Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Sniker fra mars;
Jeg er i følge legene på sykehuset et prakteksemplar på hvorfor en bør ta vaksinen som gravid.
Fikk influensa i begynnelsen av oktober, virkelig hardt med fryktelig mye feber. Etter to uker ble jeg innlagt på sykehus pga jeg ikke fikk puste, og influensaen hadde utviklet seg til kraftig lungebetennelse. Bakterien som gav meg lungebetennelse, finnes det bare en type antibiotika som tar og den gir hjertefeil hos foster.
Jeg har nå brukt snart 2 mnd på å bli frisk. Fortsatt sliter jeg med å puste å er helt nedkjørt og har null energi..
For all del, ta vaksinen[emoji173]️
Uff, hørtes skummelt ut. Håper du kommer deg snart, har sannelig tatt tid! God bedring.
Noen her som har tatt den, eller planer om å ta den? (kanskje vært en tråd tidligere?)
Var hos jordmor i dag og hu anbefalte at jeg tok den. Legen min har ikke sagt noen ting.
Så derfor konkluderer jeg med at den ikke er viktig.. idiotisk system.Har vært både hos JM og lege etter at vaksina kom, men ingen som har nevnt den for meg tidligere. Da jeg var hos JM for ei drøy uke siden, så spurte jeg henne om jeg burde ha hatt vaksina, da svarte hun at denne burde jeg ha tatt for leeenge siden! Fikk ikke tatt den på legekontoret som lå vegg i vegg med helsestasjonen, måtte til mitt eget legekontor. Det holdt IKKE at jeg hadde time hos legen uka etter! Syntes det var så rart hverken hun eller legen nevnte dette på siste kontrolltime.
Hadde som sagt time hos legen uka etter, fikk ikke kommet meg bort tidligere pga. formen. Jeg skrev til og med på hånda mi for å huske på å spørre henne om vaksina, men ble avglemt og hun sa ingenting. Kom på det i det jeg skulle til å betale. Måtte vente i over en time for å få tatt den, da var jeg spykvalm fra glukosetesten og allerede vært der i 4 timer! Fikk nå tatt den omsider, men det tar 14 dager før den begynner å virke, og det var visst i seneste laget med å få tatt den... Hvis den er SÅ viktig, så skjønner jeg ikke hvorfor hverken JM eller lege har nevnt den tidligere for meg, og at jeg selv må etterspørre den?!?
Problemet nå er at det mer eller mindre er for sent siden influensasesongen er igang. Jeg hadde også i influensa for 2 år siden og da skal det nesten ikke være mulig å få det igjen så kort tid etterpå. Det går jo gjerne 10 år mellom hver gang, heldigvis.Sniker fra mars;
Jeg er i følge legene på sykehuset et prakteksemplar på hvorfor en bør ta vaksinen som gravid.
Fikk influensa i begynnelsen av oktober, virkelig hardt med fryktelig mye feber. Etter to uker ble jeg innlagt på sykehus pga jeg ikke fikk puste, og influensaen hadde utviklet seg til kraftig lungebetennelse. Bakterien som gav meg lungebetennelse, finnes det bare en type antibiotika som tar og den gir hjertefeil hos foster.
Jeg har nå brukt snart 2 mnd på å bli frisk. Fortsatt sliter jeg med å puste å er helt nedkjørt og har null energi..
Så derfor konkluderer jeg med at den ikke er viktig.. idiotisk system.
Hvis dere ikke hadde hatt den jobben dere har, ville dere tatt den? For og imot?
Off, god bedring Har også tatt vaksinenSniker fra mars;
Off, god bedring Har også tatt vaksinen
Det er en nasjonal anbefaling at alle gravide tar den. Så det er ikke en gravid person i norges land som ikke er anbefalt det i alle fall. Om man har fått det med seg er en annen sak.
Dersom du får influensa er det potensielt livsfarlig for både deg og babyen i magen. Dersom du er uheldig og dette skjer med deg så må du angre, og leve med valget ditt resten av livet. Bare fordi du ikke gadd ta vaksinen - fordi ikke legen din har anbefalt deg det.. det er en sjangse jeg ikke tar. Det er vårt ansvar å ta vaksinen.
Dessuten så synes jeg ikke vi skal være så kjappe til å konkludere med at den ikke er viktig bare fordi ikke jm eller lege sier at man skal ta den.. De kan glemme de også! Evt kan de tro at de har sagt det ved tidligere besøk..
Husk at babyen er beskyttet mot influensa 6 mnd etter fødsel om man tar vaksinen i graviditeten.
Helt ærlig synes jeg man er uansvarlig og naiv om man dropper å ta vaksinen når man vet hvor skadelig det kan være.
Anbefaler alle som tviler å lese (hele!) denne artikkelen fra folkehelseinstituttet, spesielt avsnittet om «sykdomsbyrde».
https://www.fhi.no/nettpub/vaksinasjonsveilederen-for-helsepersonell/kunnskapsgrunnlag/gravide/