressen hans er laget av (hvertfall delvis) ull … så ikke utenkelig at det kan bli litt hett i topplokket hvis værmeldinga stemmer.
Uansett, tror jeg det blir en kjempefin dag :happy:

Ble et kort innlegg denne gangen, men men … plutselig er jeg tilbake igjen :)
 
Last edited:
Back
Topp