Hvordan gjør dere det med permisjon?

Jeg vurderer å være hjemme helt til august 2019, bare fordi jeg elsker å være i permisjon. Mannen går nok ut i juni 2019 og blir hjemme ut august ca.

Jeg er ikke jelr sikker på hvordan vi gjør det enda. Mulig jeg tar 29 uker og han resten.

Men er det noen grunn til å overføre ferien til neste år? Jeg tenkte bare å ta årets ferie i år og dermed utsette permisjonen med fem uker. Er det dumt?

Jeg tenker akkurat det samme, skjønner ikke hvorfor det skulle være dumt?

Alle dere som tenker å ta noen uker ulønnet permisjon.. Tenker dere noe på at dere mister (evt delvis) retten til sykepenger? Tenker dere at sjansen for behovet er så liten at det er verdt risikoen? o_O Jeg er så frem og tilbake på om vi skal ta 100% dekning samt ulønnet permisjon eller 80% dekning.. 100% er jo mest lønnsomt økonomisk, men synes det er litt skummelt å miste retten til sykepenger (selv om det skal sies at jeg aldri har vært sykemeldt..) :confused:

Her skal jeg ta all min permisjon først, så 10 uker betalt ferie (jeg tar ingen ferie i år, så jeg overfører alt til neste år, det har man krav på i hht nye ferieloven :) ) .

Hva er det jeg ikke har fått med meg ang ferieloven og hvor kan jeg finne det? xD Googler meg grønn men finner bare at jeg kan overføre 2 uker?
Har en ræva sjef som vil "tvinge" meg ut i minimum 3 ukers ferie nå før perm :O Men jeg vil jo MYE heller spare den til neste år? :O

Hva er det jeg ikke har fått med meg ang ferieloven og hvor kan jeg finne det? xD Googler meg grønn men finner bare at jeg kan overføre 2 uker?
Har en ræva sjef som vil "tvinge" meg ut i minimum 3 ukers ferie nå før perm :O Men jeg vil jo MYE heller spare den til neste år? :O
Når jeg googler ferieloven er dette første treff: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21

Se § 9, Ledd (2)

Det er kanskje litt kryptisk når man leser det der. Men vi fikk forklart dette av en jurist i et to timer langt møte, fordi vi er avhengige av å fortstå ferieloven riktig i jobben vi gjør, så vi ikke fatter feil avgjørelser.

Altså, dersom man har foreldrepermisjon eller er sykemeldt, kan man overfør all ferie man ikke har tatt ut til neste år

Litt bedre forklart her:

«- Tidligere var det slik at arbeidsgiver kunne betale ut feriedager som ikke ble brukt på grunn av sykdom eller foreldrepermisjon. Det innebar at feriedagene ble strøket, mens arbeidstaker fikk utbetalt vanlig lønn for disse dagene. Med endringen i ferieloven i sommer er denne muligheten borte, sier Schie-Veslum.

Det innebærer at all lovfestet ferie som ikke blir avviklet i løpet av ferieåret pga foreldrepermisjon og sykdom, overføres til neste ferieår.»
https://www.infotjenester.no/artikler/de-nye-reglene-for-overforing-av-ferie/

Alle dere som tenker å ta noen uker ulønnet permisjon.. Tenker dere noe på at dere mister (evt delvis) retten til sykepenger? Tenker dere at sjansen for behovet er så liten at det er verdt risikoen? o_O Jeg er så frem og tilbake på om vi skal ta 100% dekning samt ulønnet permisjon eller 80% dekning.. 100% er jo mest lønnsomt økonomisk, men synes det er litt skummelt å miste retten til sykepenger (selv om det skal sies at jeg aldri har vært sykemeldt..) :confused:

Jeg vil mest sannsynlig ta noen mnd lenger permisjon for å utsette barnehagestart. Jeg får jo vurdere helsa på det tidspunktet jeg evt søker om ulønnet permisjon, men jeg er ung og frisk og ingenting tilsier at jeg skal trenge retten til sykepenger. (Ja jeg vet at man plutselig kan få mange alvorlige sykdommer uten forvarsel, men jeg lever ikke livet mitt styrt etter «tenk om»)

Jeg jobber med blant annet ferieloven, så dette kan jeg :)

Nå kan man få overført ALL ferie til neste år om en har foreldrepermisjon. Slik var det ikke før. Det vil si at om du ikke har tatt dine 5 uker i år (forutsatt at du jobber et sted med 5 ferieuker), kan du overføre alle 5 til neste år. Jeg har allerede planlagt dette i detalj med HR på jobben min. Etter min permisjon er ferdig i 2018 tar jeg da 5 uker med 2017-ferien, før jeg tar 2018-ferien direkte etter. Dette vil altså være i hele mai og juni. Jeg vil derfor få full lønn ut mai, og i juni trekkes jeg (som jeg hadde gjort om jeg hadde jobbet i juni, fordi vi trekkes hver juni uansett) og får utbetalt feriepenger den måneden, som jo uansett er mer enn en vanlig lønnsutbetaling. Jeg trekkes også juni i år, selv om jeg jobber, og selv om jeg ikke tar så mye som en dag ferie i år, men overfører alt til neste år.

Overføring av opp til 5 uker ferie gjelder også ved sykdom (sykemelding).

Disse endringene kom ganske nylig, husker ikke nøyaktig når, men det var i 2015 eller senere. Før det kunne man bare overføre et visst antall feriedager.

Dette er altså godt nytt for oss foreldre.

Om jeg har 1 uke fra 2017, 5 uker fra 2018 og 5 uker fra 2019, har jeg lov og ta 11 uker i 2019 da? Rett etter permisjon?:happy:

Om jeg har 1 uke fra 2017, 5 uker fra 2018 og 5 uker fra 2019, har jeg lov og ta 11 uker i 2019 da? Rett etter permisjon?:happy:
Nei, det du har overført fra 2017 MÅ du ta i år, det kan du ikke ta med videre til 2019. Så det du Max kan ta er 10 uker. Jeg hadde også en uke overført fra i fjor, bruker det i påsken og litt forskjellig.

Men er det mest økonomisk for dere med 100% dekningsgrad om en av dere tar ulønna? Her regna vi på det, og vi taper mer på om jeg skal ta ulønna perm. i 8-10 uker, enn å ta 80%. Brukte denne kalkulatoren for å finne ut hvor mye vi taper på 80% kontra 100%, og så har jeg bare sammenligna det med hva jeg går glipp av i lønn i de ukene jeg måtte tatt ulønna for å få strekt permisjon dit vi vil ha den. Det varierer nok helt sikkert ut fra hva man tjener, men for oss så ble det i totalsum større tap om jeg skulle tatt ulønna (og enda større om mannen skulle tatt det) i tillegg.

Nei, det du har overført fra 2017 MÅ du ta i år, det kan du ikke ta med videre til 2019. Så det du Max kan ta er 10 uker. Jeg hadde også en uke overført fra i fjor, bruker det i påsken og litt forskjellig.

Var det jeg trodde..
Jobber redusert nå frem til permisjon i april så lite vits og ta ferie nå. Men får legge det inn i permisjonen heller. Takk for svar:happy:

Men er det mest økonomisk for dere med 100% dekningsgrad om en av dere tar ulønna? Her regna vi på det, og vi taper mer på om jeg skal ta ulønna perm. i 8-10 uker, enn å ta 80%. Brukte denne kalkulatoren for å finne ut hvor mye vi taper på 80% kontra 100%, og så har jeg bare sammenligna det med hva jeg går glipp av i lønn i de ukene jeg måtte tatt ulønna for å få strekt permisjon dit vi vil ha den. Det varierer nok helt sikkert ut fra hva man tjener, men for oss så ble det i totalsum større tap om jeg skulle tatt ulønna (og enda større om mannen skulle tatt det) i tillegg.

Jeg skal prøve å finregne på det, men med tanke på at summen ved 100% er større enn ved 80%, så vil det som jeg ser det fortsatt lønne seg å strekke ut med 10 uker ulønna ved 100% uansett. Hadde jeg valgt 80% ville jeg jo mottatt foreldrepenger i de ekstra 10 ukene, så hadde jo ikke vært tilbake på jobb og fått normallønn uansett. Jeg skal prøve å chatte med Nav idag for å få svar på noen spørsmål. Jokeren i vår kabal er at mannens inntekt består av grunnlønn+bonus+ub-tillegg+overtid, så vet ikke hva som medregnes når hans foreldrepenger blir beregnet.. Både han og jeg ønsker at han skal ta litt av fellesperioden (selv om vi mest sannsynlig taper litt på det også) :)

Jeg skal prøve å finregne på det, men med tanke på at summen ved 100% er større enn ved 80%, så vil det som jeg ser det fortsatt lønne seg å strekke ut med 10 uker ulønna ved 100% uansett. Hadde jeg valgt 80% ville jeg jo mottatt foreldrepenger i de ekstra 10 ukene, så hadde jo ikke vært tilbake på jobb og fått normallønn uansett. Jeg skal prøve å chatte med Nav idag for å få svar på noen spørsmål. Jokeren i vår kabal er at mannens inntekt består av grunnlønn+bonus+ub-tillegg+overtid, så vet ikke hva som medregnes når hans foreldrepenger blir beregnet.. Både han og jeg ønsker at han skal ta litt av fellesperioden (selv om vi mest sannsynlig taper litt på det også) :)

Lurt å sjekke opp alt alt sånt ja, for det er så forskjellig hva som lønner seg og ikke ut fra inntekt og kvotefordeling. Syns hele greia er vanskelig jeg, og blir bare mer og mer forvirra jo mer jeg leser om det. :p

Lurt å sjekke opp alt alt sånt ja, for det er så forskjellig hva som lønner seg og ikke ut fra inntekt og kvotefordeling. Syns hele greia er vanskelig jeg, og blir bare mer og mer forvirra jo mer jeg leser om det. :p
Vi fiiiiiinregnet på det (til den grad man kan det med tall fra en NAV kalkulator) og taper ca 9000,- på et år ved å velge 80%. Men så slipper vi da å søke om ulønnet perm, og å miste rett på sykepenger. Tjener uansett såpass godt begge to at 9000,- ila et år ikke er noe big deal :)

Vi fiiiiiinregnet på det (til den grad man kan det med tall fra en NAV kalkulator) og taper ca 9000,- på et år ved å velge 80%. Men så slipper vi da å søke om ulønnet perm, og å miste rett på sykepenger. Tjener uansett såpass godt begge to at 9000,- ila et år ikke er noe big deal :)

Nei, det er ikke så enkelt - den kalkulatoren til smartepenger er jo litt mer oversiktlig sånn sett.

Jeg vil i følge den få litt mer utbetalt med 80% (men det er snakk om lommerusk da hehe), mens samboeren taper i sin med samme dekningsgrad (og det er vel der tapet kommer i de fleste tilfeller?). Jeg syns det virker så utrygt å velge ulønna, og veldig stress å skulle legge vekk penger pr mnd for å spare opp til en slik periode.

Jeg som trodde jeg hadde alt klart for meg, men vet jo jeg er supervinglete - og tallene forvirrer meg. :hilarious::hilarious:

Har prøvd å regne litt på det, og med 46 uker 100% permisjon, årets ferie og neste års ferie ser det ut som om vi må ta en ferieuke hver alene mens den andre jobber og da kommer vi oss til 1. august
Så lenge kiden ikke kommer før termin da :p

Permisjon med lønn (80 % lønn) 18.05.18-20.07.18 9 uker
Sommerferie 2018 23.07.18-17.08.18 4 uker
Permisjon med lønn 20.08.18-24.05.19 40 uker
Sommerferie 2019 27.05.19-05.07.19 6 uker

Permisjon uten lønn 08.07.19-31.03.20 9 mnd
50 prosent ulønnet permisjon 01.04.20-24.07.20 4 mnd (Pappa permisjon 50 prosent)
Sommerferie 2020 27.07.20-14.08.20 3 uker
Barnehagestart ca midten av august

Virker som du har litt peiling:Heartred
Jeg har igjen 3 uker ferie fra 2017 som er overført, og jeg jobber i det private. Er delvis sykmeldt og har vært sykmeldt siden uke 6. Er det slik at arbeidsgiver kan "tvinge" meg til å ta ut ferien før termin??

Virker som du har litt peiling:Heartred
Jeg har igjen 3 uker ferie fra 2017 som er overført, og jeg jobber i det private. Er delvis sykmeldt og har vært sykmeldt siden uke 6. Er det slik at arbeidsgiver kan "tvinge" meg til å ta ut ferien før termin??
Det vet jeg ikke. Høres ut som en spesiell situasjon. Jeg tar ferie selv om jeg er (nå gradert, før 100%) sykemeldt, det kan man gjøre. Du bare fyller ut (digitalt) på del D at du hadde ferie de og de datoene.

I utgangspunktet kan du ikke ta med deg ferie fra 2017 til 2019...

Det vet jeg ikke. Høres ut som en spesiell situasjon. Jeg tar ferie selv om jeg er (nå gradert, før 100%) sykemeldt, det kan man gjøre. Du bare fyller ut (digitalt) på del D at du hadde ferie de og de datoene.

I utgangspunktet kan du ikke ta med deg ferie fra 2017 til 2019...

Jeg skjønner. Men lurer på om jeg kan ta ut ferien, de tre ukene fra 2017 i sammenheng med ferien jeg har opptjent nå i 2018 for så å ta siste etappe av mammapermen? Er jo helst mest gira på å bruke ferien min etter at barnet har kommet. Er jo såpass dårlig nå og har ikke behov for ferie..

Back
Topp