Hvor mye kan jeg forvente at bhg innretter seg?

Her er småbarn 1-3 år ute før lunsj, og de andre ute etter lunsj. De små sover jo etter lunsj, så derfor har de gjort det sånn. Hvis noen av de på 3-6 år ennå sover så går de ut før lunsj med de små.
 
For meg er det unaturlig at ikke barna er ute. Jobber som ped leder på småbarnsavdeling. Dersom vi har barn som sover i utetiden etter lunsj tar vi de med ut mellom frokost og lunsj. Synes ikke det er mye å kreve. Da bør heller Bhg se litt nærmere på sitt pedagogiske opplegg!!

Min mening
 
Jeg jobber med de minste, dvs 0-2. Hos oss deler vi oss i grupper stort sett hver dag og prøver på at alle får luftet seg litt i løpet av dagen, i tillegg til at de sover ute. De to som ikke sover er oftest ute med de større barna i sovetiden og så er vi ute med de minste før lunsj og på ettermiddagen i tillegg når vær og bemanning tillater det.

Jeg skjønner godt at du ønsker at gutten din skal få være ute og synes ikke det er urimelig å etterspørre det. Du kan jo be om en foreldresamtale, ta det med FAU eller ev. gå videre til styrer om du ikke når gjennom til personalet.
 
Her er de på liten avdeling ute før lunsj rett og slett fordi de fleste sover lur etter lunsj. Også er de på stor avdeling ute etter lunsj mens de små sover. Når det blir varmere i bæret så er de jo neste ute hele dagen;)
 
Her er de både ute før og etter lunsj de fleste dagene. Selvom det er soving rett etter lunsj. Det er 3 avd i bhg og de samarbeider godt og hjelper hverandre.

Syns det høres rart ut at de ikke er ute på formiddagen. Til og med de minste er ute 1-2 ganger om dagen.

Er det bare de minste som ikke er ute på formiddagen eller hele avd?
 
Dette er en utfordring med de minste. Hvis vi skal gå ut med de på formiddagen så mister de jo også ganske mye av andre aktiviteter. Forming, matlaging, samlinger, lesegrupper..

Jobber som ped.leder på småbarnsavdeling selv, og hos oss får vi det ikke til hver dag. Men to-tre dager i uka er vi ute på formiddagen med de minste.
 
Mine går og i barnehage med avdeling 0-6 år. Da er de minste ute på formiddagen og de største ute etter lunsj. De fleste små sover etter lunsj, så skulle de vært ute kun etter lunsj ville de ikke fått noe utetid.
 
Tror man kommer lenger om man spør på en ordentlig måte enn om man kommer med krav :) Gjelder det bare ditt barn, så et det jo ikke sikkert barnehagen kan tilpasse rytme etter det. Gjelder det mange, så kanskje det er større sjanse? Hvis de er ute på formiddagen, så vil de vel gå glipp av andre aktiviteter inne som sang/lesing etc? Kanskje de kan få til litt ute tid før lunch noen dager?
 
Om barnehagen ikke er villige til å tilpasse seg dette synes jeg rett og slett de er vanskelige. På avdelingen til sønnen min går de ut i flere forskjellige puljer gjennom hele dagen, sånn at alle skal få minst en tur ut i løpet av dagen. Noen ganger klaffer det sånn at alle er ute samtidig, noen ganger er de kanskje ute bare to om gangen. Det kan høres ut som det er noen som har kjørt seg veldig fast i rutinene, og fortsetter å ha barna ute til samme klokkeslett som de alltid har hatt de ute, selv om det kanskje ikke er til det beste for barna.
Jeg har inntrykk av at det er lite kommunikasjon mellom de som jobber på avdelingen, og at flere av de ansatte ikke har så veldig lyst til å være ute mer enn nødvendig. Hun ene jeg snakket med og luftet forslaget for sa at det burde ikke være noe problem nei. Noen dager senere snakket jeg med en av de andre, og der var det bare ikke mulig. Virker dermed ikke som de snakker sammen. Alle går ut etter lunsj på avdelingen vår, noe som går utover de som sover på dagtid.
 
En hel avd kan ikke innrette seg etter ett barn, de er da mange barn på avd og det sier seg selv at man ikke kan ta hensyn til hva som passer best for hvert enkelt barn.
Om de har sagt det ikke går å ta de ut på formiddagen så er dt nok gode grunner til det
Nei, det er så. Men dette gjelder ikke bare mitt barn, det gjelder alle som sover etter lunsj. Da er det ikke hele avdelingen mot ett barn lengre, det er faktisk en del som sover.
Og uansett, betaler vi ikke for at barnet skal få en optimal dag i vårt fravær? Burde ikke bhg da tilpasse seg barnets behov, ikke omvendt?
 
Klart det er og jeg regner med de deles inn i grupper på formiddagen men det betyr da ikke ar de kan gå ut likevel hver dag på den tiden:)
Hele avdelingen går ut etter lunsj, og dermed går det enten utover utelekingen eller søvnen til de som sover midt på dagen.
 
Høres veldig merkelig ut spør du meg. Hos oss er alle barna (små og store) ute på formiddagen(før lunsj), og så går de større ofte ut igjen på ettermiddagen også (de minste er ute to ganger når det ikke er vinter..). Vet mange barnehager er ute kun midt på dagen, men det fungerer like greit å være ute to ganger spør du meg..

Det må da gå an å samarbeide med de andre avdelingene også f.eks? Vil vel tro at de fleste barna under 2 år sover rundt kl 12 hvis de bare sover en gang.. Har de valgt å drive barnehagen med 0-6års grupper må de klare å innrette seg etter alle aldre ikke bare de største..
Sier som andre her, ta det opp med FAU..

Hvis ikke de vil endre på det ville jeg valgt søvn foran utetid..
Jeg hadde valgt søvn foran utetid hvis det var mulig, men når knærten ikke sovner hvis han ikke får lekt ute og brukt opp energien sin kan jeg ikke ta det valget for ham.

Jeg får snakke med FAU og høre hva som er tatt opp eller ikke ang. dette, takk for tips.
 
Det kan du absolutt forvente at de går ut før lunsj!
I bhg må man endre rutiner og dagsrytme etter barnegruppens behov - som kan endre seg fra halvår til halvår.
 
Tror man kommer lenger om man spør på en ordentlig måte enn om man kommer med krav :) Gjelder det bare ditt barn, så et det jo ikke sikkert barnehagen kan tilpasse rytme etter det. Gjelder det mange, så kanskje det er større sjanse? Hvis de er ute på formiddagen, så vil de vel gå glipp av andre aktiviteter inne som sang/lesing etc? Kanskje de kan få til litt ute tid før lunch noen dager?
Jeg har snakket med to av de ansatte på avdelingen om dette. Jeg bare nevnte det i en samtale, det var ikke noe krav i det hele tatt. Hun ene var enig og dette skulle de få til. Noen dager senere snakket jeg med hun andre, og det ville være bortimot umulig å få til ja. Mangel på kommunikasjon mellom dem, har jeg inntrykk av. Det gjelder flere på vår avdeling, og det er fire avdelinger totalt, så jeg regner med det gjelder alle. Uten at jeg aner hvordan rutinene på de andre avdelingene er da.
 
Her er de både ute før og etter lunsj de fleste dagene. Selvom det er soving rett etter lunsj. Det er 3 avd i bhg og de samarbeider godt og hjelper hverandre.

Syns det høres rart ut at de ikke er ute på formiddagen. Til og med de minste er ute 1-2 ganger om dagen.

Er det bare de minste som ikke er ute på formiddagen eller hele avd?
De går ikke ut i det hele tatt før lunsj, og jeg skjønner ikke hvorfor. Det er jo lyst ute nå, og ingen grunn til å holde ungene inne som jeg ser det.
 
Nei, det er så. Men dette gjelder ikke bare mitt barn, det gjelder alle som sover etter lunsj. Da er det ikke hele avdelingen mot ett barn lengre, det er faktisk en del som sover.
Og uansett, betaler vi ikke for at barnet skal få en optimal dag i vårt fravær? Burde ikke bhg da tilpasse seg barnets behov, ikke omvendt?
Men med mange barn på avd så kan man ikke innrette seg etter hvert enkelts barn behov, det blir umulig så derfor finner de ut hva som er best for gruppen :)
 
Nei, det er så. Men dette gjelder ikke bare mitt barn, det gjelder alle som sover etter lunsj. Da er det ikke hele avdelingen mot ett barn lengre, det er faktisk en del som sover.
Og uansett, betaler vi ikke for at barnet skal få en optimal dag i vårt fravær? Burde ikke bhg da tilpasse seg barnets behov, ikke omvendt?

Nå må du også huske at vi o barnehage har en rammeplan og følge opp - med en del krav til innhold OGSÅ for de minste barna! Alt dette kan ikke og bør ikke følges opp ute... De ansatte gjør ikke jobben sin dersom barn som sover KUN har utetid i sin våkne tid i barnehagen. Mange aktiviteter bør man ha på morgenen for at barna skal være opplagte. Nå jobber jeg på storbarn men f.eks førskoleklubb er helt umulig å ha etter lunsj hos oss!!
Støtter andre her i at det bør være variasjon! Noen dager inne og noen dager ute, på de som sover. Da får de det beste av begge verdener. Men igjen - viktig å huske at pedagogisk leder legger opp dagen etter hele barnegruppa. Jeg har hatt barn i barnehage hvor det har blitt helt krise dersom vi har gått utenfor de faste planene våre. For disse hsr vi f.eks ikke kunnet være inne mandag, ute tirsdag osv, men har vært helt avhengig av faste, like rutiner hver dag. Når barn med slike behov ikke har fått ekstra ressurser så må vi tilpasse rundt disse.
 
Det må da gå an at en voksen tar med seg fire-fem unger ut før lunsj? De kan jo ta unger (i tillegg til gutten din) som kan kle på seg selv, da blir det ikke så mye jobb på én person. Vi delte stadig opp gruppa i den lille private bhgen jeg jobbet i, der var det også 0-6 og normalt elendig bemannet. Alle barnas individuelle behov skulle møtes så godt det lot seg gjøre, og som regel var det flere som kunne bli med og nyte godt av det. Jeg ville forventet det samme av barnehagen til mitt barn, da jeg veit at det går helt fint an.
 
Back
Topp