Hvor mye sparer dere til barna?

Vi sparer 10 000 kr i året til hvert barn som blir satt inn på bsu start konto og så får de bursdags penger og andre gaver inn på vanlig sparekonto. Er ikke helt sikker på hvordan vi gjør det når dem blir eldre og skal få lov å bruke litt av pengene til leker eller andre ting dem ønsker seg, men vi finner nok ut av det etter hvert :)
 
Sparer 150 kr på vanlig sparekonto og 300 kr på aksjefond i mitt navn i mnd. Setter også over alt av pengegaver til sparekonto så langt. Besteforeldre skal også begynne å overføre litt til sparekonto.
Vi tenker vi bruker litt av sparekonto når barnet er større og kan vurdere litt selv om han vil bruke egne penger på ting, og vi ser det fornuftig, "ufornuftige ting" får han spare til selv.
Aksjefondet får han når han trenger det til noe viktig, som hus eller noe lignende, eller når vi tenker han er moden nåkk.
 
OT; men hvor mye kan man spare på konto i barnas navn uten at det påvirker stipend osv?
 
takk for info :) nå er det jo ti år til eldste skal begynne på vgs, men jeg forventer ikke at vi klarer å spare for mye ;)
Det med lånekassen gjelder ikke vgs, men høyere utdanning. Så lenge de går på vgs har foreldre forsørgerplikt og der er derfor deres inntekt som avgjør. Samt hvor langt unna skolen dere bor.
 
Det med lånekassen gjelder ikke vgs, men høyere utdanning. Så lenge de går på vgs har foreldre forsørgerplikt og der er derfor deres inntekt som avgjør. Samt hvor langt unna skolen dere bor.

jeg har faktisk trodd at det gjaldt VGs også :eek:
 
jeg har faktisk trodd at det gjaldt VGs også :eek:
Å få stipend på vgs er aktuelt for dem som må å flytte hjemmefra. Eller har foreldre som tjener minimalt. Men for "de fleste" er det vel bare litt utstyrsstipend som er aktuelt. For som sagt, foreldre har forsørgelsesplikt, så de skal ikke trenge studielån for å leve av. De skal leve av foreldrene. Det er den forpliktelsen vi har. Også etter 18 år så lenge de går på vgs.
 
Hei,

hvor mye setter dere evt av i mnd/jevnlig og hva er deres langsiktige sparemål? Sparer dere på vanlig sparekonto eller kjøper dere fond/aksjer? Når tenker dere at barna skal få overta pengene?
Setter av barnetrygden til barnet. Planen er å få spart opp til konfirmasjon. Hun kan få ta over kontoen fra konfirmasjonen, men jeg skal ha litt oversikt og bestemme litt, før hun får totalt oversikt uten meg.

For oss, spare til bryllup. Men er ikke så flink å spare til meg selv.
 
400kr i fond (kommer til å sette det litt opp når vi en dag har det litt romsligere:)),å i tillegg litt småsummer fra bursdager,jul osv:)
De vil sitte med 100 000kr + når de blir 18år. Det må være en grei start:)
 
Sånn som økonomien er idag har jeg ikke sjanse til å spare noe i måneden, men da huset vårt ble bygget satte jeg tilside penger som er øremerket ungene i fond og som bare skal stå der og vokse til de blir voksne.
Beløpet er todoblet så langt.
 
Jeg sparer 200 til hver i mnd. Jeg har lav inntekt, så klarer ikke spare mer. Nå har pappaen begynt å spare litt til de også, så til sammen blir det spart 450 til hver.
 
Vi sparer barnetrygden på egen konto som skal gå til støtte for å kjøpe bolig når h*n trenger det. I tillegg prøver vi å sette inn penger ved jul/bursdag i stedenfor å kjøpe dyre gaver.
 
Back
Topp