Influensa vaksine med influensa i hus

Ja og jordmor sier du ikke skal spise spekemat på kontroll ;) så kan ikke sammenlignes.
En diskusjon om influensavaksine er dratt over på generelle vaksiner! Og overhodet ikke vaksinasjonsprogrammet jeg har snakket om!
eller slik jeg har lest de andre over :)

Jeg har aldri fått høre det direkte nei, men har fått brosjyre om det, og ellers lest meg opp selv. Akkurat som at noen ikke får høre om influensavaksine på kontroll, mens andre gjør det, og informasjonen er godt tilgjengelig om det og for å lese seg opp selv. Så skjønner ikke hvorfor det ikke er sammenlignbart?

Og det jeg har skrevet har vært spesifikt for influensavaksinen, ikke de andre vaksinene.
 
Her ligger det brosjyrer og henger plakater på både fastlegekontor og på helsestasjonen :) Anbefalningene kom vel etter svineinfluensaepidemien for noen år siden, var da de oppdaget at mødre med influensa hadde nesten dobbel risiko for dødfødsel enn de uten influensa, før det visste man ikke alvorligheten. De som tok vaksina hadde ingen forhøyet risiko i svangerskapet. Og svineinfluensa har vært en av influensavirusene i flere år siden, i år er også svineinfluensaen et av virusene. Men siden flere vaksinerer seg nå dør færre, men det er fortsatt enormt mange som dør årlig, mest eldre, men også babyer og barn.
Jeg fikk førstemann før svineinfluensa-epidemien, mulig det ikke var anbefalt på den tiden?! Ikke vet jeg. Da mener jeg lege/jordmor/sykehus burde si noe, når de vet det er lenge siden og at jeg kanskje ikke vet om det. Var på helsestasjonen denne uken og så ingen brosjyrer der her :/
 
De fleste har ikke første jordmortime før i uke 24 og noen oppsøker ikke jordmor i det hele tatt og velger å ta alle kontroll hos fastlegen. Man må faktisk oppsøke informasjon selv som gravid om man ønsker det beste for seg selv og sitt kommende barn
Her er det anbefalt med første jordmortime i uke 8 pga kostholdsråd:) et prosjekt som har vært i kommunen i lang tid.
Og dette er jo viktig informasjon, så dette står vell i den flotte boken som du snakker om og den får man vell i uke 12 :)
Jeg tror også alle vet at som gravid finns det ting man ikke kan spise, men at man plutselig må vaksinere seg ikke sier seg selv.
 
Jeg har aldri fått høre det direkte nei, men har fått brosjyre om det, og ellers lest meg opp selv. Akkurat som at noen ikke får høre om influensavaksine på kontroll, mens andre gjør det, og informasjonen er godt tilgjengelig om det og for å lese seg opp selv. Så skjønner ikke hvorfor det ikke er sammenlignbart?

Og det jeg har skrevet har vært spesifikt for influensavaksinen, ikke de andre vaksinene.
Ja det siste var ikke til deg, men hun over :p
Og jeg tror de fleste vet at når man er gravid er det ting man ikke kan spise, det sier seg litt selv. Men at man plutselig må vaksinere seg mot influensa ikke er en selfølge, tror det er veldig mange med termin i sommer som ikke er på dette forumet og som ikke vet om det. Men det får vi aldri vite sikkert:joyful:
 
Jeg fikk førstemann før svineinfluensa-epidemien, mulig det ikke var anbefalt på den tiden?! Ikke vet jeg. Da mener jeg lege/jordmor/sykehus burde si noe, når de vet det er lenge siden og at jeg kanskje ikke vet om det. Var på helsestasjonen denne uken og så ingen brosjyrer der her :/
Nå har du jo fått informasjon da. Her er link til offentlig anbefaling:
https://www.fhi.no/sv/influensa/influensavaksine/influensavaksine-gravide/


Her er det anbefalt med første jordmortime i uke 8 pga kostholdsråd:) et prosjekt som har vært i kommunen i lang tid.
Og dette er jo viktig informasjon, så dette står vell i den flotte boken som du snakker om og den får man vell i uke 12 :)
Jeg tror også alle vet at som gravid finns det ting man ikke kan spise, men at man plutselig må vaksinere seg ikke sier seg selv.
Boken skal man få på første kontroll uavhengig av om den er i uke 12 eller uke 8. Litt usikker på om du mener at det i boken skal opplyses om små kommunale prosjekter som noen kommuner har? Boken tar utgangspunkt i offesielle råd fra helsemyndigheten og ramser nok ikke opp alle mulige kommunale forskjeller.

Forøvrig er det den gravide selv som velger om hun vil ha svangerskapskontroll hos JM eller lege. Sist svangerskap gikk jeg bare til lege, denne gangen har jeg også så langt bare vært hos lege. En kommune kan ikke bestemme at jeg skal til JM i uke 8
 
Denne boken har jeg verken fått eller visst om. Det var ny informasjon for meg :shifty: med tanke på hvor mange ganger jeg har vært på kontroll dette svangerskapet, kan jo ikke bare legen ha glemt det. Ikke bor jeg i en liten kommune heller...
 
Denne boken har jeg verken fått eller visst om. Det var ny informasjon for meg :shifty: med tanke på hvor mange ganger jeg har vært på kontroll dette svangerskapet, kan jo ikke bare legen ha glemt det. Ikke bor jeg i en liten kommune heller...
Be om å få svangerskapsboken neste gang du er hos legen. Hørt at også vitus apotek har disse leggende så du spørre det også
 
Be om å få svangerskapsboken neste gang du er hos legen. Hørt at også vitus apotek har disse leggende så du spørre det også
Takk for tipset!
 
Man skal få en bok av legen på første svangerskapskontrollen med alt mulig av informasjon, inkludert vaksiner

Jeg har heller ikke fått noen bok fra min legen, hverken i forrige svangerskap eller nå.

Har derimot vært nysgjerrig og funnet ut av en god del ting på egenhånd.
 
Nå har du jo fått informasjon da. Her er link til offentlig anbefaling:
https://www.fhi.no/sv/influensa/influensavaksine/influensavaksine-gravide/



Boken skal man få på første kontroll uavhengig av om den er i uke 12 eller uke 8. Litt usikker på om du mener at det i boken skal opplyses om små kommunale prosjekter som noen kommuner har? Boken tar utgangspunkt i offesielle råd fra helsemyndigheten og ramser nok ikke opp alle mulige kommunale forskjeller.

Forøvrig er det den gravide selv som velger om hun vil ha svangerskapskontroll hos JM eller lege. Sist svangerskap gikk jeg bare til lege, denne gangen har jeg også så langt bare vært hos lege. En kommune kan ikke bestemme at jeg skal til JM i uke 8
Jeg mente til deg, siden du sa folk ikke gikk til jordmor før uke 24. Jeg gikk uke 8 så jeg fikk info da. Nå har jeg fått informasjon ja, jeg spurte deg ikke. Litt usikker på hva du vil frem til med det du skriver? Legger det uansett dødt nå. Vi kommer ikke frem tlil noe fornuftig her :p Jeg gav et svar til nordlys for å forsterke det nette skrev om man manglede informasjon, jeg bad ikke om en avhandling fra deg om linker men du har fått påvist det du visste. Sikkert fint viss noen lurte på noe der :)
 
Jeg har heller ikke fått noen bok fra min legen, hverken i forrige svangerskap eller nå.

Har derimot vært nysgjerrig og funnet ut av en god del ting på egenhånd.
Deles som regel ut til førstegangsgravide, men jeg fikk spørsmål fra min lege om jeg ville ha rn denne gangen. Dårlig om legen ikke delet ut boken. Er jo vanskelig gor førstegangsgravide å grave frem alt mulig av info. Jeg hang mye på forum første gangen også og fikk vite mye der, men ikke alle gjør det heller.
 
Denne boken har jeg verken fått eller visst om. Det var ny informasjon for meg :shifty: med tanke på hvor mange ganger jeg har vært på kontroll dette svangerskapet, kan jo ikke bare legen ha glemt det. Ikke bor jeg i en liten kommune heller...
Vi fikk tilsendt en fin bok fra forumet her eller babyverden da, også. Men usikker på om det finnes enda. Kanskje en moderator har peiling på :)
 
Vi fikk tilsendt en fin bok fra forumet her eller babyverden da, også. Men usikker på om det finnes enda. Kanskje en moderator har peiling på :)

Den har jeg, men føler den er mer en utvidelse av gravid og barn appen. Er det ca samme innhold?
 
Jeg mente til deg, siden du sa folk ikke gikk til jordmor før uke 24. Jeg gikk uke 8 så jeg fikk info da. Nå har jeg fått informasjon ja, jeg spurte deg ikke. Litt usikker på hva du vil frem til med det du skriver? Legger det uansett dødt nå. Vi kommer ikke frem tlil noe fornuftig her :p Jeg gav et svar til nordlys for å forsterke det nette skrev om man manglede informasjon, jeg bad ikke om en avhandling fra deg om linker men du har fått påvist det du visste. Sikkert fint viss noen lurte på noe der :)
De vanlige kontrollen er uke 8-12 hos fastlege, så uke 18-20 på OUL og så uke 24 hos lege eller JM. Noen kommuner har andre tilbud til gravide, med slettes ikke vanlig for de fleste.
Jeg også får flere kontroller enn hva som er vanlig, men jeg kan jo ikke regne med at alle får like god oppfølging.
 
Denne boken har jeg verken fått eller visst om. Det var ny informasjon for meg :shifty: med tanke på hvor mange ganger jeg har vært på kontroll dette svangerskapet, kan jo ikke bare legen ha glemt det. Ikke bor jeg i en liten kommune heller...
Man må hente den på apoteket her :) om det er svangerskapsboken de mener :p legen min sa vertfsll at de hadde sluttet å gi den ut :/
 
Back
Topp