Influensavaksine?

Har aldri hatt influensa, og har sprøyteskrekk. Tar ikke sprøyter med mindre jeg må.
 
Jeg har tenkt på det samme. Er flere av foreleserne og studentene på skolen som snakker om at de har fått influensa nå men trodde ikke det var influensasesong nå?? Og hvis det er det så lurer jeg litt på å ta vaksine pga graviditeten men er så usikker. Skal til legen til mandag så lurte på å høre med hu da da.
 
Hadde ikke tenkt på det før jeg så denne tråden, men etter å ha lest litt om det tror jeg at jeg skal ta den faktisk :)
 
Jeg pleier å ta den hvert år pga kronisk sykdom, så regner med at legen anbefaler det for meg i år og :)
 
Ringte jordmor nå og hun sa at influensavaksine absolutt var anbefalt for gravide etter 12 svangerskapsuke. Babyen får også beskyttelse en tid etter fødselen. Det skulle gjøres hos fastlegen og være ikke-levende vaksine. På legekontoret sa de at vaksinene kommer inn i midten av oktober, så da blir det beskyttelse for meg og Lille Gull fra oktober av :Heartbigred. Har aldri tatt vaksine før, men siden det er lenge siden jeg har hatt influensa nå og jeg i tillegg er gravid, vil jeg nå unngå det jeg rår over som kan være kompliserende for meg og lille bebis i graviditeten.
 
Ble anbefalt den i forrige svangerskap, men rotet meg aldri til å ta den. Men tenker jeg skal ta den denne gangen. Med både unge i bhg og en mann som jobber i bhg er smittefaren stor.
 
Tror jeg skal høre om jeg får, er innenfor flere av risikogruppene. Men visste ikke at jeg kunne ta når jeg var gravid.
 
Tror nok ikke jeg tar den, gjorde ikke det forrige svangerskap heller. Litt skeptisk til å ta vaksiner. Barna skal selvfølgelig følge vaksineprogram, men tror nok ikke jeg tar noe ekstra.
 
Usikker, skal forhøre meg litt først. Ser den ikke kommer før i oktober, så har tid
 
Da har influensavaksinene kommet og jeg sykler til legekontoret i dag for å ta den.

Var faktisk på nyhetene i går om at det er ønskelig å ha 75% vaksinasjon i risikogruppene og per i dag er det kun 25%.

Gravide har større risiko for alvorlig influensasykdom. Det er ikke konstatert økt fare for skade på fosteret og barnet får beskyttelse etter fødsel.

Her er litt mer info for de som ikke allerede har lest det :

http://www.fhi.no/eway/default.aspx...,7070&Content_6594=6430:83024::0:6592:7:::0:0

TATT :)
 
Last edited:
Jeg hadde influensa-liknende sykdom fire ganger i fjor, og fordi jeg nå er i to risikogrupper kommer jeg definitivt til å ta den!
 
Back
Topp