Influensavaksine?

Er vel den eneste fastlegen jeg har hørt om som ikke anbefaler influensavaksine til gravide. Veldig synd at han gjør det, når det kan være så farlig for gravide å få influensa!

Dette er bivirkninger som kan oppstå ved sesongens vaksine:

Bivirkninger

Mulige bivirkninger av ikke-levende influensavaksine:

  • Lokalreaksjoner med rødhet, ømhet og/eller hevelse på stikkstedet (5-20 %).
  • Allmennsymptomer med feber, muskelsmerter og generell uvelhetsfølelse (1-10 %).
  • Allergiske reaksjoner (meget sjelden).

Hvis legen din mener at det er bedre å få influensa som gravid enn disse bivirkningene så kan du hilse han fra meg å si at han er en dott!! :happy:

Helt enig! En ekte vattnisse rett og slett! Jeg klødde pittelitt og var litt rød rett etter stikket, men det gikk fort over. Ikke merket noe som helst etter det. Har også tatt influensavaksinen i mange år før også, og det har alltid gått helt fint og jeg har holdt meg influensafri. Det er ikke for moro skyld at de anbefaler det sterkt at alle gravide tar denne vaksinen, det er viktig og kan redde liv.
 
Helt enig! En ekte vattnisse rett og slett! Jeg klødde pittelitt og var litt rød rett etter stikket, men det gikk fort over. Ikke merket noe som helst etter det. Har også tatt influensavaksinen i mange år før også, og det har alltid gått helt fint og jeg har holdt meg influensafri. Det er ikke for moro skyld at de anbefaler det sterkt at alle gravide tar denne vaksinen, det er viktig og kan redde liv.
Nei for de fleste går det helt fint, men det er faktisk mulig å bli syk av vaksiner også, selv om det er svært sjelden etter denne vaksinen. Allergiske reaksjoner var jo på listen av mulige bivirkninger og hva slags reaksjoner er dette snakk om? Helsenorge er jo svært kvalifisert til å anbefale eller ikke og de gjør jo ikke som de gjør for moro skyld, så den anbefalingen trekker sterkt i retning av å ta vaksinen. Men dette er en vurderingssak da det er en mulighet for å reagere eller bli syk, og på grunnlag av dette må det være greit å være uenig i anbefalingen og skrive her inne at noen ikke ønsker vaksinen.
 
Nei for de fleste går det helt fint, men det er faktisk mulig å bli syk av vaksiner også, selv om det er svært sjelden etter denne vaksinen. Allergiske reaksjoner var jo på listen av mulige bivirkninger og hva slags reaksjoner er dette snakk om? Helsenorge er jo svært kvalifisert til å anbefale eller ikke og de gjør jo ikke som de gjør for moro skyld, så den anbefalingen trekker sterkt i retning av å ta vaksinen. Men dette er en vurderingssak da det er en mulighet for å reagere eller bli syk, og på grunnlag av dette må det være greit å være uenig i anbefalingen og skrive her inne at noen ikke ønsker vaksinen.

Selvsagt, deres liv, deres valg. Vattnissekommentaren var siktet på fastlegen som tydeligvis går imot alle andre leger i landet som faktisk anbefaler vaksinen.
 
Ja dott-kommentaren min var ikke ment som kritikk mot de som ikke vil ta den. Man må få lov til å velge selv. Kommentaren er VIRKELIG ment til helsepersonell som kan finne på å si sånt noe.

Jeg er forresten veldig allergisk mot mange ting, både mat, pollen og dyr, men jeg er ikke allergisk mot egg. Da skal man kanskje ikke ta den tror jeg. I alle fall høre med legen . Jeg fikk litt rødme og ømhet rundt stikkstedet som er borte i dag. Jeg tok vaksinen på mandag. Ellers er det vel mulig å få allergisk reaksjon på andre virkestoffer i vaksinen som med alt annet man ikke har vært borti før, men en allergisk reaksjon betyr jo ikke nødvendigvis at man får anafylaktisk sjokk.

Jeg er selvfølgelig for at flest mulig gravide her inne burde ta denne vaksinen. Dette i beste mening. Jeg synes ellers at vi må ha rom for meningsforskjeller og at de som ikke ønsker ta vaksinen må få lov til å komme med sine argumenter i mot, akkurat som det må være greit at jeg og andre som mener det er riktig å ta vaksinen må kunne komme med våre argumenter for :happy:
 
Er vel den eneste fastlegen jeg har hørt om som ikke anbefaler influensavaksine til gravide. Veldig synd at han gjør det, når det kan være så farlig for gravide å få influensa!

Dette er bivirkninger som kan oppstå ved sesongens vaksine:

Bivirkninger

Mulige bivirkninger av ikke-levende influensavaksine:

  • Lokalreaksjoner med rødhet, ømhet og/eller hevelse på stikkstedet (5-20 %).
  • Allmennsymptomer med feber, muskelsmerter og generell uvelhetsfølelse (1-10 %).
  • Allergiske reaksjoner (meget sjelden).

Hvis legen din mener at det er bedre å få influensa som gravid enn disse bivirkningene så kan du hilse han fra meg å si at han er en dott!! :happy:


Det er ikke farlig for friske gravide å få influensa, ikke noe farligere for oss en ikke-gravide. Det mange som tar vaksinen som får bivirkninger som en kraftig influensa. Dessuten er det uvisst med langtidsbivirkninger. Men man må jo ta den avgjørelsen som man selv ønsker for seg. Jeg fikk som sagt influensa og lå i en uke som høygravid, og det var ikke farlig for meg og fosteret.
 
Det er ikke farlig for friske gravide å få influensa, ikke noe farligere for oss en ikke-gravide. Det mange som tar vaksinen som får bivirkninger som en kraftig influensa. Dessuten er det uvisst med langtidsbivirkninger. Men man må jo ta den avgjørelsen som man selv ønsker for seg. Jeg fikk som sagt influensa og lå i en uke som høygravid, og det var ikke farlig for meg og fosteret.

Jo det KAN være farlig.
Fra Folkehelseinstituttet:

Hvor farlig er det å få influensa når man er gravid?
Spørsmål og svar om influensasykdom og -vaksine under graviditet.
Hvor «farlig» er det dersom man får influensa som gravid? Når bør man i så fall oppsøke lege?
Heldigvis får de fleste av oss sjelden influensa. For gravide er risikoen for komplikasjoner av influensasykdom størst mot slutten av svangerskapet. Nøyaktig hvorfor det er slik vet vi ikke, men det er nok en kombinasjon av at lungekapasiteten er dårligere i tillegg til noen endringer i immunforsvaret til mor. Hvis du blir influensasyk under svangerskapet, bør du gå til legen uansett, særlig hvis du er på slutten av svangerskapet.

Hvorfor anbefaler man at gravide bør vaksinere seg?
Risikoen for komplikasjoner av influensasykdom er noe større hos gravide enn hos ikke-gravide kvinner, særlig mot slutten av svangerskapet. Hvis du tar vaksinen, vil også barnet ha beskyttelse i tiden etter fødselen.

Hva slags sesonginfluensavaksine anbefales til gravide?
Det finnes to prinsipielt ulike sesonginfluensavaksiner tilgjengelig her i landet. Det er kun ikke levende vaksine som kan brukes av gravide. Levende nasal (nesespray) influensavaksine skal ikke brukes av gravide.

Kan vaksinen være farlig for det ufødte barnet?
Det er ikke påvist noen bivirkninger for fosteret av ikke-levende sesonginfluensavaksine. Gravide bør ta vaksinen, fordi de mot slutten av svangerskapet har større risiko for å få komplikasjoner av influensainfeksjon. Hvis du tar vaksinen, vil også barnet ha beskyttelse i tiden etter fødselen.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx...7109&Content_6505=6272:104460::0:6273:9:::0:0
 
Det er jo fint at vi selv kan bestemme hva vi velger å gjøre:) Skjønner de som ønsker og ta den, men også de som ikke ønsker, som meg selv. Skjønner også at det er en grunn til at de anbefaler den til høygravide. Da jeg lå med influensa ringte jeg også legevakten for å høre da jeg jo hadde feber i flere dager og fikk i meg lite mat. Fikk bare beskjed om å drikke godt, også kan man jo heldigvis ta paracet. Men det var ikke noe moro å ligge å være så dårlig når jeg var så gravid, fryktelig slitsomt. Men har faktisk ikke vært syk siden da og det er nå 3 år siden..
 
Det er ikke farlig for friske gravide å få influensa, ikke noe farligere for oss en ikke-gravide. Det mange som tar vaksinen som får bivirkninger som en kraftig influensa. Dessuten er det uvisst med langtidsbivirkninger. Men man må jo ta den avgjørelsen som man selv ønsker for seg. Jeg fikk som sagt influensa og lå i en uke som høygravid, og det var ikke farlig for meg og fosteret.
Dette er jo feilinformasjon. Det ER jo nettopp farlig for gravide å få influensa fordi det er en økt fare for blant annet lungebetennelse. Det er også bevist at sjansen for dødfødsel er større hos gravide som har hatt influensa i svangerskapet. Ta gjerne ditt eget valg og si gjerne meningen din, men ikke spre ukorrekt informasjon :) Jeg syns det er veldig interessant å høre andres meninger, og særlig når de tar andre valg enn meg :)
 
Fatter ikke at fagpersonell tør å gå imot folkehelsetjenesten sine anbefalinger og åpenbare bevis på at JO, det KAN være farligere å få influensa når du er gravid. Risikogruppe er jo kvalifisert til det av en grunn, ikke for at medisinsk personell skal si at "det er ikke så farlig, gjør som du vil". Folk skal FÅ gjøre som de vil, men synes fagpersoner har et ansvar for å informere korrekt og faktisk følge retningslinjer.
 
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/...sa-noen-pasienter-sykere-enn-foer/a/23614070/

Nå kan det jo hende at flere er lei av å lese dette, men jeg er så glad for at jeg har tatt den vaksinen altså!
Så derfor trekker jeg nå dette frem igjen.
Ikke minst at barnet mitt har beskyttelse også den første tiden etter fødselen. Da rekker vi sikkert komme forbi sesongen til des den ikke har effekt lenger.
I følge artikkelen over er barn fra 0-4 i den aldersgruppen som har høyest innleggelsestall.
 
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/...sa-noen-pasienter-sykere-enn-foer/a/23614070/

Nå kan det jo hende at flere er lei av å lese dette, men jeg er så glad for at jeg har tatt den vaksinen altså!
Så derfor trekker jeg nå dette frem igjen.
Ikke minst at barnet mitt har beskyttelse også den første tiden etter fødselen. Da rekker vi sikkert komme forbi sesongen til des den ikke har effekt lenger.
I følge artikkelen over er barn fra 0-4 i den aldersgruppen som har høyest innleggelsestall.
Enig!! Er så lettet over at jeg har tatt vaksinen. Det er selvsagt ingen garanti for at jeg ikke blir smittet uansett, men jeg har da i hvertfall gjort alt jeg kan for meg og junior :) Skummel sykdom dersom man er ekstra utsatt!
 
Huff har ikke tatt vaksinen er så redd for å bli syk etter å ha tatt den. Kan jo gå i fødsel når som helst og klarer ikke tanken på å være syk i fødsel hehe
 
Veldig glad for at jeg tok vaksine. Har aldri gjort det før, men har heller aldri vært i risikogruppe.
Det føles litt trygt.
Også fikk jeg vaksinen, og merket ikke noe etterpå. Så det var jo deilig :happy:
 
Back
Topp