Irriterende feil folk sier...

Får helt fnatt av folk som sier "hvem farge" feks. Æææh. Jeg unnlot faktisk å delta i en konkurranse på facebook nettopp pga at man skulle kommentere under bildet "hvem farge man ville ha". Jeg begriper ikke at man kan si noe slikt uten å få vondt :D

Sier dere sengtøy eller sengEtøy da? :p

Sængklea sier jeg - dialekt såklart! Eller sængklær! Men hvis jeg skal si det på bokmål så blir jo sengtøy litt tungt.. Da blir sengetøy mer naturlig

Jeg sier feil med kj-lyder, sier dem på skj-måten :( Jeg er fullstendig klar over det, men klarer virkelig ikke å si det på riktig måte! Det plager meg såpass mye at jeg ikke tør å si ordene blant alle slags folk. Kan si slike ord foran familien og typen. Men typen spesielt, og noen venninner, mobber meg for det. Får vondt inni meg for hver gang jeg må si kino, kjøttkaker, kylling, kjole osv... Så typisk at typen sitt navn begynner med kj :( Skulle virkelig ønske jeg klarte å si det på riktig måte!
Jeg tenker at det ikke er rart du fortsatt sliter med det når du blir mobbet for det. Da stresser du bare, og får ikke ro på deg til å jobbe med det. Har du prøvd å si ifra?

Kuer og kur er sidestilt i norsk bokmål. Skriver du nynorsk derimot, må du holde deg til kyr.

Jeg blir mest gal av folk som bruker forfordele og i forhold til feil. Grøss.
Skal du bruke fine ord som forfordele kan du godt vite hva det betyr.

Og, når man først har fått ørene opp for forholdismer blir man klin gal når man hører på tv og radio...

Jeg sier feil med kj-lyder, sier dem på skj-måten :( Jeg er fullstendig klar over det, men klarer virkelig ikke å si det på riktig måte! Det plager meg såpass mye at jeg ikke tør å si ordene blant alle slags folk. Kan si slike ord foran familien og typen. Men typen spesielt, og noen venninner, mobber meg for det. Får vondt inni meg for hver gang jeg må si kino, kjøttkaker, kylling, kjole osv... Så typisk at typen sitt navn begynner med kj :( Skulle virkelig ønske jeg klarte å si det på riktig måte!
Kjenner meg igjen. Nå er jeg blitt mye bedre, men det var utrolig(unngår kjempe) vanskelig i begynnelsen. Avtalte med mamma at hun skulle korrigere meg hver eneste gang, noe som var ufattelig irriterende, men det hjalp. Unngår fortsatt en del ord, og sier de flere ganger for å få rett uttale :P

Kom på en ting til rett før jeg sovna i går, men nå husker jeg selvfølgelig ikke hva det var!:-P
Men kom på en nå: sier dere "hørselSvern" eller "hørselvern"? :p Den der har jeg nemmelig blitt korrigert på mang en gang, men nå oppdaga jeg plutselig at ordlista på tlf er enig med meg...:p

Signerer denne fem ganger!! Seriøst det mest irriterende jeg hører folk si eller skrive.

Ellers

* aDVokado
* legiMitasjon
* gullErot
*shiiino (kino) og alt med fuckings sh-lyd foran
*beSkymret

Haha, vi sier gullErot :p men blir sånn på dialekta.. Gullerod og gullerødår :p

Kom på en ting til rett før jeg sovna i går, men nå husker jeg selvfølgelig ikke hva det var!:-P
Men kom på en nå: sier dere "hørselSvern" eller "hørselvern"? :p Den der har jeg nemmelig blitt korrigert på mang en gang, men nå oppdaga jeg plutselig at ordlista på tlf er enig med meg...:p

Jeg sier hørselsvern :o om det er riktig vet jeg ikke :p

Her var det mange som ikke skiller mellom dialekt og direkte talefeil.. I Bergen f.eks finnes bare to artikler i dialekten, derav jenten og hytten.. Det er ikke feil. Vel, mine au i språkhjertet er skj/kj-lyden, legimitasjon, insjnativ...det heter inITSiativ... Og svigermor sier røst om rust. Som om det er engelsk. Som hun forøvrig ikke kan. Og kreteng istedenfor grateng. Grøss.

Jeg sier hørselsvern :eek: om det er riktig vet jeg ikke :p
Har alltid sagt det jeg og, men det er visstnok feil i følge kompisene og gubben min.. :-P Ene kompisen min har alltid vært så bastant på det der: "D hæte itje hørselsvern, d hæte HØRSELVERN!!!":-P Men kanskje jeg har rett likevel?!:-P Det der må jeg forske på!;)

Har alltid sagt det jeg og, men det er visstnok feil i følge kompisene og gubben min.. :-P Ene kompisen min har alltid vært så bastant på det der: "D hæte itje hørselsvern, d hæte HØRSELVERN!!!":-P Men kanskje jeg har rett likevel?!:-P Det der må jeg forske på!;)

Jeg skrev hørsel på Google og da kom det bare opp hørselvern. ;) Er sikkert det som er riktig, så da sier visst jeg også feil. :P Jøss, alt man lærer! ;)

Back
Topp