Hvor mye er mye da?

Deter fult mulig dere klarer dere på 500.000 + aap helt fint og sparer barnetrygden med stort hus, men det vil ikke si at ALLE med 1 mill i inntekt vil gjøre det samme.
Det kommer helt an på hvor i Norge man bor.
Skal man ha stort hus i for eksempel i Oslo må man ut med 7 mill +.
Ting er ikke svart og hvitt.
Hvorvidt 1 mill er mye eller ikke kommer helt an på boutgiftene i det området man bor i
Man kan bruke pengene sine fornuftig. Her får man ikke en to roms for 2 mill engang. Så ja vårt hus kostet! Og vi har splitter ny bil, kjøper aldri noe brukt til noen av oss.
Men lider ingen nød. Så hva alle dere andre bruker pengen på vet ikke jeg men ja vi sparer både barnetrygd og kontantstøtta + andre penger:) Synes de med en mill godt kunne klart seg uten. Mange som trenger det mere. Mere enn oss og, vi sparer de jo også bare;)

Man kan bruke pengene sine fornuftig. Her får man ikke en to roms for 2 mill engang. Så ja vårt hus kostet! Og vi har splitter ny bil, kjøper aldri noe brukt til noen av oss.
Men lider ingen nød. Så hva alle dere andre bruker pengen på vet ikke jeg men ja vi sparer både barnetrygd og kontantstøtta + andre penger:) Synes de med en mill godt kunne klart seg uten. Mange som trenger det mere. Mere enn oss og, vi sparer de jo også bare;)
Det er fremdeles stor forskjell på 2 og 7 mill

Her får man overhodet ikke et hus for 2 mill. Snarere en To roms om man er heldig. Så ja jeg mener det vare er tull. Det er en prioritering med hvordan man bruker pengene sine:) vi har forresten en splitter ny bil:) men ingen syden ferie;)

Ingen sydenferie her heller ;)
2 Roms til to mill er billig.. Men det er mitt syn på saken..
Jeg får si det du vil høre da, så utrolig flinke dere er!! Vi kaster våre penger ut av vinduet vårt hver dag, bare sløser og lever som konger med ubegrenset budsjett med våre mange millioner i året :p
Sånn egentlig burde vi jo selge huset å kjøpe oss ett stort telt slik at også vi kunne spare barnetrygden hver måned :D
Og en bil er utrolig mye penger spart.
10000 i måneden hadde vi spart om vi kun hadde en bil, inkludert forsikring, vedlikehold/service, bilavgift, bompenger og billånet.. Antageligvis kunne vi spart barnetrygden da.. Eller nei, jeg måtte sluttet å jobbe i jobben min..

Når det gjelder inntekt og om folk har god inntekt eller ei så er det så utrolig mange faktorer som spiller inn at det vil være umulig å sette en grense. 1 mill på landet er noe helt annet enn 1 mill i en by. 5 barn er noe helt annet enn 1 barn. Da vil jeg heller foreslå at barnetrygden fjernes i sin helhet og heller sørger for styrking av bostøtte, sosialstønad og lignende ordninger slik at det kommer de svakeste til gode.

Vi tjener 6-800.000 i året, og hadde lett greid oss uten barnetrygd. Her går den ikke til barnas konto, men til nedbetaling av lån og husholdningsutgifter slik at familieøkonomien blir romsligere og kommer alle til gode. Jeg har jobbet i bank og sett bakdelen med at 18åringer plutselig får hundretusener imellom hendene. De kan pisses bort på måneder. Her skal heller mine barn få den hjelpen de trenger når de etablerer seg.

Samme her

Og så har man vel oftest forbruk etter inntekt, så ikke sikkert man sitter igjen med mer selv om man tjener mer..
I stor grad. Vi sløser nok mye. Sparer mye, men kunne spart mer.

Synes ikke man nødvendigvis kan henge seg opp i bare inntekt.

Mange nevner 1 million i inntekt.

Men hvor mye lån har de? Hvor mye studielån? Hvor mange barn har de? Sitter de igjen med mer eller mindre å leve på i mnd sammenlignet med dem som har 500 000 i året? Skal de da straffes og måtte bo trangere og kjøre dårligere biler enn sånn og sånn fordi de har høyere inntekt?

Vi merker helt klart de 970kr i mnd, jeg er ufør mens han har en greit betalt jobb. Men ser også at venninna mi som har 200000kr mer i året enn meg merker dem også på slutten av mnd med to barn og en halv million mer i lån.

Ingen sydenferie her heller ;)
2 Roms til to mill er billig.. Men det er mitt syn på saken..
Jeg får si det du vil høre da, så utrolig flinke dere er!! Vi kaster våre penger ut av vinduet vårt hver dag, bare sløser og lever som konger med ubegrenset budsjett med våre mange millioner i året :p
Sånn egentlig burde vi jo selge huset å kjøpe oss ett stort telt slik at også vi kunne spare barnetrygden hver måned :D
Og en bil er utrolig mye penger spart.
10000 i måneden hadde vi spart om vi kun hadde en bil, inkludert forsikring, vedlikehold/service, bilavgift, bompenger og billånet.. Antageligvis kunne vi spart barnetrygden da.. Eller nei, jeg måtte sluttet å jobbe i jobben min..
Men jeg har aldri sagt vi har en To roms? Vi har stort hus men vært flinke å betale ned på lånet. Likevel har vi 3 mill i lån. Og maks oppstart på bsu. Ja vi er flinke da:D haha

Men jeg har aldri sagt vi har en To roms? Vi har stort hus men vært flinke å betale ned på lånet. Likevel har vi 3 mill i lån. Og maks oppstart på bsu. Ja vi er flinke da:D haha

Hadde vi bare hatt 3 mill i lån hadde vært fantastisk.. Vi har akkurat ferdig med å bygge vi.. Eller vi er ikke ferdig helt enda, så muligheten for å betale ned masse har ikke kommet enda.
Det er noe med å ikke sammenligne seg med andre, for vi lever så forskjellige liv..

Såklart men vi har ikke en To roms heller;) et stort hus og det koster mye mye mer.
Poenget mitt er at man ikke bare kan se på inntekten.
Det er mange andre faktorer som spiller inn.

Har ikke noe i mot at barnetrygden bli behovsprøvd, men syns det å sette en inntektsgrense blir helt feil da boligprisene er så veldig forskjellig ut fra hvor man bor...

Vi har over en mill, men har uansett ikke muligheten til å spare barnetrygden akkurat nå. Den går med til utgifter på barna. Det er dyrt å bo i en storby, selv om vi på ingen måte bor i luksus. Dessuten har vi begge høye studielån, noe jeg regner med gjelder mange med høyere utdannelse og dermed noe høyere lønn. På grunn av lang utdannelse kom vi også sent inn på boligmarkedet og har ikke fått den avkastningen mange av våre venner uten høyere utdanning har. Jeg prøver altså å si at høy inntekt ikke nødvendigvis betyr god råd. Barnetrygden ble for øvrig ikke innført for å jevne ut forskjellen mellom fattige og rike barnefamilier, men for å jevne ut den økonomiske forskjellen mellom barnefamilier og familier uten barn. Synes ikke man skal "straffes" for å ha tatt høyere utdanning.

Denne diskusjonen har havnet på et nytt nivå når vi snakker om sparing, forbruk, bosted og "jeg har ikke ny bil".

Hele poenget med barnetrygden er å gi barnefamilier en liten symbolsk sum, uavhengig av foreldrenes stilling, alder, kjønn og rase. Nettopp for å utjevne forskjellen mellom barnløse og barnefamilier.

Jeg hadde ikke tenkt til å dra inn min privatøkonomi, kort oppsummert jobber vi hardt, vi sitter godt i det og sparer mye. Blant annet ved å velge bort unødvendige luksusvarer og vi kjøper mye brukt. Vi bruker mest midler på økologisk norsk mat, miljøtiltak og veldedige formål- noe som koster ekstra, men kommer fellesskapet til gode. Vi sparer mye til våre to barn slik at de er rustet til en etableringsfase som med tiden blir enda tøffere. Jeg tenker det er positivt for fremtiden at noen familier har mulighet til å bistå egne barn økonomisk. Tenk hvilket uføre Norge havnet i hvis alle unge måtte igjennom Husbanken feks?

For oss hadde vi klart oss uten disse 209000,- men for meg er dette en prinsippsak- alle eller ingen. Fordelt på 18 år er dette en dråpe i havet imotfor hva vi skatter i løpet av samme tid. Som jeg skrev i forrige innlegg, vinningen vil forsvinne i administrasjonskostnad. Noe som er totalt bortkastet.

Her kommer man inn på det jeg mener er viktig - hvor mye er mye? Hvor skal grensen settes?

Noen familier med 500k i inntekt skriver jo at de klarer å spare den, mens andre er totalt avhengige av den.

Hva går pengene til da? Hva hadde andre brukt denne tusenlappen i måneden på hvis de fikk den og ikke jeg?

Jeg har sett alenemødre bli intervjuet på NRK om at de ikke har råd til å sende ungen sin på dansing - i Bergansjakke og Nike free!

Jeg føler at det er så mye som "rammer" denne sagnomsuste gruppen med mennesker som tjener over èn mill. F. eks så har de gjerne toppskatt og barna deres får ikke stipend. Jeg betaler gjerne skatt, sånn er samfunnet vårt bygd, det handler ikke om det. Men når man har jobbet hardt på skolen i mange år, forsaket og prioritert... Så fortjener man kanskje det man har? Skal tiltak jevne ut forskjellene i så stor grad at det snart ikke skal lønne seg å tjene mer da?

Èn mill. i året er ikke så utrolig mye eller spesielt. To sykepleiere tjener faktisk èn mill. i året til sammen.

Enten får barnetrygden fjernes, eller så mener jeg at den skal bestå som den gjør i dag.

Hvordan skal de som har 1 mill i inntekt ha behov for dette..? Da må det jo være bedre å kunne gi mer til de som ikke får endene til å møtes uansett hvordan de vrir på krona. =)

Her kommer man inn på det jeg mener er viktig - hvor mye er mye? Hvor skal grensen settes?

Noen familier med 500k i inntekt skriver jo at de klarer å spare den, mens andre er totalt avhengige av den.

Hva går pengene til da? Hva hadde andre brukt denne tusenlappen i måneden på hvis de fikk den og ikke jeg?

Jeg har sett alenemødre bli intervjuet på NRK om at de ikke har råd til å sende ungen sin på dansing - i Bergansjakke og Nike free!

Jeg føler at det er så mye som "rammer" denne sagnomsuste gruppen med mennesker som tjener over èn mill. F. eks så har de gjerne toppskatt og barna deres får ikke stipend. Jeg betaler gjerne skatt, sånn er samfunnet vårt bygd, det handler ikke om det. Men når man har jobbet hardt på skolen i mange år, forsaket og prioritert... Så fortjener man kanskje det man har? Skal tiltak jevne ut forskjellene i så stor grad at det snart ikke skal lønne seg å tjene mer da?

Èn mill. i året er ikke så utrolig mye eller spesielt. To sykepleiere tjener faktisk èn mill. i året til sammen.

Enten får barnetrygden fjernes, eller så mener jeg at den skal bestå som den gjør i dag.

To sykepleiere? 429 k + 429 k blir ikke en million det altså...

Vi har over en mill, men har uansett ikke muligheten til å spare barnetrygden akkurat nå. Den går med til utgifter på barna. Det er dyrt å bo i en storby, selv om vi på ingen måte bor i luksus. Dessuten har vi begge høye studielån, noe jeg regner med gjelder mange med høyere utdannelse og dermed noe høyere lønn. På grunn av lang utdannelse kom vi også sent inn på boligmarkedet og har ikke fått den avkastningen mange av våre venner uten høyere utdanning har. Jeg prøver altså å si at høy inntekt ikke nødvendigvis betyr god råd. Barnetrygden ble for øvrig ikke innført for å jevne ut forskjellen mellom fattige og rike barnefamilier, men for å jevne ut den økonomiske forskjellen mellom barnefamilier og familier uten barn. Synes ikke man skal "straffes" for å ha tatt høyere utdanning.

Veldig sant!! Man sitter jo også ofte med 7-8 år med studielån som skal betjenes. Gjerne et huslån, og et billån ... (Mulig man i en storby kan klare seg uten bil, men på bygda finnes det dårlig med kollektivtrafikk...)

Er dere studenter begge to kanskje? Ellers; Har dere sjekket ut mulighet for bostøtte? Jeg kjenner navere som alene har høyere inntekt enn det...:/

Studenter kan også få bostøtte hvis de har barn :)

Back
Topp