Hvem er taperne?

Lutzern

Februar 14 - miss trøtt
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Altså nå har et foreldrepar stukket av fra et opphold på mor-barn institusjon som de var på for å få vurdert sin omsorgsevne for å avgjøre om de skulle få tilbake tvillingene sine eller ikke. De fikk nyss om at de ikke kom til å få de tilbake og at de skulle tilbake til fostermoren sin. På grunn av hvilken omsorg de har gitt ila et opphold på nesten 2 måneder. Og så hagler kommentarene på nett om saken om at det er synd på foreldrene. Altså hvem er egentlig taperne i denne saken? Barna blir dratt vekk fra sitt trygge kjente hjem og hovedomsorgsgiver, og befinner seg nå i omsorgen av foreldre som helt nylig er funnet uskikket til å ha omsorg for barna. Og så er det foreldrene folk har sympati for? Gir opp.....
*dagens utblåsning*

Ja jeg skjønner foreldre går igjennom ild og vann for barna sine og jeg forstår handlingen om å kidnappe de. Men har man ikke god nok omsorgsevne etter nesten to måneder med veiledning, ja så er man ikke skikket til å ta vare på barna.

Jeg er så enig med deg som det går an å få det!!
Foreldre har i mine øyne alt for mange rettigheter her til lands - vi har foreldrevern IKKE barnevern!!
Foreldre har rettigheter til ditt og datt mens de store taperne er barna som må stille opp på alle disse rettighetene... Hvor ble det av barnets rettigheter??

Helt enig... Kjenner jeg blir lei meg når folk skriver på slike saker, hva vet vel de? Den ene parten her som faktisk kunne opplyst en del rundt saken har ikke lov å si noe, grunnet taushetsplikt mens foreldrene kan si det de føler for å få sympati fra alle hold, jeg blir kvalm, rett og slett. Som du sier, disse barna har vært i et omsorgshjem i sine første levemåneder, de var trygge og hadde antagelig faste rutiner, så skal foreldrene dra avgårde med de og mene at dette er til barnas beste? Bare det sier sitt etter min mening, dette for meg beviser bare at barnevernet hadde all grunn til å "ta" disse barna. Håper virkelig de blir funnet og barna kommer tilbake til sitt trygge hjem som de er vant med.

Helt enig... Kjenner jeg blir lei meg når folk skriver på slike saker, hva vet vel de? Den ene parten her som faktisk kunne opplyst en del rundt saken har ikke lov å si noe, grunnet taushetsplikt mens foreldrene kan si det de føler for å få sympati fra alle hold, jeg blir kvalm, rett og slett. Som du sier, disse barna har vært i et omsorgshjem i sine første levemåneder, de var trygge og hadde antagelig faste rutiner, så skal foreldrene dra avgårde med de og mene at dette er til barnas beste? Bare det sier sitt etter min mening, dette for meg beviser bare at barnevernet hadde all grunn til å "ta" disse barna. Håper virkelig de blir funnet og barna kommer tilbake til sitt trygge hjem som de er vant med.
Enig.

Men jeg synes ikke det er nødvendig at bv får uttalt seg. Man klarer jo å legge to og to sammen når det kommer fram at foreldrene ikke skal få tilbake omsorgen, og skjønne at de har vist på den mor-barn institusjonen at de faktisk ikke har godt nok omsorgsevne.

Enig.

Men jeg synes ikke det er nødvendig at bv får uttalt seg. Man klarer jo å legge to og to sammen når det kommer fram at foreldrene ikke skal få tilbake omsorgen, og skjønne at de har vist på den mor-barn institusjonen at de faktisk ikke har godt nok omsorgsevne.

Det er sant... Bv ble vel også fritatt for sin taushetsplikt i denne saken tidligere, men slik jeg har skjlnt sp er det vel en prinsippsak for bv og ikke kommentere... Veldig godt prinsipp syns nå jeg.

Det virker som det ofte er barna som taper. De blir kasteballer i et system som ikke funker. Kjenner ikke denne saken så godt da. Men uttaler meg generelt.

Uff... Er det denne saken der folk omtrent gikk i fakkeltog fordi foreldrene ble fratatt omsorgen "uten grunn" fra første stund?

Bv kommer aldri ut med sin side i media så er vanskelig for oss å bedømme hva som er rett og galt. Men synes det er unødvendig å blåse opp sånne ting når ingen aner hva som egentlig foregår. På en måte er det synd at bv har taushetsplikt. Da hadde nok folk sett litt anderledes på ting. Er litt dårlig å gå ut i media med sånne ting. Alle følger jo den siden de hører om. Jeg er skeptisk til sånne ting og prøver å ikke ha en mening. Noen får barna fjerner for sent eller aldri mens noen må kjempe for barna sine og har ingen grunn til å måtte gjøre det. Er nok vanskelig å jobbe i bv for tiden. Jeg har dritings meg ut for mye og holdt med foreldre, men ingen jeg kjenner hat mistet barna dine selv om noen egentlig burde det når ting faktisk kom frem i lyset. Det har blott ropt ulv for mange ganger fra hver side.

Uff... Er det denne saken der folk omtrent gikk i fakkeltog fordi foreldrene ble fratatt omsorgen "uten grunn" fra første stund?
Jq men nå var det jo uansett noe som var feil i en av grunnene til at de mistet barna

Huff!!! Jeg er selv fostermor og VET hvor mye som skal til for at bv kan "ta" barn fra foreldre!! Det er ikke bvtj som tar barna - det er et resultat av en ofte lang rettssak (i fylkesnemnda) mellom bvtj og biologiske foreldre. Dommerne her består av én fagdommer og to lekdommere - som i praksis kunne vært du og jeg, for å få rettergangen så rettferdig som mulig. Kjennelsen kan ankes til tingretten.

Bare det å stikke av ned barna, la barna leve som papirløse/på rømmen sier mye om foreldrenes omsorgsevne og dømmekraft!!!

Barna er taperne :(

Eg reagere mest på hvorfor bv hadde bestemt seg mange uker før oppholde var over og hvorfor i alle dager er forstermor med på og vudere de biologiske foreldre??

Altså eg hadde på pekt hver minste feil om eg var fostermor og prøvd alt eg kan for å overbevise at de hadde det best hos meg.

Eg reagere mest på hvorfor bv hadde bestemt seg mange uker før oppholde var over og hvorfor i alle dager er forstermor med på og vudere de biologiske foreldre??

Altså eg hadde på pekt hver minste feil om eg var fostermor og prøvd alt eg kan for å overbevise at de hadde det best hos meg.

De hadde ikke bestemt seg, foreldrene hørte ryker om dette står det. Vedtaket ble ikke fattet før for noen dager siden, da var foreldrene allerede "borte", fostermor var ikke med i selve beslutningen men hun var med under noen av samværende og "opplæringen" på mødrehjemmet, logisk i og med at hun har vært omsorgsperson for barna siden de var 1 dag gamle og barna naturlig nok er knyttet til henne.... Hadde på ingen måte vært bra for to så små å bare bli flyttet til foreldrene og ikke ha noe med forstermor å gjøre...

Huff!!! Jeg er selv fostermor og VET hvor mye som skal til for at bv kan "ta" barn fra foreldre!! Det er ikke bvtj som tar barna - det er et resultat av en ofte lang rettssak (i fylkesnemnda) mellom bvtj og biologiske foreldre. Dommerne her består av én fagdommer og to lekdommere - som i praksis kunne vært du og jeg, for å få rettergangen så rettferdig som mulig. Kjennelsen kan ankes til tingretten.

Bare det å stikke av ned barna, la barna leve som papirløse/på rømmen sier mye om foreldrenes omsorgsevne og dømmekraft!!!
Endelig noen som har skjønt og vet at det ikke bare er for bvtj å dra hjem til folk å hente ungen. Tusen takk!

Bvtj kan gjøre feil og jeg skjønner det kan føles urettferdig om man ikke klarer å se årsaken selv. Men tenk på alle de barna bvtj redder. Hvorfor er det ingen som kan fortelle de gode sidene de gjør? :/

Endelig noen som har skjønt og vet at det ikke bare er for bvtj å dra hjem til folk å hente ungen. Tusen takk!

Bvtj kan gjøre feil og jeg skjønner det kan føles urettferdig om man ikke klarer å se årsaken selv. Men tenk på alle de barna bvtj redder. Hvorfor er det ingen som kan fortelle de gode sidene de gjør? :/
Fordi det blir det ikke noen god sak ut av. Media dekker jo kun de som har det fælt og alt det fæle som skjer, ellers ville jo ingen lest det.

Det er jo ikke fostermor som tar denne avgjørelsen!

Og de hadde bare hørt rykter, ingen beslutning var tatt. De skjønte det vel selv hvilken vei det gikk også. De var jo der for å bli evaluert og få veiledning slik at de forhåpentligvis kunne få den kunnskapen de trengte for å kunne få barna med seg hjem. Men de skjønte vel ut i fra veiledningen og tilbakemeldinger at de ikke gjorde det så særlig bra.

De hadde ikke bestemt seg, foreldrene hørte ryker om dette står det. Vedtaket ble ikke fattet før for noen dager siden, da var foreldrene allerede "borte", fostermor var ikke med i selve beslutningen men hun var med under noen av samværende og "opplæringen" på mødrehjemmet, logisk i og med at hun har vært omsorgsperson for barna siden de var 1 dag gamle og barna naturlig nok er knyttet til henne.... Hadde på ingen måte vært bra for to så små å bare bli flyttet til foreldrene og ikke ha noe med forstermor å gjøre...
Ja jeg synes så synd på de ungene som plutselig bare er kidnappet av fremmede som de har blitt kjent med i bare noen få uker:(

Back
Topp