Du opptjente 5 uker ferie i 2017 som skal tas i 2018 (men kan overføres til 2018 pga permisjonkr og du opptjener jo også 5 uker i 2018 som kan tas i 2019. Så totalt KAN du ta 10 uker i 2019, om du ikke tar noe av de fem ukene du har krav på i år (som du opparbeidet deg i fjor)Jeg skjønner. Men lurer på om jeg kan ta ut ferien, de tre ukene fra 2017 i sammenheng med ferien jeg har opptjent nå i 2018 for så å ta siste etappe av mammapermen? Er jo helst mest gira på å bruke ferien min etter at barnet har kommet. Er jo såpass dårlig nå og har ikke behov for ferie..
Som jeg forsto deg tok du bare 2 uker ferie i fjor av de 5 ukene du hadde rett på i 2017 (men opparbeidet deg rett på i 2016). Hvorvidt disse også kan tas med til neste år slik at du har 13 uker ferie totalt neste år er jeg veldig usikker på. Les ferieloven og google litt, se om det er noen du kan ringe og spørre om det. Arbeidstilsynet kanskje? Vet ikke om de er de rette å spørre. Men det finnes nok noen jeg er ikke såå dreven på det. Har ikke vært borti er sånt tilfelle i min jobb, og hadde jeg det, ville jeg drøftet det med den erfarne advokaten vi har, som ville undersøkt nøye (ferieloven og)hvordan den skal tolkes i det tilfelle) før vi bestemte noe.