Hvor mye kan jeg forvente at bhg innretter seg?

Man klarer ikke å gjøre alle foreldre fornøyd uansett.
Noen klager på for mye utetid, noen klager på for lite.
 
Så man krever for mye ved å ønske at barna skal ha mer enn bare sovetid ute?


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Så det står ingenting om utetid i rammeplanene da eller? Siden det er ok å ikke være ute en hel vinter?


Sent from my iPhone using BV Forum

Fint hvis du leser alt jeg har skrevet og ikke kun uttaler deg om ett av mine innlegg hvor jeg svarer konkret på et my annet innlegg ;)
 
det er vel kanskje derfor småbarnsavdelinger ofte kanskje må dele opp avdelingen sin da ikke alle barna er i barnehages rutiner enda, f eks med å ha noen inne før lunsj og noen inne etter soving. Selvfølgelig er det best om alle barna sover fra 11.30, etter lunsj, men sånn er det ikke alltid. Derfor kan det være lurt av barnehagen å tilpasse seg sånn at alle får alt, men til forskjellige tider :)
Såklart er dette det vi ønsker - men det er ikke alltid det er gjennomførbart - les tidligere innlegg ;)
 
Vær nå snill å les hva som faktisk er skrevet?!!

Jeg svarte der på det som stod over innlegget, at noen aldri ble fornøyd. Og jeg svarte da ut i fra at denne barnehagen ikke har vært ute en hel vinter med de minste barna.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Fint hvis du leser alt jeg har skrevet og ikke kun uttaler deg om ett av mine innlegg hvor jeg svarer konkret på et my annet innlegg ;)

Joda jeg har lest alt du skriver, og jeg spurte deg et spørsmål ettersom du nevnte rammeplanen og ingen tid inne.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Jeg svarte der på det som stod over innlegget, at noen aldri ble fornøyd. Og jeg svarte da ut i fra at denne barnehagen ikke har vært ute en hel vinter med de minste barna.


Sent from my iPhone using BV Forum
De har vært ute! Ar barnet Sover får de ikke gjort så mye med. Barnet sover ute så det før frisk luft
 
De har vært ute! Ar barnet Sover får de ikke gjort så mye med. Barnet sover ute så det før frisk luft

Ser ikke akkurat å sove ute som å være ute og bruke energi men, meg om det.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Joda jeg har lest alt du skriver, og jeg spurte deg et spørsmål ettersom du nevnte rammeplanen og ingen tid inne.


Sent from my iPhone using BV Forum
Jeg skrev at det er en utfordring å oppfylle rammeplanen ved å bare være ute på samme måte som det vil være en utfordring å oppfylle rammeplanen ved å bare være inne ;)
 
Det er veldig vanlig at bhg deler opp dagen i to deler, hvor man har inneaktiviteter den ene halvdelen av dagen, og utelek den andre, uavhengig av været.
En hel avdeling kan ikke rette seg etter ett barn, og bhg har garantert tilpasset dagen slik at det passer best i forhold til antall barn, barnegruppens sammensetning og ansatte på jobb.
Hvis ikke barnehagens plan passer barnet, men ingen andre klager, er det barnets rutiner som bør endres.

Det er ofte opptil 6-7 barn på én ansatt, og dermed blir det vanskelig for bhg å avse en ansatt som skal ta med seg et par barn ut, dersom det ikke står på planen da, bare for at det barnet sliter med søvn.
Mange barn sliter med søvn, og det er ofte det ikke gjør noen forskjell å endre på hva som skjer i bhg.
 
Såklart er dette det vi ønsker - men det er ikke alltid det er gjennomførbart - les tidligere innlegg ;)
akkurat det jeg skriver er egentlig ikke så veldig vanskelig å gjennomføre. Ei småbarnsavdeling bør ikke ha så mange planer om temaer uten om det å bli trygg i barnehagen, så å dele barnegruppen så de er ute på hver sine tider er veldig enkelt. En voksen tar bare med seg så mange barn det er per voksen, så spiller jo det egentlig veldig liten rolle om de er ute eller inne :)
 
akkurat det jeg skriver er egentlig ikke så veldig vanskelig å gjennomføre. Ei småbarnsavdeling bør ikke ha så mange planer om temaer uten om det å bli trygg i barnehagen, så å dele barnegruppen så de er ute på hver sine tider er veldig enkelt. En voksen tar bare med seg så mange barn det er per voksen, så spiller jo det egentlig veldig liten rolle om de er ute eller inne :)

Jobber du i barnehage?
 
Jobber du i barnehage?
Ja, heldigvis en løsningsorientert en ;) men vi har ikke 0-6 års avdeling, heldigvis. Vi jobber forsåvidt også veldig med å dele opp barnegruppa i flere mindre grupper pga vi ser fordelen det er å ha aktiviteter med færre barn :)
 
Ja, heldigvis en løsningsorientert en ;) men vi har ikke 0-6 års avdeling, heldigvis. Vi jobber forsåvidt også veldig med å dele opp barnegruppa i flere mindre grupper pga vi ser fordelen det er å ha aktiviteter med færre barn :)

Det handler jo ikke om å være løsningsorientert eller ikke?! Men man har da ulike barnegrupper fra år til år. Noen ganger så kan man dele opp gruppa kjempegodt og variere rytmer osv... men noen år har man utfordrende barnegrupper som gjør ting litt mer komplisert. Er som sagt helt enig i at alle bør ha ute og innetid, men jeg har vært borti samme problem bl.a. med spes ped barn hvor foreldre har ønsket at barnet har vært ute på morgenen fordi barnet sov etter lunsj. Utfordringen da var at spes ped arbeid ETTER lunsj var helt meningsløst fordi barnet da var så slitent, at dette MÅTTE gjennomføres 3 ganger i uka på formiddagen. I slike situasjoner er det ikke alltid lett å finne den "optimale løsningen".
 
Det handler jo ikke om å være løsningsorientert eller ikke?! Men man har da ulike barnegrupper fra år til år. Noen ganger så kan man dele opp gruppa kjempegodt og variere rytmer osv... men noen år har man utfordrende barnegrupper som gjør ting litt mer komplisert. Er som sagt helt enig i at alle bør ha ute og innetid, men jeg har vært borti samme problem bl.a. med spes ped barn hvor foreldre har ønsket at barnet har vært ute på morgenen fordi barnet sov etter lunsj. Utfordringen da var at spes ped arbeid ETTER lunsj var helt meningsløst fordi barnet da var så slitent, at dette MÅTTE gjennomføres 3 ganger i uka på formiddagen. I slike situasjoner er det ikke alltid lett å finne den "optimale løsningen".
Selvfølgelig, det er jeg enig i. I slike tilfeller må foreldre se når barnet får mest utbytte av treningen med spes ped og forstå at de må velge. Man kan ikke få i pose og sekk alltid. Helt enig! ;) Men i denne situasjonen var det heller ikke snakk om et barn med spesielle behov, ikke vet vi forutsetningene i barnegruppa heller foruten at det er ei avdeling med barn i alderen 0-6 år. Jeg mener det handler om å være løsningsorientert. Hvem vet, på dager hvor de ikke har mulighet til å være ute pga vær og vind eller andre aktiviteter kanskje de har mulighet til å la han få være med på aktiviteter hvor han får bruke kroppen sin fysisk på andre måter? De fleste barnehager har en plass hvor barna kan få utfolde seg fysisk, og kanskje det hjelper på at han får sove bedre.
Nøkkelen er vel i utgangspunktet godt foreldresamarbeid, og å komme til enighet om ei løsning som kan fungere. Som foreldre kan de jo ikke slå seg til ro med at gutten ikke får sove skikkelig i barnehagen. Jeg hadde bedt om en foreldresamtale hvor de diskuterte ulike løsninger som kan fungere både for foreldre og barnehage :) det er ikke snakk om at barnehagen skal snu på flisa og gjøre om hele dagsrytmen sin for at alle skal få viljen sin, men se barnets behov :)
 
Last edited:
Det er en grunn til at det er som det er. Det er ikke bare å ta med seg ditt barn ut, selv med to tre barn til. Det er fortsatt en haug igjen inne og det er vel ikke flust av voksne heller? Er jo opplegg som skal gjennomføres og barn som skal følges opp i en hektisk barnehagehverdag.
Tenker at da vil barnet ditt ha en "kjip" periode nå, men det går over når han blir litt større, sover mindre osv. Alt i sin tid. :) - Men det hadde gått an å høre om han kunne sove ute i vogn mens de andre barna er ute og leker, om det er tilsyn av vognen som er problemet til at de ikke sover ute i utgangspunktet. Og kreve at de skal gå ut med ditt barn da og da funker ikke i en hektisk bhg hverdag.
 
Back
Topp