Hvor mye sparer dere til barna?

Ok. Så høye summer kommer de nok ikke opp i.

Eldste er også snart 11 år, så det rekker vi ikke. Heldigvis.
Nei det er nok ikke normalen å komme opp i så høye summer, men for eksempel for de som har råd til å spare barnetrygden hver måned, pluss eventuelle bursdagspenger og julegaver, kommer gjerne opp i 20 000kr i året. Det er 360 000kr på 18 år. Da begynner man å komme farlig nærme grensen for stipendet, og den grensa kan jo endre seg på 18 år både opp og ned.

Jeg sparer vel 2000 kr hver mnd til dem i fond,men i mitt navn. Både for at ting kan skje som gjør at jeg kan trenge pengene, feks samlivsbrudd og egenkapital til bolig, men også for at de ikke blir å få beløpet når de er 18. Jeg har spart mer også fra før på samme, men det jeg sparer nå er tiltenkt dem på deling en dag.

Mine foreldre setter inn litt penger til dem når de har bursdag og til jul, og pengene de får av min bestemor går også på sparekonto.

Vi som foreldre fokuserer på å betale ned lån først og fremst og sparer ellers i eget navn. Da får de ikke tilgang til mye når de er 18. Har vurdert å gjøre om kontoene deres til sånn boligsparing for barn som banken har. Da er det låst til bolig. Altså de pengene de får av besteforeldre men samtidig kan det være annet de skal brukes til. Men ikke lappen eller festing så derfor vurderer jeg å låse dem sånn.

Setter av 500 kr mnd på et fond med hovedsakelig aksjer pr mnd, i minn navn for å unngå inntektsgrenser på både det ene og andre og fordi vi tenker det skal gå til boligkjøp pg ønsker ikke at en 18 åring skal få tilgang til de med en gang de på dagen har lov;-) det kan jo bli litt summer etterhvert og kan fort bli fristende for en 18 åring:-)

Nei det er nok ikke normalen å komme opp i så høye summer, men for eksempel for de som har råd til å spare barnetrygden hver måned, pluss eventuelle bursdagspenger og julegaver, kommer gjerne opp i 20 000kr i året. Det er 360 000kr på 18 år. Da begynner man å komme farlig nærme grensen for stipendet, og den grensa kan jo endre seg på 18 år både opp og ned.
Ja ikke sant. Vi har ikke mulighet til å spare så mye. Men noe er bedre enn ikke noe.
Jeg selv hadde ingenting oppspart da jeg ble 18.

Sparer dobbelt av barnetrygden, pluss arv og gaver. Har en konto i hennes navn, en i vårt i tillegg til både fond og aksjekonto i vårt navn. Holder oss under grensen til lånekassen, men også til overformynderiet.

http://overformynderi.no/unnga-mens-du-sparer/

Hun kommer ikke til å få pengene rett i hånden når hun er 18 år, men de skal gå til bolig, utveksling, utdanning eller lignende. Tar det litt som det kommer, men tanken er at det ikke bare skal sløses bort på fest og morro ihvertfall.

Ja ikke sant. Vi har ikke mulighet til å spare så mye. Men noe er bedre enn ikke noe.
Alt er bedre enn ingenting, man har ulikt sparepotensiale og sånn er det bare. Vil bare minne om at det også er lurt å ha en buffer om dere ikke har det fra før :)

Jeg hadde heller ingeting men har klart meg bra likevel, set tenker jeg kengubarnet også gjør men vi kommer til å hjelpe med diverse da

Vi har både fond, sparekonto og brukskonto til vår gutt. Blir nok til å bruke endel av de pengene på ting han skal være med på i oppveksten, feks fotball, musikk o.l. Men at vi setter av penger når vi har penger til å avse. Og at når han blir 18+ skjønner at dette er penger til bolig, bil, og ellers nyttige ting. Tante kul skulle lage morokonto til han, hvor han kan bruke pengene på å se verden, opplevelser osv.

Jeg hadde oppspart penger, men pga skatt og slikt så fikk jeg utbetalt ca 2000kr i måneden i 2 beløp. Litt kjedelig at beløpene var så små at jeg ikke kunne forsvare et boligkjøp på dem. Og at jeg ikke skjønte at boliglån uansett ville ta mange år å betale ned. Eller at dette var penger som ville kunne bidra til å betale ned den månedlige avgiften. Endte med at jeg sullet bort alt mamma hadde spart opp til meg, å det var endel penger.

200 kroner i mnd i fond :) Pengene får de når de er myndige :)

hvordan type fond sparer dere i? kontakter man bare banken, så fikser de det? og fondet er i deres navn?

Ja, vi sparer. ikke på vanlig sparekonto da, rentene er for lav og vil bare tape seg i verdi hvert år pga. inflasjon. Vi sparer i vårt eget navn i fond, har en felleskonto til begge barna hvor vi tenker at pengene skal kunne brukes til bunad, hjelpe de med førerkort, penger under studier ol. I barnas navn sparer vi kun i start BSU, vanlig BSU må man ikke spare i før barna overstiger egen inntekt over frikortgrensen. Når barna blir eldre dvs. Over 15 år blir vi også å spare i sparekonto også. Men pga. Inflasjon og lav rente gjør vi ikke det enda.

Alt er bedre enn ingenting, man har ulikt sparepotensiale og sånn er det bare. Vil bare minne om at det også er lurt å ha en buffer om dere ikke har det fra før :)
Dette! Første prioritet er å ha trygg økonomi selv som foreldre, sparing kommer i neste rekke. Det er viktigere å kunne dekke utgifter til ny vaskemaskin eller bilreparasjon selv enn sparing. Gjennom å ha buffer og en trygg økonomi selv kan man på sikt kanskje bygge opp noe økonomi for ungene også.

hvordan type fond sparer dere i? kontakter man bare banken, så fikser de det? og fondet er i deres navn?
Her har jeg latt en såkalt sparerobot ordne det for meg. Gikk gjennom en sånn undersøkelse om risiko, hvor langt tidsperspektiv på sparing osv og fikk et forslag på hvilke fond. Det ble en pakke satt sammen av flere enkeltfond, flere bransjer og flere ulike risikograder. Da sprer man risikoen sin.

Du kan også velge både fond og aksjer selv, men da må du sette deg mer inn i det. Her har jeg brukt sparerobot til oppstart,så skal jeg holde øye med det og vurdere å styre litt mer detaljer etterhvert. Banken rådgir deg om dette og forklarer hvordan det fungerer hvis du vil det. :-)

Dette! Første prioritet er å ha trygg økonomi selv som foreldre, sparing kommer i neste rekke. Det er viktigere å kunne dekke utgifter til ny vaskemaskin eller bilreparasjon selv enn sparing. Gjennom å ha buffer og en trygg økonomi selv kan man på sikt kanskje bygge opp noe økonomi for ungene også.
Ja, buffer bør komme først! Og alle har ikke sparepotensiale, men om man kan bør man legge til side så mye som mulig for en buffer. Vi tenker buffer først så det andre :)

Ja, buffer bør komme først! Og alle har ikke sparepotensiale, men om man kan bør man legge til side så mye som mulig for en buffer. Vi tenker buffer først så det andre :)
Skjønner også veldig godt at folk samtidig vil spare til barna. Vi er jo også fanget i det med å gi dem muligheter og at "alle" sparer så masse. Klart at det føler mange på også om sparing er økonomisk vanskelig.

Skjønner også veldig godt at folk samtidig vil spare til barna. Vi er jo også fanget i det med å gi dem muligheter og at "alle" sparer så masse. Klart at det føler mange på også om sparing er økonomisk vanskelig.
Ja, det skjønner jeg og. Nå er vi heldige, og har muligheten til å spare litt trass uføre. Og jeg sier heldige, fordi jeg tar det ikke for gitt. :)

Enn så lenge setter vi inn barnetrygden på sparekonto :)
Ser an hver mnd om det er mye nytt/dyrt han trenger, da tar jeg noe av barnetrygden til det.

Back
Topp