Hvem er taperne?

Ja jeg synes så synd på de ungene som plutselig bare er kidnappet av fremmede som de har blitt kjent med i bare noen få uker:(

Rart at folk ikke klarer å se det før de har en mening... Er visst slik at foreldrene er best for babyen uansett, men disse barna ser jo på fosterforeldrene som mamma og pappa... Deres biologiske foreldre er jo ukjente for de...

Jeg syntes hele denne saken er trist. Trist for foreldre og fosterforeldre. Syntes det var galt t foreldrene ble fratatt ungene på fødestuen uten at barnevernet hadde møtt foreldrene og laget en vurdering. De burde htt en dialog og vurdering før barn ble tatt. Hvorfor de aldri vurderte far som god nok.. Når de blir tatt grunnet mor som hadde fått en vurdering v en lege som ikke var reel men for å prøve å hjelpe hennes familie den gangen. Så syntes jeg det er veldig tungt for fosterforeldre som har hatt dem hele tiden, og kjenner barna best.. Forstår hvorfor foreldrene rømmer, men hadde det vært bedre dialog og vurderinger tidligere så ville det aldri skjedd..

Det er dumt for de små som blir tatt bort fra alt de kjenner og rutiner..

Jeg syntes hele denne saken er trist. Trist for foreldre og fosterforeldre. Syntes det var galt t foreldrene ble fratatt ungene på fødestuen uten at barnevernet hadde møtt foreldrene og laget en vurdering. De burde htt en dialog og vurdering før barn ble tatt. Hvorfor de aldri vurderte far som god nok.. Når de blir tatt grunnet mor som hadde fått en vurdering v en lege som ikke var reel men for å prøve å hjelpe hennes familie den gangen. Så syntes jeg det er veldig tungt for fosterforeldre som har hatt dem hele tiden, og kjenner barna best.. Forstår hvorfor foreldrene rømmer, men hadde det vært bedre dialog og vurderinger tidligere så ville det aldri skjedd..

Men VET vi at de ikke ble vurdert på forhånd? Kan vi si med sikkerhet at denne ene diagnosen til mor er ene og alene grunnen til at barna ble tatt? Om far blir vurdert som "god nok" men bor med mor, vil ikke det bli det samme som at mor får beholde barna?

Er ikke deg jeg kritiserer her altså men tenker vi er så lite kritiske når vi snakker om denne saken, for hva VET vi? Jo vi vet at kunn foreldrene har fått dele sin verson her, og har de alltid rett? Vet vi at de snakker sant?

Jeg har selv sett tilfeller der foreldre har fått mye og god hjelp for å beholde barna sine i lang tid. Jeg har sjeldent sett barn har blitt flyttet men når jeg har sett det har grunnlaget vært godt og det har vært lang prosess i forkant.

Og uansett hvordan en vrir og vender på det, foreldrene gjorde en egoistisk handling da de stakk av, de frarøvet barna alt kjent, og all trygghet. For tryggheten for disse barna har vært hos sine fosterforeldre, ikke foreldrene.

Men VET vi at de ikke ble vurdert på forhånd? Kan vi si med sikkerhet at denne ene diagnosen til mor er ene og alene grunnen til at barna ble tatt? Om far blir vurdert som "god nok" men bor med mor, vil ikke det bli det samme som at mor får beholde barna?

Er ikke deg jeg kritiserer her altså men tenker vi er så lite kritiske når vi snakker om denne saken, for hva VET vi? Jo vi vet at kunn foreldrene har fått dele sin verson her, og har de alltid rett? Vet vi at de snakker sant?

Jeg har selv sett tilfeller der foreldre har fått mye og god hjelp for å beholde barna sine i lang tid. Jeg har sjeldent sett barn har blitt flyttet men når jeg har sett det har grunnlaget vært godt og det har vært lang prosess i forkant.

Og uansett hvordan en vrir og vender på det, foreldrene gjorde en egoistisk handling da de stakk av, de frarøvet barna alt kjent, og all trygghet. For tryggheten for disse barna har vært hos sine fosterforeldre, ikke foreldrene.
De har jo vært hos foreldrene siste ukene da, så ukjente er de jo ikke.
Fosterforeldrene har vel ikke vært der med de da?

Når de tar et så drastisk valg som å dra såpass langt borte, så har de noe å skjule også tenker jeg. Stakkars barn:( nå er jo politiet også innblandet..alt i alt vil dette prege barna i lang tid!

Altså bv gjørfeil, det er det ingen tvil om dessverre.
Om det er feil elle ikke i denne saken er vanskelig å si men den ene grunnen til at de er fratatt barna er feil,jeg regner likevel med det er flere grunner til at de nå mister barna igjen

De har jo vært hos foreldrene siste ukene da, så ukjente er de jo ikke.
Fosterforeldrene har vel ikke vært der med de da?

Fosterforeldrene har vært en stor del av oppholdet på mødrehjemmet, dette står det om i de forskjellige artiklene. så de er vel fortsatt det tryggeste for barna...

Jeg

Men nå er det jo bevist at denne legen hadde vurdert henne feil. Vi vet ikke så mye mer. Eneste jeg syns er at alle er tapere er ettersom jeg mener barnevernet har gått frem på en gal måte..

Det er desverre noen ganske små barn det går utover..

Men jeg håper jo at de finner igjen barna. Trist for fosterforeldrene som ikke vet hvor barns er

Desverre skjer det for mange saker hvor barn blir kidnappet til utlandet :(

Last edited:
Jeg

Men nå er det jo bevist at denne legen hadde vurdert henne feil. Vi vet ikke så mye mer. Eneste jeg syns er at alle er tapere er ettersom jeg mener barnevernet har gått frem på en gal måte..

Det er desverre noen ganske små barn det går utover..

Men har de gått frem på en gal måte? Første "runden" i denne saken ble jo barnevernet fritatt for sin taushetsplikt, bv valgte da å ikke si noe mer grunnet sine prinsipper, men de kunne fortelle at det var sendt inn flere bekymringsmeldinger i denne saken, hva de gikk ut på ble ikke nevnt men jeg tenker da det ligger mye mer bak enn hva vi vet. Og at bv kanskje ikke gikk frem feil alikevel. Barna har hatt det bra hos fosterforeldrene sine, så frem til de ble "tatt" av sine foreldre til et annet land, bort fra alt kjent og kjært har disse barna vært trygge...

Det er flere årsaker til at barna ble fratatt på fødestuen. Barnevernet hadde hatt møter med foreldrene og far var blitt vurdert. Det er bare tull det foreldrene sier om at den feildiagnosen er den eneste årsaken.

De har jo blitt vurdert på nytt nå og de skulle da egentlig ikke få omsorgen for barna. Sier seg selv at det ikke er sant at det bare er en feil diagnose.

I det norske rettsvesenet er det slik at "det biologiske prinsipp" gjelder og står veldig sterkt. Dette betyr en grunnholdning i Norge om at et barn har det aller best hos sine biologiske foreldre. Så når bv skal gå gjennom rettsvesenet for å frata noen deres barn, er det "det biologiske prinsipp" de ofte kjemper mot. Biologiske foreldre har derfor en joker i rettssystemet, nemlig bare fordi de nettopp er biologiske foreldre. Og foreldres advokat bruker "det biologiske prinsipp" for det det er verdt i retten, det kan jeg garantere! Dette betyr at bv har en sterk sak her, en sterk sak for å ha fått flytta barna. Men nettopp pga "det biologiske prinsipp" er foreldrene blitt vurdert igjen - hvor de får opplæring på et mødrehjem. Men de velger dessverre å sette barna i fare ved å stikke av. Jeg tror disse foreldrene her selv har avgjort sin egen skjebne..

Leste en artikkel der det stod at de hadde blitt tilbudt opphold på mødrehjem rett etter fødselen, men at foreldrene ikke ville dette. Det er nok mye vi ikke vet og nå har de egentlig gravd sin egen grav i denne saken ved å flykte.

Tror uansett at fosterhjemsbarn på en eller annen måte vil være preget resten av livet. De har på en måte et arr som vil være med dem, hvor stort arret er kommer helt an på omstendighetene.

Sent from my iPhone using BV Forum

Leste en artikkel der det stod at de hadde blitt tilbudt opphold på mødrehjem rett etter fødselen, men at foreldrene ikke ville dette. Det er nok mye vi ikke vet og nå har de egentlig gravd sin egen grav i denne saken ved å flykte.

Tror uansett at fosterhjemsbarn på en eller annen måte vil være preget resten av livet. De har på en måte et arr som vil være med dem, hvor stort arret er kommer helt an på omstendighetene.

Noen klarer seg helt fint, men andre preges dessverre mye, kommet nok mye an på omstendigheter og ikke minst hvordan fosterhjemmet er.

Jeg leste også noe om at de takket neo, det er jo idioti synes jeg

Noen klarer seg helt fint, men andre preges dessverre mye, kommet nok mye an på omstendigheter og ikke minst hvordan fosterhjemmet er.

Jeg leste også noe om at de takket neo, det er jo idioti synes jeg

Helt klart. Kjenner flere, noen av de bodde i fosterhjem med fantastiske fosterforeldre, men det var alltid vanskelig for de likevel. Så er det jo selvfølgelig de som kanskje hadde hatt det bedre i sine egne hjem enn i fosterhjem.

Helt klart. Kjenner flere, noen av de bodde i fosterhjem med fantastiske fosterforeldre, men det var alltid vanskelig for de likevel. Så er det jo selvfølgelig de som kanskje hadde hatt det bedre i sine egne hjem enn i fosterhjem.

Ja er nok noen av de også

Det er også stor forskjell på søsken, mannen min sier han ikke har noe å klage på for han hat det veldig fint i fosterhjemmet mens søsteren har hatt det helt grusomt sier hun

Det avhenger selvsagt også på hvor skadet barnet er når barnet plasseres i fosterhjem, alder på fosterbarnet ifht tilknytning til fosterhjemmet og fosterforeldre og antall samvær som er av retraumatiserende grad for fosterbarnet. Nettopp pga "det biologiske prinsipp" blir alt for mange barn flyttet alt for sent fra biologiske foreldre fordi "alt" skal være utprøvd først. Det være seg f.eks betalt barnehage, SFO, besøkshjem og opplæring for biologiske foreldre som fungerer tilstrekkelig så lenge bv har saken "i systemet". Så viser det seg at tiltakene ikke virket likevel og månedene går før bv går satt igang en ny tilsynssak og hjulene ruller igjen..

Ingen tvil om at bv kan gjøre feil, men de mest alvorlige feilene er at de kommer inn for seint.

Vår fostergutt kommer dessverre til å være preget av alvorlige diagnoser resten av livet, påført av mor og far. Som elsker ham over alt på denne jord, men kjærlighet er dessverre ikke nok..

Altså nå har et foreldrepar stukket av fra et opphold på mor-barn institusjon som de var på for å få vurdert sin omsorgsevne for å avgjøre om de skulle få tilbake tvillingene sine eller ikke. De fikk nyss om at de ikke kom til å få de tilbake og at de skulle tilbake til fostermoren sin. På grunn av hvilken omsorg de har gitt ila et opphold på nesten 2 måneder. Og så hagler kommentarene på nett om saken om at det er synd på foreldrene. Altså hvem er egentlig taperne i denne saken? Barna blir dratt vekk fra sitt trygge kjente hjem og hovedomsorgsgiver, og befinner seg nå i omsorgen av foreldre som helt nylig er funnet uskikket til å ha omsorg for barna. Og så er det foreldrene folk har sympati for? Gir opp.....
*dagens utblåsning*

Ja jeg skjønner foreldre går igjennom ild og vann for barna sine og jeg forstår handlingen om å kidnappe de. Men har man ikke god nok omsorgsevne etter nesten to måneder med veiledning, ja så er man ikke skikket til å ta vare på barna.
Sorry, kom først borti Liker ikke - men er helt enig med deg :D

Back
Topp