Innlagt på sykehuset

Eneste skumle er jo at jeg vet ikke helt hva jeg går til.
Kan ikke skryte av informasjonen jeg har fått om ingangsettelsen. Jeg har kun fått dato og kl og at de vil ta vannet.
Hvordan det blir gjort eller hva som sjer vet jeg lite om.
Sist jeg fødte var i fjor sommer og da i uke 17. Så vet jo litt hva rier er , men synes jo ikke d var vondt. Ver ikke om det er vondere denne gang.
Har ikke snakka om fødsel eller smertelindring eller noe sånt med jordmor eller lege heller enda
Men alt går seg nok til og ender godt :)

Kan ikke skryte av informasjonen jeg har fått om ingangsettelsen. Jeg har kun fått dato og kl og at de vil ta vannet.
Sist jeg fødte var i fjor sommer og da i uke 17. Så vet jo litt hva rier er , men synes jo ikke d var vondt. Ver ikke om det er vondere denne gang.
Har ikke snakka om fødsel eller smertelindring eller noe sånt med jordmor eller lege heller enda

Kan du ikke ta en telefon til jordmor og høre om hun kan ta en time med dere? Det gjorde min jordmor siden min mann ikke kunne delta på svangerskapskurset vi var satt opp på.

Det kommer nok til å gå helt fint uansett[emoji4] du vet jo litt hva rier er:) jeg fikk masse morfin og smertestillende når jeg var i samme situasjon som deg, så synes heller ikke riene var vonde. Regner med det gjør litt vondere nå, men finnes jo annen smertelindring man kan prøve:) alt blir verdt det når du får prinsessa på brystet[emoji4][emoji173]️ du får gi en liten update hvordan det gikk når du kommer deg til hektene igjen, jeg skal mest sannsynlig settes i gang to uker etter deg [emoji4] veldig spennende!

Jeg har fått dato [emoji322][emoji322][emoji322] 12 juni kl 07.15 skal jeg være på sykehuset [emoji322][emoji322][emoji322] sabla tidlig på morran så kommer sikkert ikke til å få sovet så mye fra mandag til tirsdag da men [emoji85][emoji23] satser bare på at det ikke ender med utsettelser pga de har for lite kapasitet eller noe nå plutselig , og at igangsettelsen går fort og fint for seg. Planen deres er å starte med å ta vannet mitt.

Prinsessa har det fint i magen men er litt rampete av seg. Hver gang legen prøvde få målinger av hode snudde hun hode så å si [emoji23]
Men etter ca målene hun klarte få til til slutt så sa de hun veier ca 2800 ca 9% over gjennomsnittet.

Prøvene av meg viser at stigningen på leverprøvene har stoppa opp , men de er fremdeles ikke fornøyde siden de ikke har starta synke.

Så håper jeg bekkensmertene ikke gjør fødselen for vond, å at de forsvinner fort etter fødselen. Håper også vannet i beina forsvinner fort for er så hoven nå at det gjør litt vondt.

Så godt å endelig ha en dato forholde seg til :Heartred
Følger spent med på oppdateringer underveis. Kanskje ta kontakt med jordmor for å snakke litt nærmere rundt fødselen og igangsettelse kan være lurt ja. Nå er snart lille prinsessa her:)

Sniker. Masse lykke til! De må vel undersøke deg ift igangsettelsen før de bestemmer noe(?).

Så spennende [emoji1][emoji122]

Jeg ble igangsatt med nr 1. Blir vel igangEttelse denne gangen også om det ikke starter av seg selv før ca uke 38. Kan jo dele litt av min opplevelse om du vil det?

Så godt å endelig ha en dato forholde seg til :Heartred
Følger spent med på oppdateringer underveis. Kanskje ta kontakt med jordmor for å snakke litt nærmere rundt fødselen og igangsettelse kan være lurt ja. Nå er snart lille prinsessa her:)

Jeg liker virkelig virkelig VIRKELIG ikke jordmora jeg har via kommunen [emoji27][emoji27] så vurderer mer å spørre tanten til samboeren om hun kan spørre veninna si om hun kan ta en prat med meg ( hun er pensjonert jordmor)

Kan du ikke ta en telefon til jordmor og høre om hun kan ta en time med dere? Det gjorde min jordmor siden min mann ikke kunne delta på svangerskapskurset vi var satt opp på.

Det kommer nok til å gå helt fint uansett[emoji4] du vet jo litt hva rier er:) jeg fikk masse morfin og smertestillende når jeg var i samme situasjon som deg, så synes heller ikke riene var vonde. Regner med det gjør litt vondere nå, men finnes jo annen smertelindring man kan prøve:) alt blir verdt det når du får prinsessa på brystet[emoji4][emoji173]️ du får gi en liten update hvordan det gikk når du kommer deg til hektene igjen, jeg skal mest sannsynlig settes i gang to uker etter deg [emoji4] veldig spennende!

Vil helst slippe kontakte jordmora jeg har siden jeg ikke liker henne. Så skal prøve andre alternativer først. Tilogmed google må være et bedre alternativ tror jeg [emoji23]

Men ja du har rett. Alt vil være verdt det uansett hvor lite eller mye vondt det kommer til å gjøre.
Så spennende :) håper det går bra med deg også [emoji173]️

Jeg liker virkelig virkelig VIRKELIG ikke jordmora jeg har via kommunen [emoji27][emoji27] så vurderer mer å spørre tanten til samboeren om hun kan spørre veninna si om hun kan ta en prat med meg ( hun er pensjonert jordmor)

Uff så kjedelig med dårlig kjemi med jordmor :( min er langtids sykmeldt så jeg har egentlig ingen som følger meg opp den siste tiden. Var hos fastlegen en gang og det var ikke noe høydare, ikke virket han interessert i å sette opp noe ny kontroll heller. Stresser meg litt da det ikke er mange ukene igjen, er jo nå jeg virkelig trenger noen snakke med tenker jeg. Har hørt på sykehuset da jeg heldigvis er der en del, men virker som de har ganske sprengt kapasitet nå mot sommeren :nailbiting: Svigermor har en tidligere kollega som jobber der som jordmor så hun skal ringe mrg for å avtale noe. Egentlig helt fullbooka, men skulle gjøre plass til meg også, mest sannsynligvis på kveldstid. Man får bruke de mulighetene man har tenker jeg :hilarious: Satse på det ordner seg for deg også :)

Så deilig å endelig få en dato på igangsettelsen da :D Lykke til <3
Jeg har ganske god kjemi med jordmora mi men ho slutter neste uke og da kommer det mest sannsynligvis ikke ny her i kommunen før jeg føder og legen er jeg ikke særlig fornøyd med...

Jeg var dog på overtidskontroll med forjemann, men hadde 3cm og var moden. Så hos meg tok de vannet, og da var han ute fire timer etterpå [emoji4] Er du heldig stiger bare riene i grad selv når de har tatt vannet, også går alt av seg selv til ho er ute. Lykke til [emoji1]

Tipper de tar vannet dit med en krok siden du er så moden! De gjor de når jeg kom til 4 cm :) ikke vondt i det hele tatt å ta vannet! :) så greit med dato

Ja del i vei :) alt hjelper :)

Forløpet mitt var som følger: Kom inn på sykehuset kl 8. Jeg var 10 dager på overtid, men ikke særlig moden. Så de startet med modningspiller som de legger innenfor mormunnen om jeg har forstått det riktig. Først en tablett, og om den ikke gir rier gir de en ny hver fjerde time. Jeg rakk å få tre tabletter, så satte riene i gang for fullt. Rakk å bli ganske utålmodig utover dagen, men har forstått i ettertid at man ikke kan regne med å komme ordentlig i gang første dagen når man ikke er moden fra før.

Riene startet kl. 17.30, og det var ganske intenst med riestorm. Har fått forklart at igangsettelse kan oppleves mer intenst siden kroppen ofte ikke er moden for fødsel, så det blir liksom ikke 100 % naturlig og etter kroppens premisser. Men du er jo moden og har allerede bra med åpning, så det blir nok ikke samme sak. Jeg brukte varmeflasker, dusj og akupunktur de første timene. Ved vaktskifte 21.30 fikk jeg komme i badekar, og det hjalp masse til meg. Men har hørt at det er ulik praksis hos sykehusene, så det er ikke alle som tillater badekar ved igangsettelse. 23.30 gikk jeg opp av badekaret, og da fikk jeg flytte til en fødestue. 00.30 ba jeg om epidural pga at kroppen gikk helt amok med riestormen, hadde ukontrollerte skjelvinger i bena osv. Jeg hadde sagt på forhånd at jeg ikke ville ha epidural, så JM pushet meg litt. 01.30 ble epiduralen satt, og 20 minutter etterpå hadde jeg pressrier, så den rakk aldri fungere optimalt. Brukte lystgass på slutten, men det er det vel også slutt med hos mange sykehus. Begynte å presse ca kl 2 og 2.15 var han ute :) Vannet mitt gikk aldri underveis, så JM tok vannet under pressriene, og han kom ut med en bølge vann (hadde demmet opp vannet som en kork, så alt lå bak han) - nesten som han surfet ut ;-)

Jeg tipper det blir litt annet forløp til deg siden du er så moden og med åpning, og kroppen din er klar for å få ut babyen. Vil tro de tar vannet, og at du kanskje ikke trenger annen stimuli for å komme i gang med fødselsrier? Da antar jeg også at det ikke nødvendigvis blir så heftig som starten jeg fikk. Kommer jo ikke unna at riene er vonde, men syns riestormen med null pause mellom riene var verre egentlig. Min var jo på overtid, og veide 4,3 kg - din er jo betraktelig mindre, så det vil jo også ha noe å si.

Når det er igangsettelse gjør de en del mer overvåkning og registreringer enn om det starter av seg selv og forløper normalt. De måler rier, hjerterytme til babyen osv. Er jo litt styr, men føles samtidig veldig trygt syns jeg.

Vet jo ikke hvor raskt du kommer i gang, men en igangsettelse kan jo ta litt tid før riene kommer, så ta med underholdning til både deg og BF. Jeg hadde mange timer på sykehuset uten vondt, der det egentlig bare var litt kjedelig. Så var god tid til å ta litt bilder, filme, lese bøker, se tv, spille kort osv. Er jo litt magisk også når man vet at babyen kommer når som helst, så blir litt spesiell stund med BF.

Sjekk gjerne hvilke regler de har ift. igangsettelse på forhånd. Hør på forhånd om de tillater badekar om du ønsker det f.eks., så slipper du bli skuffa midt under fødselen. Sjekk ut hvilken smertelindring de har, så du kan tenke gjennom det på forhånd og vite hva du kan spørre etter. Er jo også ting som kan gjøres for å få igang riene - er f.eks. modningsakupunktur på forhånd aktuelt?

Jeg skal igangsettes denne gangen også, men nå blir det i uke 38 i stedet for på overtid som sist. Gruer meg ikke, og er litt gøy å vite en dato på forhånd også syns jeg :)

Du får mye og god informasjom når du kommer dit. Å tror nok jordmødre diskutere smertestillende med deg etter hva du/de ser at du har behov for.

Jeg fikk brev i posten i går om samtale til å sette i gang 11 juni. Så veldig spent og håper de gjør det :)

Så deilig med dato!

Kan hende det står noe på sykehuset hjemmesider eller i info du har fått tidlig i svangerskapet ift hva de tibyr av smertelindring. Håper vel kanskje at det å ta vannet skal få kroppen til å starte med rier tipper jeg

Back
Topp