Hvordan går det med vekta?

30+2 og har gått opp 11 kg. Kjenner jeg begynner å stresse litt, for vil ikke gå opp mer enn maks 15-16 kg og det er jo 10 uker igjen.. Skjønner ikke hvordan vekten kan øke så mye når matinntaket og kostholdet er så og si likt som før jeg ble gravid. Går forbrenningen ned når man er gravid? For babyen, morkaken, etc. veier jo ikke 11 kg til sammen :hilarious:


Samme lurer egentlig jeg på. Men kroppen samler vel litt ekstra fett for å ha til etter fødsel mener jeg å ha lest. Har også mål om max 16 kg i løpet av svangerskapet. Ligger nå på mellom 8 og 9 kg + men passer godt på mat, trening og følger mye med at jeg får nok aktivitet slik at jeg skal legge på meg minst mulig unødvendig.
 
Har ikke turt å gått på vekta på et par uker :rolleyes::nailbiting:
 
Gått opp 9/10 kg, så håper jeg klarer å holde meg innenfor 15 kg til termin. Har litt lav bmi fra før da, så det er ikke det at jeg tar noe skade av å legge på meg, men fint å slippe mange ekstra kilo:rolleyes:
 
Pluss 7,5 kg i uke 30+2, nå har vekta mi stangnert helt, jeg får jo ikke plass til mer enn miniporsjoner gleder meg til å spise en stor porsjon god middag etter fødsel!
 
Pluss 7,5 kg i uke 30+2, nå har vekta mi stangnert helt, jeg får jo ikke plass til mer enn miniporsjoner gleder meg til å spise en stor porsjon god middag etter fødsel!
Jeg gleder meg også til å spise ordentlig igjen!! Føler man er stappa men ikke ordentlig mett!:wideyed: merkelig følelse:hilarious:
 
30+2 og har gått opp 11 kg. Kjenner jeg begynner å stresse litt, for vil ikke gå opp mer enn maks 15-16 kg og det er jo 10 uker igjen.. Skjønner ikke hvordan vekten kan øke så mye når matinntaket og kostholdet er så og si likt som før jeg ble gravid. Går forbrenningen ned når man er gravid? For babyen, morkaken, etc. veier jo ikke 11 kg til sammen :hilarious:
Har også gått opp 11 kg, men håper det bare er at man vokser i rykk og napp, sånn at vekta ikke fortsetter å peke oppover like raskt som den har gjort en periode nå. Kanskje ikke heeelt realistisk med tanke på at baby skal vokse en del framover, men det er jo lov å håpe :D
 
Har også gått opp 11 kg, men håper det bare er at man vokser i rykk og napp, sånn at vekta ikke fortsetter å peke oppover like raskt som den har gjort en periode nå. Kanskje ikke heeelt realistisk med tanke på at baby skal vokse en del framover, men det er jo lov å håpe :D

Hehe, ja, vi får håpe vekten flater litt ut selv om baby skal legge på seg et par kg til :p
 
Gruer meg til å sjekke etter jul :) Spiser godt kan man si. Men trener hver dag så holder hvert fall det med like enda.
 
Har ikke turt å gått på vekta på ei stund :hilarious:
 
Har gått opp masse, men økningen har vært jevn hele veien. Har egentlig aldri vært så opptatt av antall kilo, men heller å ha et sunt forhold til mat og føle å seg bra. Skjønner jo at det er relevant når det gjelder jordmor kontrollene, men da er det jo for å følge med på vekst og at alt er bra.
En annen side av det, som jeg merker jeg reagerer på, er når utenksomme folk kommer med sleivekommentarer og sier ting som «nå har du blitt tjukk» eller etterligner en stor koloss som går. At det er mulig! Jeg har følt meg flott hele svangerskapet og vet at gutten min har det godt(som er det eneste som betyr noe), men når folk får deg til å føle deg som en hval da kan plutselig kiloene begynne å bety noe. Heldigvis klarer jeg blåse i det, men det er det jo ikke nødvendigvis alle som gjør.
Flere som opplever dette?
 
Er opp ca 10kg nå, har fått litt vann i kroppen men det er lite enda! Heldigvis:hungover: men vondt i føttene hvis jeg ikke har de mye opp da:wtf:
 
34+1 og opp 9.5 kg, så holder meg nokså likt som forrige svangerskap :)
 
Har gått opp masse, men økningen har vært jevn hele veien. Har egentlig aldri vært så opptatt av antall kilo, men heller å ha et sunt forhold til mat og føle å seg bra. Skjønner jo at det er relevant når det gjelder jordmor kontrollene, men da er det jo for å følge med på vekst og at alt er bra.
En annen side av det, som jeg merker jeg reagerer på, er når utenksomme folk kommer med sleivekommentarer og sier ting som «nå har du blitt tjukk» eller etterligner en stor koloss som går. At det er mulig! Jeg har følt meg flott hele svangerskapet og vet at gutten min har det godt(som er det eneste som betyr noe), men når folk får deg til å føle deg som en hval da kan plutselig kiloene begynne å bety noe. Heldigvis klarer jeg blåse i det, men det er det jo ikke nødvendigvis alle som gjør.
Flere som opplever dette?

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Har gått opp masse, men i motsetning til deg har jeg slitt veldig med det. Opplever at mange henger seg opp i både vekt og størrelse og at det ikke er noe filter på hva man kan finne på å si og spørre gravide kvinner om. Enkelte kommentarer har vært veldig sårende, er ikke sikkert at jeg hadde tatt det like mye innover meg om jeg ikke allerede hadde følt meg så usikker på kroppen min. Har også mye vann i kroppen som bidrar til at jeg føler meg ekstra hoven.

Nå har vekta stått stille i tre uker, men magen vokser fremdeles. Så lenge jenta i magen har det bra og vokser er jeg takknemmelig for det :)
 
34+6 i dag og var på sv.kontroll hos legen. Gått opp 13kg totalt. Synes det holder nå, for er tungt for beina og bekkenet :p
 
30+2 og har gått opp 11 kg. Kjenner jeg begynner å stresse litt, for vil ikke gå opp mer enn maks 15-16 kg og det er jo 10 uker igjen.. Skjønner ikke hvordan vekten kan øke så mye når matinntaket og kostholdet er så og si likt som før jeg ble gravid. Går forbrenningen ned når man er gravid? For babyen, morkaken, etc. veier jo ikke 11 kg til sammen :hilarious:

Forbrenningen går vell opp når man er gravid, eller det er det det egentlig skal gjøre har jeg lest. Men min har gått ned, i følge prøve resultatene mine ligger den nå under normalen for de som ikke er gravide, mens den tidligere var på helt normalt nivå. Så mtp at jeg er gravid så er min forbrenning mye lavere enn den skulle ha vært egentlig :p
 
... håper det meste går av fort etter fødselen:) lov å håpe..
 
Opp 14 kg på kontroll i går 36+1. Heilt likt som med første.
 
35+2 og opp akkurat 10 kg fra start, så enn så lenge er det mindre enn med storesøster, så jeg er fornøyd :)
 
Back
Topp