Hvor mye sparer dere til barna?

Jeg har opprettet sparing i et fond. Det er til barnet, men står i mitt navn pga. mange av grunnene jeg ser over her pluss at jeg kjenner et par som gikk fra hverandre nylig og at jeg da så hvor mange utgifter man får hvis man skal bo alene med barn som er ungdommer.

Pengene fra fondet skal da gå til faste utgifter vi kommer til å få med eldre barn dersom økonomien vår ikke lenger er slik den er i dag (f.eks hvis vi har gått fra hverandre), eller månedsutgiftene er for store. For oss vil det da være bidrag til hybel og pendling for videregående, fritidsaktiviteter, billappen og etter hvert studie. Dersom økonomien vi har innen den tid tilsier at dette er kostnader vi kan ta løpende, så gjør vi det og fondspengene kan brukes til bolig eller annet av barnet. Så det jeg føler jeg gjør nå er å jobbe opp en buffer til bruk på barnet, slik at vi gjør sparingen over mange år isteden for å få masse store utgifter hvem måned fra f.els. videregåendestart.

Sparer barnetrygden hver mnd til hver av barna. Står i mitt navn sånn at de senere ikke skal få noe problemer med stipend fra Lånekassen. Pengene skal gå til egenkapital til bolig.
De kan også få problemer med stipend hvis du tjener for mye, iallefall på vgs

500kr/mnd og litt mer ved jul og bursdag.

Her går barnetrygden inn på sparekonto hver måned, og Evt. Pengegaver blir satt inn. Får han kontanter så bruker jeg de og overfører tilsvarende beløp til konto. Han er foreløpig to år, så de kontantene trenger han ikke. Når han blir større tenker jeg at han kan velge selv om pengene skal spares, eller om han vil kjøpe noe.

Sparer 1000kr pr barn i måneden. Aksjer. I mitt navn.
Vi eier også flere eiendommer, så tenker at den dagen de skal ut i livet vil vi hjelpe til med egenkapital til boligkjøp.

Sparer ikke et fast beløp, men setter inn bursdagpenger, ekstra inniellom :) besteforeldre setter også inn der av og til. Dette er penger tiltenkt bolig i fremtiden.

Hun har en egen sparekonto der vi har satt inn penger hun fikk i dåpsgave og det hun får i bursdags- og julegaver. Denne kontoen får hun bestemme over selv når hun er gammel nok.

Så har vi en sparekonto i vårt navn der vi sparer 1000,- i mnd (500,- hver). Denne tenker vi å bruke på konfirmasjon (selskap og bunad), hjelpe med billappen, bolig osv. Dette er altså ikke penger hun kommer til å få servert på 18års dagen, men penger vi råder over som skal gå til fornuftige ting til henne.

Vurderer å starte en boligsparekonto i hennes navn også, men blir max 500 i mnd vi klarer der da og kanskje redusere litt på sparekontoen... I tillegg kommer det jo et barn til til sommeren så må spare der og

Hun har en egen sparekonto der vi har satt inn penger hun fikk i dåpsgave og det hun får i bursdags- og julegaver. Denne kontoen får hun bestemme over selv når hun er gammel nok.

Så har vi en sparekonto i vårt navn der vi sparer 1000,- i mnd (500,- hver). Denne tenker vi å bruke på konfirmasjon (selskap og bunad), hjelpe med billappen, bolig osv. Dette er altså ikke penger hun kommer til å få servert på 18års dagen, men penger vi råder over som skal gå til fornuftige ting til henne.

Vurderer å starte en boligsparekonto i hennes navn også, men blir max 500 i mnd vi klarer der da og kanskje redusere litt på sparekontoen... I tillegg kommer det jo et barn til til sommeren så må spare der og
Husk at boligsparing i hennes navn kan gjøre at hun ikke får de fulle fordelene senere :)

Husk at boligsparing i hennes navn kan gjøre at hun ikke får de fulle fordelene senere :)
Boligsparing for barn antar jeg, ikke bruke bsu. Det skal man aldri gjøre før eier av konto fakrisk skatter, ellers mister de fordeler.

Med boligsparing for barn mister hun vel ingen fordeler slik jeg har forstått det :)

Oi, så flinke mange er til å spare! ☺️
Her spares det i rykk og napp, mere i perioder. Storesøster har fond som det spares i, og fondet skal hun få når hun blir 18. Der er det allerede sneket seg unna en del penger. Så har jeg en helt enkel sparekonto som vi overfører litt hipp som happ, men prøver å få til noe hver mnd. Det er sparing til konfirmasjon tenker jeg - hun skal få pengene da.

Vi sparer barnetrygden + litt til, men foreløbig på sparekonto,hovedsaklig fordi vi er i en økonomisk situasjon der vi må kunne bruke litt hvis det kniper. Har tenkt å sette noe av det inn i mer langsiktig sparing etterhvert, men må bygge opp litt mer buffer først, per nå er ungenes kontoer en reserve-buffer.

Vi sparer 200 hver mnd på konto i mitt navn + pengegaver han får. Noen måneder blir det mer også da vi bruker han sin sparekonto til å sette inn og ta ut penger til større utgifter som vi støter på i forhold til han, f.eks. Var det fra denne kontoen vi sparte opp og tok ut penger for å kjøpe alt han skulle ha til barnehagestart og blir også her vi etterhvert legger inn mer for å kunne betale lappen osv.

I tillegg fokuserer vi på å betale litt ekstra i mnd på boliglånet for å etterhvert kunne kjøpe større, bli fortere gjeldsfri og hjelpe på denne måten. Regner med å gjøre det samme med lillebror :)

Back
Topp