Influensavaksine

Rart at noen leger nevner det og noen ikke. Jeg ble anbefalt av både lege og jordmor å ta den.
 
Sniker fra mars;
Jeg er i følge legene på sykehuset et prakteksemplar på hvorfor en bør ta vaksinen som gravid.
Fikk influensa i begynnelsen av oktober, virkelig hardt med fryktelig mye feber. Etter to uker ble jeg innlagt på sykehus pga jeg ikke fikk puste, og influensaen hadde utviklet seg til kraftig lungebetennelse. Bakterien som gav meg lungebetennelse, finnes det bare en type antibiotika som tar og den gir hjertefeil hos foster.
Jeg har nå brukt snart 2 mnd på å bli frisk. Fortsatt sliter jeg med å puste å er helt nedkjørt og har null energi..
For all del, ta vaksinen[emoji173]️
 
Sniker fra mars;
Jeg er i følge legene på sykehuset et prakteksemplar på hvorfor en bør ta vaksinen som gravid.
Fikk influensa i begynnelsen av oktober, virkelig hardt med fryktelig mye feber. Etter to uker ble jeg innlagt på sykehus pga jeg ikke fikk puste, og influensaen hadde utviklet seg til kraftig lungebetennelse. Bakterien som gav meg lungebetennelse, finnes det bare en type antibiotika som tar og den gir hjertefeil hos foster.
Jeg har nå brukt snart 2 mnd på å bli frisk. Fortsatt sliter jeg med å puste å er helt nedkjørt og har null energi..
For all del, ta vaksinen[emoji173]️

Uff, hørtes skummelt ut. Håper du kommer deg snart, har sannelig tatt tid! God bedring. :)
 
Noen her som har tatt den, eller planer om å ta den? (kanskje vært en tråd tidligere?)

Var hos jordmor i dag og hu anbefalte at jeg tok den. Legen min har ikke sagt noen ting.

Har vært både hos JM og lege etter at vaksina kom, men ingen som har nevnt den for meg tidligere. Da jeg var hos JM for ei drøy uke siden, så spurte jeg henne om jeg burde ha hatt vaksina, da svarte hun at denne burde jeg ha tatt for leeenge siden! :eek: Fikk ikke tatt den på legekontoret som lå vegg i vegg med helsestasjonen, måtte til mitt eget legekontor. Det holdt IKKE at jeg hadde time hos legen uka etter! Syntes det var så rart hverken hun eller legen nevnte dette på siste kontrolltime.

Hadde som sagt time hos legen uka etter, fikk ikke kommet meg bort tidligere pga. formen. Jeg skrev til og med på hånda mi for å huske på å spørre henne om vaksina, men ble avglemt og hun sa ingenting. Kom på det i det jeg skulle til å betale. Måtte vente i over en time for å få tatt den, da var jeg spykvalm fra glukosetesten og allerede vært der i 4 timer! Fikk nå tatt den omsider, men det tar 14 dager før den begynner å virke, og det var visst i seneste laget med å få tatt den... Hvis den er SÅ viktig, så skjønner jeg ikke hvorfor hverken JM eller lege har nevnt den tidligere for meg, og at jeg selv må etterspørre den?!?

:wtf
 
Har vært både hos JM og lege etter at vaksina kom, men ingen som har nevnt den for meg tidligere. Da jeg var hos JM for ei drøy uke siden, så spurte jeg henne om jeg burde ha hatt vaksina, da svarte hun at denne burde jeg ha tatt for leeenge siden! :eek: Fikk ikke tatt den på legekontoret som lå vegg i vegg med helsestasjonen, måtte til mitt eget legekontor. Det holdt IKKE at jeg hadde time hos legen uka etter! Syntes det var så rart hverken hun eller legen nevnte dette på siste kontrolltime.

Hadde som sagt time hos legen uka etter, fikk ikke kommet meg bort tidligere pga. formen. Jeg skrev til og med på hånda mi for å huske på å spørre henne om vaksina, men ble avglemt og hun sa ingenting. Kom på det i det jeg skulle til å betale. Måtte vente i over en time for å få tatt den, da var jeg spykvalm fra glukosetesten og allerede vært der i 4 timer! Fikk nå tatt den omsider, men det tar 14 dager før den begynner å virke, og det var visst i seneste laget med å få tatt den... Hvis den er SÅ viktig, så skjønner jeg ikke hvorfor hverken JM eller lege har nevnt den tidligere for meg, og at jeg selv må etterspørre den?!?

:wtf
Så derfor konkluderer jeg med at den ikke er viktig.. idiotisk system.
 
Sniker fra mars;
Jeg er i følge legene på sykehuset et prakteksemplar på hvorfor en bør ta vaksinen som gravid.
Fikk influensa i begynnelsen av oktober, virkelig hardt med fryktelig mye feber. Etter to uker ble jeg innlagt på sykehus pga jeg ikke fikk puste, og influensaen hadde utviklet seg til kraftig lungebetennelse. Bakterien som gav meg lungebetennelse, finnes det bare en type antibiotika som tar og den gir hjertefeil hos foster.
Jeg har nå brukt snart 2 mnd på å bli frisk. Fortsatt sliter jeg med å puste å er helt nedkjørt og har null energi..
For all del, ta vaksinen[emoji173]️
Problemet nå er at det mer eller mindre er for sent siden influensasesongen er igang. Jeg hadde også i influensa for 2 år siden og da skal det nesten ikke være mulig å få det igjen så kort tid etterpå. Det går jo gjerne 10 år mellom hver gang, heldigvis.

Godt å høre du er bedre nå, i god tid før termin.:)
 
Så derfor konkluderer jeg med at den ikke er viktig.. idiotisk system.

Tok den uansett jeg da og vil anbefale deg det samme, mht. at om ikke det hjelper deg nå, så vil babyen uansett være bedre beskyttet når den kommer pga. den. ❤️
 
Har ikke tatt den i samråd med min lege da jeg er stort sett sengeliggende og kroppen har nok å styre med. Mannen har tatt for å unngå å ta med smitte hjem til meg.
 
Kommer ikke til å ta den pga allergi.. men har vært utrolig heldig og aldri fått influensa før! Eneste unntaket er at jeg fikk svineinfluensa, men det var bare en ukes mild forkjølelse etterfulgt av bronkitt, så var ikke så gale.
 
Jeg har tatt den. Jobber i helsesektoren, men har ikke pleid å ta den vanligvis. Fikk Ingen bivirkninger bortsett fra litt øm i armen noen dager. Tror jeg etterspurte den selv, men visste den var anbefalt for gravide etter uke 12
 
Jeg har tatt den fordi den er anbefalt av helsemyndighetene. Jeg tror på forskning ;) Ble informert av lege, og jobber forøvrig med undervisning og er dermed tett på mange ungdommer hver dag.
 
Jeg skal ta den. Jobber på kontor så ikke spesielt utsatt, men har en sønn i barnehage og derfor tar jeg den.
Den elskverdige lille snottmaskinen drar med seg alt hjem :p
 
Sniker fra mars;
Jeg er i følge legene på sykehuset et prakteksemplar på hvorfor en bør ta vaksinen som gravid.
Fikk influensa i begynnelsen av oktober, virkelig hardt med fryktelig mye feber. Etter to uker ble jeg innlagt på sykehus pga jeg ikke fikk puste, og influensaen hadde utviklet seg til kraftig lungebetennelse. Bakterien som gav meg lungebetennelse, finnes det bare en type antibiotika som tar og den gir hjertefeil hos foster.
Jeg har nå brukt snart 2 mnd på å bli frisk. Fortsatt sliter jeg med å puste å er helt nedkjørt og har null energi..
For all del, ta vaksinen[emoji173]️
Off, god bedring :happy: Har også tatt vaksinen :)
 
Tok den nylig. Helsesekretæren på legekontoret sa at det på ingen måte var for sent å ta den nå. Sist jeg var gravid tok jwg den ikke og da gikk heg rundt ig var veldig nervøs da den herjet for fullt i februar. Tok den nå for å slippe å bekymre meg.
 
Jeg skal ta den på mandag. Har visst om at jeg burde ta den, men fastlegekontoret ligger så langt unna at det er et skikkelig ork å dra dit. Verken fastlege eller jordmor har husket å informere meg om at jeg burde ta vaksinen.
 
Det er en nasjonal anbefaling at alle gravide tar den. Så det er ikke en gravid person i norges land som ikke er anbefalt det i alle fall. Om man har fått det med seg er en annen sak.

Dersom du får influensa er det potensielt livsfarlig for både deg og babyen i magen. Dersom du er uheldig og dette skjer med deg så må du angre, og leve med valget ditt resten av livet. Bare fordi du ikke gadd ta vaksinen - fordi ikke legen din har anbefalt deg det.. det er en sjangse jeg ikke tar. Det er vårt ansvar å ta vaksinen.

Dessuten så synes jeg ikke vi skal være så kjappe til å konkludere med at den ikke er viktig bare fordi ikke jm eller lege sier at man skal ta den.. De kan glemme de også! Evt kan de tro at de har sagt det ved tidligere besøk..

Husk at babyen er beskyttet mot influensa 6 mnd etter fødsel om man tar vaksinen i graviditeten.

Helt ærlig synes jeg man er uansvarlig og naiv om man dropper å ta vaksinen når man vet hvor skadelig det kan være.

Anbefaler alle som tviler å lese (hele!) denne artikkelen fra folkehelseinstituttet, spesielt avsnittet om «sykdomsbyrde».

https://www.fhi.no/nettpub/vaksinasjonsveilederen-for-helsepersonell/kunnskapsgrunnlag/gravide/
 
Det er en nasjonal anbefaling at alle gravide tar den. Så det er ikke en gravid person i norges land som ikke er anbefalt det i alle fall. Om man har fått det med seg er en annen sak.

Dersom du får influensa er det potensielt livsfarlig for både deg og babyen i magen. Dersom du er uheldig og dette skjer med deg så må du angre, og leve med valget ditt resten av livet. Bare fordi du ikke gadd ta vaksinen - fordi ikke legen din har anbefalt deg det.. det er en sjangse jeg ikke tar. Det er vårt ansvar å ta vaksinen.

Dessuten så synes jeg ikke vi skal være så kjappe til å konkludere med at den ikke er viktig bare fordi ikke jm eller lege sier at man skal ta den.. De kan glemme de også! Evt kan de tro at de har sagt det ved tidligere besøk..

Husk at babyen er beskyttet mot influensa 6 mnd etter fødsel om man tar vaksinen i graviditeten.

Helt ærlig synes jeg man er uansvarlig og naiv om man dropper å ta vaksinen når man vet hvor skadelig det kan være.

Anbefaler alle som tviler å lese (hele!) denne artikkelen fra folkehelseinstituttet, spesielt avsnittet om «sykdomsbyrde».

https://www.fhi.no/nettpub/vaksinasjonsveilederen-for-helsepersonell/kunnskapsgrunnlag/gravide/

Sniker fra januar. Måtte bare kommentere siden jeg ble veldig glad når jeg leste dette. Er så enig! Jeg har ikke blitt informert om vaksinen av lege eller jordmor, men har tatt den etter at jeg leste meg opp på diverse som er anbefalt/ikke anbefalt for gravide.

Kan og si at verken jordmor eller lege har informert meg om at jeg ikke må drikke, røyke eller diverse annet heller. Men det gjør jeg ikke fordi det ikke er anbefalt, og det er ikke mindre viktig av den grunn. Det er faktisk en del av det å bli foreldre tenker jeg, å opplyse seg selv om hva som er bra/ikke er bra for vårt eget barn, og deretter forhøre seg med lege/jm for veiledning. Man må og huske at både lege og jordmor har ørten pasienter, og de husker definitivt ikke på alt.
 
Back
Topp