Influensa vaksine med influensa i hus

Border

Elsker forumet
Assistert-jentene
Julimammaer 2016
Julibarna 2019
Da har det kommet influensa i hus på samboern og jeg har ikke tatt vaksinen. Dumt!!
Spm er, er det for sent å ta den nå? Ser for meg det, men er det noen som vet?
 
Det er ikke for sent sånn generelt sett, men det tar opptil 2 uker før den har full effekt, så i forhold til å beskytte deg for smitte fra samboeren din så er det nok litt seint.

Men det er ikke sikkert det er influensa han har da.. Hvis ikke han har vært hos legen og testa det.. Kan jo også være en skikkelig forkjølelse. Håper på det. :) Gjør det du kan for å beskytte deg, hold deg unna han, sov hver for dere og sørg for ordentlig god hygiene.

Er faktisk kun mellom 5 og 10% som får influensa i løpet av en sesong, men folk kaller alt som heter slått ut av feber og forkjølelse for influensa.

https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/sykdommer-a-a/influensa/
 
Last edited:
Det er ikke for sent sånn generelt sett, men det tar opptil 2 uker før den har full effekt, så i forhold til å beskytte deg for smitte fra samboeren din så er det nok litt seint.

Men det er ikke sikkert det er influensa han har da.. Hvis ikke han har vært hos legen og testa det.. Kan jo også være en skikkelig forkjølelse. Håper på det. :) Gjør det du kan for å beskytte deg, hold deg unna han, sov hver for dere og sørg for ordentlig god hygiene.

Er faktisk kun mellom 5 og 10% som får influensa i løpet av en sesong, men folk kaller alt som heter slått ut av feber og forkjølelse for influensa.
Han har vært hos legen i dag og fått konstantert at han har influensa dessverre :(
Ja, to uker ja! Da er det vel ikke vits
 
Husk han er smittsom opptil 5 dager etter at symptomene har brutt ut, hvis han har normalt immunforsvar. Muligens litt lenger om han har nedsatt immunforsvar.
 
Ser du har fått gode svar :)
Men lykke til! Håper du slipper unna!
 
Tok en vaksine for sikkerhetskyld i dag, men det er nok mest sannsynlig for sent :) jaja, greit å ta den!
 
Hva sa legen ang. smittebeskyttelse? Hadde jeg vært gravid hadde jeg hevet samboer på gjesterom og latt han hatt eget bad :p Spent på om legene er enig i det.
 
Hva sa legen ang. smittebeskyttelse? Hadde jeg vært gravid hadde jeg hevet samboer på gjesterom og latt han hatt eget bad :p Spent på om legene er enig i det.

Tror ikke leger engasjerer seg så mye i sånt. :p

Tror jeg heller hadde lagt meg selv inn på gjesterom. Er ikke bare-bare å ha influensa OG være mann. Fortjener å få hvile i trygge omgivelser da.
 
Hva sa legen ang. smittebeskyttelse? Hadde jeg vært gravid hadde jeg hevet samboer på gjesterom og latt han hatt eget bad :p Spent på om legene er enig i det.
Hahah nei han sa jeg burde være veldig flink med hygienen! Og kanskje ikke ligge oppå hverandre haha :p Sa at det ikke var noe problem, han er ikke så veldig sexy for tiden;) hihi
 
Husk at hvis du skulle få det så er det ikke likestilt med katastrofe. Da er det bare å dra rett til legen.

Er best å la vær, men er i ytterst få tilfeller det gjør skade. :Heartred
 
Det hang plakat om influensavaksine for gravide på legesenteret når jeg var innom på kontroll sist. Jeg har ikke vaksinert meg, er det mange som har gjort det? :nailbiting:
 
Jeg har ikke gjort det.... Også spent på om det er mange her som har gjort det?
 
Det hang plakat om influensavaksine for gravide på legesenteret når jeg var innom på kontroll sist. Jeg har ikke vaksinert meg, er det mange som har gjort det? :nailbiting:

Jeg har gjorde det i januar, men nå har jeg en kid som går første året i barnehagen, og tiltrekker seg alt av bakterier :hungover:
Tok den sist også forsåvidt, men da hadde jeg hele sesongen foran meg.
 
Back
Topp