Hvilke tilskudd tar dere ?

Kan eg spør hvorfor du skal begynne å ta jern i uke 18? Og ikkje før mener eg...
Burde man ikkje ta det før kanskje? Fikk beskjed om å begynne med så stor dose eg klarte allerede nå her.. uke 14 i morgen...

:rolleyes::rolleyes:

Var legen som sa det. Jeg forstod det som at det har kommet nye retningslinjer som gjør at ganske mange blir anbefalt det for å forebygge jernmangel, men hvorfor man har valgt akkurat uke 18 vet jeg ikke.

Jeg har vært såpass kvalm og tåler jerntilskudd dårlig, så jeg har vært glad jeg kunne vente. Har jo ikke jernmangel. Men har startet med en multivitamin med litt jern slik at jeg kan øke mengden gradvis og forhåpentligvis unngå bivirkninger.
 
Var legen som sa det. Jeg forstod det som at det har kommet nye retningslinjer som gjør at ganske mange blir anbefalt det for å forebygge jernmangel, men hvorfor man har valgt akkurat uke 18 vet jeg ikke.

Jeg har vært såpass kvalm og tåler jerntilskudd dårlig, så jeg har vært glad jeg kunne vente. Har jo ikke jernmangel. Men har startet med en multivitamin med litt jern slik at jeg kan øke mengden gradvis og forhåpentligvis unngå bivirkninger.

Aha - ok, men det var jo en fin forklaring :)
De aller fleste mister jo en del blod ved fødsel så det er sikkert lurt for alle å bygge opp litt lagre.

Eg har alltid endt med veldig lave lagre utover i sv. skapene (har ellers også lave lagre), så da er det nok derfor eg starter nå.

Godt det ikkje handlet om fosteret :happy:
Takker for svar :happy:
 
Lifeline eller lifecare sin for gravide + ekstra jern. Synes tablettene er enorme og den blå og den hvite smaker grusomt. Må dele de i to for å få de ned og ta drikke med smak sammen med de for å holde de nede. Æsj!
 
Begynte å ta jern fra uke 28 etter jeg spurte legen spesifikt om dette. Han hadde ikke fått med seg "nye" retningslinjer (fra 2018!), og det var jordmor som etterspurte verdien målt i uke 12. Jeg skulle etter retningslinjene tatt 40mg jern pr dag fra uke 18 så jeg er 10uker på "etterskudd", og er derfor litt usikker på hvor mye jeg bør ta. Prøver meg med 54mg/dag og noen dager med 83mg og ser hvordan magen tåler det (spiser bløtlagte linfrø og svisker for å forsøke å motvirke forstoppelse).

https://nhi.no/familie/graviditet/nye-retningslinjer-for-a-vurdere-jernstatus-for-gravide/
 
Back
Topp