Hva er det styggeste navnet du vet?

Enten du ser det eller ikke, så vil mennesker bli såret av slike tråder uansett. Om det er internett eller "bare på gøy" er totalt irrelevant, ingen liker å høre/lese at deres eller deres barns navn er "stygge". Dette blir prepubertal "humor" av samme sjanger som nternettmobbingen som foregår mot for eksempel rødhårede.

"Smaken er som baken" er en kjent sak, men hvorfor skal en uttale seg om alt bare fordi det er internett? Hadde du gått bort til en person og sagt "guri for et stygt navn du/barnet ditt har"? Nei? Ikke? Så hvorfor skal det være greit å uttale seg sånn her? Fordi det er internett? Fordi vi gjemmer oss bak hver vår skjerm og "ikke mener noe med det"? Det er selvforsvar nummer EN hos mobbere også, visste du det? "men vi mente jo ingenting med det, det var en SPØK!"
Men ver du hva? NOEn blir såret. NOEN tar seg nær av det, og DET burde være grunn nok til at samtlige her inne, som skal være MØDRE og FEDRE, har nok folkeskikk til å holde seg for god for slik mobbing. For det er det det er. Selv om dere "ikke mener noe med det" så er det noen som bærer navnene dere nevner. Noen som har kalt sne barn det fordi de syns det er det fineste navnet som er. Og noen som sitter og blir såret av kommentarene deres. Tenk på det.

Amen :)

Vi er alle mennesker forskjellige.. Noen synest dette her helt greit, noen bryr seg ikke, noen blir såret/brydd uten å si noe, noen blir såret og tørr å si noe..
Ja,jeg kan helt ærlig si at jeg ble litt såret her på noen av navnene...
Men det kan være andre ting jeg "ikke bryr meg om".. Men andre vil bli lei seg for.. Vi er alle forskjellige.. Og da synest JEG at vi heller bør trå varsomt og heller vri det om til det positive.. Heller desse trådene om hvilken navn du liker .. Der faktisk noen kan bli glade og stolte over at de - deres barn osv har det navnet.. Vi kommer vel mye lengre med å glede mennesker enn å rakke ned?
Men dette er nå bare min mening.. Så får dere som vil det heller rakke ned på det! Enn å rakke ned på hva vi heter..hva vi er født evnt døpt til.. Navnet vårt bærer vi med oss resten av livet og forden sakskyld etter det også...

Jeg liker ikke så overdrevne navn, og veldig veldig feminine navn til både jenter og gutter, men de er jo ikke stygge, bare sånn at jeg tenker av og til at det blir litt jålete eller pompøst.

Jeg kommer ikke til å svare på HI, jeg har absolutt ingen navn jeg kan komme på som jeg synes er direkte STYGGE. Navn jeg ikke liker, navn jeg forbinder med personer jeg ikke liker, navn jeg aldri ville kalt ungen min? Javisst, de finnes det drøssevis av. Men stygge? Njeeei. Bare ikke min smak.

Men, det at det lages slike tråder som dette på BV, og at navn diskuteres på premissene stygt/fint har faktisk skjedd så lenge jeg kan huske (det vil si siden 2007, slettet meg en gang...) Og, for min del så har det gjort meg mye mer bevisst i navnevalg enn det jeg ville vært hvis jeg ikke hadde hengt her. Det at det finnes folk som snur opp-ned på et navns betydning og harselerer over dette navnet slik at det blir et "Morsomt tiss-bæsj-promp humor" navn hadde faktisk ikke falt meg inn før jeg begynte å lese her inne. Men det har gjort at jeg har bestemt meg for at mitt kommende barn, hvis det blir en gutt, ikke kommer til å få navnet Rasmus SELVOM jeg elsker det navnet og alltid har gjort det.
Det er tydelig at mange kan finne på å synes at dette navnet er rasende festlig og i den kategorien jeg beskrev ovenfor. Jeg har aldri skjønt det, og det kommer jeg heller ikke til å gjøre. Så kan man sikkert si at jeg burde blåse langflatt i hva en gjeng damer på babyforum måtte mene, og det gjør jeg.
Men disse damene er mammaer, og de overfører sine holdninger til sine barn. Så dermed kommer jeg ikke til å velge et navn som jeg nå, takket være diskusjoner som denne, vet at mange kan finne på å lage vitser om.

Jeg sier ikke at det på noen måte er positivt, eller at det forsvarer på noen måte at man slenger rundt seg med vitser og stygge ord om andre folks navn. Men diskusjoner som denne har åpnet øynene mine for hvor lavmåls folk kan være når det gjelder å mene noe om andres navn, og det ante jeg virkelig ikke før. Så sånn sett mener jeg ikke at det er en unødvendig eller teit tråd, men jeg blir fasinert over hva folk finner på å kalle stygt og å vitse om.
Men om en lærer barna sine at det er "greit" å mobbe på grunn av navn (for det er jo i bunn og grunn det en gjør i slike tilfeller), hva hindrer barna i å mobbe for andre ting? Hårfarge, seksuell legning på foreldre eller andre barn, klær, økonomisk stand, eller biltype (JA, jeg har hørt barn i mine barns barnehage bli ertet på grunn av BILEN de har hjemme). Det er synd at man skal måtte tenke sånn når man navngir barna sine, og at det faktisk skal være et tema.. Jeg syns forresten også Rasmus er et flott navn, uansett hvilke måter en kan finne på å lage mobbenavn ut av det:) Jeg gikk rundt og het "Matteboka" i noen år, så det sier jo LITT om barns evne til å finne noe på ALT (og det var på grunn av NAVNET mitt, ikke fordi jeg var så rasende god i matte.)

Det er faktisk stooor forskjell på bare å være ærlig og det å såre noen uten at det i det hele tatt er vits..... Denne tråden vil jeg ikke si at bare er ærlig, den er rett og slett stygg. Detteren min vet at det ikke er ok eller sosialt "lov" å si at noe er stygt ved noen, verken navn, størrelse, klær eller farge. Dere er voksne foreldre alle sammen, hva gir dere rett til å såre andre med vilje??

Men om en lærer barna sine at det er "greit" å mobbe på grunn av navn (for det er jo i bunn og grunn det en gjør i slike tilfeller), hva hindrer barna i å mobbe for andre ting? Hårfarge, seksuell legning på foreldre eller andre barn, klær, økonomisk stand, eller biltype (JA, jeg har hørt barn i mine barns barnehage bli ertet på grunn av BILEN de har hjemme). Det er synd at man skal måtte tenke sånn når man navngir barna sine, og at det faktisk skal være et tema.. Jeg syns forresten også Rasmus er et flott navn, uansett hvilke måter en kan finne på å lage mobbenavn ut av det:) Jeg gikk rundt og het "Matteboka" i noen år, så det sier jo LITT om barns evne til å finne noe på ALT (og det var på grunn av NAVNET mitt, ikke fordi jeg var så rasende god i matte.)

Barn som vil mobbe, ja de mobber, og de vil alltid finne noe å mobbe for. Er det ikke navnet så er det noe annet. Dessverre så er det sånn og jeg er helt enig i at det er synd at man skal måtte tenke slik når man velger navn.
Man kan uansett ikke beskytte barna sine mot alt, men man kan velge å gjøre informerte valg når man har en mulighet. Det var det jeg ville ha frem med mitt innlegg, det at man kan velge eller velge bort navn som man har fått høre gjentatte ganger at KAN bli et navn andre barn kan har det moro med.
Det fritar ikke foreldrene for ansvaret når de velger å ha det moro på andres bekostning foran barna slik at barna lærer av foredrene at slik oppførsel er greit. Men for min egen del velger jeg da, der jeg har sjansen, å ta et informert valg som gjør at jeg kanskje kan skåne mitt barn for unødig mobbing.

Leit å høre at du har blitt mobbet for navnet ditt. :( Som sagt så ante jeg virkelig ikke at navn kunne være en så stor greie før jeg begynte å henge på BV. Min andel av mobbing har jeg nok fått, men det gikk på heeelt andre ting, men det gjør at jeg blir ekstra bevisst på hva jeg som mor kan gjøre for å forhindre mobbing så langt det står i min makt.

Det er faktisk stooor forskjell på bare å være ærlig og det å såre noen uten at det i det hele tatt er vits..... Denne tråden vil jeg ikke si at bare er ærlig, den er rett og slett stygg. Detteren min vet at det ikke er ok eller sosialt "lov" å si at noe er stygt ved noen, verken navn, størrelse, klær eller farge. Dere er voksne foreldre alle sammen, hva gir dere rett til å såre andre med vilje??

Helt enig!

Selv om en mor/far mener at navn er stygge og kan "defineres som det", betyr det ikke automatisk at man lærer sine unger at "det er greit å mobbe folk med stygge navn"...det å kalle noe stygt er ikke det samme som mobbing, da måtte man jo ha fjernet ordet totalt fra vårt vokabular. Så regner med de som reagerer på utsagnet "stygge navn" ikke snakker om stygge klær, stygge farger, stygge hus, stygge møbler osv osv da dere linker dette direkte til å oppdra ungene til å bli mobbere av de som har disse "stygge" tingene ;) Eller er det dobbelt moral ute å går?!? :p

Syntes denne tråden var litt drøy jeg.. Dette er vel hva jeg kaller mobbing.. Der finnes jo mennesker som heter disse navnene, å navnet sitt velger man ikke selv.. Syntes ikke det er hyggelig å sitte å le av å håne navn som muligens flere her innes barn eller personer selv heter... Bare overskriften fikk meg til å måpe litt ..
Signerer ! Mobbing

Enig med de andre her, synes dette var en stygg tråd!

Men når det er sagt tror jeg kanskje det bare var en lite gjennomtenkt tråd fra ts sin side og ikke ment som en mobbetråd.

Selv om en mor/far mener at navn er stygge og kan "defineres som det", betyr det ikke automatisk at man lærer sine unger at "det er greit å mobbe folk med stygge navn"...det å kalle noe stygt er ikke det samme som mobbing, da måtte man jo ha fjernet ordet totalt fra vårt vokabular. Så regner med de som reagerer på utsagnet "stygge navn" ikke snakker om stygge klær, stygge farger, stygge hus, stygge møbler osv osv da dere linker dette direkte til å oppdra ungene til å bli mobbere av de som har disse "stygge" tingene ;) Eller er det dobbelt moral ute å går?!? :p

Er møbler det samme som navn???!

Ganske "fordummende" å mene at når man sier et navn er stygt er det det samme som mobbing ;) Dette er jo snakk om hva folk tenker om et navn ikke hva du sier direkte ute til folk. Snakk om å vri om på tema...men for all del kjemp deres "mobbekamp", får bare håpe dere holder tunga rett i munnen til en hver tid med tanke på hva dere sier er stygt og ikke - siden stygt = mobbing ;) Men mulig noen følte seg tråkka på når man sier direkte til dere at dere har dobbelt moral om dere ikke er like bevisste til deres egen språkbruk hele tida :p Tenk å ta en slik tråd på et forum så seriøst...!! Det er fordummende det ;)

Ganske "fordummende" å mene at når man sier et navn er stygt er det det samme som mobbing ;) Dette er jo snakk om hva folk tenker om et navn ikke hva du sier direkte ute til folk. Snakk om å vri om på tema...men for all del kjemp deres "mobbekamp", får bare håpe dere holder tunga rett i munnen til en hver tid med tanke på hva dere sier er stygt og ikke - siden stygt = mobbing ;) Men mulig noen følte seg tråkka på når man sier direkte til dere at dere har dobbelt moral om dere ikke er like bevisste til deres egen språkbruk hele tida :p Tenk å ta en slik tråd på et forum så seriøst...!! Det er fordummende det ;)

Så det du mener er at du kan bak et nick på et forum si at f.eks Navnet "Hilde" er stygt, men om du sier dette i "virkeligheten" direkte til en person så blir det mobbing?
Jeg lurer på hva forskjellen blir jeg da om "Hilde"hører deg si det eller leser det? Blir hun ikke like såret?

Helt enig med Snorkfrøken. Jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig å forstå. Det er stor forskjell på å si: Du har et stygt navn, eller den fargen er stygg. Hvis du synes det er rart at det er mobbing så deg om det. Jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig å forstå.

Det er helt tydelig i overskriften hva tråden handler om. Er du redd for at folk syns navnet ditt/barnet sitt så drit i å les den..

Back
Topp