Hvor mye er mye da?

Deter fult mulig dere klarer dere på 500.000 + aap helt fint og sparer barnetrygden med stort hus, men det vil ikke si at ALLE med 1 mill i inntekt vil gjøre det samme.
Det kommer helt an på hvor i Norge man bor.
Skal man ha stort hus i for eksempel i Oslo må man ut med 7 mill +.
Ting er ikke svart og hvitt.
Hvorvidt 1 mill er mye eller ikke kommer helt an på boutgiftene i det området man bor i

Høres jo temmelig tåpelig ut å *ville* kjøpe et hus i Oslo til 7 mill da!!! Kan jo omtrent kjøpe en hel øy i nord Norge for samme prisen, med en tre-fire huser med i prisen !!

Høres jo temmelig tåpelig ut å *ville* kjøpe et hus i Oslo til 7 mill da!!! Kan jo omtrent kjøpe en hel øy i nord Norge for samme prisen, med en tre-fire huser med i prisen !!
Det er vel ikke alltid det handler om å *ville*.
Enkelte steder har man ikke noe valg hvis man vil eie selv.

Det er vel ikke alltid det handler om å *ville*.
Enkelte steder har man ikke noe valg hvis man vil eie selv.

Hvordan da tenker du på? Må man bo i Oslo? Er det jobb og slikt du tenker på? For ellers er det vel bare å etablere seg en annen vei dersom man synes prisene i hovedstaden er litt vel i overkant:)

Hvordan da tenker du på? Må man bo i Oslo? Er det jobb og slikt du tenker på? For ellers er det vel bare å etablere seg en annen vei dersom man synes prisene i hovedstaden er litt vel i overkant:)
Nei man må jo ikke. Men hvis man jobber i Oslo så må man jo komme seg dit også.

Men altså, jeg bor ikke i området så jeg aner ikke pris der.

Nei, man har ikke alltid ett valg..
For det er ganske mange mennesker som jobber i Oslo, og det er ikke så veldig mye billigere rundt Oslo heller.,
Og flytte til nord Norge vekk fra familie og venner, nettverket, jobben er nok ikke ett alternativ for veldig mange. Og hvorfor skal man ikke kunne få kjøpe seg en bolig om man vil?

Nei, man har ikke alltid ett valg..
For det er ganske mange mennesker som jobber i Oslo, og det er ikke så veldig mye billigere rundt Oslo heller.,
Og flytte til nord Norge vekk fra familie og venner, nettverket, jobben er nok ikke ett alternativ for veldig mange. Og hvorfor skal man ikke kunne få kjøpe seg en bolig om man vil?

Det er klart man kan! Om man har råd til det:) men det var ved tilfellet at hus i Oslo kostet 7 mill:) har man råd, så hvorfor ikke? Men har man ikke det, så kan det tenkes å etablere seg annen vei også?

Det er klart man kan! Om man har råd til det:) men det var ved tilfellet at hus i Oslo kostet 7 mill:) har man råd, så hvorfor ikke? Men har man ikke det, så kan det tenkes å etablere seg annen vei også?

Har man ikke råd så får man ikke lån, men får man lån så har man klart høyere utgifter enn en person som har kjøpt hus til en million.
Det er ikke bare å etablere seg et annet sted, man har kanskje jobb, familie, venner i nærheten og da flytte 180 mil for å spare litt penger er helt klart vanskelig og det er da ikke sikkert man sparer heller for jobbmulighetene er også mindre.
Det er dyrt i alle retninger utenfor Oslo, så det å pendle gjør enormt mange. Det betyr ikke at de sparer så mye på kjøp av bolig av den grunn.
1 million i inntekt er ikke allverden og 7 mill for ett hus er heller ikke enormt mye i storbyene!

To sykepleiere? 429 k + 429 k blir ikke en million det altså...

I kommunen jeg jobber i tjener man 500k, muligens 490k... Og hva så om man tjener 429k eller 500k? Vi snakker om hvem som skal få barnetrygd eller ikke. Her kommer vi jo fort inn på noe vanskelig: det kunne jo ikke vært sånn at de som tjener 858k i året skulle fått barnetrygd, men ikke de som tjener èn mill.

I denne sammenhengen kan jeg virkelig ikke se at det er særlig relevant hvorvidt du tjener 858k eller èn mill.

I kommunen jeg jobber i tjener man 500k, muligens 490k... Og hva så om man tjener 429k eller 500k? Vi snakker om hvem som skal få barnetrygd eller ikke. Her kommer vi jo fort inn på noe vanskelig: det kunne jo ikke vært sånn at de som tjener 858k i året skulle fått barnetrygd, men ikke de som tjener èn mill.

I denne sammenhengen kan jeg virkelig ikke se at det er særlig relevant hvorvidt du tjener 858k eller èn mill.

Altså , nå er vel dette med 1 mill bare en grense som er satt...? Et sted må det jo settes, så da er det vel slik at om man tjener mindre i husstanden så er man "fortjent" til barnetrygd og vice versa. Men for all del, jeg er ikke for en slik oppdeling. Jeg forstår godt at man kan ha høye utgifter og dårlig råd selv om man tjener "mye". Men har man en million i samlet årsinntekt så har man absolutt mulighet til å leve et "rikmannsliv" også:) det kommer jo an på hvordan man disponerer pengene.

Synes det er vanskelig, vi har bra lønn når begge jobber men så har vi god lønn fordi vi jobber i byen men hus koster mye, å parkere bilen utenfor huset koster 1600kr pr bil i året, må betale noen plasser for å parkere på arbeidsplassen, studielån fordi begge har mye skole så koster... Vi har det greit nå fordi vi bor trangt og har valgt bort mange ting av luksus i livet...

Er dere studenter begge to kanskje? Ellers; Har dere sjekket ut mulighet for bostøtte? Jeg kjenner navere som alene har høyere inntekt enn det...:/

Vi går begge på AAP. (Jobbet på samme sted, og stedet ble lagt ned ) Jeg begynner på skole til høsten, han skal i tiltak pga helse. Vi har ca 15000 utbetalt tilsammen i mnd, og husleie på 7500, to barnehageplasser osv. Vi går helt greit i minus hver eneste mnd. Fått avslag på bostøtte, har klaga og venter på svar. Ganske sykt i grunn..

I Tromsø koster det 6-8 mill å kjøpe en relativt ny enebolig med utleie. Så er ikke spesielt billig alle steder i NordNorge. Når det er sagt så er jeg enig med deg altså. Tar man seg råd til svindyr bolig og ellers har en livsstil med relativt høyt forbruk så bør det likevel ikke være statens jobb å finansiere dette.

Vi har 4.5 mill i boliglån, under 1mill i inntekt og det jeg vil kalle et nøkternt forbruk. Kunne lilevel glatt ofra den barnetrygden til fordel for noen som garantert behøver den mer enn meg.

I Tromsø koster det 6-8 mill å kjøpe en relativt ny enebolig med utleie. Så er ikke spesielt billig alle steder i NordNorge. Når det er sagt så er jeg enig med deg altså. Tar man seg råd til svindyr bolig og ellers har en livsstil med relativt høyt forbruk så bør det likevel ikke være statens jobb å finansiere dette.

Vi har 4.5 mill i boliglån, under 1mill i inntekt og det jeg vil kalle et nøkternt forbruk. Kunne lilevel glatt ofra den barnetrygden til fordel for noen som garantert behøver den mer enn meg.

Tror ikke det er barnetrygden som finansierer boliglånet på 5 mill altså :o
Får jo ikke ett par sko til eldstemann engang ;)

Tror ikke det er barnetrygden som finansierer boliglånet på 5 mill altså :o
Får jo ikke ett par sko til eldstemann engang ;)
Men for de som har veldig lite å rutte med vil jeg anta at de får mye mer for de 990kr enn hva jeg får ;) :P

Jeg går iallefall barnetrygden inni det felles sluket hver mnd.

Vi tjener godt, men vi får ikke lån til eget hus pga dumme valg tidligere i livet som betales på nå. Det er flere tusen kr i mnd ut som hadde gjort livet en del lettere nå. Og sånn blir det noen år til desverre. I tillegg to studielån, leie av bolig osv.

Jeg går i null hver mnd, og det gjør samboer også. Og vi lever ikke fett. Kjøper aldri noe til oss selv lenger fordi det har vi ikke råd til. Hvis bt hadde blitt borte hadde vi merket det veldig godt... Kjenner jeg er nervøs for høsten med full bhgbetaling og full sfobetaling. Øker med 500,- i mnd bare der...

Jeg håper bt blir som den er iallefall noen år til...

Jeg går iallefall barnetrygden inni det felles sluket hver mnd.

Vi tjener godt, men vi får ikke lån til eget hus pga dumme valg tidligere i livet som betales på nå. Det er flere tusen kr i mnd ut som hadde gjort livet en del lettere nå. Og sånn blir det noen år til desverre. I tillegg to studielån, leie av bolig osv.

Jeg går i null hver mnd, og det gjør samboer også. Og vi lever ikke fett. Kjøper aldri noe til oss selv lenger fordi det har vi ikke råd til. Hvis bt hadde blitt borte hadde vi merket det veldig godt... Kjenner jeg er nervøs for høsten med full bhgbetaling og full sfobetaling. Øker med 500,- i mnd bare der...

Jeg håper bt blir som den er iallefall noen år til...

De ville jo bruke pengene de sparte i barnetrygd til de med over 1 mill til gratis bhg og sfo ;)

De ville jo bruke pengene de sparte i barnetrygd til de med over 1 mill til gratis bhg og sfo ;)
Tror uansett ikke at bhg og sfo ville blitt Gratis. Til det koster det for mye å drifte alle bhg og sfo i hele Norge.

Og hva med de som har eldre barn som ikke har krav på sfo? Skal ikke de få noe? Eldre barn blir ikke billigere i drift liksom...

Tror uansett ikke at bhg og sfo ville blitt Gratis. Til det koster det for mye å drifte alle bhg og sfo i hele Norge.

Og hva med de som har eldre barn som ikke har krav på sfo? Skal ikke de få noe? Eldre barn blir ikke billigere i drift liksom...
Jo det går faktisk mye penger i barnetrygd til rike, så det hadde gått opp. Har man eldre barn har man som regel høyere lønn også. Og barnetrygd skulle ikke gå til konfirmasjon, billappen eller egenkapital til bolig. Det er en trygd som skal gå til mat, klær ol.

Back
Topp