Hvordan gjør dere det med permisjon?

Jeg skjønner. Men lurer på om jeg kan ta ut ferien, de tre ukene fra 2017 i sammenheng med ferien jeg har opptjent nå i 2018 for så å ta siste etappe av mammapermen? Er jo helst mest gira på å bruke ferien min etter at barnet har kommet. Er jo såpass dårlig nå og har ikke behov for ferie..
Du opptjente 5 uker ferie i 2017 som skal tas i 2018 (men kan overføres til 2018 pga permisjonkr og du opptjener jo også 5 uker i 2018 som kan tas i 2019. Så totalt KAN du ta 10 uker i 2019, om du ikke tar noe av de fem ukene du har krav på i år (som du opparbeidet deg i fjor)

Som jeg forsto deg tok du bare 2 uker ferie i fjor av de 5 ukene du hadde rett på i 2017 (men opparbeidet deg rett på i 2016). Hvorvidt disse også kan tas med til neste år slik at du har 13 uker ferie totalt neste år er jeg veldig usikker på. Les ferieloven og google litt, se om det er noen du kan ringe og spørre om det. Arbeidstilsynet kanskje? Vet ikke om de er de rette å spørre. Men det finnes nok noen :) jeg er ikke såå dreven på det. Har ikke vært borti er sånt tilfelle i min jobb, og hadde jeg det, ville jeg drøftet det med den erfarne advokaten vi har, som ville undersøkt nøye (ferieloven og)hvordan den skal tolkes i det tilfelle) før vi bestemte noe.

Kan du ikke trenger pause i permisjonen etter de 6 ukene som er forbeholdt mor og ta ferien fra 2017 da og overføre de andre til slutten/etter permisjonen? Jeg har to uker fra 2017 og tenker å gjøre dette...

Jeg ser at det er mye snakk om å skyve ferie til neste år her inne. Jeg skjønner ikke helt poenget, og tror det er noe jeg ikke har fått med meg...

Hva vinner jeg på å skyve ferien til neste år versus å ta ferien min i nå i høst og skyve permisjonen med de ukene? Permisjonen blir jo like lang om jeg tar de ferieukene i år eller til neste år. Eller?

Jeg ser at det er mye snakk om å skyve ferie til neste år her inne. Jeg skjønner ikke helt poenget, og tror det er noe jeg ikke har fått med meg...

Hva vinner jeg på å skyve ferien til neste år versus å ta ferien min i nå i høst og skyve permisjonen med de ukene? Permisjonen blir jo like lang om jeg tar de ferieukene i år eller til neste år. Eller?
Like lang, men du slipper alt papirarbeidet med å søke utsettelse av perm hvis du tar all perm før du tar ut all ferie

Så noen på en annen termingruppe skrev at dersom en avslutta ulønna permisjon med ferie, så ble det regna som "aktivitet"/jobb - og at en da i den perioden opparbeidet seg nye rettigheter mtp sykepenger og sånt? At det da kan være lurt å avslutte permisjon, for de som skal ha noe ulønna, med det? Jeg har ikke sjekka det opp sjøl, for skal forsøke å unngå ulønna perm.

Jeg er også veldig forvirret over dette, så har prøvd å lese litt på det, og det ser ut som for meg er at man kun kan utsette permisjonen med de 21 dagene man har lovbestemt ferie. For min del betyr det i såfall at jeg mister 4 dager, så dermed må jeg visst både overføre ferie og ta ut ferie i år.

Det jeg ikke har å finne noe informasjon om er om det er noen begrensning på hvor mye ferie som kan overføres til neste år.
Jeg har noen dager ferie overført fra i fjor, så disse går jeg ut i fra at jeg i alle fall må bruke i år.

Noen som har noen kilder til hvor mye ferie som kan overføres?

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/14-11-utsettelse-av-uttak-av-foreldrepenger

Jeg er også veldig forvirret over dette, så har prøvd å lese litt på det, og det ser ut som for meg er at man kun kan utsette permisjonen med de 21 dagene man har lovbestemt ferie. For min del betyr det i såfall at jeg mister 4 dager, så dermed må jeg visst både overføre ferie og ta ut ferie i år.

Det jeg ikke har å finne noe informasjon om er om det er noen begrensning på hvor mye ferie som kan overføres til neste år.
Jeg har noen dager ferie overført fra i fjor, så disse går jeg ut i fra at jeg i alle fall må bruke i år.

Noen som har noen kilder til hvor mye ferie som kan overføres?

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/14-11-utsettelse-av-uttak-av-foreldrepenger

Aha, nå har jeg lest litt på nav sine sider, og ser at det kun er 21 dager lovfestet ferie man kan utsette permisjonen med. Det gir jo mening, og er nok viktig å vite for mange! Jeg har også 25 dagers ferie i min jobb, men tar uansett en del feriedager i påsken og i mai, så jeg kommer ikke til å ha så mye som 21 dager igjen.

Hvis jeg har forstått dette riktig er det da kun papirarbeidet med å søke om utsettelse av permisjonen som vil være en årsak til å velge å utsette ferie til neste år for min del.

Tenker at jeg hører med jobb hva de foretrekker.

Jeg fylte ut skjemaet i dag, men får ikke sendt inn før etter legetime neste uke. Når jeg velger å avslutte permisjonen med ferie, skal det avtales direkte med jobb, og ikke føres noen steder på skjemaet sant? Slik at jeg har permisjon før fødsel fra 15.05-04.06, og permisjon fra 05.06-22.04. Og så avtaler jeg x antall uker ferie fra 23.04 og så mange ønsker jeg ønsker å bruke direkte med jobb. Sist gang hadde jeg ikke ferie til overs når jeg gikk inn i permisjon, for den måtte brukes på å forlenge sykmeldingsperioden min.

Hvis jeg velger å ta 50 % ulønnet i en mnd, da mister jeg ikke rettighetene mine? Og hvis jeg tar 100% ulønnet den mnd men velger å jobbe et par vakter i uka, mister jeg da rettighetene?

Så noen på en annen termingruppe skrev at dersom en avslutta ulønna permisjon med ferie, så ble det regna som "aktivitet"/jobb - og at en da i den perioden opparbeidet seg nye rettigheter mtp sykepenger og sånt? At det da kan være lurt å avslutte permisjon, for de som skal ha noe ulønna, med det? Jeg har ikke sjekka det opp sjøl, for skal forsøke å unngå ulønna perm.

Dette gjorde jeg forrige permisjon etter noen uker ulønna. Ferie i 4 uker før jeg startet jobb igjen. Da var jeg strengt tatt tilbake i jobb, men hadde tatt ut ferie. Skal gjøre det samme denne gangen[emoji4]

Aha, nå har jeg lest litt på nav sine sider, og ser at det kun er 21 dager lovfestet ferie man kan utsette permisjonen med. Det gir jo mening, og er nok viktig å vite for mange! Jeg har også 25 dagers ferie i min jobb, men tar uansett en del feriedager i påsken og i mai, så jeg kommer ikke til å ha så mye som 21 dager igjen.

Hvis jeg har forstått dette riktig er det da kun papirarbeidet med å søke om utsettelse av permisjonen som vil være en årsak til å velge å utsette ferie til neste år for min del.

Tenker at jeg hører med jobb hva de foretrekker.

Men jeg er litt forvirret. For hvis du sender elektronisk søknad så fyller du jo inn i søknaden hvis du ønsker å "pause" permisjonen med ferie for i år - altså bruke x antall dager med ferie for i år og forskyve permisjonen tilsvarende neste år. Er det slik du mener? For i sist permisjon (2 år siden) var det bare å plotte dette inn i den elektroniske søknaden og alt ble lagt inn der. Dette var jo selfølgelig hvis du visste når du skulle ha ferien i år da[emoji4]

Ellers forstår jeg ikke helt hva fordelen er med å overføre alt til neste år kontra å bruke noe i år og forskyve permisjonen tilsvarende. Resultatet blir vel det samme eller??

Dette gjorde jeg forrige permisjon etter noen uker ulønna. Ferie i 4 uker før jeg startet jobb igjen. Da var jeg strengt tatt tilbake i jobb, men hadde tatt ut ferie. Skal gjøre det samme denne gangen[emoji4]

Men nå hadde jeg omsorgspermisjon, vet ikke om det er noe annerledes? Og hvordan reglene er nå[emoji51][emoji848] mye mulig du må være fysisk på jobb først før ferie. Tror NAV vet best[emoji28]

Hvordan blir det da i mitt tilfelle? Kan noen hjelpe meg? Jeg startet i ny jobb i oktober/november 2017 med et årsvikariat ut 2018. Jeg har jo ikke opparbeidet meg noe særlig rett til ferie eller?

Her ble det plutselig endring i planene.
Jeg trudde jeg fikk fedrekvoten siden sambo er arbeidsledig, og skal begynne i utdanning.
Men nei, det viser seg at han har rett på fedrekvoten. Men kan ikke ta den før sommeren 2019, og da bare 4 uker. Resten må han ta i ferier eller på helligdager.
Dette gjør jo min situasjon veldig vanskelig. Jeg har allerede vært i 2 permisjoner og hatt pleiepenger i 1 år. Startet i jobben min for 5 år siden. Jeg skulle jo bare være borte til jan 2019.

Jeg er litt fortvila og sint på sambo. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Har dårlig samvittighet for arbeidsgiver, og er litt engstelig for jobben min, nå som jeg kanskje må ta ut ferie som er tilgode og avspasering slik at jeg kan ha fri til sommeren. Er uaktuelt å sende i bhg før hun er 1 år.

Her ble det plutselig endring i planene.
Jeg trudde jeg fikk fedrekvoten siden sambo er arbeidsledig, og skal begynne i utdanning.
Men nei, det viser seg at han har rett på fedrekvoten. Men kan ikke ta den før sommeren 2019, og da bare 4 uker. Resten må han ta i ferier eller på helligdager.
Dette gjør jo min situasjon veldig vanskelig. Jeg har allerede vært i 2 permisjoner og hatt pleiepenger i 1 år. Startet i jobben min for 5 år siden. Jeg skulle jo bare være borte til jan 2019.

Jeg er litt fortvila og sint på sambo. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Har dårlig samvittighet for arbeidsgiver, og er litt engstelig for jobben min, nå som jeg kanskje må ta ut ferie som er tilgode og avspasering slik at jeg kan ha fri til sommeren. Er uaktuelt å sende i bhg før hun er 1 år.

Forstår situasjonen og frustrasjonen din, men hvorfor er du fortvilet og sint på din samboer?

Back
Topp