Hvor mye kan jeg forvente at bhg innretter seg?

De går ikke ut i det hele tatt før lunsj, og jeg skjønner ikke hvorfor. Det er jo lyst ute nå, og ingen grunn til å holde ungene inne som jeg ser det.
Skjønner ikke at mørket har noe å si heller jeg da. Men så går barnet mitt i friluft og gårdsbhg. Så de er nok mer ute enn de fleste. ;)
 
Nå må du også huske at vi o barnehage har en rammeplan og følge opp - med en del krav til innhold OGSÅ for de minste barna! Alt dette kan ikke og bør ikke følges opp ute... De ansatte gjør ikke jobben sin dersom barn som sover KUN har utetid i sin våkne tid i barnehagen. Mange aktiviteter bør man ha på morgenen for at barna skal være opplagte. Nå jobber jeg på storbarn men f.eks førskoleklubb er helt umulig å ha etter lunsj hos oss!!
Støtter andre her i at det bør være variasjon! Noen dager inne og noen dager ute, på de som sover. Da får de det beste av begge verdener. Men igjen - viktig å huske at pedagogisk leder legger opp dagen etter hele barnegruppa. Jeg har hatt barn i barnehage hvor det har blitt helt krise dersom vi har gått utenfor de faste planene våre. For disse hsr vi f.eks ikke kunnet være inne mandag, ute tirsdag osv, men har vært helt avhengig av faste, like rutiner hver dag. Når barn med slike behov ikke har fått ekstra ressurser så må vi tilpasse rundt disse.
Men nå skrev starter at de ikke hadde vært ute i hele vinter.

Vet at bhg har ramme og periode plan som de må følge. Feks i bhg til barnet mitt der er avd sammen hver onsdag pga møter. Da kan det hende at de minste ikke får gå ut mens de største blir delt i grupper evt.

Selvom det kanskje er stor avd går det ann å dele opp gruppa. I bhg her er de veldig flinke til det. Nå er det 3,5 år til 6 år og de deler gruppa opp noen ganger sånn at det ikke skal gå utover noen.
 
Skjønner ikke at mørket har noe å si heller jeg da. Men så går barnet mitt i friluft og gårdsbhg. Så de er nok mer ute enn de fleste. ;)
Her oppe i nord er det mørkt døgnet rundt fra november til slutten av januar. Om vi skulle ventet på dagslys ville barna vært inne i 3 måneder. :p
Heldigvis har barnehagen opplyst uteområde og barna er ute to ganger for dag, uansett vær, årstid og alder. :)
 
Her oppe i nord er det mørkt døgnet rundt fra november til slutten av januar. Om vi skulle ventet på dagslys ville barna vært inne i 3 måneder. :p
Heldigvis har barnehagen opplyst uteområde og barna er ute to ganger for dag, uansett vær, årstid og alder. :)
Ja, det vet jeg. ;)

Da har dere nok mer opplyst uteområde enn det vi har og bhg her er også mye ute. ;)
 
Viss det blir vanskelig å gå ut før lunsj, kan han ikkje berre få sove litt over maten klokka to da, til halv tre feks, og få den når han vaknar? Da kan han leike ute litt, bli trøtt, sove litt lengre og ete etterpå?
 
Jeg er pedleder på småbarn, og vi har ikke kunnet vært ute deler av denne vinteren... Når det var godt snøføre var det for kaldt, og når det var bra temp var uteområdet bare speilblank is :-( Tilogmed de store måtte være inne enkelte dager)

Nå derimot har vi kunnet vært ute litt igjen, men vi er ikke ute hver dag. Vi har andre ting å gjøre også enn å være ute ;-)

Og så mener jeg at når de er så små, så har de mange mange år igjen i sin bhgkarriere. Man MÅ IKKE oppleve absolutt alt det første året i bhg. De får tidsnok vært ute hver dag og flere timer ;-)
Alt til sin tid tenker jeg. Og det er ikke moro å bli stående som en saltstøtte ute heller, innpakket i klær sånn at man ikke får beveget seg. Vi skal skape glede ved å være ute, ikke gi dem erfaringer i at det er umulig å bevege seg eller at det er kaldt. For de blir kalde, når de ikke får beveget seg nok. Kom en 2-åring inn i dag etter en liten stund og var iskald på bena. Og hun hadde vært i bevegelse. Hvilken erfaring kommer hun inn igjen med?

Dessuten mener jeg at det ikke bare er bhg sitt ansvar å ta med barna ut. Det ligger også på oss som foreldre. Javel, får man ikke så god tid i uka får man bruke helgene.

Men at de er ute hver dag det kan du ikke kreve.

Og det er fryktelig krevende å jobbe i en 0-6 årsavdeling. Jeg et veldig glad vi har gjort om, og synes det er rart at det fortsatt henger igjen denne type oppdeling. Vi har sett veldig stor forskjell på barnas utvikling etter at vi delte inn i alder. Småbarna får mye mer ro med jevnaldrende barn.
 
Jeg har snakket med to av de ansatte på avdelingen om dette. Jeg bare nevnte det i en samtale, det var ikke noe krav i det hele tatt. Hun ene var enig og dette skulle de få til. Noen dager senere snakket jeg med hun andre, og det ville være bortimot umulig å få til ja. Mangel på kommunikasjon mellom dem, har jeg inntrykk av. Det gjelder flere på vår avdeling, og det er fire avdelinger totalt, så jeg regner med det gjelder alle. Uten at jeg aner hvordan rutinene på de andre avdelingene er da.
Dette skal du ta med pedagogisk leder, ikke "en ansatt".
Da har du mye større sjanse for at det når frem dit beslutninger tas
 
Men nå skrev starter at de ikke hadde vært ute i hele vinter.

Vet at bhg har ramme og periode plan som de må følge. Feks i bhg til barnet mitt der er avd sammen hver onsdag pga møter. Da kan det hende at de minste ikke får gå ut mens de største blir delt i grupper evt.

Selvom det kanskje er stor avd går det ann å dele opp gruppa. I bhg her er de veldig flinke til det. Nå er det 3,5 år til 6 år og de deler gruppa opp noen ganger sånn at det ikke skal gå utover noen.

Ja og jeg er forsåvidt enig i at barnehagen bør tilby variasjon altså. Gruppedeling er topp men jeg har vært borti at nesten 50 % av barnegruppa har hatt "spesielle behov" i den forstand at det kreves særskilt tilpasning etter deres behov. Barnehagen må da av og til ta valg som ikke oppleves som "det beste" for akkurat "ditt barn" men som helhetlig gir det beste tilbudet mulig for ALLE barna! At andre barns behov skal gå utover andre barn er kjedelig, men kan være realiteten med den bemanningsnormer som er i barnehager pr daga dato. Da er det ikke nødvendigvis like enkelt å endre på rutinene slik mange i denne tråden "forventer"
 
Ja og jeg er forsåvidt enig i at barnehagen bør tilby variasjon altså. Gruppedeling er topp men jeg har vært borti at nesten 50 % av barnegruppa har hatt "spesielle behov" i den forstand at det kreves særskilt tilpasning etter deres behov. Barnehagen må da av og til ta valg som ikke oppleves som "det beste" for akkurat "ditt barn" men som helhetlig gir det beste tilbudet mulig for ALLE barna! At andre barns behov skal gå utover andre barn er kjedelig, men kan være realiteten med den bemanningsnormer som er i barnehager pr daga dato. Da er det ikke nødvendigvis like enkelt å endre på rutinene slik mange i denne tråden "forventer"

Å forvente at de har utetid er da virkelig ingen særskilt tilpasning?




Sent from my iPhone using BV Forum
 
Slik jeg tolker enkelte punkter i rammeplanen så skal barna ha mulighet for å være ute. På samme måte som at man ikke bare kan være ute, kan man heller ikke bare være inne. At de har mange formiddager inne skjønner jeg mtp aktiviteter, men det er viktig at alle får være aktive ute også. Uken har fem dager, det er absolutt ikke mye å forlange at alle barn får være ute minst en-to av formiddagene.
 
Ja og jeg er forsåvidt enig i at barnehagen bør tilby variasjon altså. Gruppedeling er topp men jeg har vært borti at nesten 50 % av barnegruppa har hatt "spesielle behov" i den forstand at det kreves særskilt tilpasning etter deres behov. Barnehagen må da av og til ta valg som ikke oppleves som "det beste" for akkurat "ditt barn" men som helhetlig gir det beste tilbudet mulig for ALLE barna! At andre barns behov skal gå utover andre barn er kjedelig, men kan være realiteten med den bemanningsnormer som er i barnehager pr daga dato. Da er det ikke nødvendigvis like enkelt å endre på rutinene slik mange i denne tråden "forventer"
Og det er jeg helt enig i.
Man må ta hensyn til alle. Og i bhg her er de veldig flinke til det og som jeg har forstått så er det ikke noen barn med spesielle behov der. Så da er det enklere å forandre på ting.

Og det har vært dager de ikke har vært ute på formiddagen pga møter eller andre aktiviteter og det er helt greit. De koser seg masse fordet, men går det over flere dager syns jeg det er litt rart. Men som sagt så er de nok mer ute enn andre bhg. De gjør aktiverer ute som kanskje andre gjør inne.
 
I den avdelingen jeg jobbet i (1-åringer) var vi enten ute mellom frokost og lunsj eller etter sovetid i 14-tiden. Syns det er rart at de ikke legger opp dagen rundt sovetiden.

Sønnen din er vel ikke den eneste som sover?
 
Her var vi så heldige at ungene var ute 1-2 ganger iløpet av dagen på vinteren. På vår, sommer og høst var de ute hele dagen.
Synes det er merkelig at ikke de tar ungene ut på formiddagen før lunsj. Hadde nok vært godt for de små å lufte seg før lunsj og soving. Ta det opp med styreleder og si at du ønsker at de skal være mer ute.
 
Jeg jobber som ped leder i barnehage og hos oss prøver vi hele tiden å finne ut hva som er det beste for de barna vi har, spesielt på småbarn da de er avhengig av spesifikke rutiner og alle er forskjellig. Selv om det kanskje bare er ditt barn som har behov for å være ute før lunsj for at han skal sove bedre må de vel ikke ha bare han ute? Det vil jo bli kjempekjedelig for han stakkars,selv om de ikke leker "sammen" når de er så små. Gleden av andre barn er jo der. hva med at en voksen kanskje tar med seg han og to til? Det er jo ca 1 voksen på 3 (noen plasser 4 barn). Alle har jo godt av å være ute, og de andre barna tar ikke skade av det selv om det ikke er nødvendig for søvnen. Hos oss er vi ute flere ganger om dagen med småbarna, men det er ikke de samme som er ute hver gang. Vi gjør dette for å lette på trykket inne. Kan det være en ide for din barnehage?

Jeg hadde ikke synes dette var grei oppførsel. Nå på vinterstid er det jo også rart de ikke heller er ute før lunsj når kanskje solen kan titte litt frem og det er lyst og fint ute.

Ei på jobben min hadde nesten samme problem i bhg til dattera. Hun sov på ettermiddagen og det var bare da de ville være ute på småbarn, for det var da alle var ute. Hun sa opp plassen og byttet barnehage.

Lykke til :)
 
Å forvente at de har utetid er da virkelig ingen særskilt tilpasning?




Sent from my iPhone using BV Forum

Såklart ikke? Poenget mitt var at rutiner ikke alltid lar seg endte så kjapt - slik det fremstilles her. Men jeg mener såklart at alle barna skal ha utetid i løpet av uken (det er jo en grunnleggende "feil" å ikke legge opp til, som barnehagen bør endre. Men her er det veldig mange som har sagt at de mener barna som sover skal være ut hver formiddag - noe jeg ser som et utfordring for å oppfylle rammeplanens mål!! På samme måte som det å bare være inne vil være en utfordring for å oppfylle rammeplanens mål.
 
Såklart ikke? Poenget mitt var at rutiner ikke alltid lar seg endte så kjapt - slik det fremstilles her. Men jeg mener såklart at alle barna skal ha utetid i løpet av uken (det er jo en grunnleggende "feil" å ikke legge opp til, som barnehagen bør endre. Men her er det veldig mange som har sagt at de mener barna som sover skal være ut hver formiddag - noe jeg ser som et utfordring for å oppfylle rammeplanens mål!! På samme måte som det å bare være inne vil være en utfordring for å oppfylle rammeplanens mål.

Så da mener du at barnehager som er ute hver dag før lunch ikke oppfyller rammeplanen? Da tar du i så fall feil, for mange får det faktisk til. Som i den barnehagen mitt barn går i. Det finnes selvfølgelig dager hvor de ikke er ute pga kulde, is eller for mye vann feks. Men de er ute om de kan, fra kanskje 9/9.39-10/10.30, da er det enda en stund frem til lunch


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Så da mener du at barnehager som er ute hver dag før lunch ikke oppfyller rammeplanen? Da tar du i så fall feil, for mange får det faktisk til. Som i den barnehagen mitt barn går i. Det finnes selvfølgelig dager hvor de ikke er ute pga kulde, is eller for mye vann feks. Men de er ute om de kan, fra kanskje 9/9.39-10/10.30, da er det enda en stund frem til lunch


Sent from my iPhone using BV Forum

Nå har jeg vel brukt ordet utfordring? Og dette betyr ikke at det er umulig.

Var også snakk om barn som sover "hele" utetiden eller "hele" innetiden. Dersom barn aldri får innetid så mener jeg de ikke oppfyller rammeplanens mål!
 
Nå har jeg vel brukt ordet utfordring? Og dette betyr ikke at det er umulig.

Var også snakk om barn som sover "hele" utetiden eller "hele" innetiden. Dersom barn aldri får innetid så mener jeg de ikke oppfyller rammeplanens mål!
det er vel kanskje derfor småbarnsavdelinger ofte kanskje må dele opp avdelingen sin da ikke alle barna er i barnehages rutiner enda, f eks med å ha noen inne før lunsj og noen inne etter soving. Selvfølgelig er det best om alle barna sover fra 11.30, etter lunsj, men sånn er det ikke alltid. Derfor kan det være lurt av barnehagen å tilpasse seg sånn at alle får alt, men til forskjellige tider :)
 
Nå har jeg vel brukt ordet utfordring? Og dette betyr ikke at det er umulig.

Var også snakk om barn som sover "hele" utetiden eller "hele" innetiden. Dersom barn aldri får innetid så mener jeg de ikke oppfyller rammeplanens mål!

Så det står ingenting om utetid i rammeplanene da eller? Siden det er ok å ikke være ute en hel vinter?


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Back
Topp