Influensavaksinen- flere

De gir sprøyten til de som er i risiko gruppen som er gravide i første trimester. Grunnen jeg fikk fra sykehuset for at de ikke anbefaler til alle gravide i første trimester er at siden det er så mannen som mister i første trimester så vil folk lett kunne lage historier om en sammenheng. ALA en diskusjon om å fly som gravid. er ikke et problem men hvis noen mister etter at de har flydd så er det grunnen til at de mistet og ikke det at babyen var det noe feil med.

Tusen takk. Eg ble veldig lettet av det du skreiv. :Heartred
 
Jeg tok i november sammen med barna mine (ei av dem ble anbefalt vaksine), det skjedde samme uke som befruktning
 
Jordmoren min satte opp en time til meg for å ta vaksinen et par dager inn i andre semester. Jeg blir veldig skeptisk siden det ikke er anbefalt i første semester.

Er det farlig for fosteret å få influensa? Jeg har ikke hatt den på mange, mange år. Eller om jeg har hatt det, så har jeg ikke vært veldig dårlig.

Jeg har aldri tidligere vært skeptisk til vaksiner, men merker jeg blir det med et så lite foster i magen.
 
Jordmoren min satte opp en time til meg for å ta vaksinen et par dager inn i andre semester. Jeg blir veldig skeptisk siden det ikke er anbefalt i første semester.

Er det farlig for fosteret å få influensa? Jeg har ikke hatt den på mange, mange år. Eller om jeg har hatt det, så har jeg ikke vært veldig dårlig.

Jeg har aldri tidligere vært skeptisk til vaksiner, men merker jeg blir det med et så lite foster i magen.
Er ikke den verste influensasesongen over snart? Vaksinen bruker jo 2 uker på å fungere også
 
Sniker; det er trygt å ta influensavaksine også i første trimester, det er vanlig i andre land og i Norge bør du ta den også i første trimester om du tilhører annen risikogruppe. Noe av grunnen til at de anbefaler fra 2 trimester er fordi vaksina er såpass nyttig og viktig at de ikke vil at dem skal få rykte på seg til å forårsake spontanabort.

de har masse forskning på det, også på norske kvinner, og influensavaksina gir ikke økt risiko for abort eller misdannelser uansett når den tas i svangerskapet. Derimot reduserer den risikoen for dødfødsel, da influensa er i verste fall dødelig for fosteret i tillegg til den nyfødte, og gravide er også utsatt for alvorlige komplikasjoner av influensa.

Folkehelseinstituttet har grundig informasjon om dette på sine sider :)
 
Last edited:
Jordmoren min satte opp en time til meg for å ta vaksinen et par dager inn i andre semester. Jeg blir veldig skeptisk siden det ikke er anbefalt i første semester.

Er det farlig for fosteret å få influensa? Jeg har ikke hatt den på mange, mange år. Eller om jeg har hatt det, så har jeg ikke vært veldig dårlig.

Jeg har aldri tidligere vært skeptisk til vaksiner, men merker jeg blir det med et så lite foster i magen.
Jeg hadde influensa sist svangerskap. Det jævligste jeg har vært med på. Ble så dårlig at mannen ville legge meg inn på sykehus. Vaksinen er ikke skadelig for foster.
 
Jordmoren min satte opp en time til meg for å ta vaksinen et par dager inn i andre semester. Jeg blir veldig skeptisk siden det ikke er anbefalt i første semester.

Er det farlig for fosteret å få influensa? Jeg har ikke hatt den på mange, mange år. Eller om jeg har hatt det, så har jeg ikke vært veldig dårlig.

Jeg har aldri tidligere vært skeptisk til vaksiner, men merker jeg blir det med et så lite foster i magen.

Det kan være farlig for både mor og barn, ja.
https://www.vitusapotek.no/gravid,-baby-og-barn/gravid/influensa-og-gravid/a/A246013
 
Tok i november gjennom jobben :happy: visste ikke jeg var gravid da, men hadde nok tatt den før influensasesongen for å prøve unngå det verste:happy:
 
Ingen fare å ta vaksinen i 1 trimester.

Det er lett å blande terminologi. Den er anbefalt i 2 og 3 trimester, fordi det er da større sjanse for komplikasjoner for mor og barn ved influensa. Noen er utsatt også i 1 trimester og de anbefales å ta den i 1 trimester.

Det er anbefalt at du er vaksinert i disse trimesterene. Og ikke enbetydende med at man kan snu om på det og si at den ikke er anbefalt i 1 trimester! Hvis dere skjønner.

Dere kan lese pakningsvedlegget til vaksinen hvor det også står at den er trygg i alle faser av graviditet.

Samtidig har nok mange leger og jmer tatt forbehold om å la gravide vente til 2. Trimester nettopp for å unngå at noen legger sammen SA og vaksine. Vaksineskepsis er kanskje en av de større truslene mot oss i fremtiden. Og mange mister naturlig i 1. Trimester.
 
Hadde jeg ikke tenkt på, men får vel spørre legen om han anbefaler det...
 
Jeg tok den i dag. Vet det er i seneste laget, men er det ikke slik at den også beskytter barnet etter fødsel?
 
Jeg fikk beskjed av legen om å vente til uke 15/16 med å ta den. Så jeg venter til det :) Jobber med barn så håper jeg går klar i et par uker til, er 13+2 nå.
 
Eg tok influensavaksine når eg var 5+6. Det var hos en lege på Volvat som mente det ikke gjorde noe at det var så tidlig. Men når eg leser det som blir skrevet her blir eg jo ekstremt usikker.:eek:
Tok den også da jeg var 6 uker på vei:) En lege vil jo ikke anbefale noe som er farlig for verken kommende mor eller foster.. etter å ha lest på sider jeg vurderer som trygge kilder til hvorfor det er anbefalt i 2.- og 3.trimester, vurderte jeg det som ufarlig. Som flere andre her nevner, så er det for å unngå at man skal sette en sammenheng mellom vaksinen og spontanabort. Jeg valgte å ta vaksinen da, fordi jeg var så innmari syk av influensa for noen år siden, noe jeg ikke tenkte på før jeg ble gravid..
 
Hvor lang tid tar det fra du tar den til den begynner å virke? Er 12+0 i morgen, så burde vel egentlig kaste meg rundt. Jobber i barnehage og har hørt det er mye influensa i nabobarnehagen selv om den ikke har kommet til oss enda.. Er vel bare ett tidsspørsmål. Jeg er ALDRI syk ellers, men ville jo vært typisk å bli det nå! :dead:
 
Jeg skal ta den denne uka tenkte jeg.
 
Back
Topp