Hvor mye kan jeg forvente at bhg innretter seg?

Salvia

Forumet er livet
VIP
Julibarna2014
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Lillemann er drøyt 1,5 år, og begynte i bhg i august.
I vinter har avdelingen ikke vært utendørs før etter lunsj, og siden han sover mellom 12 og 14 har det medført at han ikke har fått vært noe særlig ute. De siste mnd har det blitt veldig vanskelig å få ham til å sove uten at han er ute først, både hjemme og i bhg. Hjemme er det ikke noe problem, da går vi ut en times tid før han skal ha lunsj. Bhg har "løst" det ved å ha ham ute en halvtimes tid etter lunsj, før han legges, men dette medfører at han sover i maks tre kvarter før de må ta ham opp igjen til ettermiddagsmaten kl 14. Han kan uansett ikke sove mye senere enn dette, da får vi ikke lagt ham om kvelden.

Jeg ytret et ønske til en av de ansatte på avdelingen, om at han kunne få være ute mellom frokost og lunsj. Jeg har forståelse for at de ikke har gjort det i de mørkeste vintermnd mens det har vært mørkt fram til lunsj, men det er det ikke lengre nå. Det har ikke skjedd noe mer i hvert fall, han sover fortsatt like lite på dagtid, og det har skjedd flere ganger at de ikke får ham til å sove i det hele tatt, og vi får dermed en utslitt og dritsur unge med hjem. Det er for tidlig å slutte med dagsoving, i helgene sover han i 2-2,5 time. Jeg har en følelse av at han må ta igjen litt av den tapte dagsøvnen i ukedagene og.

Hvor mye kan jeg forvente at bhg innretter seg etter mitt barns behov? Kan jeg kreve at de har ham ute etter frokosten? Det kan kanskje gå på bekostning av antall ansatte inne med resten av ungene, men det er da sikkert flere unger som hadde ville vært med ut når de først har muligheten.
Alle avdelingene på bhg er 0-6 år, så jeg tenker at dette gjelder jo alle småttisene som sover på dagtid. Jeg synes det hele er en merkelig praksis.
 
Har dere en FAU-representant/foreldrekontakt på avdelingen? Ta det opp og se om andre foreldre også ønsker mer eller endret utetid, eller rett og slett spør pedleder om mulighet for å ha utetid på formiddagen. Her er utetid en ting som stadig diskuteres, siden det er et tema mange foreldre er svært opptatt av. Det er jo lov å spørre. :)
 
Om barnehagen ikke er villige til å tilpasse seg dette synes jeg rett og slett de er vanskelige. På avdelingen til sønnen min går de ut i flere forskjellige puljer gjennom hele dagen, sånn at alle skal få minst en tur ut i løpet av dagen. Noen ganger klaffer det sånn at alle er ute samtidig, noen ganger er de kanskje ute bare to om gangen. Det kan høres ut som det er noen som har kjørt seg veldig fast i rutinene, og fortsetter å ha barna ute til samme klokkeslett som de alltid har hatt de ute, selv om det kanskje ikke er til det beste for barna.
 
Jeg syns det høres veldig pussig ut at barnet går glipp av å være ute. Det må da være flere barn som sover på den tida, som kunne trengt en tur ut, og om det er en større barnehage må det da kunne gå an å organisere utgåing i et par puljer i alle fall...
 
En hel avd kan ikke innrette seg etter ett barn, de er da mange barn på avd og det sier seg selv at man ikke kan ta hensyn til hva som passer best for hvert enkelt barn.
Om de har sagt det ikke går å ta de ut på formiddagen så er dt nok gode grunner til det
 
En hel avd kan ikke innrette seg etter ett barn, de er da mange barn på avd og det sier seg selv at man ikke kan ta hensyn til hva som passer best for hvert enkelt barn.
Om de har sagt det ikke går å ta de ut på formiddagen så er dt nok gode grunner til det
Sier meg enig i dette. Rytmen for dagen er et resultat av mange ulike faktorer.
 
Her er de barna som sover etter lunsj ute en halvtime/time fra 9.30. Er vel greit for de aller minste å få frisk luft i løpet av en bhg dag og...


Sent from my iPhone using BV Forum
 
En hel avd kan ikke innrette seg etter ett barn, de er da mange barn på avd og det sier seg selv at man ikke kan ta hensyn til hva som passer best for hvert enkelt barn.
Om de har sagt det ikke går å ta de ut på formiddagen så er dt nok gode grunner til det

Hvis de ikke får til det, så vil jeg si at det heller ikke funker med 0-6 års avdeling i denne barnehagen. Det er ganske stor forskjell på behovene til en på 1-2 år og en 5-6 åring.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Her har vi ofte de minste ut på formiddagene så de også får vært ute i løpet av dagen siden de største barna gjerne er ute mens de små sover. 0-6 års avdeling.
 
Hvis de ikke får til det, så vil jeg si at det heller ikke funker med 0-6 års avdeling i denne barnehagen. Det er ganske stor forskjell på behovene til en på 1-2 år og en 5-6 åring.


Sent from my iPhone using BV Forum
Klart det er og jeg regner med de deles inn i grupper på formiddagen men det betyr da ikke ar de kan gå ut likevel hver dag på den tiden:)
 
Klart det er og jeg regner med de deles inn i grupper på formiddagen men det betyr da ikke ar de kan gå ut likevel hver dag på den tiden:)

Hver dag? Hun skriver at de ikke har vært ute i hele vinter...
Hvis de deler opp i grupper som du sier hvorfor kan de ikke ta den gruppen som sover etter lunsj med seg ut? Jeg hadde ikke akseptert det og det gjelder nok ikke kun hennes barn.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Hver dag? Hun skriver at de ikke har vært ute i hele vinter...
Hvis de deler opp i grupper som du sier hvorfor kan de ikke ta den gruppen som sover etter lunsj med seg ut? Jeg hadde ikke akseptert det og det gjelder nok ikke kun hennes barn.


Sent from my iPhone using BV Forum
Det er jo ikke sikkert alle sover etter lunsj eller hele utetid en å for de små er det kanskje for mye å være ute to ganger på vinteren.
Barnehagen har nok laget rutiner etter hva som passer gruppen best.
Nå nærmer det seg vår å da er det nok uansett mer ute
 
Hmmm det hørtes litt rart ut ja. Her er de ute både før og etter lunsj (av og til unntak om det er noe spesielt eller veldig dårlig vær).
 
En hel avd kan ikke innrette seg etter ett barn, de er da mange barn på avd og det sier seg selv at man ikke kan ta hensyn til hva som passer best for hvert enkelt barn.
Om de har sagt det ikke går å ta de ut på formiddagen så er dt nok gode grunner til det

Men hele avdelingen trenger da ikke innrette seg. Det holder at en voksen tar med seg 2-3 barn ut, så kan de andre gjøre alt som normalt.
 
Her er de barna som sover etter lunsj ute en halvtime/time fra 9.30. Er vel greit for de aller minste å få frisk luft i løpet av en bhg dag og...


Sent from my iPhone using BV Forum
Jeg er ganske overrasket over at de ikke sover ute. Det tolker jeg HI som hvertfall.
 
Høres veldig merkelig ut spør du meg. Hos oss er alle barna (små og store) ute på formiddagen(før lunsj), og så går de større ofte ut igjen på ettermiddagen også (de minste er ute to ganger når det ikke er vinter..). Vet mange barnehager er ute kun midt på dagen, men det fungerer like greit å være ute to ganger spør du meg..

Det må da gå an å samarbeide med de andre avdelingene også f.eks? Vil vel tro at de fleste barna under 2 år sover rundt kl 12 hvis de bare sover en gang.. Har de valgt å drive barnehagen med 0-6års grupper må de klare å innrette seg etter alle aldre ikke bare de største..
Sier som andre her, ta det opp med FAU..

Hvis ikke de vil endre på det ville jeg valgt søvn foran utetid..
 
Uansett om de sover ute eller ikke så har jo alle godt av å leke ute og :)


Sent from my iPhone using BV Forum
Joda enig i den. Her er min så glad i å være ute at hun får være med de andre gruppene på tur når det passer :)
 
Back
Topp