Hva jobber dere med, damer?

Ja, jeg studerer Sykepleie:) ferdig til sommeren, men vurderer nesten å ta permisjon fra bacheloren for å få foreldrepenger fra lånekassen:oops:

Kom på en annen ting, så måtte quote deg på nytt :P

Tenker du at det er greit å bli ferdig med sykepleien før du får barn, eller kunne du tenke deg å være student etter permisjonen også? Spør fordi jeg er student selv, og lurer på hva andre småbarnsmødre tenker å gjøre :) jeg har ikke mulighet til å gjøre meg ferdig med studiene før fødsel, men jeg har bare forskning/oppgaveskriving igjen etterpå, så ingen tradisjonelle eksamener.

Kom på en annen ting, så måtte quote deg på nytt :p

Tenker du at det er greit å bli ferdig med sykepleien før du får barn, eller kunne du tenke deg å være student etter permisjonen også? Spør fordi jeg er student selv, og lurer på hva andre småbarnsmødre tenker å gjøre :) jeg har ikke mulighet til å gjøre meg ferdig med studiene før fødsel, men jeg har bare forskning/oppgaveskriving igjen etterpå, så ingen tradisjonelle eksamener.
Jeg tror nok ikke jeg kommer til å ta noe mer etter sykepleien med det første om det var det du tenkte på?:) håper å kunne begynne å jobbe på samme tid som de som er ferdig i 2016:)

Jeg tror nok ikke jeg kommer til å ta noe mer etter sykepleien med det første om det var det du tenkte på?:) håper å kunne begynne å jobbe på samme tid som de som er ferdig i 2016:)

Ja, eller tenkte om du gjerne ville gjøre deg ferdig med utdanningen først som sist eller ikke :) for hvis jeg var deg, så ville jeg jo ha gjort det sånn her:

Skoleåret 14/15: gjøre ferdig sykepleien
Skoleåret 15/16: melde meg opp til random årsstudium, for å få lån og stipend, men ha permisjon hele studieåret (OBS! Far mister retten på permisjon...)
Skoleåret 16/17: Jobbe som sykepleier/få autorisasjon. Bli gravid så fort du har jobb, og så få baby nr 2 ;)

Ja, eller tenkte om du gjerne ville gjøre deg ferdig med utdanningen først som sist eller ikke :) for hvis jeg var deg, så ville jeg jo ha gjort det sånn her:

Skoleåret 14/15: gjøre ferdig sykepleien
Skoleåret 15/16: melde meg opp til random årsstudium, for å få lån og stipend, men ha permisjon hele studieåret (OBS! Far mister retten på permisjon...)
Skoleåret 16/17: Jobbe som sykepleier/få autorisasjon. Bli gravid så fort du har jobb, og så få baby nr 2 ;)
Wow, skal sei!
Må ikke far har permisjon uansett?o_O

Ja, jeg studerer Sykepleie:) ferdig til sommeren, men vurderer nesten å ta permisjon fra bacheloren for å få foreldrepenger fra lånekassen:oops:
Får du ikke foreldrestipend uansett da siden du har vært under utdanning hele tiden? Jeg trodde ihvertfall det:rolleyes: men tror jeg heller hadde søkt en form for etterutdanning istedenfor å utsette bacheloren. Den trenger du jo aldri ta eller fullføre om du ikke vil, så kan du begynne rett i jobb etter permisjonen :)

Du får jo foreldrestipend fra Lånekassen neste år også, bare meld deg opp i et årsstudium eller noe! Du trenger ikke å ta eksamen, du må bare ha studierett en eller annen plass :) dersom du tar permisjon i år får du ikke rett på foreldrestipend neste år, for du må ha tatt 60 studiepoeng det foregående studieåret. Du kan jo ta permisjon for å heller jobbe da, dersom du vil komme til å tjene opp mer foreldrepenger i løpet av året enn hva du ville fått i foreldrestipend fra Lånekassen. Det aller beste er jo om du greier å tjene litt penger nå, samtidig som du studerer. Da får du nemlig foreldrestipend OG foreldrepenger!! :D
Er sånn jeg gjør det ;) bare jeg utsetter siste året mitt. Har et år igjen av studiet når jeg går ut i perm :)

Får du ikke foreldrestipend uansett da siden du har vært under utdanning hele tiden? Jeg trodde ihvertfall det:rolleyes: men tror jeg heller hadde søkt en form for etterutdanning istedenfor å utsette bacheloren. Den trenger du jo aldri ta eller fullføre om du ikke vil, så kan du begynne rett i jobb etter permisjonen :)
Ja jeg har vurdert å søke på ny utdanning:) man får kun foreldrestipend om man har studieplass:)

Ja jeg har vurdert å søke på ny utdanning:) man får kun foreldrestipend om man har studieplass:)
Ja det vet jeg. Var derfor jeg mente du bare kunne søke deg inn på en eller annen etterutdanning eller egentlig hvilket som helst fag :) du trenger ikke ta eksamen i noen ting og du trenger ikke ta det når permisjonen går ut heller. Vinn, vinn.. Hehe

Ja det vet jeg. Var derfor jeg mente du bare kunne søke deg inn på en eller annen etterutdanning eller egentlig hvilket som helst fag :) du trenger ikke ta eksamen i noen ting og du trenger ikke ta det når permisjonen går ut heller. Vinn, vinn.. Hehe
:D syns egentlig det er litt rart at du ikke får foreldrestipende uansett rett etter utdanning! Vi får jo ikke mulighet til å jobbe oss opp så mye foreldrepenger :o

Nei det var jeg klar over :) men jeg kan vel ta fra juni- mai ( siden vi får jo siste del av stipendet da? Så tar han resten:) han har fast jobb, så vet ikke hva det betyr:)

Hmm.. Du har jo mulighet til å få stipend i 49 uker (vanlig lån og stipend er vel 44 uker), så da kan du i utgangspunktet få stipend juli 2015 - juni 2015 (man får ikke foreldrestipendet før etter barnet er født). Men man kan kanskje ikke "bruke opp" all pengestøtten før far tar permisjon? Så da må sikkert far ta permisjon før de 49 ukene har gått. Si at du tar ut foreldrestipend i 42 uker. Da vet jeg ikke helt om far har lov til å ta lønnet permisjon i mer enn 7 uker.

Hadde vært helt perfekt om far kan ta ut 14 uker permisjon etter mine 49 uker med foreldrestipend iallefall :P men jeg regner med at han mister retten på dette hvis jeg tar ut alle ukene.. Vi får se hva som lønner seg! Hvis vi får mer penger av at han tar ut permisjon i løpet av de 49 ukene så gjør vi jo det, for da kan vi jo være hjemme samtidig :) jeg haster iallefall ikke tilbake til studiene! Foreløpig har derimot ikke mannen jobb, men han er ferdigstudert nå til jul, så håper det ordner seg.

Hmm.. Du har jo mulighet til å få stipend i 49 uker (vanlig lån og stipend er vel 44 uker), så da kan du i utgangspunktet få stipend juli 2015 - juni 2015 (man får ikke foreldrestipendet før etter barnet er født). Men man kan kanskje ikke "bruke opp" all pengestøtten før far tar permisjon? Så da må sikkert far ta permisjon før de 49 ukene har gått. Si at du tar ut foreldrestipend i 42 uker. Da vet jeg ikke helt om far har lov til å ta lønnet permisjon i mer enn 7 uker.

Hadde vært helt perfekt om far kan ta ut 14 uker permisjon etter mine 49 uker med foreldrestipend iallefall :p men jeg regner med at han mister retten på dette hvis jeg tar ut alle ukene.. Vi får se hva som lønner seg! Hvis vi får mer penger av at han tar ut permisjon i løpet av de 49 ukene så gjør vi jo det, for da kan vi jo være hjemme samtidig :) jeg haster iallefall ikke tilbake til studiene! Foreløpig har derimot ikke mannen jobb, men han er ferdigstudert nå til jul, så håper det ordner seg.
Så mye vi må tenke på :o men tror egentlig det lønner seg for meg og mannen om jeg tar permisjonen da! Siden han har god lønn og vil være kjipt å miste kanskje 10000 i mnd :p æsj... For et regnestykke :p alt hadde vært enklere med fast jobb:p

Så mye vi må tenke på :o men tror egentlig det lønner seg for meg og mannen om jeg tar permisjonen da! Siden han har god lønn og vil være kjipt å miste kanskje 10000 i mnd :p æsj... For et regnestykke :p alt hadde vært enklere med fast jobb:p

Ja, det er egentlig veldig synd at det skal være så vanskelig å bestemme seg for hvordan man skal gjøre det!! Jeg håper NAV/Lånekassen er greie og hjelpsomme når jeg ringer dem utpå vårparten en gang :)

Ja, det er egentlig veldig synd at det skal være så vanskelig å bestemme seg for hvordan man skal gjøre det!! Jeg håper NAV/Lånekassen er greie og hjelpsomme når jeg ringer dem utpå vårparten en gang :)
Samme her;) det dumme med juli er jo at de pengene vi tjente i sommer ikke teller med i foreldrepengene! Men håper de ikke trenger å være så a4!

Samme her;) det dumme med juli er jo at de pengene vi tjente i sommer ikke teller med i foreldrepengene! Men håper de ikke trenger å være så a4!

Ja, det er sant! Tror de "ser det litt an" i mange tilfeller altså! Jeg jobber som lærer, så hadde en lang og deilig sommerferie i år :P Første sommeren med jobbfri siden 2005!!

Kan jo forresten svare på trådspørsmålet med det samme! Jeg jobber som lærer i vgs, samtidig som jeg studerer (vil ikke si hva, siden miljøet er relativt lite og internettsnokerne mange) ;)

Ja, det er sant! Tror de "ser det litt an" i mange tilfeller altså! Jeg jobber som lærer, så hadde en lang og deilig sommerferie i år :p Første sommeren med jobbfri siden 2005!!

Kan jo forresten svare på trådspørsmålet med det samme! Jeg jobber som lærer i vgs, samtidig som jeg studerer (vil ikke si hva, siden miljøet er relativt lite og internettsnokerne mange) ;)
Spennende ;) det må være en utfordring :p

Beklager, trodde jeg var på generelt, men var visst på ulest

Last edited:
Spennende ;) det må være en utfordring :p

Hehe, ja egentlig! Jeg jobber bare 25% da :) Men studerer til gjengjeld 150%.. Det var verre i fjor, da studerte jeg 150% og jobbet 90% O_o anbefales ikke det første året man er lærer.. Det er et under at jeg ikke møtte veggen!

Back
Topp