Jeg kommer alltid til å sette barna mine foran dyr. Det betyr ikke at jeg ikke er glad i dyr, for det er jeg! Men hvis lillebror skulle vist seg å være hyperallergisk mot katt, så hadde jeg omplassert katten før jeg hadde omplassert ungen altså. Og det syns jeg er ganske skremmende hvis folk ikke er enige i.Altså en hund er ett familiemedlem på lik linje som vi andre. Den er ikke mindre verdt, den er ikke bare en ting vi kan stue i skapet når vi ikke gidder å forholde oss til den lenger.
Kan man ikke behandle dyr med verdighet, og se at dyr har lik verdi som oss mennesker så trenger man ikke å skaffe seg dyr.
Hva gjør mennesker som gjør at de er så mye mer verdt enn ett dyr?
Jeg har født mine barn, det er en annen type kjærlighet til mine barn, men kjærlighet til mine dyr er like mye verdt.
Handler ikke om å behandle dyr med verdighet eller ei. Verdighet kan de ha i massevis, selv om man behandler en hund som en hund. Dyrene vi har og har hatt, har nok hatt det bedre enn gjennomsnittet. Men de får lov til å være dyr. Gir dem ikke egenskaper de ikke har. En hund blir ikke "lei seg", hvis den må være alene noen timer på julaften. Den er en HUND. Den vet ikke hva julaften er.
Ja, de er familiemedlemmer, det er jeg helt enig i. Men ikke mennesker. Og derfor burde de andre roller enn dem man gir menneskene i familien.