Hvor mye sparer dere til barna?

Tigerlilje

Forumet er livet
Himmelbarn
Aprillykke 2017
Oktoberlykke2020❤
Hei,

hvor mye setter dere evt av i mnd/jevnlig og hva er deres langsiktige sparemål? Sparer dere på vanlig sparekonto eller kjøper dere fond/aksjer? Når tenker dere at barna skal få overta pengene?
 
Vi tenker å spare i fond, 500kr hver i mnd. Må bare få en ledig halvtime til å snakke med banken hva de anbefaler, både type fond og om det bør stå i hennes navn. Vurderte dette med å sette mer penger i huset men vi velger å spare utenom.
 
Vi sparer barnetrygd og i tillegg 500 kr fra hver, begge deler i fond. De får hun når hun trenger det etter hun er 18. Dvs hvis hun skal kjøpe bolig eller studere e.l.
 
Sparer barnetrygden hver mnd til hver av barna. Står i mitt navn sånn at de senere ikke skal få noe problemer med stipend fra Lånekassen. Pengene skal gå til egenkapital til bolig.
 
Sparer barnetrygd hver mnd. Og pluss bursdagspenger osv. Så kan han få feks ting senere i livet som han ønsker seg. Han er ikke mer enn 18mnd gammel nå. Men han har 20 Lapper på konto. Som han evt kan bruke på ting han trenger eller ønsker.
Evt spare til han blir 18 og vil ha bil sertifikat :) osv osv osv :laughing025

Dette skal værtfall ikke brukes til festing og unødvendig morro hvis han plutselig tror dette når han blir 18 :laughing025:laughing025
 
Vi er heldige og kan spare en del til barna våre hver måned, driver å finner litt utav hvordan vi kan spare best mulig til dem - og samtidig ikke gå over formue grensa mtp stipend og studielån for barnet når de blir så gamle. Vi føler det blir feil for barnet at de ikke skal få stipend som studenter fordi foreldrene var såpass heldige at vi kunne spare mye til dem.
Så nå har de vanlig sparekonto, ett fond og aksjesparekonto. Så skal vi lage en konto i vårt eget navn hvor eventuelt ekstrabeløp blir satt inn slik at de ikke overstiger med egen formue. Vi sparer barnetrygda og ekstra beløp, samt at besteforeldrene setter inn en sum på fond hver mnd.
 
Sparer barnetrygd hver mnd. Og pluss bursdagspenger osv. Så kan han få feks ting senere i livet som han ønsker seg. Han er ikke mer enn 18mnd gammel nå. Men han har 20 Lapper på konto. Som han evt kan bruke på ting han trenger eller ønsker.
Evt spare til han blir 18 og vil ha bil sertifikat :) osv osv osv :laughing025

Dette skal værtfall ikke brukes til festing og unødvendig morro hvis han plutselig tror dette når han blir 18 :laughing025:laughing025
Ja vi tenker at om det går så trenger ikke barnet få tilgang til alt når de blir 18... kan få noe når de er 18, og så setter vi av noe som får gå kun til huskjøp eller sånt.
 
Ja vi tenker at om det går så trenger ikke barnet få tilgang til alt når de blir 18... kan få noe når de er 18, og så setter vi av noe som får gå kun til huskjøp eller sånt.

Det var en god ide :) Greit at de er forberedt på å kunne få et boligkjøp i en tidlig alder også. Er veldig få som har råd til å kjøpe bolig. Og dette syns jeg er veldig omtenksomt av foreldre.
Jeg hadde ikke sparekonto da jeg var liten. Mamma sparte ikke noe eller hadde noe konto til oss. Men var nok trangt om økonomi vil jeg tro.
Så jeg kommer til å lage sparekonto til jenta som kommer i mai også :) pengene trengs når di blir eldre :p
 
Ingenting , i betaler nedpå huslån og lever livet nå, da er vi gjeldsfri når han flytter ut og kan hjelpe til.
Billappen skal han få av oss og så sparer bestefar litt penger til han.
 
Her har ungene hver sin boligsparkonto og sparekonto.
Jeg setter av 100 til dem hver på sparekonto hver mnd. Pluss det de evt får i gaver. (de har en sparebøsse til sparing på sparekonto og en bøsse til kontanter de får ha å bruke nesten som de vil. Eldste har bankkort i tillegg med en god sum på)
Ellerd får de penger hvis de trenger.

Tror bestefar setter inn 250 til dem hver og bestemor 200 til dem hver på boligkontoen hver mnd. Det blir penger av det.
Og så fører vi over mellom sparekonto og boligkontoen hvis vi ser det er mye på sparekontoen.
 
Vi er heldige og kan spare en del til barna våre hver måned, driver å finner litt utav hvordan vi kan spare best mulig til dem - og samtidig ikke gå over formue grensa mtp stipend og studielån for barnet når de blir så gamle. Vi føler det blir feil for barnet at de ikke skal få stipend som studenter fordi foreldrene var såpass heldige at vi kunne spare mye til dem.
Så nå har de vanlig sparekonto, ett fond og aksjesparekonto. Så skal vi lage en konto i vårt eget navn hvor eventuelt ekstrabeløp blir satt inn slik at de ikke overstiger med egen formue. Vi sparer barnetrygda og ekstra beløp, samt at besteforeldrene setter inn en sum på fond hver mnd.
Hva er formuegrensa for å få stipend og studielån?
 
428 000kr i 2019.

Ei venninne av meg ble foreldreløs i tenårene, og fikk ikke stipend fordi hun jo da arvet foreldrene sine. Egentlig ganske håpløst og urettferdig...
Uff, en slik situasjon er jo bare tragisk :( først miste omsorgspersonene man har nærmest, og så ikke ha krav på stipend nettopp pga det :(
 
Her sparer vi 500kr hver til de 2 eldste og minste får hjelpestønad in på sparekonto. Planen er att alle 3 skall få en like sum nær de er 18. Penger kan brukes til tex billappen bolig studie. ikke festing:p
 
428 000kr i 2019.

Ei venninne av meg ble foreldreløs i tenårene, og fikk ikke stipend fordi hun jo da arvet foreldrene sine. Egentlig ganske håpløst og urettferdig...
Ok. Så høye summer kommer de nok ikke opp i.

Eldste er også snart 11 år, så det rekker vi ikke. Heldigvis.
 
50 kr mnd+bursdags og julegaver. Vi kommer til å prøve å være mest mulig gjeldfrie til de blir større, så kan vi heller gi dem pengegaver når tiden kommer at de trenger det.
 
Back
Topp