Influensa vaksine med influensa i hus

Influensatoppen er rundt nå og det tar rundt 2 uker før influensaen gir full effekt. Rundt denne tiden så pleier det å være tomt, men er sikkert noen steder det går an å få tatt den fortsatt, om dere vil.
 
Har heller ikke tatt den. Begge barna og mannen lå forrige uke, jeg fikk det ikke og jeg er alltid første til å bli slått ut! Tror gravid-kroppen har styrket immunforsvaret eller noe :hilarious:
 
Tok den på fredag forrige uke :)
 
Det hang plakat om influensavaksine for gravide på legesenteret når jeg var innom på kontroll sist. Jeg har ikke vaksinert meg, er det mange som har gjort det? :nailbiting:

Jeg har ikke vaksinert meg. Har aldri vært utsatt for sånne "epedemier" som er utbredt blant befolkningen, og stoler på at immunforsvaret mitt ordner opp denne gangen også.
 
Jeg er veldig glad jeg tok den! Det er tre tilfeller av influensa på jobben etter samboeren min fikk det pluss at jeg jobber med helse og mennesker, så bedre å være på den sikre siden:)
 
Jeg tok den på jobb i høst 3-4 dager før jeg fikk positiv test.
 
Tok den så fort jeg kunne/den ble tilgjengelig, har tatt influensavaksine årlig i mange år nå. Influensavaksine er selvsagt for meg uansett, og særlig som gravid. Den gravide er spesielt utsatt for alvorlige komplikasjoner ved influensa, og barnet i magen har nesten dobbelt så stor risiko for å dø (7 av 1000 ender i dødfødsler ved påvist influensa sammenlignet med 4 av 1000 som ikke har influensa, norske tall for noen år siden).
 
Immunforsvaret vårt blir i ubalanse når vi er gravide.
https://www.medicalnewstoday.com/articles/319257.php

Derfor kan man ikke ta sitt "normale" immunforsvar som 1:1 lakmustest på hva man takler som gravid.

Hadde jeg vært syk flere ganger i året og visst at den mest sannsynlig kom til å ramme meg også, hadde jeg nok ikke nølt. Men når alle på jobb ligger syke, og jeg ikke engang er tett i nesen, og dette er gjentakende for hvert eneste år, tenker jeg at jeg heller lar være å ta vaksinen. En vet jo heller ikke hvordan en reagerer på bivirkningene på vaksinen. Kroppen min har jo omtrent aldri kjent på influensabakterier eller slike typer sykdommer.. verken lege eller jord mor har nevnt denne med ett ord, og jeg har vært der flere ganger etter jul. Hadde den vært så nødvendig for meg, tror jeg nok at de hadde sagt noe.
 
Hadde jeg vært syk flere ganger i året og visst at den mest sannsynlig kom til å ramme meg også, hadde jeg nok ikke nølt. Men når alle på jobb ligger syke, og jeg ikke engang er tett i nesen, og dette er gjentakende for hvert eneste år, tenker jeg at jeg heller lar være å ta vaksinen. En vet jo heller ikke hvordan en reagerer på bivirkningene på vaksinen. Kroppen min har jo omtrent aldri kjent på influensabakterier eller slike typer sykdommer.. verken lege eller jord mor har nevnt denne med ett ord, og jeg har vært der flere ganger etter jul. Hadde den vært så nødvendig for meg, tror jeg nok at de hadde sagt noe.

Ja for all del, du vet nok bedre enn helsedirektoratet og globale anbefalinger :hello Beklager, men disse argumentene faller på sin egen syltynne oppbygning.
 
Ja for all del, du vet nok bedre enn helsedirektoratet og globale anbefalinger :hello Beklager, men disse argumentene faller på sin egen syltynne oppbygning.

Jeg har aldri sagt at det er feil å ta vaksinen, så ingen grunn til å komme med slike spydige kommentarer. Alle må få bestemme selv hva de velger å gjøre. Jeg har bare kommet med mitt synspunkt, som er at jeg har valgt å ikke ta vaksinen siden jeg aldri blir syk i utgangspunktet.
 
Forstår ikke hvorfor folk gidder å diskutere dette en gang! Det går kun ut over en selv om man ikke tar den, så det må jo folk få bestemme selv. Det smitter jo uansett ikke dere som har tatt den.
Jeg synes også det er rart at lege/jordmor ikke har nevnt dette, viss det er så viktig. Hadde nok tatt den om de hadde nevnt det, men jeg tenkte ikke over det en gang...
 
Jeg har aldri sagt at det er feil å ta vaksinen, så ingen grunn til å komme med slike spydige kommentarer. Alle må få bestemme selv hva de velger å gjøre. Jeg har bare kommet med mitt synspunkt, som er at jeg har valgt å ikke ta vaksinen siden jeg aldri blir syk i utgangspunktet.

Det var ikke skrevet spydig, det var skrevet oppgitt. Du kommer med kommentarer som "verken lege eller jord mor har nevnt denne med ett ord, og jeg har vært der flere ganger etter jul. Hadde den vært så nødvendig for meg, tror jeg nok at de hadde sagt noe." og tror at det skal gjøre deg fritatt for kritikk? Det står bokstavelig talt tapetsert over hele vårt samfunn at gravide er svært utsatte for sykdom og særlig influensa er farlig, og at man bør vaksinere seg.

Ser du at uttalelser hvor du "fritar deg selv" fra samfunnets samlede ansvar (å vaksinere seg) åpner for at folk faktisk kan få reaksjoner på det du sier? Det er litt som at hele samfunnet vet at man ikke skal kaste søppel i naturen, men du sier at du kaster søppel i naturen fordi "hverken mamma eller byen min har nevnt dette med ett ord - så om det hadde vært så nødvendig for meg tror jeg nok at de hadde sagt noe".

Forstår ikke hvorfor folk gidder å diskutere dette en gang! Det går kun ut over en selv om man ikke tar den, så det må jo folk få bestemme selv. Det smitter jo uansett ikke dere som har tatt den.

Fullstendig feil tankegang. Det er mange mennesker i verden som ikke kan ta vaksiner pga konkrete helsemessige årsaker. At vi friske, normale, oppegående (forhåpentligvis) mennesker vaksinerer oss fører til dekning for disse menneskene som ikke kan vaksineres. Dette heter "flokkimmunitet", hvis du ikke kjenner til konseptet kan du lese om det her på wikipedia: https://no.wikipedia.org/wiki/Flokkimmunitet

Ide fleste tilfeller vil en liten andel av befolkningen ikke være immune selv om det er etablert et velfungerende og akseptert vaksineprogram. Nyfødte barn vil ikke være vaksinerte ennå, mens andre ikke kan ta vaksinen grunnet alder, medfødte sykdommer, nedsatt immunforsvar eller lignende. I tillegg vil noen få av dem som vaksineres ikke bli immune fordi ingen vaksiner gir full immunitet hos 100 % av dem som vaksineres. Dersom mange nok vaksineres vil sykdommen ikke ha tilstrekkelig med individer som bærere av smitten, noe som gjør at de som ikke er immune heller ikke utsettes for smitte.[1] Fordi sykdommer smitter ytterst forskjellig vil det også være variasjon når det gjelder hvor stor andel av befolkningen som må vaksineres for å oppnå effektiv flokkimmunitet. De fleste sykdommer ligger i området 85 til 95 %.

De siste årene har vaksineskepsis medført at vaksinedekningen i mange vestlige land har gått tilbake, noe som er en alvorlig trussel mot flokkimmuniteten.[2]

Selvfølgelig reagerer man med frustrasjon, ja kanskje sogar irritasjon, når man ser at folks manglende kunnskap om vaksiner og smittelære gjør at flokkimmuniteten går ned, og kanskje MINE spedbarn, eller MINE besteforeldre må dø fordi det satt ett egoistisk menneske i et hus et sted i verden og sier "jeg vet bedre enn noen andre om dette, og det angår faktisk bare meg" - selv om det angår oss alle.
 
Det var ikke skrevet spydig, det var skrevet oppgitt. Du kommer med kommentarer som "verken lege eller jord mor har nevnt denne med ett ord, og jeg har vært der flere ganger etter jul. Hadde den vært så nødvendig for meg, tror jeg nok at de hadde sagt noe." og tror at det skal gjøre deg fritatt for kritikk? Det står bokstavelig talt tapetsert over hele vårt samfunn at gravide er svært utsatte for sykdom og særlig influensa er farlig, og at man bør vaksinere seg.

Ser du at uttalelser hvor du "fritar deg selv" fra samfunnets samlede ansvar (å vaksinere seg) åpner for at folk faktisk kan få reaksjoner på det du sier? Det er litt som at hele samfunnet vet at man ikke skal kaste søppel i naturen, men du sier at du kaster søppel i naturen fordi "hverken mamma eller byen min har nevnt dette med ett ord - så om det hadde vært så nødvendig for meg tror jeg nok at de hadde sagt noe".



Fullstendig feil tankegang. Det er mange mennesker i verden som ikke kan ta vaksiner pga konkrete helsemessige årsaker. At vi friske, normale, oppegående (forhåpentligvis) mennesker vaksinerer oss fører til dekning for disse menneskene som ikke kan vaksineres. Dette heter "flokkimmunitet", hvis du ikke kjenner til konseptet kan du lese om det her på wikipedia: https://no.wikipedia.org/wiki/Flokkimmunitet



Selvfølgelig reagerer man med frustrasjon, ja kanskje sogar irritasjon, når man ser at folks manglende kunnskap om vaksiner og smittelære gjør at flokkimmuniteten går ned, og kanskje MINE spedbarn, eller MINE besteforeldre må dø fordi det satt ett egoistisk menneske i et hus et sted i verden og sier "jeg vet bedre enn noen andre om dette, og det angår faktisk bare meg" - selv om det angår oss alle.
Syns det blir feil å sammenligne en influensavaksine med vanlige vaksiner i barnevaksinasjonsprogrammet, det blir en helt annen diskusjon om folk som ikke tar vaksiner for de som ikke kan. Helfo sier jo selv at det for den normale mann i gata ikke er nødvendig å ta den. Skal vi vaksinere oss i hue og ræva for alt, hvordan skal vi da bygge opp immunforsvar?
Og jeg forstår nette over her veldig godt, du sier det er tapetsert over alt. Jeg har helt ærlig ikke hørt noooooe om det, eller sett det før denne tråden. Jeg hadde tatt den hadde jeg komt på det selv.
 
Syns det blir feil å sammenligne en influensavaksine med vanlige vaksiner i barnevaksinasjonsprogrammet, det blir en helt annen diskusjon om folk som ikke tar vaksiner for de som ikke kan. Helfo sier jo selv at det for den normale mann i gata ikke er nødvendig å ta den. Skal vi vaksinere oss i hue og ræva for alt, hvordan skal vi da bygge opp immunforsvar?
Og jeg forstår nette over her veldig godt, du sier det er tapetsert over alt. Jeg har helt ærlig ikke hørt noooooe om det, eller sett det før denne tråden. Jeg hadde tatt den hadde jeg komt på det selv.

For det første - du har misforstått hva en vaksine er, når du skriver "Skal vi vaksinere oss i hue og ræva for alt, hvordan skal vi da bygge opp immunforsvar?". En vaksine er bokstavelig talt å bygge opp immunforsvar, så hele det spørsmålet kollapser i seg selv da svaret er nettopp det at vaksiner ER det du spør om. Jeg er litt for bedugget akkurat nå til å legge meg ut i noe lengre forklaring, noe som er leit for det er virkelig en livsfarlig misforståelse. Jeg lar folkehelseinstituttet forklare det litt bedre enn le moi: https://www.fhi.no/sv/vaksine/barnevaksinasjonsprogrammet/hvorfor-vaksinere-/

Når vi vaksinerer utnyttes immunapparatets ”hukommelse” . Ved vaksinasjon tilføres kroppen en svekket bakterie eller virus, deler av slike, eller noe som likner dem. Da aktiviseres immunapparatet uten at vi blir syke. Slik kan noen av de farlige smittsomme sykdommene forebygges på en enkel og effektiv måte. For enkelte sykdommer vil vaksinasjonen føre til livslang beskyttelse, i andre tilfeller reduseres effekten etter noen år og man trenger oppfriskningsdoser.

Vi diskuterer jo her gravide, og gravide har vitenskaplig bevist dårligere immunforsvar enn den normale mann i gata. Så hvorfor vrir du argumentet her om til å handle om den normale mann i gata? Hvis man ikke ønsker å vaksinere seg når man er i risikogruppen (barn, eldre og gravide, samt grupper av kronisk syke mennesker, er typisk de som listes som risikogruppe - dette er allmennkunnskap) - så utsetter man de andre i risikogruppene for risiko. Det er enkel logikk.

https://www.fhi.no/publ/informasjonsark/informasjonsskriv-til-risikogrupper-om-influensavaksine/

Influensa i svangerskapet gir noe økt risiko for død-fødsel. Gravide er også mer utsatt for følgesykdommer som lunge betennelse enn andre friske kvinner. Influensa hos spedbarn kan være alvorlig. Vaksinasjon av mor under graviditeten gir barnet beskyttelse mot influensa den første tiden etter fødselen.
 
Det var ikke skrevet spydig, det var skrevet oppgitt. Du kommer med kommentarer som "verken lege eller jord mor har nevnt denne med ett ord, og jeg har vært der flere ganger etter jul. Hadde den vært så nødvendig for meg, tror jeg nok at de hadde sagt noe." og tror at det skal gjøre deg fritatt for kritikk? Det står bokstavelig talt tapetsert over hele vårt samfunn at gravide er svært utsatte for sykdom og særlig influensa er farlig, og at man bør vaksinere seg.

Ser du at uttalelser hvor du "fritar deg selv" fra samfunnets samlede ansvar (å vaksinere seg) åpner for at folk faktisk kan få reaksjoner på det du sier? Det er litt som at hele samfunnet vet at man ikke skal kaste søppel i naturen, men du sier at du kaster søppel i naturen fordi "hverken mamma eller byen min har nevnt dette med ett ord - så om det hadde vært så nødvendig for meg tror jeg nok at de hadde sagt noe".



Fullstendig feil tankegang. Det er mange mennesker i verden som ikke kan ta vaksiner pga konkrete helsemessige årsaker. At vi friske, normale, oppegående (forhåpentligvis) mennesker vaksinerer oss fører til dekning for disse menneskene som ikke kan vaksineres. Dette heter "flokkimmunitet", hvis du ikke kjenner til konseptet kan du lese om det her på wikipedia: https://no.wikipedia.org/wiki/Flokkimmunitet



Selvfølgelig reagerer man med frustrasjon, ja kanskje sogar irritasjon, når man ser at folks manglende kunnskap om vaksiner og smittelære gjør at flokkimmuniteten går ned, og kanskje MINE spedbarn, eller MINE besteforeldre må dø fordi det satt ett egoistisk menneske i et hus et sted i verden og sier "jeg vet bedre enn noen andre om dette, og det angår faktisk bare meg" - selv om det angår oss alle.
Det var ikke skrevet spydig, det var skrevet oppgitt. Du kommer med kommentarer som "verken lege eller jord mor har nevnt denne med ett ord, og jeg har vært der flere ganger etter jul. Hadde den vært så nødvendig for meg, tror jeg nok at de hadde sagt noe." og tror at det skal gjøre deg fritatt for kritikk? Det står bokstavelig talt tapetsert over hele vårt samfunn at gravide er svært utsatte for sykdom og særlig influensa er farlig, og at man bør vaksinere seg.

Ser du at uttalelser hvor du "fritar deg selv" fra samfunnets samlede ansvar (å vaksinere seg) åpner for at folk faktisk kan få reaksjoner på det du sier? Det er litt som at hele samfunnet vet at man ikke skal kaste søppel i naturen, men du sier at du kaster søppel i naturen fordi "hverken mamma eller byen min har nevnt dette med ett ord - så om det hadde vært så nødvendig for meg tror jeg nok at de hadde sagt noe".



Fullstendig feil tankegang. Det er mange mennesker i verden som ikke kan ta vaksiner pga konkrete helsemessige årsaker. At vi friske, normale, oppegående (forhåpentligvis) mennesker vaksinerer oss fører til dekning for disse menneskene som ikke kan vaksineres. Dette heter "flokkimmunitet", hvis du ikke kjenner til konseptet kan du lese om det her på wikipedia: https://no.wikipedia.org/wiki/Flokkimmunitet



Selvfølgelig reagerer man med frustrasjon, ja kanskje sogar irritasjon, når man ser at folks manglende kunnskap om vaksiner og smittelære gjør at flokkimmuniteten går ned, og kanskje MINE spedbarn, eller MINE besteforeldre må dø fordi det satt ett egoistisk menneske i et hus et sted i verden og sier "jeg vet bedre enn noen andre om dette, og det angår faktisk bare meg" - selv om det angår oss alle.

Jeg synes at å komme med eksempler om søppel i naturen er ett utrolig nedverdigende eksempel mot meg. Det er en helt annen diskusjon og har et mye større fokus i samfunnet enn influensavaksinen.

Når det er sagt, så er det også sånn at en vanlig oppegående person med normalt immunforsvar ikke trenger å ta vaksinen, så derfor er argumentet ditt med at alle må ta et samfunnsansvar på tynn grunn. De anbefaler vaksinen til den delen av befolkningen som er mest utsatt. Uten å ha dette bakgrunnssjekket, tør jeg å påstå at det antakeligvis ikke finnes nok vaksine til hele Norges befolkning..

Jeg foreslår at vi er enige om at vi er uenige, og at hver enkelt tar ansvar for sitt eget liv og avgjørelser.
 
Legen min har ikke nevnt det for meg i noen av svangerskapene mine, men da jeg har spurt har han svart med at det er anbefalt. Syns det er rart de ikke anbefaler den uten at man spør.
 
Jeg synes at å komme med eksempler om søppel i naturen er ett utrolig nedverdigende eksempel mot meg. Det er en helt annen diskusjon og har et mye større fokus i samfunnet enn influensavaksinen.

Når det er sagt, så er det også sånn at en vanlig oppegående person med normalt immunforsvar ikke trenger å ta vaksinen, så derfor er argumentet ditt med at alle må ta et samfunnsansvar på tynn grunn. De anbefaler vaksinen til den delen av befolkningen som er mest utsatt. Uten å ha dette bakgrunnssjekket, tør jeg å påstå at det antakeligvis ikke finnes nok vaksine til hele Norges befolkning..

Jeg foreslår at vi er enige om at vi er uenige, og at hver enkelt tar ansvar for sitt eget liv og avgjørelser.

Eksempelet med søppel i naturen var for å ekspemplifisere hvordan unnskyldningen din for å ikke ta en vaksine oppfattes, ikke at handling a (ikke ta vaksine) = handling b (ikke plukke opp søppel).

Jeg har ikke sagt at 5 millioner mennesker i Norge skal ta vaksinen, jeg har sagt at fordi man er gravid, så har man dårligere immunforsvar pga graviditeten. Derfor er man i risikogruppen, og derfor mener jeg at man skal ta ansvar for flokkimmuniteten og vaksinere seg.
 
Back
Topp