Influensa vaksine med influensa i hus

Jeg mener det er opp til hver enkelt om man ønsker å ta vaksinen eller ikke... Men å komme med stygge og usakelige kommentarer til andre som ikke har den samme meningen er unødvendig..

Jeg beklager ettertrykkelig om det er kommet "stygge kommentarer", kan du gi tilbakemelding om hva som er stygt ved å reagere kritisk på noens uttalelser? Hva er helt konkret kommet som er "stygt"? :)
 
Jeg beklager ettertrykkelig om det er kommet "stygge kommentarer", kan du gi tilbakemelding om hva som er stygt ved å reagere kritisk på noens uttalelser? Hva er helt konkret kommet som er "stygt"? :)
Kommentarene dine til nette85 er i mine øyner stygge og usakelige. Det er hennes valg om hun vil ta vaksinen eller ikke.. velger hun å ikke ta den er det henne det går ut over å ikke deg. Så å starte en diskusjon med henne å sammenligne hennes meninger med tull er i mine øyner unødvendig.
Er lov å si man ikke er enig.. men man kan stoppe der.
 
Kommentarene dine til nette85 er i mine øyner stygge og usakelige. Det er hennes valg om hun vil ta vaksinen eller ikke.. velger hun å ikke ta den er det henne det går ut over å ikke deg. Så å starte en diskusjon med henne å sammenligne hennes meninger med tull er i mine øyner unødvendig.
Er lov å si man ikke er enig.. men man kan stoppe der.

Når man publiserer kommentarer som er direkte feilaktige offentlig, så må man forvente å få svar. Jeg ser enda ikke noen eksempler på det du sier, utover at du kommer med lite konkrete påstander om meg. Hadde satt pris på at du bygde under dine påstander med konkrete eksempler, hvis du ikke kan komme med det, så er den første og eneste som kommer med stygge kommentarer i denne diskusjonen du - som begynner med persondebatt uten oppbygning eller konkrete årsaker.
 
Når man publiserer kommentarer som er direkte feilaktige offentlig, så må man forvente å få svar. Jeg ser enda ikke noen eksempler på det du sier, utover at du kommer med lite konkrete påstander om meg. Hadde satt pris på at du bygde under dine påstander med konkrete eksempler, hvis du ikke kan komme med det, så er den første og eneste som kommer med stygge kommentarer i denne diskusjonen du - som begynner med persondebatt uten oppbygning eller konkrete årsaker.
Enige i at måten du formulerer deg og svarer på er direkte ufin.
 
Jeg har ikke tatt den. Hverken lege, jordmor eller svangerskapspoliklinikken har anbefalt det. Størst risiko for gravide er sent i svangerskapet pga lungekapasitet.
 
Man har jo et visst ansvar som gravid selv da, det er jo ikke alt lege og jordmor sitter på oss og informerer om. De pleier vel å forholde seg til at fornuftige mennesker finner ut av mye selv, spør hvis de lurer og konsentrerer seg om de som trenger ekstra, en helt vanlig prioritering.det.
 
Man har jo et visst ansvar som gravid selv da, det er jo ikke alt lege og jordmor sitter på oss og informerer om. De pleier vel å forholde seg til at fornuftige mennesker finner ut av mye selv, spør hvis de lurer og konsentrerer seg om de som trenger ekstra, en helt vanlig prioritering.det.
Vil nå se på meg selv som nokså fornuftig:p men jeg går ikke rundt å tenker på vaksiner og sykdom til daglig. Ikke tar jeg influensavaksine til vanlig heller, da jeg ikke jobber i helsevesenet og det ikke er noen grunn til at jeg ellers skal ta den. Viss det er så utrolig viktig mener jeg de burde gi ut en brosjyre med svangerskapspapirene på første kontroll. Eller legge ut brosjyrer på jordmorkontoret. Jeg mener ikke at det å ta den er noe «alle» gravide burde vite. Dette er mitt 4.svangerskap og ingen har nevnt dette for meg i noen år, har heller aldri tatt den.
 
Vil nå se på meg selv som nokså fornuftig:p men jeg går ikke rundt å tenker på vaksiner og sykdom til daglig. Ikke tar jeg influensavaksine til vanlig heller, da jeg ikke jobber i helsevesenet og det ikke er noen grunn til at jeg ellers skal ta den. Viss det er så utrolig viktig mener jeg de burde gi ut en brosjyre med svangerskapspapirene på første kontroll. Eller legge ut brosjyrer på jordmorkontoret. Jeg mener ikke at det å ta den er noe «alle» gravide burde vite. Dette er mitt 4.svangerskap og ingen har nevnt dette for meg i noen år, har heller aldri tatt den.

Her ligger det brosjyrer og henger plakater på både fastlegekontor og på helsestasjonen :) Anbefalningene kom vel etter svineinfluensaepidemien for noen år siden, var da de oppdaget at mødre med influensa hadde nesten dobbel risiko for dødfødsel enn de uten influensa, før det visste man ikke alvorligheten. De som tok vaksina hadde ingen forhøyet risiko i svangerskapet. Og svineinfluensa har vært en av influensavirusene i flere år siden, i år er også svineinfluensaen et av virusene. Men siden flere vaksinerer seg nå dør færre, men det er fortsatt enormt mange som dør årlig, mest eldre, men også babyer og barn.
 
Når man publiserer kommentarer som er direkte feilaktige offentlig, så må man forvente å få svar. Jeg ser enda ikke noen eksempler på det du sier, utover at du kommer med lite konkrete påstander om meg. Hadde satt pris på at du bygde under dine påstander med konkrete eksempler, hvis du ikke kan komme med det, så er den første og eneste som kommer med stygge kommentarer i denne diskusjonen du - som begynner med persondebatt uten oppbygning eller konkrete årsaker.
«Ja for all del, du vet nok bedre enn helsedirektoratet og globale anbefalinger»
«Det er litt som at hele samfunnet vet at man ikke skal kaste søppel i naturen, men du sier at du kaster søppel i naturen fordi hverken mamma eller byen min har nevnt dette med etr ord»

Du mener man SKAL ta vaksinen, andre mener man ikke trenger.... liker du ikke meningen til andre og bare skal svare stygt og spydig så kan du heller bare bla forbi og finne noe annet å kommentere på..
 
Her var det sterke meninger :facepalm:

Jeg forstår begge sider av sakene, men synes de som lar være å vaksinere seg må få lov til det uten å bli fremstått som dumme. Ingen her vil andre noe vondt. Jeg skjønner prinsippet med flokkimmunitet og forstår at en som gravid kanskje går oftere til lege, osv hvor flere i risikosonen befinner seg og dermed er det større sannsynlighet for at andre blir smittet hvis vi får influensa. Likevel må enhver få lov å ordne seg selv. Noen av oss blir sjeldnere syke enn andre og de vet sikkert om det også, heldige folk. :Heartred

Når det er sagt, kjenner jeg også mitt dårlige immunforsvar og er sjeleglad for at jeg vaksinerte meg. Store deler av arbeidsplassen min, barnehagen, har lagt nede for telling. Selv har jeg bare vært litt forkjøla, takket være vaksinen:)
 
Jeg forstår veldig godt at dere som jobber i barnehager, skoler og i helsevesenet tar forholdsregler og vaksinerer dere. Dere er mye mer utsatt enn «kontorrotter» som meg selv. Å ligge strak med influensa er ikke noe noen vil, gravid eller ikke.
Vi er voksne mennesker som skal klare å ta slike avgjørelser selv, uten at det blir dratt inn den ene forskningsartikkelen etter den andre. Det er vi som kjenner kroppen vår best, og hva den tåler og ikke tåler :D
 
Enige i at måten du formulerer deg og svarer på er direkte ufin.

Hadde satt pris på eksempler; da jeg har skrevet at jeg ikke er ute etter å være ufin, og er av den oppfatning at jeg ikke har vært det.

«Ja for all del, du vet nok bedre enn helsedirektoratet og globale anbefalinger»
«Det er litt som at hele samfunnet vet at man ikke skal kaste søppel i naturen, men du sier at du kaster søppel i naturen fordi hverken mamma eller byen min har nevnt dette med etr ord»

Du mener man SKAL ta vaksinen, andre mener man ikke trenger.... liker du ikke meningen til andre og bare skal svare stygt og spydig så kan du heller bare bla forbi og finne noe annet å kommentere på..

Takk for eksempler.
Ad første eksempel så oppfattet jeg kommentatoren som relativt freidig i sine uttalelser om at vedkommende regnet med at hvis det var en anbefaling så hadde folk sagt det til henne - og siden det ikke var blitt sagt så var hennes mening den riktige. Selv om det blir sagt at det er en global anbefaling. Det ér en global anbefaling. Jeg kunne antakeligvis skrevet det annerledes, men i en verden hvor foreldre marsjerer i protester for retten deres til å nekte å vaksinere deres barn, så er tålmodigheten for å høre på slikt noe forkortet. Jeg beklager. Håper motparten også kan se "hvor det kommer fra". Skal man opptre voksent og profesjonelt uten så mye som ett lite feilsteg, så krever det gjerne to parter, iallefall så lenge jeg anser motparten som et normalt menneske uten svekket mental kapasitet (og før noen lar seg krenke av dét: dette er et nikk til diskusjonen hvor jeg synes man skal være tålmodig mot mennesker med demente tendenser). Som man tramper gjennom skogen, reder man - hvis man roper ut kontroversielle påstander som er helt motsatt av folkehelseinstituttets anbefalinger, så er det litt leit at det beste forsvaret man har er "liker du ikke meningen kan du bare scrolle deg forbi".

Ad andre eksempel har jeg allerede forklart det - men kan hende du ikke har fått det med deg så jeg kopierer det inn her :)

"Eksempelet med søppel i naturen var for å eksemplifisere hvordan unnskyldningen din for å ikke ta en vaksine oppfattes, ikke at handling a (ikke ta vaksine) = handling b (ikke plukke opp søppel)."

Jeg mener man bør ta vaksinen når det står at man er i risikogruppen, og når man vet at man har større sjanse for å bli syk. Og hvis man ikke gjør det så bør man eie opp til det på andre måter enn hva enkelte her har argumentert med. Jeg ser flere åpninger i min egen argumentasjon, misforstå meg ikke jeg ser enkelte årsaker og vinklinger man kan ha for å ha de meningene. Meningen min er ikke 100% kun hvit (eller sort). Men hittil har ikke noen av disse vegene blitt gått. Argumentene som har kommet så langt har vært faktuelt feile eller logiske brister. "Folk gjør som de vil", det er visst blitt en slags 2010-favorittstrofe, problemet er at det går utover andre. Eksempel: Alle må på butikken, og der kan du potensielt spre influensaen din til mitt spedbarn som kanskje ikke har vaksine fordi årsak x y z. Derfor må man regne med reaksjoner, når man ytrer seg i offentligheten. Som man tramper gjennom skogen og roper, slik får man også svar? Det er ikke en "jeg lærer barna mine med hjemmeskole, at gud skapte mennesket, for jeg er moren deres og jeg vet hva som er best for mine barn. Hva jeg gjør bak døra det har ikke du noe med, jeg er voksen og jeg kan ta vare på meg selv" type mening hvor man bare må si "ok... I surrender, do whatever you want".

Short story: beklager om det har kommet 1-2 ufine setninger i en større debatt. Innrømmer glatt at tålmodigheten min har sine begrensinger og at det da av og til vil komme en ironisk eller sarkastisk kommentar, slik eksempel 1 her. Hvis én sarkastisk kommentar er så ufin at den ødela hele debatten så stiller jeg meg såpass overrasket at jeg ytterligere innrømmer den er vanskelig å ta innover seg i betraktning, men jeg skal forsøke. Også overrasket over at alt man tar med seg fra debatten som har gått over 2 hele sider er disse (en/to) gangene tålmodigheten har sagt "meh, jeg vil ikke mer". Det er en debatt hvor jeg blir opprørt av at andre ikke ser ut til å ta innover seg at deres handlinger kan påvirke andre (noe jeg faktisk oppfatter som ufint, men det er det kanskje ingen som bryr seg om? :) ).

Vi er voksne mennesker som skal klare å ta slike avgjørelser selv, uten at det blir dratt inn den ene forskningsartikkelen etter den andre. Det er vi som kjenner kroppen vår best, og hva den tåler og ikke tåler :D

Dette er så forferdelig farlige tanker, jeg blir personlig oppriktig lei meg av at vi skriver 2019, og at dette blir skrevet på forum med et språk fra et vestlig og moderne land :( Ingen er fritatt vitenskap og forskning.
Forøvrig har jeg ikke postet forsknings-artikler, men anbefalinger til befolkningen i Norge utstedt fra Folkehelseinstituttet.

eg forstår veldig godt at dere som jobber i barnehager, skoler og i helsevesenet tar forholdsregler og vaksinerer dere. Dere er mye mer utsatt enn «kontorrotter» som meg selv. Å ligge strak med influensa er ikke noe noen vil, gravid eller ikke.

Du har helt rett i det: når man ikke er gravid så anbefales influensavaksinen vanligvis til vanlige, friske mennesker om de jobber i helsetjenesten, skoler, eller andre utsatte yrker - samt de som har familie eller venner som ikke kan vaksinere seg og har kroniske årsaker til hvorfor influensa kan være livsfarlig.
 
Vil nå se på meg selv som nokså fornuftig:p men jeg går ikke rundt å tenker på vaksiner og sykdom til daglig. Ikke tar jeg influensavaksine til vanlig heller, da jeg ikke jobber i helsevesenet og det ikke er noen grunn til at jeg ellers skal ta den. Viss det er så utrolig viktig mener jeg de burde gi ut en brosjyre med svangerskapspapirene på første kontroll. Eller legge ut brosjyrer på jordmorkontoret. Jeg mener ikke at det å ta den er noe «alle» gravide burde vite. Dette er mitt 4.svangerskap og ingen har nevnt dette for meg i noen år, har heller aldri tatt den.
Man skal få en bok av legen på første svangerskapskontrollen med alt mulig av informasjon, inkludert vaksiner
 
Det er forøvrig ingen leger eller jordmødre som har spesifikt bedt meg ikke spise spekemat heller, men litt leser jeg meg opp selv tross alt :hilarious: Å spise spekemat selv om man er gravid er egentlig litt sammenlignbart med å ta influensavaksine. Å spise spekemat ( = få influensa) vil for de aller aller fleste gå helt fint da listeriasmitte ( = komplikasjoner) heldigvis er ganske sjeldent tross alt. Men for noen uheldige vil det ende med alvorlig skade eller død for babyen.

Forskjellen er at det ikke skader noen andre enn seg selv om man spiser spekemat, mens å ikke vaksinere seg kan skade andre som ikke kan ta vaksine pga egen helsetilstand.
 
Litt på siden av diskusjonen som går direkte på vaksine, men ser mange nevner at legen har ikke gitt informasjon så da gjelder det ikke dere.
Leger kan ikke gi informasjon om alt som har med svangerskap å gjøre. Leger skal gi ut en bok, ofte til førstegangsfødende hvor mye av informasjonen står.
Men den gravide må også regne med at hun selv har en plikt å oppsøke informasjon for å forsikre seg hva som gjelder av offesielle råd rundt hva som kan være skadelig under svangerskap. Følgende tema mener jeg den gravide MÅ oppsøke i informasjon om dersom ikke hun har fått den allerede:

-Røyk
-Alkohol
-Medisin under svangerskapet (herunder vaksine)
-Mat under svangerskapet
-Fysisk aktivitet under svangerskapet
-Symtomer og ting man må være obs på under skangerskapet

Alle disse temaene dekkes typisk av NHI/FHI direkte eller ved referanser til andre sider

Har man ikke fått bok av sin lege eller jordmor og er førstegangsgravid så bør man etterlyse dette. Er man flergangsgravid bør ingen av disse temaene være nytt for en og man bør oppsøke sikre kilder for å sjekke hva som er gjeldende informasjon og råd for 2018/2019 gravide.

Når babyen kommer bør ALLE disse temaene gjennomgås på nytt, men da med spedbarn og ikke svangerskap som hovedtema.
Å ikke oppsøke informasjon selv er uansvarlig og kan i verste fall få fatale følger for babyen. Uvitenhet er en dårlig unnskyldning når ulykke først er ute. Man bør ikke stole på annen informasjon enn det som offisielt gjelder for det året man er i. Får man motstridende informasjon fra lege/jordmor/helsesøster så bør man bruke offisiell helsemyndigheter som gjeldende utgangspunkt.
(Noen helsesøstre er desverre ikke alltid like oppdatert på de nyeste rådene som gjelder og gir i verste fall direkte feil og farlig råd. Jeg har hørt om helsesøste som fortsatt gir råd om å smøre honnig på smokker til spedbarn, noe som i verste fall kan være dødelig).
 
Man skal få en bok av legen på første svangerskapskontrollen med alt mulig av informasjon, inkludert vaksiner
Mulig jeg fikk den første gang da... Husker ikke siden det er 6-7år siden. Mener jeg leste den og, men kan ikke huske jeg leste det.
 
Mulig jeg fikk den første gang da... Husker ikke siden det er 6-7år siden. Mener jeg leste den og, men kan ikke huske jeg leste det.
Om du føler du ikke husker informasjonen så bør du be om en ny bok av legen. Vanligvis gis denne til førstegangsfødende da det forventes at de som har vært gravide før husker mye av informasjonen og klarer å oppsøke de relevante sidene for å oppdatere seg på nyere råd.
 
Det er forøvrig ingen leger eller jordmødre som har spesifikt bedt meg ikke spise spekemat heller, men litt leser jeg meg opp selv tross alt :hilarious: Å spise spekemat selv om man er gravid er egentlig litt sammenlignbart med å ta influensavaksine. Å spise spekemat ( = få influensa) vil for de aller aller fleste gå helt fint da listeriasmitte ( = komplikasjoner) heldigvis er ganske sjeldent tross alt. Men for noen uheldige vil det ende med alvorlig skade eller død for babyen.

Forskjellen er at det ikke skader noen andre enn seg selv om man spiser spekemat, mens å ikke vaksinere seg kan skade andre som ikke kan ta vaksine pga egen helsetilstand.
Ja og jordmor sier du ikke skal spise spekemat på kontroll ;) så kan ikke sammenlignes.
En diskusjon om influensavaksine er dratt over på generelle vaksiner! Og overhodet ikke vaksinasjonsprogrammet jeg har snakket om!
eller slik jeg har lest de andre over :)
 
Om du føler du ikke husker informasjonen så bør du be om en ny bok av legen. Vanligvis gis denne til førstegangsfødende da det forventes at de som har vært gravide før husker mye av informasjonen og klarer å oppsøke de relevante sidene for å oppdatere seg på nyere
Om du føler du ikke husker informasjonen så bør du be om en ny bok av legen. Vanligvis gis denne til førstegangsfødende da det forventes at de som har vært gravide før husker mye av informasjonen og klarer å oppsøke de relevante sidene for å oppdatere seg på nyere råd.
tror vi skal overleve ;)
 
Ja og jordmor sier du ikke skal spise spekemat på kontroll ;) så kan ikke sammenlignes.
En diskusjon om influensavaksine er dratt over på generelle vaksiner! Og overhodet ikke vaksinasjonsprogrammet jeg har snakket om!
eller slik jeg har lest de andre over :)
De fleste har ikke første jordmortime før i uke 24 og noen oppsøker ikke jordmor i det hele tatt og velger å ta alle kontroll hos fastlegen. Man må faktisk oppsøke informasjon selv som gravid om man ønsker det beste for seg selv og sitt kommende barn
 
Back
Topp