• Forumet vil være nede på grunn av nødvendig vedlikehold mars 18. juli kl. 00:00 til kl. 02:30.

Hvor mye er mye da?

Vi har lik inntekt som tilsvarer en million i samlet inntekt. Vi klarer oss veldig bra nå, men til høsten skal samboer gå videre på skolen og da lever vi på min inntekt noen år, mens han kun får litt ved siden av så da kommer nok barnetrygden bedre med :)

Vi har pusset opp hele huset, så pengene flyr uansett hvor mye man har på konto i grunn :p

Jeg mener at en har lån, bil og hus som samsvarer med inntekt. Så alle familier har jo egentlig de samme utgiftene. Kanskje de med inntekt under f.eks 500 000 skulle fått en høyer sats og de over skulle fått det samme som idag?
Personlig ville jeg nå takket ja til gratis barnehage og SFO, men jeg får sikkert et annet syn på saken når vesla begynner på mellomtrinnet :) vanskelig debatt, da det er mange hensyn og ta i betraktning .

Å bare se på inntekten ville i så fall vært ganske urettferdig.
Hvor god råd man har er ikke bare avhengig av inntekten, men også av utgiftene.

Noen som har 1 mill i samlet inntekt og bor i et område med lave boligpriser vil ha mye bedre råd enn noen med samme inntekt og som bor i område med høy boligpris.

Trodde egentlig en samlet inntekt på 1 mill var ganske normalt og ikke klassifiserte til mye :rolleyes:

Jeg deltok i denne debatten som refereres.

Igjen synes jeg det er smålig å nekte barnetrygd til de som tjener godt. Argumentene mine er at vi skatter mye, med glede, som går rett til felleskassen. Uten vår inntekt ville det også bli mindre å rutte med for Stat og kommune. I vår husstand er vi to, relativt unge i etableringsfasen. Vi har huslån, biler, 2 barn og ikke minst studielån for å ha kommet hit vi er i dag. Ordningen bør bestå slik den er i dag, den er lik for alle og den kan også bidra til at yngre (uansett inntekt) kan planlegge barn. Det er nok av andre behovsprøvde ordninger til dem som trenger. I tillegg vil andelen vår og andres med høy inntekt gå rett vest til administrasjonsutgifter, det er ingenting å spare på mer papirflytting. Ved å konstant kreve mer skatt og ta goder fra de som tjener gode penger vil dette grave velferdsstaten sin egen grav...

Hilsen mor 400k og far 700k som egentlig ikke har noen ellevill inntekt

Jeg deltok i denne debatten som refereres.

Igjen synes jeg det er smålig å nekte barnetrygd til de som tjener godt. Argumentene mine er at vi skatter mye, med glede, som går rett til felleskassen. Uten vår inntekt ville det også bli mindre å rutte med for Stat og kommune. I vår husstand er vi to, relativt unge i etableringsfasen. Vi har huslån, biler, 2 barn og ikke minst studielån for å ha kommet hit vi er i dag. Ordningen bør bestå slik den er i dag, den er lik for alle og den kan også bidra til at yngre (uansett inntekt) kan planlegge barn. Det er nok av andre behovsprøvde ordninger til dem som trenger. I tillegg vil andelen vår og andres med høy inntekt gå rett vest til administrasjonsutgifter, det er ingenting å spare på mer papirflytting. Ved å konstant kreve mer skatt og ta goder fra de som tjener gode penger vil dette grave velferdsstaten sin egen grav...

Hilsen mor 400k og far 700k som egentlig ikke har noen ellevill inntekt
Er akkurat det som er poenget mitt i innlegget over.
Alt er ikke bare svart og hvitt.
Å bare se på inntekten vil bli helt feil og urettferdig

Vi har litt over 900 tilsammen, og vi trenger den ikke. Men den er kjekk å ha. Setter den til side, og bruker den på større barneutgifter. Bilsete o.l. Da slipper vi å tenke på det når vi skal kjøpe slikt.

Hvem er egentlig dere til å sitte inne på et forum å dømme mennesker som tjener godt og som bruker barnetrygden? Selv om man tjener godt kan man ha store boliglån og billån, og så kommer utgifter som "alle har" (regninger, kommunale avgifter, barnehage, aktiviteter etc.) Så selv om en familie har god inntekt så er det ingen som kan komme å si at de ikke trenger barnetrygden. Det kan være de kronene som gjør en liten forskjell.

Hvem er egentlig dere til å sitte inne på et forum å dømme mennesker som tjener godt og som bruker barnetrygden? Selv om man tjener godt kan man ha store boliglån og billån, og så kommer utgifter som "alle har" (regninger, kommunale avgifter, barnehage, aktiviteter etc.) Så selv om en familie har god inntekt så er det ingen som kan komme å si at de ikke trenger barnetrygden. Det kan være de kronene som gjør en liten forskjell.
Er vi på samme tråd? Hvem dømmer her?

Har ikke en million og føler ikke vi trenger den nei. Vi sparer den. MEN nå er det jo umulig å komme inn på boligmarkedet uten hjelp, hvertfall hvis man er alene. Så jeg ser det som nødvendig å spare til de.

Vi har vel mellom 500-600 000kr samlet inntekt og vi klarer å spare barnetrygden. Det går jo på hvor mye utgifter man har og hva man prioriterer. Synes alle skal få :) blir det behovsprøvd ender nok mange som trenger den uten fordi de har "høy inntekt".

Har selv ikke fått stipend da foreldrene mine hadde "høy inntekt", men det var fjoråret, og mye hadde endret seg. Pappa hadde død og mamma ble sykemeldt og fikk plutselig lite jobb(freelance) så blir nok mye feil og folk som faller mellom sprekkene.

Vi har 1mill i samlet inntekt,men har også utgifter basert på det. Som feks et nytt 100% boliglån. Vi har selv valgt å bo sentralt i storby, men fordi vi kan det. Barnetrygden brukes hær og er kjærkommen. Men hadde vi ikke fått den, så ville vi vel lagt utgifter dær etter igjen;)

Unnskyld meg men vi kan spare den men ikke dere? Når man har så høye lønninger så går det mye på å bruke det man får. Hadde dere levd etter vårt budsjett så kunne dere kjøpt ny bil innen 2 år kontant. Her jobber kun manne og får litt mer enn 300 000 i året. Er vel derfor de vil ha det behovsprøvd. Når "fattige" familier kan spare det så kan liksom de med høye lønninger klare seg uten. Det er veldig svart og hvitt. Men skjønner poenget med det. Hadde de med høye lønninger kjøpt billigere hus og billigere biler så hadde de kanskje hatt bedre råd. Det er ikke noe alternativ for oss. Får ikke kjøpt billigere biler enn det vi har. Og jeg skattet 50% i ett år for å få kjøpt meg en ordentlig bil. Er bare å bli sint og irritert på meg, men skjønn at det er irriterende når folk som tjener så mye må ha det når vi ikke må. Kjenner mange som tjener mer enn oss og bor billigere som klager over dårlig råd og bruker barnetrygden. Hvorfor får vi det til da? Og nei ingen ting i huset vårt er kjøpt brukt. Alt er kjøpt nytt og vi har arvet kun to skap. Vi har to biler, campingvogn og leier hus. Er på en måte enig i behovsprøvd barnetrygd

Vi har også over 1 mill i samlet inntekt, sparer halve BT hver måned. Vi hadde ikke merket om den forsvant. Her blir den utbetalt kvartalsvis.

Å behovsprøve barnetrygden skaper mer byråkrati og det koster mer enn det gjør i dag!
De som tjener mer enn 1 mill til sammen bidrar også mer til å fylle statskassen.
Og ha en 1 mill i inntekt i store byer i Norge er ikke mye, om man eier bolig, har barna på aktiviteter osv.
Jeg er i mot behovsprøving av barnetrygden, det finnes mange andre tiltak til å hjelpe fattige barn i Norge. Vi sparer forresten ikke barnetrygden og vi har en mill i samlet inntekt;)
Da har dere nok et høyt forbruk:) her spares både barneteygd og kontantstøtte og jeg er på aap på 7 året. og mannen tjener vell rundt 500 000 nå. Vi har et stort hus men reiser ikke mye. Ikke hver sommer engang. Men pusser opp mye. Synes de med en mill har mye penger jeg altså!

Da har dere nok et høyt forbruk:) her spares både barneteygd og kontantstøtte og jeg er på aap på 7 året. og mannen tjener vell rundt 500 000 nå. Vi har et stort hus men reiser ikke mye. Ikke hver sommer engang. Men pusser opp mye. Synes de med en mill har mye penger jeg altså!
Deter fult mulig dere klarer dere på 500.000 + aap helt fint og sparer barnetrygden med stort hus, men det vil ikke si at ALLE med 1 mill i inntekt vil gjøre det samme.
Det kommer helt an på hvor i Norge man bor.
Skal man ha stort hus i for eksempel i Oslo må man ut med 7 mill +.
Ting er ikke svart og hvitt.
Hvorvidt 1 mill er mye eller ikke kommer helt an på boutgiftene i det området man bor i

Deter fult mulig dere klarer dere på 500.000 + aap helt fint og sparer barnetrygden med stort hus, men det vil ikke si at ALLE med 1 mill i inntekt vil gjøre det samme.
Det kommer helt an på hvor i Norge man bor.
Skal man ha stort hun i for eksempel i Oslo må man ut med 7 mill +.
Ting er ikke svart og hvitt.
Hvorvidt 1 mill er mye eller ikke kommer helt an på boutgiftene i det området man bor i

Sign! Her gikk nabohuset nylig for 7,2mill!

Nei, vi har nok ikke det ;)
Men vi hat bygd oss hus, bare tomten vår kostet 1,3 mill og det er billig ;) Vi har to ganske nye og store biler for vi har tre barn osv.
Vi kunne hatt ett stort hus og levd bedre vi også, men da kjøpt oss et gammelt ett som vi måtte pusse opp.. Man kan ikke sammenligne seg slik med andre for man vet ærlig tale ikke hvor man bor, hva man har valgt i livet. Jeg kunne virkelig tenkt meg å flyttet til utkant Norge med vår inntekt for da hadde vi levd utrolig bra med god råd! Ser man kan få store flotte hus for under 2 mill flere steder, det er for meg gi bort pris ;)

Last edited:
Èn mill er jo veldig mye :o så de bør ha god råd :p kommer jo an på hvordan man bruker pengene.

Vi har litt over 900 tilsammen, og vi trenger den ikke. Men den er kjekk å ha. Setter den til side, og bruker den på større barneutgifter. Bilsete o.l. Da slipper vi å tenke på det når vi skal kjøpe slikt.
Samme her

Og så har man vel oftest forbruk etter inntekt, så ikke sikkert man sitter igjen med mer selv om man tjener mer..

Nei, vi har nok ikke det ;)
Men vi hat bygd oss hus, bare tomten vår kostet 1,3 mill og det er billig ;) Vi har to ganske nye og store biler for vi har tre barn osv.
Vi kunne hatt ett stort hus og levd bedre vi også, men da kjøpt oss et gammelt ett som vi måtte pusse opp.. Man kan ikke sammenligne seg slik med andre for man vet ærlig tale ikke hvor man bor, hva man har valgt i livet. Jeg kunne virkelig tenkt meg å flyttet til utkant Norge med vår inntekt for da hadde vi levd utrolig bra med god råd! Ser man kan få store flotte hus for under 2 mill flere steder, det er for meg gi bort pris ;)
Her får man overhodet ikke et hus for 2 mill. Snarere en To roms om man er heldig. Så ja jeg mener det vare er tull. Det er en prioritering med hvordan man bruker pengene sine:) vi har forresten en splitter ny bil:) men ingen syden ferie;)

Back
Topp