Hvordan gjør dere det med permisjon?

For et urettferdig system! Da håper jeg jo virkelig at jeg får utbetalt fra jobb, jeg får fra jobb nå som jeg er sykemeldt i alle fall, så det lover jo bra.. har også lest at det kun er lovbestemt ferie som kan tas i permisjon? Altså 4 uker og 2 dager, er det ikke slik? Så en får ikke da 10 uker som noen sier? Blir helt forvirra i dette. Gruer meg til å søke permisjon for jeg skjønner igenting av det...

Om du får fra jobb i sykmelding, gjør du nok det i permisjon også ja. Det med ferie er jeg litt usikker på, husker ikke hvordan jeg gjorde det sist.

Her skal jeg ta all min permisjon først, så 10 uker betalt ferie (jeg tar ingen ferie i år, så jeg overfører alt til neste år, det har man krav på i hht nye ferieloven :) ), før pappaen tar sine uker (som vi håper blir 10, men føder jeg etter 1. juli blir det jo 15). Da har vi regnet ut at vi kommer sånn omtrent nøyaktig til 1. august. Og da har jo han litt ferie til gode, som han kan ta for å bruke god tid på barnehagetilvenning.

Så da blir det 100 % med 49 uker på meg (39 perm +10 uker ferie) og 10 på han, til sammen 59 uker.

Eller 44 uker på meg (34+10 uker ferie) og 15 på han, til sammen 59 uker.

Her er ingenting overlatt til tilfeldighetene. Var en grunn til at vi begynte å prøve i oktober (og heldige som vi var fikk vi klaff på første forsøk!). Sist måtte vi ta 59 uker med 80 % dekning og etter det måtte jeg ta 7 mnd ulønna perm fordi vi ikke fikk barnehageplass. Det var uaktuelt en gang til... Har ikke råd til det rett og slett.

Har dere lagt lignende planer for å nå barnehageopptaket?
Vi skal ta ferie i ukene ved helligdager. Og så skal vi høre om mamma kan ta ca to uker ferie. Tar som dere 100%

Da blir det både ferie sammen og bhg start i august. Skal se nærmere til uka.

Må legge ca plan for tidlig fødsel. Vi skal prøve å dra til syden til neste år. Helst 2 ganger etter min mening xD

Lurt! Men om han er student har han vel fri om sommeren? :) Så du slipper ta ulønnet da tenkte jeg.

Han er ferdig nå til våren, så han kommer til å søke jobber. Det er bare ikke sikkert han rekker å opparbeide seg retten til de 10 ukene. Hvis han gjør det så kommer vi til å søke om at han får de tilbake [emoji5]

Jeg starter permisjon 14. Mai. Tar ut permisjon frem til 28. November. Tar så 21 dager ferie. Permisjon 02. Januar - 14. Mars.

Så deler vi på 4 uker med ulønna perm, eller jeg tar alle 4 ukene. Ikke helt bestemt oss ennå. Vi tar begge feriedager de tre vanlige dagene i påsken i stedet for ulønna perm.

Så tar far 10 uker perm før vi begge tar 4 uker ferie i juli.

Bhg start i begynnelsen av august.

Det er hvertfall planen i hodet mitt akkurat nå[emoji28] vanskelig å planlegge så langt frem i tid! Jobben min er veldig fleksibel og betaler også min lønn, slik at jeg får norma lønn når jeg tar ut ferie i desember og tjener opp feriepenger av alt jeg får utbetalt. #heldig

For et urettferdig system! Da håper jeg jo virkelig at jeg får utbetalt fra jobb, jeg får fra jobb nå som jeg er sykemeldt i alle fall, så det lover jo bra.. har også lest at det kun er lovbestemt ferie som kan tas i permisjon? Altså 4 uker og 2 dager, er det ikke slik? Så en får ikke da 10 uker som noen sier? Blir helt forvirra i dette. Gruer meg til å søke permisjon for jeg skjønner igenting av det...
Jeg jobber med blant annet ferieloven, så dette kan jeg :)

Nå kan man få overført ALL ferie til neste år om en har foreldrepermisjon. Slik var det ikke før. Det vil si at om du ikke har tatt dine 5 uker i år (forutsatt at du jobber et sted med 5 ferieuker), kan du overføre alle 5 til neste år. Jeg har allerede planlagt dette i detalj med HR på jobben min. Etter min permisjon er ferdig i 2018 tar jeg da 5 uker med 2017-ferien, før jeg tar 2018-ferien direkte etter. Dette vil altså være i hele mai og juni. Jeg vil derfor få full lønn ut mai, og i juni trekkes jeg (som jeg hadde gjort om jeg hadde jobbet i juni, fordi vi trekkes hver juni uansett) og får utbetalt feriepenger den måneden, som jo uansett er mer enn en vanlig lønnsutbetaling. Jeg trekkes også juni i år, selv om jeg jobber, og selv om jeg ikke tar så mye som en dag ferie i år, men overfører alt til neste år.

Overføring av opp til 5 uker ferie gjelder også ved sykdom (sykemelding).

Disse endringene kom ganske nylig, husker ikke nøyaktig når, men det var i 2015 eller senere. Før det kunne man bare overføre et visst antall feriedager.

Dette er altså godt nytt for oss foreldre.

Nå kan man få overført ALL ferie til neste år om en har foreldrepermisjon. Slik var det ikke før. Det vil si at om du ikke har tatt dine 5 uker i år (forutsatt at du jobber et sted med 5 ferieuker), kan du overføre alle 5 til neste år. Jeg har allerede planlagt dette i detalj med HR på jobben min. Etter min permisjon er ferdig i 2018 tar jeg da 5 uker med 2017-ferien, før jeg tar 2018-ferien direkte etter. Dette vil altså være i hele mai og juni. Jeg vil derfor få full lønn ut mai, og i juni trekkes jeg (som jeg hadde gjort om jeg hadde jobbet i juni, fordi vi trekkes hver juni uansett) og får utbetalt feriepenger den måneden, som jo uansett er mer enn en vanlig lønnsutbetaling. Jeg trekkes også juni i år, selv om jeg jobber, og selv om jeg ikke tar så mye som en dag ferie i år, men overfører alt til neste år.

Disse endringene kom ganske nylig, husker ikke nøyaktig når, men det var i 2015 eller senere. Før det kunne man bare overføre et visst antall feriedager.

Så flott! Jeg skal bruke en ferieuke i april, fordi jeg skal være med eldste på tur med hvite busser til Krakow, og ikke orker maset med å være sykmeldt/si ifra til nav osv, men da kan jeg bruke de fire siste ukene til neste år?

Takk :) når jeg har lest på nav står det at det kun er lovpålagt ferie som kan utsette permisjon, og det er 4 uker. Men man kan vel ta ferieukene direkte etter endt permisjon da.. må jo bli noe sånn..

Takk :) når jeg har lest på nav står det at det kun er lovpålagt ferie som kan utsette permisjon, og det er 4 uker. Men man kan vel ta ferieukene direkte etter endt permisjon da.. må jo bli noe sånn..
Sikkert :) tar det på slutten for å slippe å ha mer mulig med nav å gjøre enn nødvendig :P haha

Jeg skal ha 39 uker (med 4 uker ferie i 2018) så totalt 43 uker. Deretter 6 uker ulønna permisjon også 5 uker ferie. Så skal han ha sine 10 uker og da er vi kommet til midten av august og barnehagestart :)

Går ut i mammaperm den 31 mai - 27 februar 2018. Har en uke igjen fra i fjor samt fem uker fra i år som overføres(totalt 6) til 2019. Tar disse ut direkte ut etter mammaperm så fra 27 februar-10 april. Tar så to uker ulønna til påska er ferdig og starter på jobb 24 april. Så har samboer permisjon fra 24 april og til 3 juli. Så jobber jeg uansett 50% natt fast (ca 7 vakter i måneden, fire hverdager og tre helgedager) og studerer ved siden av så tenker å ha barnet hjemme til hun blir 2 år så kan mamma som ble pensjonist i år passe på lillejenta de fire dagene i måneden jeg jobber natt på hverdager:)
Så har jeg igjen 5 uker ferie på slutten av året kanskje rundt juletider:smug:

Last edited:

Jeg jobber i kommunen, er det andre regler der da? Sjefa mi sier at jeg ikke kan overføre mer enn de to ukene som man har lov til å overføre. Altså 12 dager gjeldende for kommunen da de ikke regner søndag som feriedag. Hadde vært supert om jeg kunne overført mer! [emoji3][emoji106]

Jeg jobber i kommunen, er det andre regler der da? Sjefa mi sier at jeg ikke kan overføre mer enn de to ukene som man har lov til å overføre. Altså 12 dager gjeldende for kommunen da de ikke regner søndag som feriedag. Hadde vært supert om jeg kunne overført mer! [emoji3][emoji106]
Sjefen din har sikkert ikke fått med seg den nye ferieloven. Du kan overføre alt. Bare vis til ferieloven!

Sjefen din har sikkert ikke fått med seg den nye ferieloven. Du kan overføre alt. Bare vis til ferieloven!
Kan jeg også overføre 3 uker eller må det være alle 5 ukene? [emoji5]

Kan jeg også overføre 3 uker eller må det være alle 5 ukene? [emoji5]
Må selvfølgelig ikke være alle om du tar noe av ferien i år. Men det er bare ingen begrensning når man har foreldrepermisjon eller sykemelding. Tar du to uker ferie i år får du med deg 3 til neste år

Må selvfølgelig ikke være alle om du tar noe av ferien i år. Men det er bare ingen begrensning når man har foreldrepermisjon eller sykemelding. Tar du to uker ferie i år får du med deg 3 til neste år
Takk for svar, da skal jeg snakke med henne om det etterpå [emoji16]

Nei, dette har vi ikke tenkt så veldig nøye på ser jeg[emoji23] Burde sette oss ned med noen kalendere og planlegge i helga[emoji85] Jeg er jo 26+5 i dag, så burde jo virkelig søke[emoji23]

Jeg går ut 3 juni og tar 100% i 49 uker. Mannen er student, så jeg får hans:) jeg overfører 4 uker ferie fra i år og så har jeg 5 uker fra neste år. Vil da sitte igjen med 1 mnd som jeg tenkte å ta ulønnet. Håper jeg kan jobbe ekstra helg og kvelder den perioden. Evt om jeg kan jobbe fredager på slutten av permisjonen min da samboeren min har fri fredager. Hvis jeg gjør det, må jeg da søke om det nå og bestemme meg nå? For da blir jo permisjonen forlenget..? Og hvis barnet blir født i juni. Får en da kontantstøtte året etter i juli? Den mnd barnet blir 13 mnd?

Jeg er ikke jelr sikker på hvordan vi gjør det enda. Mulig jeg tar 29 uker og han resten.

Men er det noen grunn til å overføre ferien til neste år? Jeg tenkte bare å ta årets ferie i år og dermed utsette permisjonen med fem uker. Er det dumt?

Back
Topp