Hvordan gjør dere det med permisjon?

Nanakorobi Yaoki

Forumet er livet
Junilykke2018
❤ Juliskattene 2018 ❤
Her skal jeg ta all min permisjon først, så 10 uker betalt ferie (jeg tar ingen ferie i år, så jeg overfører alt til neste år, det har man krav på i hht nye ferieloven :) ), før pappaen tar sine uker (som vi håper blir 10, men føder jeg etter 1. juli blir det jo 15). Da har vi regnet ut at vi kommer sånn omtrent nøyaktig til 1. august. Og da har jo han litt ferie til gode, som han kan ta for å bruke god tid på barnehagetilvenning.

Så da blir det 100 % med 49 uker på meg (39 perm +10 uker ferie) og 10 på han, til sammen 59 uker.

Eller 44 uker på meg (34+10 uker ferie) og 15 på han, til sammen 59 uker.

Her er ingenting overlatt til tilfeldighetene. Var en grunn til at vi begynte å prøve i oktober (og heldige som vi var fikk vi klaff på første forsøk!). Sist måtte vi ta 59 uker med 80 % dekning og etter det måtte jeg ta 7 mnd ulønna perm fordi vi ikke fikk barnehageplass. Det var uaktuelt en gang til... Har ikke råd til det rett og slett.

Har dere lagt lignende planer for å nå barnehageopptaket?

Last edited:
Jepp! :) vi tar 80%. Begynner permisjon midt i mai: 3 uker før termin, 10 uker mammaperm, så hele fellesperioden, men deler den i 2 og tar ferie de siste 4 ukene i 2018, så har jeg perm til midten av mai, da tar mannen pappaperm til slutten av juli, også tar vi begge ferie til uti midten av august :) helt perfekt!

Jeg tror vi har landa på 80% dekningsgrad, og da kan vi ha noe av ferien vår mens den andre har permisjon og få vært litt mer sammen alle tre. Jeg tar nok hele fellesperioden, og mannen 10 uker. Han tenker å ta ut sin gradert, siden jeg jobber deltid, og da får vi strekt tiden endel lengre også. Har ikke finregna på datoer, men med 80% så kommer vi til 8. juli om far skulle tatt 100% i alle fall. Og så har vi jo ferie i tillegg som ikke er ferdig planlagt. Vil i alle fall forsøke å få til noen uker sammen.

Jeg tror vi har landa på 80% dekningsgrad, og da kan vi ha noe av ferien vår mens den andre har permisjon og få vært litt mer sammen alle tre. Jeg tar nok hele fellesperioden, og mannen 10 uker. Han tenker å ta ut sin gradert, siden jeg jobber deltid, og da får vi strekt tiden endel lengre også. Har ikke finregna på datoer, men med 80% så kommer vi til 8. juli om far skulle tatt 100% i alle fall. Og så har vi jo ferie i tillegg som ikke er ferdig planlagt. Vil i alle fall forsøke å få til noen uker sammen.
Husk at om du tar 80 % så må han også ta 80 %...

Husk at om du tar 80 % så må han også ta 80 %...

Ja, vet, vi har brukt kalkulatoren på smartepenger.no når vi har diskutert frem og tilbake, og vi taper mindre på det han taper i løpet av sine 10 uker enn om jeg skal ta ulønna permisjon i tilsvarende antall uker. For vi måtte ha fylt på med ulønna med 100% dekning.

Jeg ser hva jeg skrev som får det til å høres ut som jeg mente han skulle ha 100% dekningsgrad da, jeg skrev det fryktelig klønete. :hilarious: Jeg mente at vi kommer til 8. juli om han tar sine uker ugradert - altså være 100% borte fra jobb. Så når han graderer uttaket sitt så kommer vi enda lengre. :) Særlig når vi roter inn ferie i tillegg. Jeg tror nok vi er rimelig sikra plass fra august av, men virker som det er ganske fullt i barnehagene her nå. Noen på jobb sliter, og har vel enda ikke fått plass (og får vel ikke det før august heller vil jeg tro, sånn sett føder vi på en perfekt tid på året altså!).

Ja, vet, vi har brukt kalkulatoren på smartepenger.no når vi har diskutert frem og tilbake, og vi taper mindre på det han taper i løpet av sine 10 uker enn om jeg skal ta ulønna permisjon i tilsvarende antall uker. For vi måtte ha fylt på med ulønna med 100% dekning.

Samme resultat på regnestykket fikk vi :) lønner seg med 80% mot ulønna perm.

Samme resultat på regnestykket fikk vi :) lønner seg med 80% mot ulønna perm.
Vi var superheldige sånnsett med termin i månedsskiftet juni/juli. For kommer oss helt til august med 100% permisjon kombinert med betalt ferie. Så vil få 100% av lønna helt fram til august :)

Men det kompenserer jo for 7 måneder med ulønna sist :P etter 80% i 59 uker... da tok jeg 80% for å vente lengst mulig med ulønna. Skummelt å gå uten noen rettigheter så lenge.

Men overfører man årets ferie har man altså opp til 10 uker betalt ferie neste år! :)

I og med at mannen er ufør har han ikke rett på permisjon, så jeg søker om å få overført hans ti uker til meg. Da blir det antagelig 49 uker permisjon på meg, med 100% lønn. Litt usikker på om jeg skal ta noe ulønnet, og så ferie etterpå, for å komme over på rett side av sommeren igjen, hadde vært veldig deilig med to somre i permisjon, og så startet på jobb igjen til nytt skoleår. Blir uansett 100% lønn i permisjon.

Vi var superheldige sånnsett med termin i månedsskiftet juni/juli. For kommer oss helt til august med 100% permisjon kombinert med betalt ferie. Så vil få 100% av lønna helt fram til august :)

Men det kompenserer jo for 7 måneder med ulønna sist :p etter 80% i 59 uker... da tok jeg 80% for å vente lengst mulig med ulønna. Skummelt å gå uten noen rettigheter så lenge.

Men overfører man årets ferie har man altså opp til 10 uker betalt ferie neste år! :)
Er ikke noe i Norge som heter betalt ferie. På et eller annet tidspunkt trekkes du for antall feriedager. Mest sansynlig den mnd du får utbetalt feriepenger.

Er ikke noe i Norge som heter betalt ferie. På et eller annet tidspunkt trekkes du for antall feriedager. Mest sansynlig den mnd du får utbetalt feriepenger.
Jada, får ikke lønn i juni (men da får jeg feriepenger), men du skjønner hva jeg mener :) Får lønn de ti ukene som om jeg var på jobb akkurat som i permisjonen. Så i praksis er det jo det samme. Fint å slippe å ikke ha inntekt noen måneder, og å ikke risikere å miste retten til sykepenger. Føltes litt skummelt sist

Min permisjon starter i midten av mai, og kommer til å velge 100% utbetaling. Samboeren min er student så kommer til å søke om overføring av hans uker til meg. Jeg vil da være i permisjon frem til slutten av april, tar deretter 3 uker ferie før jeg tar ulønnet permisjon frem til barnehagestart. Det blir da litt over 3 mnd ulønnet permisjon. Tror dette er det som lønner seg mest for oss, men syns det er lett å bli forvirret i forhold til dette regnestykket.

Jada, får ikke lønn i juni (men da får jeg feriepenger), men du skjønner hva jeg mener :) Får lønn de ti ukene som om jeg var på jobb akkurat som i permisjonen. Så i praksis er det jo det samme. Fint å slippe å ikke ha inntekt noen måneder, og å ikke risikere å miste retten til sykepenger. Føltes litt skummelt sist
Helt enig! Er livredd for å miste rettigheter. Vi i Norge innser ikke hvor fantastisk heldige vi et før vi opplever å miste rettigheter man «tar for gitt» til daglig :nailbiting:

Min permisjon starter i midten av mai, og kommer til å velge 100% utbetaling. Samboeren min er student så kommer til å søke om overføring av hans uker til meg. Jeg vil da være i permisjon frem til slutten av april, tar deretter 3 uker ferie før jeg tar ulønnet permisjon frem til barnehagestart. Det blir da litt over 3 mnd ulønnet permisjon. Tror dette er det som lønner seg mest for oss, men syns det er lett å bli forvirret i forhold til dette regnestykket.
Lurt! Men om han er student har han vel fri om sommeren? :) Så du slipper ta ulønnet da tenkte jeg.

Jeg har ikke noe jobb, heller ingen permisjon. Det er utrolig synd for far, skulle ønske han kunne få pappaukene uavhengige av min aktivitet.

Jeg har fått beskjed om at jeg kan ta ferien nesteår, MEN de blir uten betaling? Hvorfor får noen betalt ferie å andre ikke?..

Jeg har fått beskjed om at jeg kan ta ferien nesteår, MEN de blir uten betaling? Hvorfor får noen betalt ferie å andre ikke?..

Hvis de utbetaler feriepengene i år til vanlig tid, så vil du få dobbelt opp da, og så må du selv spare de pengene til du tar ut ferie.

Hvis de utbetaler feriepengene i år til vanlig tid, så vil du få dobbelt opp da, og så må du selv spare de pengene til du tar ut ferie.
Ikke jeg, fordi jeg får ikke lønn i juni, uansett om jeg jobber i juni eller ikke. Får vanlig lønn de andre månedene, uansett om jeg tar ferie eller ikke. Vil derfor få vanlig lønn både gjennom hele permisjonen (det går via jobben min, så får de det refundert fra NAV) og i den ti uker lange ferien jeg tar etter permisjon, til vanlig lønnsutbetalingsdato

Jeg får vanlig lønn fra jobb i hele permisjonen, og opptjener dermed feriepenger også for neste år, som om jeg skulle jobbet. Får du utbetalingen din fra nav, vil du kun få utbetalt feriepenger for 12 uker permisjon, og da ingenting for eventuell overført ferie.

Ikke jeg, fordi jeg får ikke lønn i juni, uansett om jeg jobber i juni eller ikke. Får vanlig lønn de andre månedene, uansett om jeg tar ferie eller ikke. Vil derfor få vanlig lønn både gjennom hele permisjonen (det går via jobben min, så får de det refundert fra NAV) og i den ti uker lange ferien jeg tar etter permisjon, til vanlig lønnsutbetalingsdato

Samme som hos meg, utrolig behagelig å slippe å tenke noe særlig over hva jeg får utbetalt. Alt går bare sin vante gang.

Jeg får vanlig lønn fra jobb i hele permisjonen, og opptjener dermed feriepenger også for neste år, som om jeg skulle jobbet. Får du utbetalingen din fra nav, vil du kun få utbetalt feriepenger for 12 uker permisjon, og da ingenting for eventuell overført ferie.

For et urettferdig system! Da håper jeg jo virkelig at jeg får utbetalt fra jobb, jeg får fra jobb nå som jeg er sykemeldt i alle fall, så det lover jo bra.. har også lest at det kun er lovbestemt ferie som kan tas i permisjon? Altså 4 uker og 2 dager, er det ikke slik? Så en får ikke da 10 uker som noen sier? Blir helt forvirra i dette. Gruer meg til å søke permisjon for jeg skjønner igenting av det...

Back
Topp