Hvor mye har dere gått opp i vekt?

5-6 kg, uke 20. Fikk mange kommentarer av legen på nylig kontroll, på at jeg må kontrollere matinntaket, holde meg mer i bevegelse, at han ser at jeg spiser feil, etc... Hadde akkurat greid å nå normalvekt da jeg ble gravid, (var undervektig) og føler meg jævlig etter kontrollen... Er 5-6 kg mye i uke 20? Har noen liknende opplevelser?
Så sinnsykt! Det er absolutt ikke ille! Du er halvveis og det er normalt å gå opp 12-18 kg eller noe, så det var absolutt innenfor normalen! Ikke bry deg og den frekke legen

Hehe... Jeg ser tydelig kjempegravid ut allerede, og har gjort det helt siden starten; sånn er det vel bare å vente nr4 :p

Men om du vil ha en referanse.. jeg var såvidt undervektig da jeg gikk gravid med nr1. Bikket på undervekt/normalvekt.
La på meg 17 kg - og jeg fødte 5 uker før termin (så kunne nok i teorien lagt på meg over 20kg)...!! Ikke spiste jeg spesielt usunt; men bevegeligheten ble jo litt så som så, ettersom bekkenet ble vondt. Hadde liksom ikke noe endringer i kostholdet fra før graviditeten til under graviditeten; så ikke noe med KOSTHOLDET som skulle tilsi økingen. Kroppen min bare.. legger lett på seg under graviditet.
(Forøvrig, noen av kiloene var nok kilo jeg trengte og, for 6 av de kiloene, gikk jeg aldri ned igjen.).

Uansett. Med din før-vekt, så er jo ikke akkurat vektøking noe problem, så det kunne legen holdt seg for god for. Selvsagt kan man nevne at "husk å spise variert og sunt, for deg og lille ❤️", men å dra frem egne konklusjoner slik, og shame vekten (uten grunn!!!) er bare rett ut dårlig.
Du kan jo vurdere om dette er en lege du vil ha videre uansett, eller om det er aktuelt å bytte. Er jo litt greit å ha god kjemi med legen om du skal inn senere og. Babyen får automatisk samme fastlege som deg; så når du er bekymret for babyen, så er det DENNE fastlegen du møter..

Du ser nok helt sikkert aldeles nydelig ut, og vektoppgangen din til nå er helt normal og absolutt innafor!! Ligger ikke i verken øvre eller nedre del av sjiktet!! Bare å stemple legen som dårlig informert om normalt svangerskap, altså. For det han sier, blir bare feil på flere plan...
Takk, igjen!

Spennende å lese historien din, og føler meg litt bedre av det du skriver. Skal snart tilbake til jordmor, og vurderer i mellomtiden om jeg skal gå over til å bare være hos henne for kontroll. Det eneste er at hun ikke tar blodprøver, (er dette vanlig?) så hun regner alltid med at jeg tar dem hos legen, som jeg gjør, men får ikke ikke vite noe om prøvene før neste kontroll hos ham. (Gjerne 4-6 uker senere) Alt er en røre... Tenker det er en idé å bytte fastlege før hun blir født, og får forhåpentligvis dette gjennom til tross for 2 bytter i år...

Har de siste dagene fått mer markert mage, så føler at jeg ser mer gravid enn tjukk og pløsete ut, om ikke annet. Kanskje ting endrer seg mer når graviditeten blir synlig og tydelig for alle?

Takk, igjen!

Spennende å lese historien din, og føler meg litt bedre av det du skriver. Skal snart tilbake til jordmor, og vurderer i mellomtiden om jeg skal gå over til å bare være hos henne for kontroll. Det eneste er at hun ikke tar blodprøver, (er dette vanlig?) så hun regner alltid med at jeg tar dem hos legen, som jeg gjør, men får ikke ikke vite noe om prøvene før neste kontroll hos ham. (Gjerne 4-6 uker senere) Alt er en røre... Tenker det er en idé å bytte fastlege før hun blir født, og får forhåpentligvis dette gjennom til tross for 2 bytter i år...

Har de siste dagene fått mer markert mage, så føler at jeg ser mer gravid enn tjukk og pløsete ut, om ikke annet. Kanskje ting endrer seg mer når graviditeten blir synlig og tydelig for alle?

Du kan be om utskrift av prøvene dine i resepsjonen på legekontoret:) Er vel ikke så mye blodprøver igjen å ta nå, heller. :)

❤️❤️

Takk, igjen!

Sniker. Du kan også prøve å be om blodprøvesvar på ekonsultasjon/sende en melding digitalt til legekontoret, om legen din ikke har ekonsultasjon. Det pleier jeg å gjøre :) Jordmor her tar heller ikke blodprøver, utenom blodprosent, så tror det er vanlig.

Jeg er 23+2 i dag og har enda ikke gått noe opp i vekt, men magen er større! Spiser som normalt og har ikke hatt noe særlig kvalme, men har en del mat jeg ikke vil spise lengre som jeg er glad i til vanlig, så kan jo ha noe med det å gjøre!
Dette et mitt andre svangerskap og det var likt sist, men da var jeg også en del kvalm. Hadde litt ekstra på kroppen før graviditetene, så er nok ikke så enkelt å se at jeg er gravid enda og ikke bare har fått mer på magen

25+0, 9 kg! Gikk opp over 20 kg sist, og det viste seg at jeg trengte litt å gå på i tiden etter fødsel, så er ikke bekymret for om jeg går opp «litt for mye» denne gangen også☺️

Last edited:
  • Liker
Reactions: Emi
25+2 og har gått opp nesten 8kg. Gikk opp mye mer med første, men kjenner at det stresser meg mer denne gangen. Var overvektig før graviditeten, men gikk ned 10kg før jeg ble gravid igjen. Prøver å spise sunnere, men har blitt så utrolig glad i alt av hvetebakst

22+5 og har gått opp 3-4 kg. Det er veldig mange år siden jeg har fokusert så lite på hvordan kroppen min ser ut. Eneste som er viktig er at lille babyen har det bra :)

23+6, gått opp 5 kg.
Stresser av en eller annen tåpelig grunn litt med vekta, selv om jeg vet det ikke er mye, og at det forsvinner etter graviditeten.

23+6, gått opp 5 kg.
Stresser av en eller annen tåpelig grunn litt med vekta, selv om jeg vet det ikke er mye, og at det forsvinner etter graviditeten.
Er 2 uker bak deg, og bikket akkurat 5kg. Kjenner litt på det samme stresset. Ganske teit, men sånn er det...

Er 2 uker bak deg, og bikket akkurat 5kg. Kjenner litt på det samme stresset. Ganske teit, men sånn er det...
Er og litt stressa pga det.. :smiley-ashamed004 Men det hjalp bittelitt å omsider få en gravidkul og ikke bare se pløsete ut! Klarer å rasjonalisere det litt bedre i hodet da.

Er og litt stressa pga det.. :smiley-ashamed004 Men det hjalp bittelitt å omsider få en gravidkul og ikke bare se pløsete ut! Klarer å rasjonalisere det litt bedre i hodet da.
Det hjalp litt ja:) går over til å være mer koselig. Å mer realistisk for hode mitt at jeg går opp i vekt. Orker ikke lenger skamme meg over at jeg skammer meg for å gå opp i vekt! Det blir for mye skam:hilarious:

Tror jeg har gått opp ca 7-8 kg... uke 25+ nå..
Så går oppover :hilarious: stresser lite med det... med første gikk jeg opp 25 kg, så gikk jeg opp rundt 15 kg med de 2 andre... tok kg av meg alle gangene:happy: men mye arbeid med de 25kg da... så satser på 15kg denne gang å:hungover::hilarious:

Back
Topp