Influensavaksine?

Jeg hadde egentlig ikke tenkt så langt enda, men hvis det er anbefalt kommer jeg til å spørre legen om det neste gang.
 
Jeg skal absolutt ikke ta den, er i risikogruppe fra før så burde gjøre det og tar den når jeg ikke er gravid men nei... Helt uaktuelt for meg.. Når man leser om bivirkninger flere år etterpå osv med vaksiner har jeg blitt skeptisk,, spesielt når det gjaldt svineinfluenda.. Å skal sies at jeg er ingen motstander av vaksiner, så absolutt ikke, jobber også med vaksineringer, og tar dette hver dag på pasienter.. Likevel spør jeg ekstra til de gravide som kommer for influensavaksinen om de er helt sikre.. Burde sikkert ikke det siden vi anbefaler dem å ta det,men min personlig mening kommer nok litt frem der
 
Jeg skal absolutt ikke ta den, er i risikogruppe fra før så burde gjøre det og tar den når jeg ikke er gravid men nei... Helt uaktuelt for meg.. Når man leser om bivirkninger flere år etterpå osv med vaksiner har jeg blitt skeptisk,, spesielt når det gjaldt svineinfluenda.. Å skal sies at jeg er ingen motstander av vaksiner, så absolutt ikke, jobber også med vaksineringer, og tar dette hver dag på pasienter.. Likevel spør jeg ekstra til de gravide som kommer for influensavaksinen om de er helt sikre.. Burde sikkert ikke det siden vi anbefaler dem å ta det,men min personlig mening kommer nok litt frem der

Det er stor forskjell på den vaksina som gjaldt svineinfluensaen og vaksinene man får mot sesonginfluensa. Den ene var testet i 2 måneder og den andre i 20-40 år.

Jeg skal høre om jeg får den i november, for jeg fikk ikke time til legen før. Feber er jo f.eks. farligere når man er gravid.
 
Jeg fikk en brosjyre av jordmor som anbefalte meg å ta den, og sa at alle gravide bør ta den. Jeg tenker de vet hva de snakker om når det kommer til vaksinering både i graviditeten og etter så jeg planlegger å ta den ja :)
 
Jeg har ikke tatt tidligere, men tar definitivt i år. Vil ikke risikere å ligge med influensa som gravis og utsette meg unødvendg for den risikoen. I tillegg er det jo en bonus at babyen blir beskyttet en tid etter fødsel :)
 
Jeg jobber i barnehage og jordmor anbefalte meg veldig å ta den, jeg stiller meg skeptisk. Tok den ikke sist.. Er usikker
 
Sniker fra mai15, jeg tok denne etter anbefaling i fjor. Min jordmor hadde vakt i jula, og sa hun hadde sendt to gravide på sykehus fordi de hadde blitt så syke av influensa at hun var bekymra for babyene!
 
Jeg tar den nå! Er ikke vaksinert overhodet siden jeg var barn/ungdom, så det er vel greit. Er kjemperedd for sprøyter :p haha! Så nå gruer jeg meg fælt... Det var legen som anbefalte det nå når jeg var på blodtrykkskontroll:)
 
Jeg er egentlig veldig pro- vaksiner, men jeg har også sprøyteskrekk... Og har fortrengt alt jm sa om den positive effekten og beskyttelse av baby [emoji14] jeg besvimer av blodprøver og vaksiner.
 
Har ikke tenkt å ta den, tok ikke forrige gang heller.. Fastlegen min da mente det var bedre å få influensa enn evt bivirkninger av vaksinen.. Fikk jo selvfølgelig influensa når jeg var høygravid, det var ikke noe gøy men det gikk veldig bra! Er litt skeptisk til akkurat den vaksinen..
 
Har ikke tenkt å ta den, tok ikke forrige gang heller.. Fastlegen min da mente det var bedre å få influensa enn evt bivirkninger av vaksinen.. Fikk jo selvfølgelig influensa når jeg var høygravid, det var ikke noe gøy men det gikk veldig bra! Er litt skeptisk til akkurat den vaksinen..

Er vel den eneste fastlegen jeg har hørt om som ikke anbefaler influensavaksine til gravide. Veldig synd at han gjør det, når det kan være så farlig for gravide å få influensa!

Dette er bivirkninger som kan oppstå ved sesongens vaksine:

Bivirkninger

Mulige bivirkninger av ikke-levende influensavaksine:

  • Lokalreaksjoner med rødhet, ømhet og/eller hevelse på stikkstedet (5-20 %).
  • Allmennsymptomer med feber, muskelsmerter og generell uvelhetsfølelse (1-10 %).
  • Allergiske reaksjoner (meget sjelden).

Hvis legen din mener at det er bedre å få influensa som gravid enn disse bivirkningene så kan du hilse han fra meg å si at han er en dott!! :happy:
 
Blir ikke å ta den!
 
Jeg var hos jordmor i dag og spurte om den vaksinen. Hun fortalte at gravide var en gruppe som var anbefalt å ta den, men at hun personlig mente det ikke var nødvendig for friske og sunne kvinner. Hun ville derfor ikke anbefale noe den ene eller andre veien og ba meg høre med legen under ordinær ultralyd og at hun også skulle snakke med han om dette. Så jeg venter å ser hva han sier.
 
Back
Topp