Influensavaksinen- flere

Tok den forrige tirsdag, var 11+4 da.
 
Tok den i går (13+3) :happy: Jobber i helsetjenesten, så er helt greit å ha tatt den :)
 
Har ikke tatt den enda.... selv om jeg startet denne tråden . Legen min måtte bestille den inn.

Og nå er jeg usikker på om jeg vil ta den... kjenner på en følelse i kroppen.
 
Jeg har prøvd å finne ut hvor fort den virker, men ikke funnet. Noen som har svar på det?
Jeg tok den før jeg ble gravid, siden vi planla ny graviditet ble jeg anbefalt det. Hadde så absolutt tatt den nå (inni 2. trimester) hvis jeg ikke hadde tatt. Også fordi babyen er beskyttet det første halvåret. Jeg vet ikke helt hvorfor FHI mener babyen er beskyttet det første halvåret siden det kommer nye virus hvert år, men det skader jo ikke. Og jeg har tiltro til FHI.
 
Jeg har prøvd å finne ut hvor fort den virker, men ikke funnet. Noen som har svar på det?
Jeg tok den før jeg ble gravid, siden vi planla ny graviditet ble jeg anbefalt det. Hadde så absolutt tatt den nå (inni 2. trimester) hvis jeg ikke hadde tatt. Også fordi babyen er beskyttet det første halvåret. Jeg vet ikke helt hvorfor FHI mener babyen er beskyttet det første halvåret siden det kommer nye virus hvert år, men det skader jo ikke. Og jeg har tiltro til FHI.
Jeg har tatt influensavaksinen nesten hvert år, men rakk ikke i år før jeg ble gravid. Tenker å bestille nå, så jeg får den nå når jeg starter i 2.trimester. Mener de har sagt at vaksinen ikke virker fullt før etter 3 uker.
 
Hvor lang tid tar det fra du tar den til den begynner å virke? Er 12+0 i morgen, så burde vel egentlig kaste meg rundt. Jobber i barnehage og har hørt det er mye influensa i nabobarnehagen selv om den ikke har kommet til oss enda.. Er vel bare ett tidsspørsmål. Jeg er ALDRI syk ellers, men ville jo vært typisk å bli det nå! :dead:
Fikk Mail i dag på jobb at de nå anbefalte alle som ikke hadde tatt vaksinen om å ta den. Spesielt pga coronaviruset. For å hindre at for stor andel av arbeidskraften skal bli slått ut. Influensa toppen er ikke nådd ennå.
 
Mener at vi fikk beskjed om 10-14 dager.
 
Oi, dette må jeg huske på neste gang jeg skal ta blodprøver hos legen!
 
Skulle ønske jeg tok den, for nå er jeg kjempetett og dårlig. Gubben og datteren min er syke også, skikkelig sliten stemning i huset :hungover:
 
Men viruset vil jo bli et annet neste sesong, så dekningsgraden blir vel heller liten?
Vel, nå bommet de jo litt med årets vaksine, så dekningsgraden er ikke optimal i år. Er man ‘heldig’ treffer årets vaksine ganske greit med hvilke virus som kommer neste år.
 
Da drar jeg å tar influensavaksinen i dag. Er i uke 14. Spurte jordmor og hun anbefalte det, selv om de visstnok har bommet litt på vaksinen i år.
 
Spurte legen min som sa det ikke var noe vits å ta den nå. Den verste toppen er over ifølge henne. Så da lar jeg være tror jeg.
 
Spurte legen min som sa det ikke var noe vits å ta den nå. Den verste toppen er over ifølge henne. Så da lar jeg være tror jeg.
Oi, sa hun? Jeg har inntrykk av at toppen nærmer seg. Ser og hører om mange som er syke nå.
Fra rapport i uke 5
https://www.fhi.no/contentassets/67...020-5-influensaovervaking-2019-2020-uke-5.pdf

"Vinterens influensautbrudd gikk i gang i uke 52. Etter en stagnasjon i tidlig januar, øker influensaaktiviteten igjen. Dette mønsteret sees ofte i begynnelsen av januar. Det er forventet en økning i antall influensasyke i tiden som kommer"

Jeg hadde tatt den hvis jeg ikke hadde tatt!
 
Her har flere av mine kollegaer gått ned for telling med influensa til tross for vaksine. Håper jeg slipper unna.
 
Etter samtale med legen så tar jeg den ikke nå. Har kjent på at det er helt greit også.
 
Oi, sa hun? Jeg har inntrykk av at toppen nærmer seg. Ser og hører om mange som er syke nå.
Fra rapport i uke 5
https://www.fhi.no/contentassets/67...020-5-influensaovervaking-2019-2020-uke-5.pdf

"Vinterens influensautbrudd gikk i gang i uke 52. Etter en stagnasjon i tidlig januar, øker influensaaktiviteten igjen. Dette mønsteret sees ofte i begynnelsen av januar. Det er forventet en økning i antall influensasyke i tiden som kommer"

Jeg hadde tatt den hvis jeg ikke hadde tatt!
Har litt følelsen av at alle leger sier forskjellig...ikke lett å bli klok på:confused:
 
Har litt følelsen av at alle leger sier forskjellig...ikke lett å bli klok på:confused:
Ja, synes det er forskjellig info overalt! Jeg har nå i graviditeten holdt med mest til det som står på Helsenorge og FHI, samt legen min sine råd.
 
Jeg tok den i dag (uke 14). Influensasesongen har visst fremdeles ikke nådd toppen.. kan jo hende det er litt sent å ta den, men ble anbefalt av min lege å ta den hvertfall. Men som dere sier: det er så mye forskjellig informasjon- så man får vel til syvende og sist bare velge selv :shy:
 
Influensatopp ventes i februar/mars.

Vaksine gir virkning allerede fra første dag, med full effekt etter 14 dager.
Så fortsatt ikke for sent hvis noen vurderer å ta den.
 
Influensatopp ventes i februar/mars.

Vaksine gir virkning allerede fra første dag, med full effekt etter 14 dager.
Så fortsatt ikke for sent hvis noen vurderer å ta den.
Åå så bra :happy: jeg trodde den brukte litt tid på å virke inn.
 
Back
Topp