Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Samme her la på meg mest i starten da det fungerte å spise hele tiden for å roe kvalmen, ca 10 kg fram til uke 12 og 4 kg etter dette( uke 20 nå)Ca 9-10 kg. Uke 20 nå. Men det meste av kiloene kom før uke 12, roa seg litt nå. Sist graviditet gikk jeg opp 20 totalt så ligger ca etter skjema normalvektig før graviditet
Nei, det er helt normalt. Om du leser opp gjennom tråden, er det flere som er på omtrent det samme rundt denne tiden.5-6 kg, uke 20. Fikk mange kommentarer av legen på nylig kontroll, på at jeg må kontrollere matinntaket, holde meg mer i bevegelse, at han ser at jeg spiser feil, etc... Hadde akkurat greid å nå normalvekt da jeg ble gravid, (var undervektig) og føler meg jævlig etter kontrollen... Er 5-6 kg mye i uke 20? Har noen liknende opplevelser?

Tusen takk for svar!Nei, det er helt normalt. Om du leser opp gjennom tråden, er det flere som er på omtrent det samme rundt denne tiden.
Vis vedlegget 400491
Her er anbefalt totalvekt. Du bør vel helst legge på deg 12kg+, så du er da godt innafor.
Anbefaler å gå til jordmor istedenfor lege; leger har ofte ikke helt peiling; og din lege har definitivt ikke peiling (og jeg synes han oppførte seg litt dritt, rett og slett). I tillegg så er det noe med å se hele mennesket, ikke bare vekten...
Nå er det faktisk ikke bare babyen som vokser, men livmoren veier mer, morkaken veier noe, fostervannet har vekt, man får mer vann i kroppen, brystene øker gjerne for å klargjøre for melkeproduksjon, og fettlagrene bygges opp sånn at kroppen din skal kunne tåle amming, uten å tære på seg selv.
Selv er jeg akkurat under overvekt; lå lenge på bmi 25, og hadde endelig klart å komme meg under det. Men kroppen min er alt for flink til å lage fettlager, og er vel også på ca +6 kg. Kanskje til og med 7kg nå. (Er 21+2).
Jeg legger som regel på meg rundt 15-17 kg i svangerskapene mine. Hadde vært gøy å greid seg med maks 12kg, men.. sånn er det da bare.
Noen kropper legger bare på seg mye vekt under svangerskap.
Tusen takk for svar!
Dette er mitt første svangerskap, og er fortsatt ikke helt sikker på hvordan gravide "skal se ut" før kulemagen virkelig kommer, noe det virker som at fastlegen min heller ikke gjør... Ser at andre skriver det samme, og i mitt hode tenker jeg ikke at det ser mye ut når det kommer til andre enn meg selv, etter kontrollen..
Har bestemt meg for å gå over til kun jordmor, heretter, pga nettopp det du skrev. Har hatt en del problemer mtp mat og kosthold, og vil ikke lenger grine på vei fra legen, slite med speilbildet, og føle meg dritt pga sikkert naturlig vektøkning i svangerskapet.
Som du skriver videre, så er det jo individuelt hvordan kropper legger på seg og reagerer på graviditet. For min del trenger jeg litt hjelp til å takle endringene bedre..
Gikk ned et par kg helt i starten, så ikke nådd startvekt enda. Var i øvre sjikt av normalvektig.