Farlige myter om influensavaksine for gravide

Elmull

elisaskr
Fant en annen tråd her inne om influensa vaksine, og ble ganske forskrekket. Jeg vil ikke ta fra noen retten til å ha en egen mening, men ettersom jeg er en fagperson på dette området, føler jeg et ansvar for gjøre et forsøk på å informere og svare på noen av mytene.

Min bakgrunn: doktorgrad i immunologi, hvordan immunsystemet fungerer normalt og reagerer på sykdom og vaksiner.

Myte 1: Det er ikke noe poeng å vaksinere mot "ufarlige" sykdommer som influensa (eller meslinger osv, argumentet er det samme). Det er ikke farlig å få influensa som gravid, det er bare ubehagelig og upraktisk å ligge syk.

Svar: Med gode vaksiner og god behandling, er mange sykdommer i dag mye mindre farlige enn før. Men det er fortsatt noen som blir alvorlig syke og dør av disse sykdommene (f.eks. influensa). I noen tilfeller vet vi endel om hvem som har høyest risiko for å bli alvorlig syke, og kan tilby ekstra tiltak som sesongvaksinen for influensa. Gravide har et naturlig dempet immunsystem og dette gjør at de står svakere til å håndere infeksjonen. Risikoen for å få alvorlige komplikasjoner som lungebetennelse er høyere. Vi vaksinerer ikke for at folk skal slippe å ligge med tett nese i en uke, men for å redde liv og helse.

Myte 2: Jeg har aldri vært syk før, eller syk under andre svangerskap, så jeg blir sikkert ikke syk denne gangen.

Svar: Som gravid, er immunsystemet naturlig dempet for å legge tilrette for fosteret, men dette gjør risikoen for å bli syk av smitte høyere. Dette gjelder influensa på samme måte som matforgiftning etc som mange her er bekymret for.

Myte 3: Vaksiner kan være farlige, både for mor og foster

Svar: Kravene til sikkerhet, trygghet og få bivirkninger vs. god virkning er enda strengere for vaksiner enn er for vanligke medisiner, ettersom de gis til friske mennesker. De anbefalingene som gis både internasjonalt og nasjonalt kommer fra omfattende medisinske studier. Influensavaksinen anbefales ikke i første trimester, altså er ikke risikoen lav nok til at den trykt kan gis til alle gravide. Derimot anbefales vaksinen på det sterkeste for alle gravide i andre og tredje trimester.

Jeg har tatt vaksinen i dag, og håper at mange av dere andre gjør det samme. Og så håper jeg at de som fortsatt er skeptiske eller lurer på noe, snakker med fastlegen sin om dette.
 
Så fint å få noen råd fra en fagperson tenker jeg... Blir mye meninger og synsing her inne...

Personlig føler jeg at jeg har spurt lege og jordmor, men ikke fått noe klart svar og synes det har vært vanskelig å ta en avgjørelse...

Men kjenner nå at jeg tror nok jeg kommer til å ta den :)
 
Flott at du tok det opp! :) Eg må ærlig innrømme at eg ikkje ein gong har tenkt på å skulle ta den.. Men sikkert lurt! Får vel bestille ein time hos legen snart..
 
Takk for fin oppklaring :)

Kjekt å få fakta fra noen som kan dette. :)

Jeg mener nemlig å ha lest meg frem til dette som du skriver, og på bakgrunn av det er jeg ikke i tvil om at det tryggeste for meg og babyen er å ta vaksinen. Selv om jeg "aldri" har influensa ellers.

I tillegg er jeg allergisk mot penicilin, og fikk beskjed fra legen min da allergien ble oppdaget at jeg ikke måtte få lungebetennelse for det var så vanskelig å behandle uten bredspektra penicilin. :p
 
Hvis man ikke er klar over det selv, så går det kjapt at lege eller jordmor glemmer å spørre eller ta opp dette. Mine foreldre tar vaksinen hvert år pga diagnoser som gjør at de er i risikogruppen, men jeg har aldri tatt den før.

Bivirkninger så langt: muskelømhet i armen ved stikket og hodepine dagen etterpå. Altså to av de vansligste symptomene. Ellers alt vel :)

Hvis man er allergisk mot penicilin, da er det nok ganske så viktig! Fint at legen din vet om dette.
 
Jeg tok den på mandag og utenom litt ømhet den første timen etter stikket har jeg ikke merket noe :)
 
Hva koster vaksinen, vet noen det? Jeg har tenkt å ta den.
 
Influensavaksinen anbefales ikke i første trimester, altså er ikke risikoen lav nok til at den trykt kan gis til alle gravide. Derimot anbefales vaksinen på det sterkeste for alle gravide i andre og tredje trimester.

Hei! Sniker i fra junigruppa. Jeg er i uke 7, så er jo fortsatt i første trimester. Men har tenkt på dette med influensavaksinen. Jeg vil jo være i andre trimester midt i værste influensasesongen. Når bør jeg ta vaksina?
 
Hva koster vaksinen, vet noen det? Jeg har tenkt å ta den.
Her i kommunen koster den 220kr på legekontoret mens de som er i risikogruppa får den til 50kr på vaksinasjonskontoret. :)
 
Hei! Sniker i fra junigruppa. Jeg er i uke 7, så er jo fortsatt i første trimester. Men har tenkt på dette med influensavaksinen. Jeg vil jo være i andre trimester midt i værste influensasesongen. Når bør jeg ta vaksina?
Det anbefales at den tas når man er inne i 2.trimester, altså fra uke 13. Da er babyen ferdig utviklet, så vaksinen vil i teorien ikke påvirke utviklingen av vitale organer etc.

Man skal visst ikke ta den i første trimester. Det er nok fordi de ikke vet hvilke konsekvenser det kan medføre på utviklingen.
 
Back
Topp